Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2015. május 24. - F1 Hierro

Felsorolni is nehéz lenne az eddigi Monacói Nagydíjak emlékezetes pillanatait, főleg olyan nagy múltú csapatoknál, mint a Ferrari, a McLaren, a Williams és neve révén a Lotus. A városi pálya legeredményesebbje Ayrton Senna hat győzelmével, amiből egyet a Lotus, ötöt a McLaren színeiben szerzett. Őt öt-öt sikerrel követi Graham Hill és Michael Schumacher. Előbbi kétszer a Lotus pilótájaként nyert, utóbbi kétszer a Benettonnal (ami jogilag a jelenlegi Lotus elődje), háromszor a Ferrarival. A jelenlegi évtized kezdetben Red Bull-sikereket hozott, míg az utóbbi két évben a Mercedes győzött, amire is idén is nagy eséllyel pályázik.

Mercedes

A Juan Manuel Fangióval fémjelzett sikerkorszak idején nem sikerült nyerniük Monacóban: 1954-ben nem rendezték meg a versenyt, 1955-ben pedig egyedül ezen a futamon nem győztek (az Indy 500-at nem számítva): Fangio váltóhiba miatt állt ki, Stirling Moss hatalmas körhátránnyal kilencedik lett.

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott Button, Rubens Barrichello sorrendben.

A visszatérés után Rosberg 2010-ben hetedikként szerzett pontot, Michael Schumacher akkor 12. lett, míg 2011-ben Rosberg 11., Schumacher kiesett. 2012-ben Schumacher edzéselső lett, de a barcelonai karambol miatt öt hellyel hátrasorolták, a versenyen pedig kiesett; Rosberg viszont a dobogó második fokára állhatott. Tavalyelőtt Rosberg megszerezte a gyári Mercedes első itteni győzelmét, Hamilton negyedik lett. Tavaly Rosberg újra nyert, Hamiltonnal együtt ezúttal kettős győzelem lett.

Red Bull

Az első Monacói Nagydíjuk 2005-ben kettős kieséssel ért véget, David Coulthard és Vitantonio Liuzzi is ütköztek. 2006-ban Coulthard harmadik lett, megszerezve a csapat történetének első dobogóját. Az eredményhirdetésnek megadta a módját: Superman-köpenyt viselt. Cristian Klien váltóhiba miatt kiállt. 2007-ben a Coulthard– Mark Webber kettős pont nélkül zárt. Webber 2008-ban negyedikként, 2009-ben ötödikként szerzett pontokat, míg csapattársa, előbb Coulthard, utóbb Vettel kicsúszott. Az ezt követő három évben uralták a futamot: 2010-ben Webber szerezte a csapat első itteni győzelmét, ami Vettellel együtt rögtön kettős siker volt. 2011-ben Vettel győzött, Webber negyedik lett; három éve fordított lett a szereposztás: ismét Webber győzött, Vettel lett negyedik. Tavalyelőtt a dobogó két oldalára állhattak:Vettel második, Webber harmadik lett. Tavaly Ricciardo ünnepelhetett a pódiumon harmadikként, Vettel műszaki hibával kiállt.

Williams

Az 1978-as futamon az egyedüli pilóta, Alan Jones kiesett. 1979-ben Clay Regazzoni második lett, majd 1980-ban Carlos Reutemann hozta a csapat első itteni győzelmét. Három évvel később Keke Rosberg tudott nyerni, a bontakozó turbódominancia idején még Cosworth szívómotorral. 1987-ben Nelson Piquet már Honda-, 1989-ben Ricciardo Patrese Renault-motorral második. 1992-ben Nigel Mansellnek jó esélyei voltak a győzelemre, de kiállt kerékcserére, utána pedig hiába kergette meg Sennát, második lett, akárcsak egy évvel korábban. Patrese 1992-ben harmadik. 1993-ban Alain Prost élről indult, de negyedik lett, míg Damon Hill második. 1994-ben Senna halála után ez volt az első versenyük, egyelőre Hillt indították egyedül. 1995-ben Hill második.

A következő két évben egyik autó sem ért célba, 1996-tól 2001-ig mindössze 1998-ban Jacques Villeneuve ötödik helye hozott pontokat. 2002-ben már a BMW-motorral Ralf Schumacher harmadik lett bátyja mögött. Húsz szűk esztendő után 2003-ban Juan Pablo Montoya nyert itt újra a csapat színeiben. A következő évben negyedik helyen végzett, majd 2005-ben mindkét pilóta dobogóra állhatott: Nick Heidfeld második, Webber harmadik.

2006-ban Rosberg és Webber is kiesett, 2007-ben Alexander Wurz, 2008-ban Nakadzsima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg hatodik. 2010-ben Hülkenberg és Rubens Barrichello sem ért célba, 2011-ben Barrichello kilencedik, míg Maldonadót az utolsó előtti körben ütötte ki Hamilton. 2012-ben Maldonado már az elején ütközött, míg Bruno Senna tizedikként hozott egy pontot. Tavalyelőtt Bottas 12., Maldonado ismét ütközésbe keveredve esett ki. Tavaly Massa hetedik lett, Bottas kiesett.

Ferrari

Az 1950-es Monacói Nagydíj jelentős mérföldkő a Scuderia történelmében, ez volt ugyanis az első világbajnoki futamuk. Alberto Ascari révén rögtön egy második hellyel tették le a névjegyüket. Ezután négy évig nem szerepelt a világbajnokság programjában Monte Carlo, majd 1955 diadalt hozott: Maurice Trintignant győzelmével megtörte a Mercedes akkori sikersorozatát. Ezután többször lettek dobogósok, de hosszú ideig kellett várni, hogy valaki újra a tetejére álljon. Az 1967-es futamon tragédia érte a csapatot: Lorenzo Bandini meghalt, miután autója kigyulladt. 1975-ben Niki Lauda hozta az újabb Monte Carló-i diadalt, egy évvel később megismételte, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1977-ben a dobogó két oldalán végeztek a pilóták: Lauda második, Carlos Reutemann harmadik. 1979-ben Jody Scheckternek sikerült nyernie, két évvel később pedig Gilles Villeneuve itt szerezte meg a csapat első turbós győzelmét. Utána megint hosszú várakozás következett.

1991–93-ban Jean Alesi egymás után háromszor harmadik helyen végzett, 1995-ben Gerhard Berger hozta ezt a helyezést. Aztán 1997-ben az időjárás-jelentésekre alapozott taktikának köszönhetően Michael Schumacher győzött az esős futamon, Eddie Irvine harmadik. 1998-ban Schumachernek nem sikerült jól a verseny, az Alexander Wurz elleni adok-kapok miatt hosszú javításra kellett kiállni, pontzónán kívül ért célba. Irvine viszont megismételte dobogós helyezését. 1999-ben jó rajt után sikerült kettős győzelmet aratniuk, Schumacher, Irvine sorrendben. 2000-ben Schumacher műszaki hiba miatt kiesett, Barrichello viszont második lett; 2001-ben pedig újabb kettős siker következett, ismét a brazil pilótával a második fokon. Azóta viszont nem sikerült itt nyerniük.

2002-ben Schumacher második, 2003-ban harmadik, utóbbi évben Barrichello nyolcadik lett. 2004-ben Schumacher kiesett, ezzel öt győztes futam után tört meg az év eleji sikerszériája (valamint a Ferrari nyolcfutamos győzelmi sorozata), míg Rubinho harmadik lett. 2005-ben Schumacher és Barrichello 7-8. helyen végeztek. 2006-ban Schumacher autózta a pole pozíciót érő időt, de az edzés végi keresztbeállása miatt hátrasorolták, ötödiknek sikerült feljönnie a végére, Massa kilencedikként nem szerzett pontot. 2007-ben és 2008-ban Massa egyaránt harmadik lett, míg Kimi előbbi alkalommal nyolcadik, utóbbi futamon pedig ütközött Adrian Sutillal, ami után kilencediknek futott be. 2009-ben Kimi hozta a harmadik helyet, a Scuderia azévi első dobogóját szerezve, Massa előtt. 2010-ben Massa megint negyedik, Alonso hatodik helyen végzett. A következő két évben Alonso hozott dobogós helyezéseket: előbb második, 2012-ben harmadik lett, míg Massa 2011-ben a Hamiltonnal való ütközés után kiesett, tavalyelőtt hatodik. Tavalyelőtt Alonso hetedik, Massa kiesett. Tavaly Alonso negyedik, míg Kimi mindössze 12. lett.

McLaren

1966-ban itt mutatkoztak be saját konstrukciójú Forma–1-es autóval, az alapító Bruce McLaren olajszivárgás miatt kiesett. Az első itteni dobogójukat Emerson Fittipaldi hozta 1975-ben, amikor második lett. Utána sokáig kellett várniuk említésre méltó eredményre, sőt 1983-ban itt esett meg az a csúfság, hogy a két versenyző (Lauda és John Watson) egyike sem kvalifikálta magát a futamra. A következő évi verseny annál jobban sikerült, meglett az első itteni diadal: Alain Prost a félbeszakított esős futamon aratott félpontos győzelmet – ami a végelszámolásnál döntőnek bizonyult (Lauda kiesett, így őt a felezés nem érintette). Ezután 1988-ig összesen egyszer, 1987-ben nem sikerült itt nyernie. Az 1986-os futam Keke Rosberg révén kettős győzelmet hozott. 1989-től 1993-ig pedig Ayrton Senna páratlan nyerő szériája következett. 1994-ben Martin Brundle második, 1996-ban pedig Coulthard szintén ezt az eredményt érte el a mezőnyt megtizedelő futamon.

1998-ban Mika Häkkinen aratott magabiztos győzelmet, Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 1999-ben Mika harmadik lett a két Ferrari mögött, 2000-ben aztán Coulthard diadalmaskodott, Häkkinen lagymatagabb formában versenyezve hatodik helyen végzett. 2001-ben Coulthard élről indult volna, de a felvezető körben beragadt, így a leghátulról kellett előretörnie. A verseny végére az ötödik helyre tudta felverekedni magát, főleg Enrique Bernoldival gyűlt meg a baja. Häkkinen műszaki hiba miatt kiesett, mint oly sokszor abban az évben. 2002-ben újra DC győzött.

2003-ban Kimi lett második, Coulthard hetedik. 2004-ben kettős kiesés következett, majd 2005-ben Kimi győzött, Montoya ötödik. 2006-ban Montoya második, Kimi kiesett. 2007-ben az Alonso–Hamilton páros kettős győzelme következett, majd 2008-ban Hamilton eggyel feljebb lépett a dobogón (ekkor győzött itt a wokingi csapat legutóbb), míg Kovalainen nyolcadik lett. 2009-ben Hamilton rajtbüntetés után 12., Kovalainen kiesett. 2010-ben Hamilton ötödik, Button kiesett. 2011-ben Button harmadik (a piros zászló alatt hátrányosan érintette, hogy a riválisok tudtak gumit cserélni), Hamilton két ütközés és büntetés ellenére is hatodik. Három éve Hamilton ötödik, a gyenge hétvégét kifogó Button a verseny vége felé kiesett, hivatalosan 16.-ként jegyezték. Tavalyelőtt Button hatodik, míg Pérez merész manővereivel hívta fel magára a figyelmet, de kiállni kényszerült, 16.-nak jegyezték. Tavaly Button hatodik, Kevin Magnussen tizedik lett.

Force India

Az első Monacói Nagydíjuk 2008-ban kettős kiesést hozott, pedig Sutil negyedik helyen haladt, amikor Kimi kiütötte. 2009-ben Giancarlo Fisichella és Sutil is pontzónán kívül ért célba (9., 14.). 2010-ben viszont sikerült a kettős pontszerzés: Sutil és Liuzzi 8-9. helyen futottak be. 2011-ben Sutil hetedik, Paul di Resta 12. lett. Az következő két évben ismét mindkét pilóta pontokat szerzett: 2012-ben di Resta és Hülkenberg 7-8. helyen végeztek; tavalyelőtt Sutil ötödik, di Resta kilencedik lett. Tavaly Hülkenberg ötödik lett, Pérez ütközés miatt az elején kiesett.

Toro Rosso

Az első monacói versenyükön Liuzzi tizedik, Scott Speed 13. helyen végzett. Az első itteni pontokat 2008-ban hozta Vettel, aki ötödik lett. Egy évvel később Sébastien Bourdais nyolcadik, 2010-ben és 2011-ben Buemi egyaránt tizedik, előbbi alkalommal Jaime Alguersuari előtt, aki 2011-ben ütközés miatt kiesett. 2012-ben Jean-Éric Vergne 12., Ricciardo a kormánymű hibája miatt feladta. Tavalyelőtt Vergne nyolcadik, míg Ricciardo kiesett, miután Grosjeannal ütközött. Tavaly Vergne és Kvjat is a kipufogó hibája miatt kényszerült feladni.

Lotus

Ha a márkán keresztül nézzük a múltat, itt volt a Lotus első Forma–1-es világbajnoki futama 1958-ban. Az első monacói Lotus-győzelmet a Rob Walker Racing színeiben induló Stirling Moss szerezte 1960-ban, majd 1961-ben megismételte a sikerét. A Team Lotus mint csapat 1968-ban győzött itt először, a pályaspecialista Graham Hill révén, majd két újabb diadal következett: 1969-ben ismét Hill (utolsó futamgyőzelme), 1970-ben Jochen Rindt. Legközelebb 1974-ben nyert itt Ronnie Peterson, majd 1987-ig kellett várni Ayrton Senna sikerére.

Az enstone-i jogelődök közül a Benetton 1994–95-ben nyert itt Schumacher révén, 2006-ban pedig Alonsóval a gyári Renault.

A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Vitalij Petrov kiesett, ami miatt egy időre piros zászlóval meg kellett szakítani a versenyt. Nick Heidfeld nyolcadikként futott be. Kimi 2012-ben kilencedik, tavalyelőtt tizedik lett, míg Grosjean mindkétszer kiesett. Tavaly Grosjean nyolcadik helyezést ért el, Maldonado nem tudott elrajtolni

Sauber

Az első Monacói Nagydíjukon 1993-ban Karl Wendlinger 13. lett, J.J. Lehto kiesett. 1994-ben Wendlinger az edzésen szörnyű balesetet szenvedett, ami után kómába esett, hosszú kihagyásra kényszerült. Csapattársát, Heinz-Harald Frentzent visszaléptették. Egy évvel később HHF hatodik lett, megszerezve a csapat első itteni pontját. 1996-ban Herbert harmadik (három leintettből), Frentzen a végén kiállt a bokszba, de negyediknek könyvelték el.

2000-ben Mika Salo ötödik lett, pont a honfitárs Häkkinent maga mögött tartva, négy évvel később Massa érte el ezt a helyezést. 2005-ben „a két Sauber elment a Rottenbiller utcába” (Palik László aranyköpése, dekódolás: Villeneuve hibájából Massa is kicsúszott a St. Devote bejárata előtt), emiatt nem sikerült a pontszerzés.

A BMW-éra legjobb monacói eredménye Robert Kubica 2008-as második helye.

2010-ben Kobajasi Kamui és Pedro de la Rosa is műszaki hiba miatt esett ki. 2011-ben Pérez megsérült az edzésen, így nem tudott rajthoz állni; Kobajasi ötödik lett. 2012-ben Pérez leggyorsabb kört futva 11., Kobajasi autója egy balesetben megsérült, így kiállásra kényszerült. Tavalyelőtt Hülkenberg 11., Esteban Gutiérrez 13. lett. Tavaly Sutil és Gutiérrez is kiesett.

Manor Marussia

A Virgin színeiben a 2010-es futamon Timo Glock és Lucas di Grassi is kiesett; 2011-ben Jérome d'Ambrosiónak sikerült célba érnie, 15. lett, míg Glock a felfüggesztés meghibásodása miatt kiállt. Marussia név alatt 2012-ben  Glock 14., Charles Pic elektronikai hiba miatt kiesett. Tavalyelőtt Jules Bianchi kiállt, míg Max Chilton 14. lett. A tavalyi verseny a csapat pályafutásának csúcspontja lett: Bianchi nyolcadiknak futott be, bár később öt másodperces büntetést kapott, csak egy helyet rontott, így megszerezte a Marussia első pontjait. Chilton 14. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr937487360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása