A konstruktőrműhelyeket a pilóták világbajnoki eredményei alapján rangsoroló sorozat a befejező részéhez érkezett. Ezúttal a jelenlegi, 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszerű pontozás képezi a lista alapját.
Jó bogarászást, aztán 2017-re fel!
* A 9. és 10. helyezések pontozása révén a harmadik változathoz képest nyolccal több, 55 alakulat szerepel a listán.
* Az első hét helyezett megegyezik a lista előző három változatával. Az első tíz névsora megegyezik a harmadik változattal, csak a 8. és 9. helyen történt csere. A Ferrari előnye legalább 18 évre elég matematikailag is. A McLarennek a 2. helyen legalább hét évre biztos az előnye a Williamshez képest. A Williams harmadik helye pedig legalább 11 évre biztos, tekintve, hogy két megszűnt csapat következik utánuk.
* A 2016-os szezon világbajnok csapata, a Mercedes itt is a 6. helyen áll. A tavalyi szezon többi csapata közül a lista harmadik verziójához hasonlóan csak a Haas és a megszűnt Manor hiányzik.
* Itt is az "eredeti" Lotus a legjobb megszűnt csapat, 4. helyezettként. A Mercedesnek kell legalább hat év, hogy megelőzze őket.
* A következő csapatoknak található a jelenlegi mezőnyben a jogutóda: a Tolemannek, Benettonnak és a 2012-es Lotus csapatnak a Renault; a Tyrrellnek, a BAR-nak, a 2006-os Hondának és Brawnnak a mostani Mercedes; a Jordannek közvetve a Force India, a Stewartnak és a Jaguarnak a Red Bull, a BMW Sauber 2010-ben visszaalakult Sauberré.
* Az előző változathoz képest jobb helyen áll a Renault, a Jordan, a Kurtis Kraft, a Honda, a Toyota, a Force India, a Watson, a Stewart, a Sauber, az Arrows, rosszabbul a Cooper, a Brawn, a BMW Sauber, a 2012-es Lotus, a Porsche, a Hesketh, a Talbot, a Lola, a Gordini, Lancia, a Kuzma, a Shadow, a Deidt, a Penske, az Epperly, a Toro Rosso, az Eagle és a Surtees.
* A lista első két változatában nem szereplő (tehát világbajnoki 1-6. helyezett pilótát nem adó) csapatok közül legjobban a 30. helyezett Force India áll, az első három változatból hiányzók (tehát 1-8. helyezett versenyzőt nem adók) közül pedig a 47. helyezett Jaguar.
* A világbajnokságot nyert csapatok közül itt is a Brawn GP végzett leghátrébb, sőt 21. helyezésük a legrosszabb a négy verzió közül (itt már jobban kijön annak a hátránya, hogy csak egy szezonjuk volt, akármennyire is kihoztak belőle majdnem mindent, amit lehetett).
* A harmadik változathoz hasonlóan a világbajnoki címeket, és egyúttal az egyéni világbajnoki címet nem nyert csapatok közül a 15. Ligier, míg a konstruktőri címet nyert csapatok közül a 13. Maserati áll a legjobb helyen.
* A legjobb nyeretlen csapat a többi változathoz hasonlóan a 25. helyezett BAR. További nyeretlenek a listán: Toyota, Force India, Talbot, Lola, Sauber (a BMW Saubert nem számítva), Gordini, Arrows, Lancia, Deidt, Surtees, Jaguar, BRP, Toleman, Fittipaldi, Connaught, Footwork, Leyton House, Prost, Parnelli.
* Indy 500-győztesként került a listára Kurtis Kraft, a Watson, a Kuzma és az Epperly. Ugyancsak világbajnokságon számító Indy 500-on elért eredménnyel, de győzelem nélkül került fel a Deidt.
* Az országok között itt még inkább fölényben van az Egyesült Királyság 23-25 alakulattal (az olasz tulajdonú Benetton 1995-ig versenyezett brit licenccel, az amerikai eredetű Shadow pedig a Forma-1-es részlegét Nagy-Britanniába helyezte). Sőt, akár 26 is lehetne a 2011-ben egy évig Lotus Renault GP néven brit színekben szereplő Renault-val, de az a márka alapvetően a franciákhoz számít. (Ugyanakkor nincsenek hozzászámolva a Nagy-Britanniában székelő, de máshol bejegyzett alakulatok) A legjobb brit istálló a 2. helyezett McLaren. Utánuk nyolc (vagy a Shadow-val együtt kilenc) gyártóval következik az USA (sokat köszönhetnek az Indyknek), legjobban a 20. helyezett Kurtis Kraft áll. Hat-hat istállóval szerepel a listán Olaszország (ha beleszámítjuk a Benettont is), amelynek képviselője az éllovas Ferrari; valamint Franciaország, legjobb helyen közülük a 8. Renault áll. Három csapata van a listán Németországnak, ahonnan legjobban a 6. helyezett Mercedes áll. Található még a listán két japán márka, közülük a 23. helyezett Honda áll jobban; egy-egy csapattal képviselteti magát Ausztria (Red Bull - 7. hely), Írország (Jordan - 18. hely), Kanada (Wolf - 26. hely), India (Force India - 30. hely), Svájc (Sauber - 35. hely) és Brazília (Fittipaldi - 50. hely).
Konstruktőr |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Pontszám |
|
1. |
Ferrari (I) |
15 |
23 (22,32) |
18 (17,5) |
23 |
19 (18,94) |
13 |
12 |
9 |
9 (8,67) |
7 (6,27) |
1740,26 |
2. |
McLaren (GB) |
12 |
10 |
6 |
11 |
14 |
8 |
8 |
3 |
4 (3,33) |
6 |
978,67 |
3. |
Williams (GB) |
7 |
8 |
12 |
3 |
8 |
5 |
4 |
4 |
4 |
2 |
705 |
4. |
Lotus (1958-94) (GB) |
6 |
3 |
8 |
4 |
2 |
5 (4,95) |
6 |
5 |
5 (4,33) |
5 |
501,3 |
5. |
Brabham (GB) |
4 |
3 |
1 |
3 |
2 |
5 |
2 |
3 |
2 (1,67) |
5 |
297,33 |
6. |
Mercedes (D) |
5 (4,6) |
4 |
1 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
250,88 |
||
7. |
Red Bull (A) |
4 |
1 |
5 |
1 |
2 (1,94) |
1 |
1 |
1 |
1 |
243,36 |
|
8. |
Renault (F) |
2 |
1 |
3 |
3 |
4 |
4 |
6 |
2 |
1 |
219 |
|
9. |
Cooper (GB) |
2 |
3 (1,87) |
3 (2,71) |
1 |
3 (2,06) |
4 |
3 |
2 |
2 |
218,94 |
|
10. |
Benetton (GB/I) |
2 |
2 |
4 |
2 |
5 |
1 |
3 |
3 |
3 |
215 |
|
11. |
BRM (GB) |
1 |
3 |
3 (2,29) |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
6 (4,73) |
188,15 |
|
12. |
Tyrrell (GB) |
2 |
1 |
3 |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
6 |
1 |
182 |
13. |
Maserati (I) |
2 (1,4) |
3 (2,04) |
1 |
2 |
1 |
4 |
4 |
2 |
131,84 |
||
14. |
Alfa Romeo (I) |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
103 |
|||||
15. |
Ligier (F) |
3 |
1 |
1 |
1 |
4 |
2 |
3 |
83 |
|||
16. |
Vanwall (GB) |
2 (1,76) |
1 |
1 |
1 |
58,77 |
||||||
17. |
Matra (F) |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
58 |
|||||
18. |
Jordan (IRL) |
1 |
2 |
1 |
4 |
2 |
45 |
|||||
19. |
March (GB) |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
44 |
|||||
20. |
Kurtis Kraft (USA) |
2 |
4 |
1 |
2 |
44 |
||||||
21. |
Brawn (GB) |
1 |
1 |
40 |
||||||||
22. |
BMW Sauber (D) |
1 |
1 |
2 |
1 |
40 |
||||||
23. |
Honda (J) |
1 |
1 |
2 |
1 |
36 |
||||||
24. |
Lotus (2012-15) (GB) |
1 |
1 |
1 |
1 |
35 |
||||||
25. |
BAR (GB) |
1 |
2 |
1 |
2 |
35 |
||||||
26. |
Wolf (CDN) |
1 |
1 |
24 |
||||||||
27. |
Toyota (J) |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
23 |
|||||
28. |
Porsche (D) |
1 |
1 |
22 |
||||||||
29. |
Hesketh (GB) |
1 |
1 |
16 |
||||||||
30. |
Force India (IND) |
1 |
4 |
2 |
16 |
|||||||
31. |
Watson (USA) |
1 |
1 |
1 |
15 |
|||||||
32. |
Talbot (F) |
1 |
12 |
|||||||||
Lola (GB) |
1 |
12 |
||||||||||
34. |
Stewart (GB) |
1 |
1 |
10 |
||||||||
35. |
Sauber (CH) |
1 |
1 |
4 |
10 |
|||||||
36. |
Gordini (F) |
1 |
8 |
|||||||||
37. |
Arrows (GB) |
1 |
1 |
2 |
8 |
|||||||
38. |
Lancia (I) |
1 (0,5) |
7,5 |
|||||||||
39. |
Kuzma (USA) |
1 |
1 |
7 |
||||||||
Shadow (USA/GB) |
1 |
1 |
7 |
|||||||||
41. |
Deidt (USA) |
1 |
6 |
|||||||||
Penske (USA) |
1 |
6 |
||||||||||
43. |
Epperly (USA) |
1 |
1 |
5 |
||||||||
44. |
Toro Rosso (I) |
1 (0,06) |
1 |
4,64 |
||||||||
45. |
Eagle (USA) |
1 |
4 |
|||||||||
Surtees (GB) |
1 |
4 |
||||||||||
47. |
Jaguar (GB) |
1 |
1 |
3 |
||||||||
48. |
BRP (GB) |
1 |
2 |
|||||||||
Toleman (GB) |
1 |
2 |
||||||||||
50. |
Fittipaldi (BR) |
2 |
2 |
|||||||||
51. |
Connaught (GB) |
1 |
1 |
|||||||||
Footwork (GB) |
1 |
1 |
||||||||||
Leyton House (GB) |
1 |
1 |
||||||||||
Prost (F) |
1 |
1 |
||||||||||
55. |
Parnelli (USA) |
1 (0,05) |
0,36 |
Magyarázatok:
* Jelölések, valamint az 1997-es és 2007-es szezon pontozásának magyarázatát lásd az első változatnál. Az 1997-es évre a Williams 1. és 3., a Ferrari 2. és 8., a McLaren 4. és 7., a Benetton 5. és 6., a Jordan 9., a Prost 10. helyért járó pontokat kapott, míg a Sauber nem kapott pontot.
* A Lotusnál külön szerepelnek az 1958-tól 1994-ig és a 2012-től 2015-ig szereplő csapat eredményei (a 2011-ben versenyző Lotus Renault GP a Renault-hoz számít). Külön szerepelnek a Toleman, a Benetton, a 2002-től 2011-ig versenyző Renault és a 2012-től 2015-ig versenyző Lotus eredményei, ugyanakkor a Renault-nál együtt szerepelnek az 1977-től 1985-ig és 2002-től 2011-ig elért eredmények (2016-ban nem értek el olyan eredményt, ami a listára elegendő lenne). A Tyrrell, a BAR, a 2006-tól 2008-ig versenyző Honda csapat, a Brawn és a 2010 óta versenyző Mercedes csapat eredményei külön szerepelnek, a Hondánál 1964-től 1968-ig és 2006-tól 2008-ig, a Mercedesnél pedig az 1954-55-ben és a 2010 óta elért eredmények együtt szerepelnek. Külön szerepelnek a Stewart, a Jaguar és a Red Bull, a Ligier és a Prost, a Jordan és a Force India, a BMW Sauber és a Sauber, az Arrows és a Footwork eredményei. A Marchnál együtt szerepelnek az 1970-től 1977-ig, illetve 1987-től 1990-ig elért eredmények (1981-82-ben és 1992-ben nem értek el olyan eredményt, ami itt pontozható lenne), utóbbitól viszont külön szerepelnek a Leyton House nevű konstrukciók eredményei. A Tyrrellnél csak a saját konstrukcióval elért eredmények számítanak, az azelőttiek a Matra, illetve a March eredményeinél szerepelnek.
* A tört pontszámok a következőképpen álltak össze (az értékek a táblázatban 2 tizedesjegyre kerekítve szerepelnek, de a számítás közönséges törtek alapján történt):
** 1951-ben Reg Parnell 10. lett a világbajnokságban, 5 pontjából 3-at Ferrarival, 2-t BRM-mel szerzett
** 1954-ben Juan Manuel Fangio úgy lett világbajnok, hogy a 42 bajnokságba számító pontjából 17-et Maseratival (azonos futameredményeknél a korábbit véve figyelembe), 25-öt Mercedesszel szerzett.
** 1955-ben Eugenio Castellotti 3. lett a bajnokságban, 12 pontját fele-fele arányban Lanciával és Ferrarival szerezte
** 1957-ben Stirling Moss 2. lett a bajnokságban, 25 pontjából 1-et Maseratival, 24-et Vanwall-lal szerzett
** 1958-ban Moss szintén bajnoki 2. lett, 41 pontjából 8-at Cooperrel, 33-at Vanwall-lal szerzett
** 1959-ben Moss 3. lett a bajnokságban, 25,5 pontjából 7,5-et BRM-mel (a fél egy megosztott leggyorsabb kör miatt), 18-at Cooperrel szerzett
** 1960-ban Phil Hill 5. lett a bajnokságban, Phil Hill 16 pontjából 15-öt Ferrarival, 1-et Cooperrel szerzett
** 1962-ben Jack Brabham 9. lett a bajnokságban, 9 pontjából 3-at privát Lotusszal, 6-ot csapata saját konstrukciójú autójával szerzett
** 1963-ban Lorenzo Bandini 10. lett a bajnokságban, 6 pontjából 2-t privát BRM-mel, 4-et Ferrarival szerzett
** 1966-ban John Surtees 2. lett a bajnokságban, 28 pontjából 9-et Ferrarival, 19-et Cooperrel szerzett
** 1973-ban Jackie Ickx 9. lett a bajnokságban, 12 pontjából 8-at Ferrarival, 4-et McLarennel szerzett
** 1976-ban Mario Andretti 6. lett a bajnokságban, 22 pontjából 21-et a Lotus, 1-et a Parnelli színeiben szerezve
** 2016-ban Max Verstappen 5. lett a bajnokságban, 204 pontjából 13-at Toro Rossóval, 191-et Red Bull-al szerzett
* További tisztázandó információ a sorozat valamennyi részéhez, a versenyzőit is beleértve: minden szezonból egy-egy versenyző lett számítva az 1-10. helyek valamelyikére, pontegyenlőség esetén a nem pontszerző helyeket is nézve. Bizonyos évkönyvek ettől eltérnek, holtversenyeket jegyezve.
A sorozat korábbi részei: