Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/12.

Német Nagydíj, Hockenheim

2016. július 31. - F1 Hierro

A Német Nagydíj 1951-ben került a világbajnokság programjába, azóta csak ritkán maradt ki, igaz, legutóbb éppen tavaly. A helyszín hol a Nürburgring, hol Hockenheim volt, időközben a mindkét pálya jelentősebb változáson is ment át. 2008-tól 2013-ig kétévente váltották egymást, a tavalyi kihagyás után ismét Hockenheimbe látogat a mezőny. A csapatok közül a Mercedes hazai pályán versenyez, és nemcsak ez szól mellettük, hanem az utóbbi két és fél év erőviszonyai is. A legutóbbi futamot is ők nyerték Nico Rosberg révén. A Ferrari 2012-ben, a McLaren 2008-ban, a Renault 2005-ben, Williams 2003-ban nyert utoljára Hockenheimben. A Red Bull két Német Nagydíjat nyert (2009, 2013), de mindkettőt a Nürburgingen.

Mercedes

Az Ezüstnyilak első hazai világbajnoki futama 1954-ben volt a régi Nürburgringen, a Nordschleifén, a várakozásoknak megfelelően Juan Manuel Fangio nyerte; hazai pályán versenyző csapattársa, Karl Kling leggyorsabb kört futva negyedik lett. Ismételni nem volt alkalmuk, a következő évben ugyanis a Le Mans-i tragédia után lemondták a Német Nagydíj megrendezését, év végén pedig kivonult a Mercedes.

A visszatérés után 2010-ben Hockenheimben Rosberg és  Michael Schumacher 8-9. helyen végeztek. 2012-ben Schumacher leggyorsabb körrel hetedik, Rosberg tizedik lett. Tavalyelőtt Rosberg révén hat évtized után nyertek újra Német Nagydíjat, Hamilton harmadikként állhatott dobogóra.

A Nürburgringen a jogelőd Brawn GP színeiben Button és Rubens Barrichello 5-6. helyezést értek el. 2011-ben Rosberg és Schumacher a 7-8. helyen futottak be. 2013-ban Hamilton ötödik, Rosbert tizedik lett.

Ferrari

A világbajnokság történetének első Német Nagydíját Alberto Ascari nyerte 1951-ben a Nordschleifén, egyúttal önmaga első győzelmét szerezve. Azon a pályán ezután is jól ment a Scuderiának: 1952-ben Ascari ismételt, 1953-ban Nino Farina szerezte utolsó győzelmét, 1956-ban Fangio nyert. 1959-ben Tony Brooks nyerte az egyetlen Avuson rendezett versenyt, Dan Gurney második és Phil Hill harmadik helye teljes ferraris dobogót jelenttt. Ismét a Nordschleifén 1961-ben Wolfgang von Trips és Hill a dobogó két oldalát foglalták el, majd John Surtees hozott újabb diadalokat 1963-ban és 1964-ben, utóbbi alkalommal Lorenzo Bandini harmadik lett. 1967-ben Chris Amon végzett a dobogó alsó fokán. 1969-ben nem indultak a futamon.

1970-ben az első hockenheimi Német Nagydíjon Jackie Ickx második lett. Újra a régi Nürburgringen 1971-ben Clay Regazzoni harmadik lett, egy évvel Ickx és Regazzoni kettős győzelmet hoztak össze. 1973-ban megint nem indultak, aztán 1974-ben Regazzoni nyerte a versenyt. 1975-ben Niki Lauda harmadik lett, majd 1976-ban elszenvedte a hírhedt balesetét, amelynek nyomait azóta is arcát viseli és ami véget vetett a Nordschleifén rendezett Forma–1-es nagydíjaknak.

Egy évvel később éppen Lauda nyert a visszakerülő Hockenheimringen. 1982-ben a listavezető Didier Pironi balesetet szenvedett az edzésen (pedig pole-t érő időt futott!), ami miatt nem folytathatta a szezont, sőt pályafutását sem. Csapattársa, Patrick Tambay másnap megnyerte a versenyt, Pironinak és az ugyanabban az évben elhunyt Gilles Villeneuve-nek ajánlva diadalát. Egy évvel később új csapattársa, René Arnoux ismételte meg a sikert. 1985-ben Michele Alboreto nyerte a Német Nagydíjat, igaz, azt kivételesen az új Nürburgringen tartották. 1988-ban Gerhard Berger lett harmadik az újra Hockenheimben rendezett futamon, csapattársa, Alboreto előtt. 1989-ben Nigel Mansell ugyancsak harmadik helyezést ért el. 1990-ben Alain Prost leszorult a dobogóról (negyedik lett), 1991-ben Jean Alesi állhatott az alsó fokára. A Scuderiához időközben visszatért Berger 1994-ben élről indulva megnyerte a futamot, egy évvel később harmadik helyezést ért el.

1996-ban Michael Schumacher negyedik, 1997-ben második lett, Eddie  Irvine egyik versenyen sem ért célba. 1998-ban Schumacher ötödik, Irvine pontzónán kívül nyolcadik helyen végzett. 2000-ben Schumacher kiesett a rajtnál való ütközése miatt, csapattársa, Barrichello viszont részben a safety carnak, részben a gumikkal való ügyes bánásmódjának köszönhetően 18. helyről előretörve megszerezte pályafutása első győzelmét. 2001-ben Barrichello második lett, Schumacher műszaki hiba miatt kiesett, de a rivális David Coulthard kiesése révén így is karnyújtásnyira került számára a világbajnoki cím. 2002-ben a friss világbajnok Schumacher győzelemmel örvendeztette meg a hazai közönséget, míg Barrichello negyedik lett. 2003-ban Barrichello ütközött a rajtnál, Schumacher gumiproblémák miatt hetedik helyen végzett. 2004-ben Schumacher győzött, Barrichello 12. lett. 2005-ben Schumacher ötödik, Barrichello tizedik helyen végzett (utóbbiért nem járt még pont).

2006-ban Schumacher és Massa szerzett kettős győzelmet. 2008-ban Massa harmadik, Kimi hatodik lett. 2010-ben újabb kettős győzelem következett, igaz, a csapatvezetés szája íze szerint alakítva: Massa vezetett, de miután megtudta, hogy „Fernando gyorsabb”, átadta a helyét Alonsónak (amiért pénzbüntetést kapott a csapat). 2012-ben Alonso ismét győzött, Massa viszont csak 12. lett. Tavalyelőtt Alonso ötödik, Kimi mindössze 11. lett.

A Nürburgringen 2009-ben Massa harmadik lett, Kimi kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa ötödik. 2013-ban Alonso negyedik lett, Massa kiesett.

Williams

A csapat első Német Nagydíján 1978-ban Alan Jones kiesett. 1979-ben viszont Jones itt szerezte a csapat második győzelmét, Regazzoni második helyével pedig ez lett az első kettős győzelmük. Egy évvel később Carlos Reutemann második lett Jones előtt. 1982-ben Keke Rosberg állhatott a dobogó harmadik fokára. Utána már a Honda-érában 1986-ban és 1987-ben Nelson Piquet-nek sikerült itt nyernie, előbbi alkalommal Mansell harmadik lett. 1991-től Renault-motorral jött egy jó sorozat: 1991–92-ben Mansell, 93-ban Prost nyert, a ’91-es Ricciardo Patrese révén kettős győzelem lett. 1995-ben Coulthard második helyezést ért el, majd 1996-ban Damon Hill nyerte a versenyt, Jacques Villeneuve harmadik lett. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen ütközés, Villeneuve kicsúszás miatt esett ki. 1998-ban Villeneuve harmadik lett, abban az évben először állva dobogóra, egy kis ideig majdnem megközelítve a két McLarent. 1999-ben Ralf Schumacher hazai pályán negyedik helyezést ért el. 2000-ben már BMW-motorral az újonc Button lett negyedik. 2001-ben az utolsó régi vonalvezetésen futott nagydíjat Ralf Schumacher nyerte, míg Juan Pablo Montoya kiesett. 2002-ben Montoya és Ralf a dobogó két oldalán végeztek. 2003-ban Montoya szerezte a csapat – egyelőre? – utolsó itteni győzelmét, Ralf ütközött a rajtnál. 2004-ben Montoya ötödik lett, a sérült Ralf helyettesítésében Marc Genét felváltó Antonio Pizzonia hetedik hellyel bizonyította a döntés helyességét.

Ezután nullázások következtek a pályán, 2005-ben Nick Heidfeld 11. lett, Mark Webber helyezetlen; 2006-ban Webber és Rosberg is kiesett, 2008-ban Rosberg tizedik, Nakajima Kazuki 14. helyen végzett. 2010-ben Barrichello és Hülkenberg 12-13. helyen végeztek, 2012-ben Pastor Maldonado 15., Bruno Senna 17. lett. Tavalyelőtt viszont Bottas révén nemcsak a pontszerzés, de a dobogó is összejött, második helyezést ért el. Massa kiesett.

A Nürburgringen 2009-ben Rosberg negyedik, Nakajima 12. lett; 2011-ben Maldonado 14. helyen végzett, Barrichello kiesett. 2013-ban Maldonado és Bottas 15-16. helyen végeztek.

Red Bull

2005-ben első itteni versenyükön Coulthard hetedik lett, Christian Klien kilencedik, de csak előbbi ért pontot. Egy évvel később Klien nyolcadik helyezést ért el. 2008-ban nem szereztek pontot: Coulthard 13. lett, Webber kiesett. 2010-ben a hazai pályán versenyző Vettel harmadik lett, Webber hatodik. 2012-ben Vettel ugyan másodiknak futott be, de időbüntetésével ötödiknek sorolták vissza; Webber nyolcadik lett. Tavalyelőtt Vettel negyedik, Ricciardo hatodik helyen végzett.

A Nürburgringen 2009-ben Webber és Vettel kettős győzelmet szerzett, előbbi először nyert Forma–1-es nagydíjat. 2011-ben Webber és Vettel 3-4. helyen futottak be. 2013-ban Vettel végre megszerezte a hőn áhított hazai győzelmet, Webber hetedik helyen végzett.

Force India

Első három Német Nagydíjukon (2008-2010) nem sikerült pontot szerezniük. 2012-ben a hazai pályán versenyző Hülkenberg kilencedik lett, míg Paul di Resta 11. helyével maradt le a pontról. Tavalyelőtt Hülkenberg hetedik, Pérez tizedik helyével sikerült a kettős pontszerzés.

A Nürburgringen 2011-ben Adrian Sutil hatodik, di Resta 13. helyen végzett; 2013-ban di Resta 11., Sutil 13. lett.

Renault

1978-ban álltak először rajthoz Hockenheimben, Jean-Pierre Jabouille kiesett. 1981-ben Prost, 1982-ben Arnoux lett második. 1985-ben Derek Warwick állhatott a dobogó harmadik fokára.

Az enstone-i előd Benetton 1995-ben Schumacher, 1997-ben Gerhard Berger révén győzött a pályán.

A 2002-es futamon Jarno Trulli és Button is kiesett. 2003-ban Trulli harmadik lett Alonso előtt. 2004-ben Alonso ért el harmadik helyezést, majd 2005-ben megnyerte a futamot. Utóbbi alkalommal Giancarlo Fisichella negyedik lett. 2006-ban Alonso és Fisichella 5-6. helyen végzetek. 2008-ban az ifjabb Nelson Piquet második helyével itt szerezte egyetlen dobogóját, míg Alonso 11. lett. 2010-ben Robert Kubica hetedik, Vitalij Petrov tizedik helyen futott be.

2012-ben már Lotusként álltak rajthoz Hockenheimben, Kimi harmadik, Grosjean 18. helyen végzett. Tavalyelőtt Maldonado 12. lett, Grosjean kiesett.

A Nürburgringen Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Petrov tizedik helyezést ért el, 2013-ban már csak Lotus név alatt név alatt Kimi és Grosjean a dobogó két oldalára állhattak.

Toro Rosso

A csapat első Német Nagydíján 2006-ban Vitantonio Liuzzi tizedik, Scott Speed 12. lett. Eddig egyszer szereztek pontot Német Nagydíjon: 2008-ban a hazai pályán versenyző Vettel nyolcadik helyezést ért el. 2010-ben Jaime Alguersuari 15. lett, Sébastien Buemi kiesett. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 13-14. helyen végeztek. Tavalyelőtt Vergne 13. lett, Kvjat kiesett.

A Nürburgringen 2009-ben Buemi 16. lett, Sebastien Bourdais kiesett, ezután elküldték a csapattól és a Forma–1-be sem ért vissza azután. 2011-ben Alguersuari 12., Buemi 15. lett. 2013-ban Ricciardo 12. helyen végzett, míg Vergne hidraulikai hibával kiesett.

Sauber

Az első Német Nagydíjukon 1993-ban Karl Wendlinger kilencedik lett, JJ Lehto kiesett. Első németországi pontjaikat 1995-ben Jean-Christophe Boullion szerezte ötödik helyével. A következőre 2000-ig kellett várni, akkor Mika Salo az emlékezetes esőfutamon lett ötödik. 2002-ben az utolsó pontszerző helyről csapatutasítás döntött: Massának át kellett adnia hatodik helyét a hazai pályán versenyző Heidfeldnek. A következő két évben megint nem szereztek pontot, majd 2005-ben Massa nyolcadik lett.

A BMW–Sauber időszakból legjobb eredményük 2008-ban Heidfeld negyedik és Kubica hetedik helye. 2006-ban Villeneuve ütközés miatt kiesett, ekkor még nem tudták, hogy így ért véget Forma–1-es karrierje.

Ismét önálló csapatként indultak 2010-ben, akkor Kobayashi 11., Pedro de la Rosa 14. lett. 2012-ben mindkét autójuk pontot szerzett: Kobayashi negyedik, Pérez hatodik helyen futott be. Tavalyelőtt Gutiérrez 14. lett, Sutil kiesett.

A Nürburgringen 2011-ben Kobayashi kilencedik, Pérez 11. helyen végzett; 2013-ban Hülkenberg odahaza egy pontot szerzett tizedikként, Gutiérrez 14. lett.

McLaren

A csapat első Német Nagydíja 1968-ban volt a Nordschleifén, Denny Hulme és Bruce McLaren pontzónán kívül értek célba. 1969-ben az alapító McLaren szerezte a csapat első németországi dobogóját, amikor harmadik lett, egy évvel később Hockenheimben Denny Hulme-nak sikerült ez az eredmény. 1976-ban nyertek először Német Nagydíjat: Hunt győzött az utolsó nordschleifei futamon, míg csapattársa, Jochen Mass harmadik lett hazai pályán.

Hockenheimben 1984-ben kettős győzelmet szereztek, Prost nyert Lauda előtt. 1985-ben az új Nürburgringen Prost lett második. 1987-ben újra Hockenheimben Stefan Johansson lett második. 1988-tól 1990-ig Ayrton Senna nyert sorozatban, csapattársai rendre ott voltak a dobogón: 1988–89-ben Prost gondoskodott a kettős győzelemről, 1990-ben Berger lett harmadik. 1991-ben nem sikerült a dobogó, Berger negyedik helyen végzett, míg Sennával megismétlődött a silverstone-i eset: a végén fogyott ki a benzin, így hetediknek könyvelték el. 1992-ben Senna második Mansell mögött, egy évvel később negyedik. 1994-ben Mika Häkkinen a rajtnál tömegkarambolt okozott, aminek következménye egy futam eltiltás lett. 1995-ben az előző évhez hasonlóan kettős kiesés következett, 1996-ban Coulthard ötödik lett. 1997-ben Mika lett harmadik, majd 1998-ban a Häkkinen–Coulthard páros kettős győzelmet aratott. 1999-ben Mika a bal hátsó defektje miatt esett ki az élről, Coulthard ötödik lett. 2000-ben győzelmi esélyeik voltak, de az elbocsátott Mercedes-alkalmazott és Barrichello taktikus versenyzése keresztülhúzta, így Mika és Coulthard a dobogó két oldalára állhattak fel. 2001-ben műszaki hibák miatt kettős kiesés jött, amivel Coulthard halovány világbajnoki esélyei még jobban távolodtak.

2002-ben Coulthard ötödik lett, míg Kimi kiesett. 2003-ban Coulthard második helyezést ért el, Kimi a rajtnál ütközött Ralf Schumacherrel. 2004-ben Coulthard negyedik lett, Kimi megint kiesett. 2005-ben szintén Kimi élről állt ki műszaki hiba miatt, Montoya második helyen futott be. 2006-ban Kimi harmadik lett, de la Rosa kiesett. 2008-ban Hamilton nyert, Heikki Kovalainen ötödik lett. 2010-ben Hamilton és Button 4-5. helyen végeztek. 2012-ben Button második lett (Vettel büntetésével előrelépve), Hamilton defekt miatt kiesett. Tavalyelőtt Button és Magnussen 8-9. helyen végeztek.

A Nürburgringen 2009-ben Hamilton ütközött a rajtnál, így végül csak 18. lett, Kovalainen nyolcadik. 2011-ben Hamilton győzött, Button hidraulikai probléma miatt kiesett. 2013-ban Button hatodik, Pérez nyolcadik helyezést ért el.

Manor

2010-ben még Virgin név alatt Glock 18. lett, Lucas di Grassi kiesett. 2012-ben már Marussia színekben Charles Pic huszadik, Glock 22. helyen végzett. Tavalyelőtt Bianchi 15., Chilton 17. lett.

A Nürburgringen 2011-ben Glock és Jérôme d'Ambrosio 17-18. helyen végeztek; 2013-ban Max Chilton utolsó célbaérkezőként 19. lett, Jules  Bianchi motorhiba miatt feladta.

Haas

Első Német Nagydíjuk lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr788925930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása