Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/10.

Brit Nagydíj, Silverstone

2016. július 09. - F1 Hierro

Úgy mondják, Silverstone-ba hazatér a Forma-1. Egyfelől itt rendezték 1950-ben az első világbajnoki futamot (abból a mezőnyből már egyik csapat sem versenyez, a Ferrari ugyanis csak Monacóban kapcsolódott be), másrészt több csapatnak is Angliában van a bázisa, nemcsak a hivatalosan is briteknek. Sőt, a Force Indiáé éppen Silverstone-ban.

Brit Nagydíjat minden szezonban rendeztek, bár Silverstone időnként másodévi váltótársa volt más pályáknak (Aintree, Brands Hatch), 1987 óta azonban állandó helyszín, bár az egykoron leggyorsabb pálya vonalvezetése többször változott, legnagyobb mértékben 2010-ben.

Ekkora múlt mellett nehéz is lenne minden emlékezetes pillanatot felsorolni, a nagyobb csapatoknál kénytelenek voltunk sűríteni. Legutóbbi itteni győzelmét a Williams 1997-ben, a McLaren 2008-ban, a Ferrari 2011-ben, a Red Bull 2012-ben szerezte. Az utóbbi három év viszont a Mercedesé volt, egyszer Rosberg, kétszer Hamilton nyert. Idén egyenlítés következik vagy tovább nő a különbség? Esetleg más is beleszól?

Mercedes

Silverstone-ban még 1954-ben versenyzett először a régi csapat, Juan Manuel Fangio negyedik lett – egyike azon kevés futamnak, amit abban az évben nem ő nyert. Egy évvel később Aintreeben négyes győzelem következett: Stirling Moss hazai pályán ünnepelhette első sikerét, Fangiónak pedig a második hely is elég volt harmadik világbajnoki címéhez. Harmadik Karl Kling, negyedik Piero Taruffi lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Rubens Barrichello harmadikként lett dobogós, míg Buttonnak hazai pályán hatodik helyre futotta.

A 2010-es visszatérő évben Rosberg harmadik lett, Michael Schumacher kilencedik. 2011-ben Rosberg hatodik, Schumacher ismét kilencedik; 2012-ben Schumacher hetedik, Rosberg 15. helyen végzett. 2013-ban Rosberg megnyerte a futamot, Hamilton – egy defektet is átvészelve – negyedik lett. Tavalyelőtt viszont Hamilton győzött, Rosberg műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Tavaly kettős győzelmet arattak, ismét Hamilton volt a győztes, Rosberg lett a második.

Ferrari

A világbajnokság történetének első futamát még kihagyták 1950-ben, a következő évi verseny viszont fontos mérföldkő volt számukra: José Froilán González megszerezte az első győzelmüket. Ezután az ötvenes években gyakorlatilag kibérelték a pályát: Alberto Ascari nyert 1952–53-ban, 1954-ben újra González, 1956-ban Fangio (Silverstone másodévi helyszín lett), 1958-ban a hazai pályán versenyző Peter Collins, a csapattárs Mike Hawthorn előtt.

Az ezt követő évtizedek viszont kevesebb sikert hoztak a Brit Nagydíjon, akkor is inkább a többi pályán: 1961-ben Wolfgang von Trips – Phil Hill – Richie Ginther hármas győzelem Aintreeben, majd Brands Hatchben 1976-ban Niki Lauda, 1978-ban Reutemann nyert. Silverstone-ból említésre méltóbb eredmény John Surtees második helye 1963-ban, harmadik helye 1965-ben; Chris Amon ugyancsak harmadik helyezése 1967-ben, Lauda második helye 1977-ben. 1983-ban Patrick Tambay harmadik lett, 1985-ben Michele Alboreto második, miközben Brands Hatchben 1982-ben Didier Pironi és Tambay a dobogó két oldalára állhattak.

1988-ban Gerhard Berger és Alboreto az első sorból rajtoltak, ez volt az egyetlen alkalom abban az évben, amikor nem a McLarené volt a pole, a versenyen viszont lemaradtak. 1989-ben Mansell hazai pályán második lett. Hosszú várakozás után Prostnak sikerült nyernie Silverstone-ban 1990-ben. Az ezt követő évekből Prost 1991-es harmadik, valamint Jean Alesi 1994-es 1995-ös második helyét érdemesebb megemlíteni.

1996-ban és 1997-ben Schumacher és Eddie Irvine egyaránt kiesett. Majd 1998-ban jött Schumacher furcsán emlékezetes győzelme (az utolsó körben kiállt 10 másodperc büntetésre, de a célvonal módosítása miatt befutott és még a +10 másodperc is belefért, amit amúgy később el is töröltek), Irvine harmadik lett. 1999-ben Schumacher balesetet szenvedett, lábtörésével elveszítette világbajnoki reményeit, Irvine viszont második hellyel mutatta meg, hogy kész átvenni a szerepét. 2000-ben Barrichello rajtolt az élről, de kiesett; Schumacher harmadik lett a két McLaren mögött. 2001-ben Schumacher és Barrichello is dobogós lett a megtáltosodó Häkkinen mögött, ami Schumacher számára győzelem nélkül is nagy lépés volt a bajnoki cím felé. 2002-ben Schumacher–Barrichello kettős győzelem következett, 2003-ban viszont Barrichello diadalmaskodott, míg csapattársa negyedik lett. 2004 ismét Schumacheré, Barrichello harmadik lett. 2005-ben Schumacher hatodik helyen végzett Barrichello előtt; 2006-ban második lett, míg Massa ötödik.

2007-ben Kimi győzött, Massa ötödik lett. 2008-ban Kimi negyedik, Massa többször megpördülve 13. helyen végzett. 2009-ben Massa negyedik lett, Kimi nyolcadik. 2010-ben Alonso 14., miután kanyarlevágás miatt áthajtásos büntetést kapott, Massa 15. lett. A következő három versenyen Alonso rendre dobogóra állhatott: 2011-ben itt szerezte meg a Scuderia azévi egyetlen győzelmét, Massa ötödik helyen végzett. 2012-ben Alonso második, Massa negyedik helyezést ért el. 2013-ban Alonso harmadik, Massa – akinek másokhoz hasonlóan gondjai akadtak a bal hátsóval – hatodik lett. Tavalyelőtt Kimi már az első rajt után kiesett (miatta kellett félbeszakítani a versenyt, az új rajtnál már nem volt ott), Alonso hatodik lett. Tavaly Vettel harmadik, a rossz gumit választó Kimi nyolcadik lett.

Williams

Első Brit Nagydíjukon 1978-ban Brands Hatchben Alan Jones kiesett. Az 1979-es silverstone-i verseny különösen emlékezetes számukra: Jones az első pole pozíciójukat, Clay Regazzoni az első győzelmüket szerezte itt. A következő évben Jones győzött Brands Hatchben, Carlos Reutemann harmadik lett; majd 1986-ban már Honda-motorral Nigel Mansell nyert az utolsó ottani futamon, Nelson Piquet-nek köszönhetően kettős győzelem lett. A következő évben Silverstone-ban mindketten megismételték ezt az eredményt. 1988-ban a Judd-motoros szenvedés évében itt volt Mansell egyik bravúros második helyezése.

A Renault-motoros érában a ’90-es évek hozott sikersorozatot: 1990-ben Thierry Boutsen második lett, aztán sorra nyerték a versenyt: 1991-ben és 1992-ben Mansell, 1993-ban Alain Prost, 1994-ben Damon Hill. Az 1992-es Ricciardo Patrese révén kettős siker lett. 1995-ben tört meg a sorozat: David Coulthard harmadik lett, míg Hill kiesett. 1996-ban és 1997-ben Jacques Villeneuve hozta az újabb győzelmeket, utóbbi volt a 100. diadala a csapatnak. Azóta viszont nem sikerült itt nyerniük.

1998-ban Heinz-Harald Frentzen kiesett, Villeneuve hetedik lett, amiért akkoriban még nem járt pont. 1999-ben Ralf Schumacher harmadik helyezést ért el, bátyja balesete után. 2000-ben már BMW-motorral Ralf negyedik lett, mögötte az újoncévét töltő Buttonnal. 2001-ben Juan Pablo Montoya negyedik lett, Ralf kiesett. 2002-ben Montoya dobogóra állhatott a két Ferrari mögött, 2003-ban második lett. 2004-ben egy ötödik helyre futotta neki, a sérült Ralfot helyettesítő Marc Gené 12. helyen végzett (ez lett az utolsó futama, bár akkor ez még nem volt biztos). 2005-ben az utolsó BMW-s szezonban Webbernek és Heidfeldnek mindössze 11-12. helyre futotta. 2006–2007-ben ugyancsak nem sikerült pontot szerezniük, 2008-ban is mindössze egyet a nyolcadikként beérő Nakajima Kazuki révén. 2009-ben Rosberg ötödik lett. 2010-ben Barrichello szintén ötödik, Hülkenberg tizedik helyen végzett. 2011-ben Barrichello és Maldonado 13-14. helyen futott be. 2012-ben Bruno Senna kilencedik, Maldonado ütközés után visszaesve 16. lett. 2013-ban lemaradtak a pontszerzésről Maldonado és Bottas 11-12. helyével. Tavalyelőtt Bottas második helye révén ünnepelhettek dobogón, Massa viszont az első rajt után kiesett, Kimivel ütközve. Tavaly Massa és Bottas 4-5. helyen futottak be.

Red Bull

Első négy Brit Nagydíjukon (2005–2008) még pontot sem szereztek, 2008-ban például azért sem, mert Coulthard ütközött a „kis Red Bullnál” versenyző Vettellel. Utána viszont 2014-ig mindig összejött legalább a dobogó. 2009-ben Vettel immár a „nagycsapat” színeiben győzött, Mark Webber kettős győzelemmé egészítette ki. A következő évben Webber hozta az újabb győzelmet, míg Vettel hetedik lett; a csapat megítélésének azonban ártott a szárnycserés eset. A 2011-es versenyen (egy hétvégére) betiltották a befújt diffúzor használatát, így is a dobogó két oldalát foglalták el: Vettel második lett, Webber, aki csapatvezetői utasításra nem támadta, harmadik. 2012-ben ismét Webber győzött, Vettel a dobogó harmadik fokára állhatott. 2013-ban Webber második lett utolsó Brit Nagydíján, Vettel váltóhiba miatt feladni kényszerült a versenyt. Tavalyelőtt Ricciardo harmadik, Vettel ötödik helyezést ért el. Tavaly megtört a dobogós széria: Kvjat hatodik lett, Ricciardo elektronikai hibával kiesett.

Force India

Az Indiai Nagydíj kiesésével ezt tekinthetjük hazai versenyüknek, hiszen itt található a Spykertől (Midlandtől, Jordantől) örökölt bázisuk. Ennek ellenére nincsenek még itt nagy eredményeik, a 2008-as verseny kettős kiesést hozott, pontot szerezniük először 2010-ben sikerült itt, amikor Adrian Sutil nyolcadik lett. Csapattársa, Vitantonio Liuzzi akkor 11. helyen végzett. 2011-ben Sutil 11., Paul di Resta 15.; 2012-ben Hülkenberg 12. lett, di Resta ütközés után kiállni kényszerült. 2013-ban Sutil hetedik és di Resta kilencedik helye révén összejött a kettős pontszerzés. Tavalyelőtt Hülkenberg kilencedik, Pérez 11. lett. Tavaly Hülkenberg hetedik, Pérez kilencedik lett.

Renault

Az 1977-es silverstone-i futam volt a csapat első Forma–1-es versenye, Jean-Pierre Jabouille kiesett. Két évvel később René Arnoux a dobogó második fokára állhatott. 1983-ban Alain Prost révén nyertek először Brit Nagydíjat. 1984-ben Brands Hatchben Derek Warwick hazai pályán második lett.

Az enstone-i előd Benetton 1995-ben nyert itt a hazai pályán versenyző Johnny Herbert révén.

2002-ben újra Renault-ként nem szereztek pontot, Button 12. lett, Jarno Trulli kiesett. 2003-ban Trulli hatodik lett, Alonso kiesett. 2004-ben ismét nulláztak: Alonso tizedik helyen végzett, Trulli kiesett. 2005-ben Alonso második lett, Giancarlo Fisichella negyedik. 2006-ban Alonso megnyerte a versenyt, Fisichella ismét negyedik helyet hozott. 2007-ben Heikki Kovalainen és Fisichella 7-8. helyen végeztek. 2008-ban Alonso hatodik lett, az ifjabb Nelson Piquet kiesett. 2009-ben mindketten pontzónán kívül végeztek: Piquet 12., Alonso 14. helyen. A 2010-es verseny sem sikerült jobban: Vitalij Petrov 13. lett, Robert Kubica kiesett.

2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Nick Heidfeld nyolcadik, Petrov 12. lett. Lotus néven nem sikerült itt dobogós helyezést elérniük, legjobban ebben az időszakban a 2012-es futam sikerült, ahol Kimi és Grosjean 5-6. helyen végeztek. Tavaly Maldonado és Grosjean többek között egymással ütköztek az első körben, ami után mindketten kiállni kényszerültek.

Toro Rosso

Az első itteni versenyükön 2006-ban Liuzzi 13. lett. Első pontjukat a pályán 2011-ben szerezte Jaime Alguersuari tizedik helyével, Sébastien Buemi ütközés miatt kiesett. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 13-14. helyen futottak be. 2013-ban Ricciardo nyolcadik lett, Vergne defekt miatt kiesett. Tavalyelőtt Kvjat kilencedik lett Vergne előtt. Tavaly Sainz és Verstappen is kiesett, előbbi műszaki hiba, utóbbi kicsúszás miatt.

Sauber

A csapat első Brit Nagydíján (1993) J.J. Lehto nyolcadik lett, de akkor ezért még nem járt pont. Az első silverstone-i pontjukat Frentzen szerezte 1996-ban hatodik helyével. Ezt az eredményt legközelebb három évvel később ismételte meg Pedro Diniz. 2001-ben az elsőéves Kimi ötödik lett Heidfeld előtt. 2002-ben Heidfeld hatodik helyen futott be, 2004-ben Fisichella hozta ugyanezt a helyezést.

A BMW–Sauber időszakban Heidfeldnek sikerült 2008-ban második helyezést elérnie.

Az önálló visszatérés után 2010-ben Kobayashi Kamui hatodik lett, azévi legjobb helyezését elérve; Pedro de la Rosa a hátsó szárny sérülése miatt kiállt. 2011-ben Pérez hetedik, Kobayashi motorhiba miatt kiesett. 2012-ben nulláztak: Kobayashi 11. lett, Pérez ütközés miatt kiesett. 2013-ban Hülkenberg szerzett egy pontot tizedikként, Esteban Gutiérrez 14. lett. Tavalyelőtt Sutil 13. helyen végzett, Gutiérrez kiállt, miután ütközésben megsérült az autója. Tavaly Ericsson 11. helyen végzett, míg Nasr el sem tudott rajtolni váltóhiba miatt.

McLaren

Első Brit Nagydíjukon 1966-ban Brands Hatchban az alapító Bruce McLaren hatodik lett. Első silverstone-i dobogójukat is ő szerezte, amikor 1969-ben harmadik lett. 1970-ben Denny Hulme, 1972-ben Peter Revson hozta ezt a helyezést a Brit Nagydíjon, de a másik pályán, Brands Hatchben. Első silverstone-i győzelmüket 1973-ban Revson szerezte, Hulme ugyanezen a versenyen harmadik lett. Innentől kezdve jött egy jó sorozat a pályán: 1975-ben Emerson Fittipaldi, 1977-ben James Hunt győzött. Közben Brands Hatchben 1974-ben Fittipaldi második lett, 1976-ban pedig Hunt nyert volna, de mivel a második rajtnál jogosulatlanul vett részt, kizárták. 1977 után négyéves győzelmi ínség jött (nemcsak a pályán, hanem egyáltalán a csapatnak), amit 1981-ben John Watson tört meg. Majd Brands Hatchben Lauda 1982-ben és 1984-ben egyaránt győzött, 1985-ben pedig Silverstone-ban nyert Prost. 1986-ban az utolsó Brands Hatch-i versenyen Prost harmadik lett. 1987-ben kettős kiesés következett, majd 1988-ban Senna győzött, Prost kiállt, a következő évben fordítva: Prost a győztes, Senna kicsúszott. Ezután sokat kellett várni az újabb győzelemre.

1990-ben Senna harmadik lett. A következő évben Senna próbálta üldözni Mansellt, de a verseny végén kifogyott a benzine, így negyediknek könyvelték el, Berger lett a második. 1992-ben Berger, 1993-ban Senna lett ötödik, majd 1994-ben Mika Häkkinen hozott egy dobogót (harmadik). 1995-ben egy ötödik hely következett Mark Blundell révén, majd 1996-ban Häkkinen újra harmadik, 1997-ben Coulthard negyedik lett. 1998-ban Häkkinen nagy előnnyel vezetett, de az eső miatt beküldött safety car elolvasztotta az előnyét, utána hibázott is, így Schumacher mögé esett vissza. Aztán a futam végi káoszban egy ideig úgy tűnt, mégis nyert, de második maradt. A csapat óvott, de elutasították. Coulthard kiesett. A következő évben aztán Coulthard ünnepelhetett hazai pályán, Mikának viszont leesett a bal hátsó kereke (mindig az a bal hátsó…). 2000-ben Coulthard ismételt, Mika pedig gondoskodott a kettős győzelemről. A 2001-es futam Mikáé volt, az amúgy gyenge évében újra régi formáját idézte. Coulthard viszont kiesett, amivel egyre inkább lemaradt a világbajnoki címért folyó versenyfutásban.

2002-ben nem szereztek pontot: Coulthard tizedik lett, Kimi motorhiba miatt kiesett. 2003-ban Kimi harmadik, Coulthard ötödik; 2004-ben Kimi második, Coulthard hetedik helyen végzett. 2005-ben Montoya győzött, Kimi harmadik (úgy, hogy motorcsere után hátrasorolták a rajtrácson). 2006-ban Kimi megismételte az előző évi helyezését, Montoya hatodik lett.

2007-ben Alonso és Hamilton dobogósok lettek a Ferrarihoz távozott Kimi mögött. 2008-ban Hamilton győzött, Kovalainen ötödik. 2009 viszont nem túl jól sikerült Hamiltonnak, 16. lett, míg Kovalainen ütközés miatt kiesett. 2010-ben Hamilton második lett, Button negyedik. 2011-ben Hamilton negyedik, Button a csapat hibájából esett ki: korán engedték ki a kerékcseréről, amikor egyik kerekét még nem rögzítették rendesen. A 2012-es verseny haloványabbra sikerült: Hamilton nyolcadik, Button tizedik helyen végzett. A 2013-as pedig még ennyire sem sikerült, Button 13. lett, Pérez kiesett – mindkettejüknek gumiproblémái voltak. Tavalyelőtt Button negyedik, Magnussen hetedik lett. Tavaly már Honda-motorral a két versenyző belekeveredett a rajt utáni ütközésbe, ráadásul egymással koccantak, Button kiállni kényszerült, Alonso folytatta, tizedikként pontot is szerzett.

Manor

A Virginnel 2010-ben Timo Glock 18. lett, Lucas di Grassi hidraulikai probléma miatt kiesett. 2011-ben Glock és Jerôme d’Amrosio 16-17.; 2012-ben már Marussia név alatt Glock és Charles Pic 18-19. helyen végeztek, utóbbit 107% feletti idő ellenére engedték indulni. 2013-ban Jules Bianchi és Max Chilton 16-17. helyezést értek el. Tavalyelőtt Bianchi 14., Chilton 16. lett. Tavaly Manor Marussia név alatt Roberto Merhi és Will Stevens 12-13. helyen voltak az utolsó célba érkezők.

Haas

Első Brit Nagydíjuk lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr488877086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása