Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/12.

Brit Nagydíj, Silverstone

2025. július 05. - F1 Hierro

Silverstone kapcsán visszatérő közhely, hogy "a Forma-1 bölcsője" meg "a Forma-1 hazatér", hiszen idén immár 75 éve, hogy itt rendezték az első világbajnoki futamot. Azóta sem volt Forma-1-es szezon Brit Nagydíj nélkül. Bár Silverstone időnként felváltva szerepelt a versenynaptárban hol Aintreevel, hol Brands Hatchcsel, 1987 óta fix helyszín. Igaz, az egykoron leggyorsabbnak számító pálya nyomvonala sokat változott az évtizedek folyamán.

Miután a brit csapatok és versenyzők is meghatározó szerepet játszottak a Forma-1 történetében, nem volt hiány hazai sikerekből. A Brit Nagydíj és a silverstone-i pálya legeredményesebbje is hazai pilóta, aki összesen kilencszer nyert itt, először McLarennel, nyolcszor Mercedesszel, köztük a tavalyi versenyt.

Jeienleg hivatalosan három brit csapat van a mezőnyben (McLaren, Williams és a bázisa révén "leghazaibb" Aston Martin, amely a sötétzöld festéssel is őrzi a brit hagyományokat), de Angliában van a bázisa a Red Bull Racingnek, a Mercedesnek, az Alpine-nak és részben a Haasnak. Közülük a McLaren, a Williams, a Red Bull és a Mercedes ért el itt győzelmeket, illetve az Alpine-nak a jogelődei, a Benetton és a Renault. 

Az elmúlt három évben három különböző csapat nyerte a Brit Nagydíjat: Ferrari, Red Bull, Mercedes. Idén akár tovább színesítheti a sort a konstruktőri címvédő és listavezető McLaren, amely 2008 óta vár az itteni győzelemre. Vagy az előbb felsoroltak egyike meglepi?

 

McLaren

Első Brit Nagydíjukon 1966-ban Brands Hatchban az alapító Bruce McLaren hatodik lett. Első silverstone-i dobogójukat is ő szerezte, amikor 1969-ben harmadik lett. 1970-ben Denny Hulme, 1972-ben Peter Revson hozta ezt a helyezést a Brit Nagydíjon, de a másik pályán, Brands Hatchben. Első silverstone-i győzelmüket 1973-ban Revson szerezte, Hulme ugyanezen a versenyen harmadik lett. Innentől kezdve jött egy jó sorozat a pályán: 1975-ben Emerson Fittipaldi, 1977-ben James Hunt győzött. Közben Brands Hatchben 1974-ben Fittipaldi második lett, 1976-ban pedig Hunt nyert volna, de mivel a második rajtnál jogosulatlanul vett részt, kizárták. 1977 után négyéves győzelmi ínség jött (nemcsak a pályán, hanem egyáltalán a csapatnak), amit 1981-ben John Watson tört meg. Majd Brands Hatchben Niki Lauda 1982-ben és 1984-ben egyaránt győzött, 1985-ben pedig Silverstone-ban nyert Alain Prost. 1986-ban az utolsó Brands Hatch-i versenyen Prost harmadik lett. 1987-ben kettős kiesés következett, majd 1988-ban Ayrton Senna győzött, Prost kiállt, a következő évben fordítva: Prost lett a győztes, Senna kicsúszott. Ezután sokat kellett várni az újabb győzelemre.

1990-ben Senna harmadik lett. A következő évben Senna próbálta üldözni Nigel Mansellt, de a verseny végén kifogyott a benzine, így negyediknek könyvelték el (a győztes Mansell a levezető körön megautóztatta), Gerhard Berger lett a második. 1992-ben Berger, 1993-ban Senna lett ötödik, majd 1994-ben Mika Häkkinen hozott egy dobogót (harmadik). 1995-ben egy ötödik hely következett Mark Blundell révén, majd 1996-ban Häkkinen újra harmadik, 1997-ben David Coulthard negyedik lett. 1998-ban Häkkinen nagy előnnyel vezetett, de az eső miatt beküldött safety car elolvasztotta az előnyét, utána hibázott is, így Michael Schumacher mögé esett vissza. Aztán a futam végi káoszban egy ideig úgy tűnt, mégis nyert, de második maradt. A csapat óvott, de elutasították. Coulthard kiesett. A következő évben aztán Coulthard ünnepelhetett hazai pályán, Mikának viszont leesett a bal hátsó kereke (mindig az a bal hátsó…). 2000-ben Coulthard ismételt, Mika pedig gondoskodott a kettős győzelemről. A 2001-es futam Mikáé volt, az amúgy gyenge évében újra régi formáját idézte. Coulthard viszont kiesett, amivel egyre inkább lemaradt a világbajnoki címért folyó versenyfutásban.

2002-ben nem szereztek pontot: Coulthard tizedik lett, Kimi Räikkönen motorhiba miatt kiesett. 2003-ban Kimi harmadik, Coulthard ötödik; 2004-ben Kimi második, Coulthard hetedik helyen végzett. 2005-ben Juan Pablo Montoya győzött, Kimi harmadikként állhatott dobogóra (úgy, hogy motorcsere után hátrasorolták a rajtrácson). 2006-ban Kimi megismételte az előző évi helyezését, Montoya hatodik lett.

2007-ben Alonso és Hamilton dobogósok lettek a Ferrarihoz távozott Kimi mögött. 2008-ban Hamilton győzött, Heikki Kovalainen ötödik helyen végzett. 2009 viszont nem túl jól sikerült Hamiltonnak, 16. lett, míg Kovalainen ütközés miatt kiesett. 2010-ben Hamilton második lett, Jenson Button negyedik. 2011-ben Hamilton negyedik lett, Button a csapat hibájából esett ki: korán engedték ki a kerékcseréről, amikor egyik kerekét még nem rögzítették rendesen. A 2012-es verseny haloványabbra sikerült: Hamilton nyolcadik, Button tizedik helyen végzett. A 2013-as pedig még ennyire sem sikerült, Button 13. lett, Sergio Pérez kiesett – mindkettejüknek gumiproblémái voltak. 2014-ben Button negyedik, Kevin Magnussen hetedik lett. 2015-ben már Honda motorral a két versenyző belekeveredett a rajt utáni ütközésbe, ráadásul egymással koccantak, Button kiállni kényszerült, Alonso folytatta, tizedikként pontot is szerzett. 2016-ban Alonso bejutott a Q3-ba, a tizedik helyet szerezte meg, ami Vettel büntetésével kilencedikre javult. Nem sikerült azonban pontokra váltania, 13. helyen végzett Button mögött. 2017-ben Stoffel Vandoorne 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről, Alonso a benzinpumpa hibája miatt kiállt. 2018-ban Renault motorral Alonso nyolcadik, Vandoorne 11. lett.

2019-ben Sainz hatodik, Norris 11. helyen végzett. 2020-ban a Brit Nagydíjon Norris időmérőn és futamon is ötödik, Sainz hetedik helyről rajtolva az utolsó körös defektje miatt 13. lett; a 70. Évfordulós Nagydíjon a Q3-ba jutó Norris kilencedik, a Q2-ben kieső Sainz 13. helyen végzett. A 2021-es Brit Nagydíjon újra Mercedes motorral az egyaránt Q3-ba jutó Norris és Daniel Ricciardo a sprinten 5–6., a futamon 4–5. helyen értek célba. 2022-ben Norris az időmérőn és a futamon is hatodik lett, a Q2-ben kieső Ricciardo 13. helyen végzett. Tavalyelőtt Norris az első sorból indult, Verstappent lerajtolva élre is állt, a második sorból induló Piastri szintén próbálkozott Verstappen ellen, de nem tudta megelőzni a holland pilótát, aki az 5. körben megelőzte Norrist. Piastri azzal, hogy még a biztonsági autó előtt cserélt kereket, egy pozíciót veszített Hamiltonnal szemben, aki a biztonsági autós szakasz után Norris előzésével próbálkozott lágyakon, de Norris maga mögött tudta tartani, ezzel a dobogó második fokára állhatott, Piastri negyedik helyezést ért el. Tavaly Norris a második, Piastri a harmadik sorból rajtolt. Norris az első körben Verstappen megelőzte, a 15. körben sikerült tőle visszavennie a második helyet, a 17. körben pedig Piastri előzte szintén Verstappent a harmadik helyért. A 19. körben sikerült utolérniük a vizes pályán megcsúszó Mercedeseket, előbb Norris, majd Piastri is megelőzte mindkettejüket, ezzel az első két helyen álltak. Az esőben Verstappenhez képest Norris egy körrel később állt ki interekre váltani, a Mercedesekkel egyszerre, Piastri pedig csak az azt követő körben. Norris maradt az élen, Piastri visszaesett a hatodik helyre (később Russell kiesésével egy helyet visszanyert). Slickekre viszont Norris váltott vissza egy körrel később, mint Piastri, Verstappen és Hamilton, így Norris a második helyre került, míg Piastri megelőzte a Norrisszal egy körben cserélő Sainzot. A 48. körben a lágy gumikon lévő Norrist utolérte Verstappen a keményeken, és megelőzte. Így végül Norris és Piastri a 3–4. helyen értek be.

Ferrari

A világbajnokság történetének első futamát még kihagyták 1950-ben, a következő évi Brit Nagydíj viszont fontos mérföldkő volt számukra: José Froilán González megszerezte az első győzelmüket. Ezután az ötvenes években gyakorlatilag kibérelték a pályát: Alberto Ascari nyert 1952–53-ban, 1954-ben újra González, 1956-ban Juan Fangio (Silverstone másodévi helyszín lett), 1958-ban a hazai pályán versenyző Peter Collins, a csapattárs és honfitárs Mike Hawthorn előtt.

Az ezt követő évtizedek viszont kevesebb sikert hoztak a Brit Nagydíjon, akkor is inkább a többi pályán: 1961-ben Wolfgang von Trips – Phil Hill – Richie Ginther hármas győzelem Aintreeben, majd Brands Hatchben 1976-ban Niki Lauda, 1978-ban Carlos Reutemann nyert. Silverstone-ból említésre méltóbb eredmény John Surtees második helye 1963-ban, harmadik helye 1965-ben; Chris Amon ugyancsak harmadik helyezése 1967-ben, Lauda második helye 1977-ben. 1983-ban Patrick Tambay harmadik lett, 1985-ben Michele Alboreto második, miközben Brands Hatchben 1982-ben Didier Pironi és Tambay a dobogó két oldalára állhattak.

1988-ban Berger és Alboreto az első sorból rajtoltak, ez volt az egyetlen alkalom abban az évben, amikor nem a McLarené volt a pole, a versenyen viszont lemaradtak. 1989-ben Mansell hazai pályán második lett. Hosszú várakozás után Prostnak sikerült nyernie Silverstone-ban 1990-ben. Az élről induló Mansell a kiesése után csalódottan a közönség közé dobta a kesztyűjét, és a visszavonulást fontolgatta (amitől később a Williams térítette el). Az ezt követő évekből Prost 1991-es harmadik, valamint Jean Alesi 1994-es 1995-ös második helyét érdemesebb megemlíteni.

1996-ban és 1997-ben Michael Schumacher és Eddie Irvine egyaránt kiesett. Majd 1998-ban jött Schumacher furcsán emlékezetes győzelme (az utolsó körben kiállt 10 másodperc büntetésre, de a célvonal módosítása miatt befutott és még a +10 másodperc is belefért, amit amúgy később el is töröltek), Irvine harmadik lett. 1999-ben Schumacher balesetet szenvedett, lábtörésével elveszítette világbajnoki reményeit, Irvine viszont második hellyel mutatta meg, hogy kész átvenni a szerepét. 2000-ben Rubens Barrichello rajtolt az élről, de kiesett; Schumacher harmadik lett a két McLaren mögött. 2001-ben Schumacher és Barrichello is dobogós lett a megtáltosodó Mika Häkkinen mögött, ami Schumacher számára győzelem nélkül is nagy lépés volt a bajnoki cím felé. 2002-ben Schumacher–Barrichello kettős győzelem következett, 2003-ban viszont Barrichello diadalmaskodott, míg csapattársa negyedik lett. A 2004-es futam újra Schumacheré volt, Barrichello harmadik lett. 2005-ben Schumacher hatodik helyen végzett Barrichello előtt; 2006-ban második lett, míg Felipe Massa ötödik.

2007-ben Kimi Räikkönen győzött, Massa ötödik lett. 2008-ban Kimi negyedik, Massa többször megpördülve 13. helyen végzett. 2009-ben Massa negyedik lett, Kimi nyolcadik. 2010-ben Alonso 14. (kanyarlevágás miatt áthajtásos büntetéssel), Massa 15. lett. A következő három versenyen Alonso rendre dobogóra állhatott: 2011-ben itt szerezte meg a Scuderia azévi egyetlen győzelmét, Massa ötödik helyen végzett. 2012-ben Alonso második, Massa negyedik helyezést ért el. 2013-ban Alonso harmadik, Massa – akinek másokhoz hasonlóan gondjai akadtak a bal hátsóval – hatodik lett. 2014-ben Kimi már az első rajt után kiesett (miatta kellett félbeszakítani a versenyt, az új rajtnál már nem volt ott), Alonso hatodik lett. 2015-ben Sebastian Vettel harmadik, a rossz gumit választó Kimi nyolcadik lett. 2016-ban a harmadik sorból indulhattak volna a versenyzőik, de Vettelnél váltót cseréltek, így őt hátrasorolták a 11. rajtkockába. A futamon Kimi ötödik, Vettel kilencedik lett. 2017-ben esélyük volt a kettős dobogóra, néhány körrel a vége előtt Kimi a második, Vettel a harmadik helyen haladt, de előbb Vettelt előzte meg Valtteri Bottas, majd a lágy gumikon kint hagyott pilótáknál egymás után gondok támadtak a bal elsővel. Kimi a kényszerű kerékcsere után harmadik lett, míg Vettel hetedik helyen végzett. 2018-ban második helyről indulva Vettel jó rajttal és a biztonsági autós fázis után Bottast megelőzve győzött, Kimi a Hamiltonnal való ütközés és tíz másodperc büntetés után visszazárkózva harmadikként állhatott dobogóra. 2019-ben Vettel a biztonsági autó alatti kerékcserék után a harmadik helyre került, de később Verstappen megelőzte őt, majd neki is ütközött a hollandnak, ami miatt büntetést is kapott, így végül 16. helyen zárt. Leclerc viszont Gaslyt megelőzve és az ütközést kihasználva harmadikként dobogóra állhatott. 2020-ban a Brit Nagydíjon Leclerc negyedik helyről indulva harmadik lett, Vettel időmérőn és futamon is tizedik. A 70. Évfordulós Nagydíjon a Q3-ba jutott Leclerc negyedik, Vettel 12. helyen végzett.

A 2021-es Brit Nagydíjon az időmérőn és sprinten negyedik Leclerc a rajtnál megelőzte Bottast, majd Hamilton és Verstappen ütközése után élre állt. Az 50. körig tartotta az első helyet, ekkor Hamiltonnal a nyomában hibázott, így végül a dobogó második fokára állhatott. A sprinten Russell-lel ütközés után 11. helyen végző, egy hellyel előrébb rajtoló Sainz a futamon hatodik lett. 2022-ben Sainz pole-ból indult, míg Leclerc a második sorból. A 10. körben Sainzt megelőzte Verstappen, de két körrel később a holland pilótának problémái támadtak defektre gyanakodva (valójában a padlólemez sérülése miatt), így visszaszerezte az éllovas pozíciót. A 31. körben a két versenyző helyet cserélt, így a kerékcserék után Leclerc állt az élen. A 49. körben beküldték a biztonsági autót, ekkor furcsa módon csak Sainz jött be kereket cserélni, míg Leclerc-t kint hagyták a kemény gumikon. Az újraindítás után Sainz a friss lágyakon meg is előzte, ezután Leclerc-nek Pérezzel és Hamiltonnal kellett küzdenie, amiben alul maradt. Így Sainz megszerezte első futamgyőzelmét, míg a bajnokaspiráns Leclerc negyedik lett, ezzel keveset tudott profitálni abból, hogy Verstappen előtt ért be. Tavalyelőtt Leclerc és Sainz 4–5. rajthelyről indultak, de pozíciókat veszítettek azon, hogy még a biztonsági autó beküldése előtt cseréltek kereket, emiatt Sainz a hetedik, Leclerc a tizedik helyre került. A 44. körben Sainzot megelőzte Pérez és Albon, majd a saját csapattársa is, így Leclerc, Sainz sorrendben a 9–10. helyen végeztek. Tavaly Sainz a negyedik sorból indult, míg Leclerc kiesett a Q2-ben. Sainz a rajtnál eljött hatodikként, a köztes gumikra váltásnál Verstappennel egyszerre, a McLareneknél és Mercedeseknél korábban jött ki, ezzel nyert egy helyet a nála két körrel később cserélő Piastrival szemben. Ezután Russell kiesése újabb helyezést jelentett, a slick gumikra való visszaváltásnál viszont Sainz később jött, mint Piastri, aki így megelőzte, így Sainz leggyorsabb kört futva ötödik, Leclerc pedig 14. lett.

Red Bull

Első négy Brit Nagydíjukon (2005–2008) még pontot sem szereztek, 2008-ban például azért sem, mert Coulthard ütközött a „kis Red Bullnál” versenyző Vettellel. Utána viszont 2014-ig mindig összejött legalább a dobogó. 2009-ben Vettel immár a „nagycsapat” színeiben győzött, Mark Webber kettős győzelemmé egészítette ki. A következő évben Webber hozta az újabb győzelmet, míg Vettel hetedik lett; a csapat megítélésének azonban ártott a szárnycserés eset. A 2011-es versenyen (egy hétvégére) betiltották a befújt diffúzor használatát, így is a dobogó két oldalát foglalták el: Vettel második lett, Webber, aki csapatvezetői utasításra nem támadta, harmadik. 2012-ben ismét Webber győzött, Vettel a dobogó harmadik fokára állhatott. 2013-ban Webber második lett utolsó Brit Nagydíján, Vettel váltóhiba miatt feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben Daniel Ricciardo harmadik, Vettel ötödik helyezést ért el. 2015-ben megtört a dobogós széria: Danyiil Kvjat hatodik lett, Ricciardo elektronikai hibával kiesett. 2016-ban a második sorból rajtoltak a versenyzők. Verstappennek sikerült megelőznie Nico Rosberget, és a 38. körig maga mögött tartotta. Rosberg azonban a rádiószabályok megsértése miatt 10 másodperc büntetést kapott, így Verstappen mégis második lett. Ricciardo negyedikként zárta a futamot, miután visszavette a helyet Péreztől. 2017-ben Verstappen és a szombati turbóproblémák után utolsó rajtsorból felzárkózó Ricciardo 4-5. helyen futottak be. 2018-ban a harmadik sorból rajtoltak, Ricciardo ötödik lett, Verstappen öt körrel a vége előtt fékhibával kiállt, 15. helyezettnek könyvelték el. 2019-ben Gasly és a Vettel által megtorpedózott Verstappen 4-5. helyen futottak be. 2020-ban a Brit Nagydíjon a harmadik helyről rajtoló Verstappen az utolsó előtti körben kereket cserélve leggyorsabb körrel második lett, a Q2-ben kieső, a futam elején Magnussennel ütköző Albon nyolcadik helyen végzett. A 70. Évforduló Nagydíját Verstappen a második sorból indulva nyerte, az első kerékcserék után Hamilton elé visszatérve, majd Bottast is hamarosan megelőzve; Albon az ötödik sorból rajtolva ötödik lett, több előzést produkálva.

A 2021-es Brit Nagydíjon Verstappen az időmérős második hely után a sprint megnyerésével élről indulhatott, de az első körben Hamiltonnal ütközve kiesett. A sprinten megpördülő, majd kiálló és boxutcából rajtoló Pérez 16. helyen végzett, így a csapat nullázott. Lágy gumikra váltva Péreznek sikerült megfutnia a leggyorsabb kört, ezzel elrabolta a bónuszpontot Hamiltontól, ha már ő maga nem kaphatta meg. 2022-ben Verstappen a második, Pérez a negyedik helyről rajtolt. Verstappen a rajt után élre állt, de a piros zászlós megszakítás után az eredeti rajthelyről kellett várnia az újraindítást. Újraindítás után ezúttal Sainz maradt az élen, Pérez pedig koccant Leclerc-rel, ami miatt első szárnyat kellett cseréltetnie, innen kellett visszazárkóznia. Verstappen a tizedik körben élre állt, de két körrel később tempót vesztett, törmelékre hajtás miatt defektre gyanakodott. Ki is állt kerékcserére, bár később kiderült, hogy valójában a padlólemeze sérült. Pérez a biztonsági autó utáni újraindítást követően negyedik helyen állt, Hamiltonnal és Leclerc-rel küzdött a második helyért, amit sikerült is megszereznie, míg Verstappen hetedik lett. Tavalyelőtt Verstappen élről indult, Pérez viszont kiesett az eltaktikázott Q1-ben, bár Bottas büntetésével nyert egy rajthelyet. Verstappent Norris lerajtolta, de az 5. körben sikerült visszaelőznie, így mesterhármassal győzött. Pérez folyamatosan zárkózott fel, a 44. körben megelőzte Sainzot a hetedik helyért, a 46. körben pedig Alonsót, ezzel a hatodik helyen végzett. Tavaly Verstappen a második sorból rajtolhatott, Pérez viszont a Q1-ben a nem teljesen száraz pályán kicsúszott és sóderágyban ragadt, piros zászlós megszakítást okozva. Utolsóelőtti helyre kvalifikálta magát, erőforráselemek parc fermé alatti cseréje miatt boxutcából kellett indulnia. Verstappen az első körben Norrist megelőzve feljött a harmadik helyre, de a 15. körben Norris visszaelőzte, két körrel később pedig megelőzte Piastri is. A 27. körben Verstappen az élmezőnyből elsőként jött ki átmeneti gumikra váltani, amivel az egy körrel később double stackben cserélő két Mercedes közé jött vissza a negyedik helyre, Piastri még egy körrel későbbi cseréje után pedig már a harmadik helyen állt. A 39. körben visszaváltott Verstappen slick (kemény) gumikra, a 48. körben utolérte és megelőzte a lágyakon lévő Norrist, így második helyezést ért el. Pérez 17. lett.

Mercedes

Silverstone-ban még az 1954-es Brit Nagydíjon versenyzett először a régi csapat, Fangio pontot érő leggyorsabb körrel negyedik lett – egyike azon kevés futamnak, amit abban az évben nem ő nyert. Egy évvel később Aintreeben négyes győzelem következett: Stirling Moss hazai pályán, mesterhármassal ünnepelhette első sikerét, Fangiónak pedig a második hely is elég volt harmadik világbajnoki címéhez. Harmadik Karl Kling, negyedik Piero Taruffi lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Barrichello harmadikként lett dobogós, míg Buttonnak hazai pályán hatodik helyre futotta.

A 2010-es visszatérő évben Nico Rosberg harmadik lett, Michael Schumacher kilencedik. 2011-ben Rosberg hatodik, Schumacher ismét kilencedik; 2012-ben Schumacher hetedik, Rosberg 15. helyen végzett. 2013-ban Rosberg megnyerte a futamot, Hamilton – egy defektet is átvészelve – negyedik lett. 2014-ben viszont Hamilton győzött, Rosberg műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. 2015-ben kettős győzelmet arattak, ismét Hamilton volt a győztes, Rosberg lett a második. 2016-ban az első sorból indultak, Hamilton megszerezte sorozatban harmadik győzelmét. Rosberget megelőzte Verstappen és a második kerékcsere után is sokáig maga mögött tartotta. Később sikerült visszavennie a második helyet, de problémái voltak a hetes fokozattal, és miután tiltott rádiós segítséget vett igénybe, utólag 10 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, így végül harmadik helyezettnek könyvelték el. Ennek következtében Rosberg előnye a világbajnokságban egy pontra csökkent. 2017-ben újra kettős győzelem következett: újfent Hamilton nyert a kilencedik helyről másodikra felzárkózó Bottas előtt. 2018-ban megszakadt a győzelmi sorozat: az élről induló Hamilton a rajtnál Kimivel ütközve megpördült, végül feljött második helyre, míg a rajtnál előretörő, a biztonsági autós fázis után élen álló Bottas negyedik lett. 2019-ben viszont az első sorból indulva meglett az újabb kettős győzelem. A futam elején a pole-ból induló Bottas állt az élen, de nem kedvezett neki, hogy ő még a biztonsági autós fázis előtt cserélt kereket, míg Hamilton az élre tudott visszajönni, a végén megfutott leggyorsabb körrel megnyerte a futamot. 2020-ban a Brit Nagydíjon az első sorból indultak, a futam vége felé mindkét versenyző defektet kapott, Hamilton így is nyerni tudott, míg Bottas a 11. helyre esett vissza. A 70. Évfordulós Nagydíjon szintén elfoglalták az első sort, a futamon az első kerékcserék után Hamilton harmadik helyen állt, Bottast pedig megelőzte Verstappen. A második kerékcsere után sem sikerült Verstappen elé kerülni, majd az 50. körben Hamilton megelőzte Bottast, így ő lett a második és csapattársa a harmadik. A tavalyelőtti Brit Nagydíjon Hamilton az időmérőn első lett, a sprinten második, majd a futam első körében próbálta előzni Verstappent, amiből ütközés lett. Az esetért tíz másodperc büntetést kapott, amit letöltött a kerékcserénél, a negyedik helyre tért vissza. Bottas harmadik lett az időmérőn és a sprinten is, a rajtnál Leclerc mögé került, Verstappen kiesésével visszaszerezte a harmadik helyet, majd Hamilton kerékcseréje után a második helyre jött elő. A 31. körben Hamilton megelőzte Norrist, majd a 40. körben megtörtént a helycsere a két versenyző közt, két körrel a vége előtt pedig Hamilton megelőzte Leclerc-t, és megnyerte a futamot. Bottas harmadik helyen zárt.

2022-ben hazai pilótapárossal indultak, Hamilton harmadik helyezést ért el leggyorsabb körrel, miután parázs előzgetések után Pérezzel szemben alulmaradt, Leclerc-t viszont megelőzte. Russell a rajtnál belekeveredett a piros zászlót okozó ütközésbe, a Zhōu Guànyǔ balesete miatt érkező pályamunkásoknak próbált segíteni, így kiszállt az autójából, ami leállt, ezért az újraindításnál már lehetett ott. Tavalyelőtt Russell és Hamilton 6–7. rajthelyről indultak, a rajt után Hamilton szélesen vette a kanyart, amivel pozíciókat veszített. Russell a kerékcseréje után megelőzte Leclerc-t, majd Hamiltonnak sikerült kihasználnia a biztonsági autós fázist, ami alatt kis veszteséggel cserélt kereket, így harmadik helyre tudott visszajönni. A biztonsági autó kiállása után lágy gumikon próbálkozott Norris ellen is, de őt nem tudta megelőzni, így megismételte a harmadik helyezését; Russell ötödik lett. Tavaly elfoglalták az első rajtsort. A 18. körben Hamilton megelőzte a pole-ból indult Russellt, majd a következő körben az eleredő esőben mindketten kicsúsztak. Bár vissza tudtak jönni az első két helyet megtartva, a McLarenek utolérték őket, és előbb Norris, majd Piastri is megelőzte mindkettejüket. A 28. körben double stackkel váltottak interekre, egy körrel később, mint Verstappen, Norrisszal egy körben, Piastrinál egy körrel hamarabb. Így Verstappen közéjük került, Piastri viszont mögéjük jött vissza. A 34. körben Russell vízszivárgás miatt kénytelen volt feladni a versenyt. A 39. körben Hamilton visszaváltott slickekre (lágyakra), a következő körben cserélő Norristól sikerült átvennie a vezetést. Hamilton megnyerte a futamot, ezzel Russell ausztriai diadala után rögtön jött az újabb győzelem a csapatnak, Hamilton pedig a 2021-es Szaúd-Arábiai Nagydíj óta tartó nyeretlenségét törte meg.

Aston Martin

Mindenképpen hazai versenyüknek tekinthető, hiszen nemcsak brit autómárkáról és brit licenccel versenyző csapatról van szó, de itt található a Racing Pointtól (Force Indiától, Spykertől, Midlandtől, Jordantől) örökölt bázisuk.

A régi Aston Martin csapat első Brit Nagydíja 1959-ben Aintreeben volt, Roy Salvadori a pontot még nem érő hatodik helyen végzett, Carroll Shelby kiesett. 1960-ban Silverstone-ban a régi csapat utolsó versenyén Salvadori kiesett, Maurice Trintignant 11. helyen végzett.

A Force India 2016-ban érte el legjobb silverstone-i eredményét: Pérez és Hülkenberg 6–7. helyen futottak be. Pérez a második kerékcsere után negyedik helyen is haladt, de később Ricciardo és Kimi is megelőzte.

Racing Point néven 2019-ben nem szereztek pontot. 2020-ban Péreznek Covid-fertőzés miatt ki kellett hagynia mindkét itteni futamot, Hülkenberg helyettesítette. A Brit Nagydíjon Stroll hatodik helyről indulva kilencedik lett, Hülkenbergnek a kuplung és az erőforrás problémái miatt nem sikerült elrajtolnia. A 70. Évfordulós Nagydíjon a hatodik helyről rajtoló Stroll és a harmadik rajthelyet megszerző Hülkenberg 6–7. helyen végeztek.

A 2021-es Brit Nagydíjon Aston Martin név alatt Stroll nyolcadik helyezést ért el, Vettel a piros zászló utáni újraindítást követően megpördült, majd 40 kör után túlmelegedés miatt kiállt. 2022-ben mindkét versenyző a Q1-ben kiesett, a futamon a rajt utáni ütközéseket átvészelő Vettel kilencedik, Stroll 11. lett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Alonso a biztonsági autó alatt letudott kerékcseréje után a hatodik helyen állt a 46. körig, amikor Pérez megelőzte, így hetedik lett. A Q2-ig jutó Stroll eredetileg 11. helyen ért be, de a 46. körben ütközött Gaslyval amiért öt másodperc büntetést kapott, ezzel a 14. helyen végzett. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Stroll és Alonso 7–8. helyen értek be.

Alpine

Az enstone-i előd Benetton 1995-ben nyert Brit Nagydíjat a hazai pályán versenyző Johnny Herbert révén. Az 1994-es futam negatív módon lett emlékezetes Michael Schumacher kizárása miatt.

A Renault színeiben 2006-ban Alonso nyerte meg a versenyt. Lotus néven nem sikerült itt dobogós helyezést elérniük, legjobban ebben az időszakban a 2012-es futam sikerült, ahol Kimi Räikkönen és Romain Grosjean 5-6. helyen végeztek.

A 2016-os visszatérés után a Renault gyári csapat legjobb silverstone-i eredménye a 2020-as Brit Nagydíj volt, ahol Ricciardo nyolcadik helyről rajtolva negyedik, Ocon kilencedik helyről rajtolva hatodik lett. A 70. Évfordulós Nagydíjon a Q2-ben kieső, három rajthely büntetéssel induló Ocon nyolcadik, a Q3-ba jutó Ricciardo 14. helyen végzett.

A 2021-es Brit Nagydíjon Alpine név alatt Alonso hetedik, Ocon kilencedik lett. 2022-ben Alonso hetedik rajtkockából indulva ötödik helyezést ért el, Ocon a 49. körben a benzinpumpa hibájával kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavalyelőtt Gasly a Q3-ba, Ocon a Q2-ig jutott. A futamon mindketten kiestek: Ocon olajszivárgás miatt, Gasly pedig a 46. körben Stroll-lal ütközött, a megtett táv révén 18. helyezettnek jegyezték. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, Gaslyt az elhasznált erőforráselemek miatt hivatalosan hátra is sorolták, de eleve utolsó helyre kvalifikálta magát. Végül Gasly váltóproblémák miatt el sem tudott elrajtolni, Ocon 16. helyen végzett.

Haas

A 2016-os Brit Nagydíjon Esteban Gutiérrez utolsó célba érkezőként 16. lett, Grosjean technikai probléma miatt kiállt. 2017-ben Magnussen és Grosjean 12-13. helyen végeztek. 2018-ban a negyedik sorból rajtolva Magnussen kilencedik lett, Grosjean Sainzcal ütközve kiesett. 2019-ben a két versenyző az első körben egymással ütközött, az autó sérülése miatt a hatodik körben Magnussen, három körrel később Grosjean is kiállt. 2020-ban Grosjean a Brit Nagydíjon és a 70. Évfordulós Nagydíjon is a 16. helyen végzett, Magnussen mindkét futamon kiesett, a Brit Nagydíj elején az Albonnal történt ütközés miatt, biztonsági autós fázist okozva; a 70. Évforduló Nagydíján pedig már nem maradtak megfelelő gumik számára. A 2021-es Brit Nagydíjon Nyikita Mazepin és Mick Schumacher 17-18. helyen végeztek. 2022-ben a Q1-es kiesés ellenére mindkét versenyző pontot szerzett: Schumacher nyolcadik, Magnussen tizedik helyezéssel. Tavalyelőtt a Q2-ig jutó Hülkenberg eredetileg 14. helyen ért be, Stroll időbüntetésével 13. lett; a Q1-ben kieső Magnussen motorhiba miatt kiállt, amivel előbb virtuális, majd valódi biztonsági autós fázist okozott. Tavaly a harmadik sorból induló Hülkenberg hatodik helyezést ért el, a Q1-ben kieső Magnussen 12. lett.

Racing Bulls

A jogelőd Toro Rosso legjobb silverstone-i eredménye a 2016-os Brit Nagydíjon volt, amikor Sainz nyolcadik, Kvjat tizedik lett.

Az AlphaTauri színeiben 2020-ban a Brit Nagydíjon Gasly hetedik lett, Kvjat a 13. körben defekt következtében a palánknak ütközött, biztonsági autós fázist okozva; a 70. Évfordulós Nagydíjon a Q2-ben kieső Kvjat tizedik lett a Q3-ba jutó Gasly előtt. A 2021-es Brit Nagydíjon Tsunoda tizedik lett Gasly előtt. 2022-ben Tsunoda a 14. helyen végzett, Gasly a rajt utáni ütközést még megúszva, később viszont épp a csapattársával ütköztek, és egy ideig még folytatta a versenyt, de autója sérülése miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, a futamon Tsunoda és a Forma–1-ben – egyelőre? – utoljára rajthoz álló Nyck de Vries 16–17. helyen végeztek.

Tavaly Visa CashApp RB név alatt a Q2-be jutottak, a futamon Tsunoda tizedik, Ricciardo 13. lett.

Williams

Első Brit Nagydíjukon 1977-ben Patrick Nève March kasztnival tizedik lett, ami még nem ért pontot. Már saját konstrukcióval 1978-ban Brands Hatchben Alan Jones kiesett. Az 1979-es silverstone-i verseny különösen emlékezetes számukra: Jones az első pole pozíciójukat, Clay Regazzoni az első győzelmüket szerezte itt. A következő évben Jones győzött Brands Hatchben, Reutemann harmadik lett; majd 1986-ban már Honda motorral Mansell nyert az utolsó ottani futamon, Nelson Piquet-nek köszönhetően kettős győzelem lett. A következő évben Silverstone-ban mindketten megismételték ezt az eredményt, Mansell ügyes előzéssel kerekedett felül. 1988-ban a Judd-motoros szenvedés évében itt volt Mansell egyik bravúros második helyezése.

A Renault-motoros érában a ’90-es évek hozott sikersorozatot: 1990-ben Thierry Boutsen második lett, aztán sorra nyerték a versenyt: 1991-ben és 1992-ben Mansell, 1993-ban Alain Prost, 1994-ben Damon Hill. Az 1992-es Ricciardo Patrese révén kettős siker lett. 1995-ben tört meg a sorozat: Coulthard harmadik lett, míg Hill kiesett. 1996-ban és 1997-ben Jacques Villeneuve hozta az újabb győzelmeket, utóbbi volt a 100. diadala a csapatnak. Azóta viszont nem sikerült itt nyerniük.

1998-ban Heinz-Harald Frentzen kiesett, Villeneuve hetedik lett, amiért akkoriban még nem járt pont. 1999-ben Ralf Schumacher harmadik helyezést ért el, bátyja balesete után. 2000-ben már BMW-motorral Ralf negyedik lett, mögötte az újoncévét töltő Buttonnal. 2001-ben Montoya negyedik lett, Ralf kiesett. 2002-ben Montoya dobogóra állhatott a két Ferrari mögött, 2003-ban második lett. 2004-ben egy ötödik helyre futotta neki, a sérült Ralfot helyettesítő Marc Gené 12. helyen végzett (ez lett az utolsó futama, bár akkor ez még nem volt biztos). 2005-ben az utolsó BMW-s szezonban Webbernek és Heidfeldnek mindössze 11-12. helyre futotta. 2006–2007-ben ugyancsak nem sikerült pontot szerezniük, 2008-ban is mindössze egyet a nyolcadikként beérő Nakajima Kazuki révén. 2009-ben Rosberg ötödik lett. 2010-ben Barrichello szintén ötödik, Hülkenberg tizedik helyen végzett. 2011-ben Barrichello és Maldonado 13-14. helyen futott be. 2012-ben Bruno Senna kilencedik, Maldonado ütközés után visszaesve 16. lett. 2013-ban lemaradtak a pontszerzésről Maldonado és Bottas 11-12. helyével. 2014-ben Bottas második helye révén ünnepelhettek dobogón, Massa viszont az első rajt után kiesett, Kimivel ütközve. 2015-ben Massa és Bottas 4-5. helyen futottak be. 2016-ban viszont nem tudtak pontot szerezni: Massa 11., Bottas 14. helyen végzett. 2017-ben Massa tizedik, Stroll 16. lett. 2018-ban mindkét versenyző szárnycsere után a boxutcából rajtolt, Stroll 12., Szergej Szirotkin 14. helyen végzett.

2019-ben Russell és Robert Kubica 14–15. helyen zárták a versenyt. 2020-ban a Brit Nagydíjon Russell 12., Nicholas Latifi 15. lett, a 70. Évfordulós Nagydíjon 18–19. helyen végeztek. A 2021-es Brit Nagydíjon Russell nyolcadik lett az időmérőn és kilencedik a sprinten, de a Sainzcal való ütközés miatt három rajthely büntetéssel indult, a futamon 12. helyen végzett, Latifi 14. lett. 2022-ben a Q3-ba jutó Latifi – aki egyedül ekkor indult Albonnál jobb rajthelyről – a 12. helyen végzett, Albon a rajt utáni ütközésekbe keveredve kiesett, megfigyelésre kórházba is vitték, de sérülés hiányában kiengedték. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Albon nyolcadik helyezést ért el, miután a 44. körben megelőzte Sainzot; a Q2-ig jutó Logan Sargeant eredetileg 12. helyen futott be, Stroll időbüntetésével 11. lett. Tavaly a Q3-ba jutó Albon kilencedik helyezést ért el, a Q2-ig jutó Sargeant 11. helyen végzett.

Kick Sauber

A Saubernek „önálló” csapatként a 2001-es volt a legjobb silverstone-i eredménye, amikor Kimi Räikkönen ötödik lett Nick Heidfeld előtt. A BMW–Sauber időszakban Heidfeldnek sikerült 2008-ban második helyezést elérnie.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Leclerc és Marcus Ericsson is kiesett, előbbinek a kerékcserénél rosszul rögzítették a kerekét, utóbbi a gumifalnak csapódott, biztonsági autós fázist okozva. Alfa Romeo Racing név alatt 2019-ben Kimi nyolcadik lett, Antonio Giovinazzi a kavicságyba csúszva kiesett. 2020-ban a Brit Nagydíjon Giovinazzi öt másodperc büntetés után 14., Kimi az első szárnya felét elveszítve 17. helyen végzett; a 70. Évfordulós Nagydíjon az utolsó sorból rajtolva Kimi 15., Giovinazzi 17. lett. A 2021-es Brit Nagydíjon Giovinazzi 13., Kimi 15. lett. 2022-ben mindkét versenyző kiesett: a Q3-ba jutó Zhōu a rajt után ütközve szenvedett rémisztő balesetet, az átfordult autója a kavicságyon és a gumifalon át a kerítésnek a csapódott, de ő maga szerencsésen megúszta; Bottas váltóhiba miatt állt ki. Tavalyelőtt Zhōu kiesett a Q1-ben, Bottas bejutott a Q2-be, de elégtelen üzemanyagminta miatt kizárták az időmérőről, az utolsó helyről engedték indulni. A futamon Bottas eredetileg 13. helyen ért be, Stroll időbüntetésével 12. lett; Zhōu 15. helyen végzett.

Tavaly Kick Sauber név alatt a Q1-ben kieső Bottas 15., a Q2-be jutó Zhōu 18. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6218901738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása