Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/2.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2017. április 08. - F1 Hierro

A Kínai Nagydíjakon a két legeredményesebb csapat a Ferrari és a Mercedes négy-négy győzelemmel, utóbbi ráadásul sorozatban győzött az elmúlt három évben. Idén is ennek a két istállónak van a legnagyobb esélye, hogy gyarapítsa a győzelmei számát, hacsak meg nem kavarja a viszonyokat az időjárás, amely már így is borította a pénteki programot.

Esetleg közbeszól a Red Bull, amely 2009-ben éppen Kínában szerezte fennállása első győzelmét? Nyert már futamot Shanghaiban a McLaren is háromszor és a Renault egyszer, de ők egyelőre messze vannak attól, hogy újra győzelemért harcoljanak.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Button és Rubens Barrichello 3-4. helyen végeztek.

Immár gyári csapatként az első két alkalommal kettős pontszerzéssel zárták a kínai futamot. Nico Rosberg 2010-ben harmadik lett, ami sorozatban a második dobogós helyezése volt. Michael Schumacher akkor tizedikként végzett; 2011-ben Rosberg ötödik, Schumacher nyolcadik helyen futott be. A 2012-es verseny különösen kedves emlék: Rosberg megszerezte a csapat első győzelmét a visszatérés óta. Schumachernek ki kellett állnia rossz kerékrögzítés miatt. 2013-ban Hamilton harmadik lett, Rosberg kiesett. Az következő két futamon kettős győzelmet értek el Hamilton, Rosberg sorrendben. A tavalyi verseny felemásan alakult: Rosberg megnyerte a futamot (hármas győzelmi sorozatnál tartva év elején és hatosnál összesen), míg Hamiltonnak az edzésen műszaki gondjai akadtak, a rajtrács végéről kellett indulnia hajtáslánccsere után, majd ütközött is a versenyen, hetediknek sikerült végül befutnia.

Red Bull

2005-ben, a csapat első évének zárófutamán Christian Klien ötödik lett, David Coulthard (a pontszerzésről lemaradva) kilencedik. A következő évi verseny nem hozott pontot: Coulthard ismét kilencedik, a Klient váltó Robert Doornbos 12. lett. 2007-ben Coulthard nyolcadik, Mark Webber tizedik (pont csak előbbinek járt); 2008-ban Coulthard tizedik, Webber 14. lett. 2009-ben aztán ünnepelhettek: Vettel megszerezte a csapat történetének első győzelmét, ami Webber révén rögtön kettős siker lett. 2010-ben kevésbé nyújtottak emlékezeteset, de legalább mindkét versenyző pontszerző lett (Vettel hatodik, Webber nyolcadik). 2011-ben mindkét pilóta dobogóra állt – Vettel második, Webber harmadik helyezettként – Hamilton mögött. 2012-ben Webber és Vettel a 4-5. helyen végeztek. 2013-ban Vettel negyedik lett, Webber a kerekét elveszítve kiesett. 2014-ben Ricciardo negyedik helyen ért célba Vettel előtt. Tavalyelőtt Ricciardo kilencedik lett, Kvjat motorhibával kiállt. Tavaly Kvjat - a "torpedó" -  harmadik lett Ricciardo előtt.

Ferrari

Az első Kínai Nagydíjat Barrichello nyerte, bebiztosítva a világbajnoki második helyét, így teljes volt a maranellóiak azévi sikere. Schumachernek nem sikerült mért kört teljesítenie az edzésen, így utolsó sorból rajtolhatott, a végén 12. lett. A 2005-ös versenyen nullázott a Scuderia (Schumacher biztonsági autós fázis alatt kicsúszott a kavicságyba, Barrichello 12. helyen végzett); 2006-ban viszont Schumacher emlékezetes taktikai győzelmet aratott a Renault-k ellen (ez lett Forma-1-es pályafutása utolsó diadala), pontegyenlőségre hozva a világbajnoki csatát (sőt győzelmei számával át is vette a vezetést). Massa kiesett. A következő évben Kimi hozta az újabb diadalt a csapatnak, életben tartva a bajnoki reményeket. Massa harmadikként állt mellette a dobogón. 2008-ban szintén mindketten pódiumon végeztek, de Hamilton mögött, Massa, Kimi sorrendben. 2009-ben egyik autójuk sem szerzett pontot (Kimi tizedik lett, Massa műszaki hiba miatt feladta). 2010-ben Alonso negyedik, Massa kilencedik helyen végzett; 2011-ben Massa hatodik helyen futott be Alonso előtt. 2012-ben gyengén muzsikáltak: Alonso kilencedik, Massa 13. lett. 2013-ban viszont Alonso megnyerte a versenyt, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso harmadik lett, míg Kimi nyolcadik. Tavalyelőtt Vettel és Kimi 3-4. helyen végeztek. Tavaly a két versenyző összekoccant, miután Vettel próbálta elkerülni Kvjatot. Később Vettelnek Bottasszal is volt ütközése. A verseny végére Vettel egészen a második helyig jött fel, míg Kimi az ötödik helyre zárkózott.

Force India

Első Kínai Nagydíjukon 2008-ban Giancarlo Fisichella 17. lett, Adrian Sutil kiesett. Az ezt követő versenyeken sem sikerült jelentősebb eredményt elérniük. 2012-ben Paul di Resta 12., Hülkenberg 15. lett. 2013-ban di Resta nyolcadik helye a csapat első shanghai-i pontszerzését jelentette. Sutil ütközés után kiállt autója sérülése miatt. 2014-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Hülkenberg hatodik, Pérez kilencedik hellyel. Az utóbbi két futamon viszont ismét nulláztak: tavalyelőtt Pérez 11. lett, Hülkenberg váltóhibával feladta; tavaly Pérez 11., Hülkenberg - leggyorsabb köre ellenére - 15. helyen végzett.

Williams

Az első Kínai Nagydíjon még a BMW-motoros időszakban Juan Pablo Montoya ötödik lett, a sérülése után visszatérő Ralf Schumacher ütközés miatt kiesett. Egy évvel később Webber hetedik lett, majd 2006-ban már Cosworth-motorral nyolcadik. Előbbi futamon Antonio Pizzonia 13., utóbbin Rosberg 11. lett. Utána sem Toyota-, sem újra Cosworth-motorokkal nem sikerült pontot szerezniük. 2012-ben a Renault-motorokkal viszont mindkét versenyző pontszerző helyen végzett: Bruno Senna és Maldonado 7-8. helyen futottak be. 2013-ban Bottas és Maldonado 13-14. helyen végeztek. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas hetedik, Massa 15. lett, tavalyelőtt 5-6. helyen zárták a futamot Bottas, Massa sorrendben. Tavaly Massa hatodik, Bottas tizedik helyen futott be.

McLaren

Az első Kínai Nagydíjon Kimi révén sikerült dobogós (harmadik) helyezést elérniük (Coulthard pontzónán kívül kilencedik lett); egy évvel később a finn pilóta egy helyet javítva ismét pódiumra állt, míg Montoya motorhiba miatt feladni kényszerült. A 2006-os versenyen Pedro de la Rosa lett ötödik, Kimi váltóhiba miatt kiesett. 2007-ben Hamilton hibázott nagyot, ami miatt feladni kényszerült a versenyt, Alonso másodikként futott be, így a szezonzáróra maradt a bajnoki cím eldöntése. 2008-ban Hamilton megszerezte a csapat első győzelmét a pályán, Heikki Kovalainen műszaki gondok miatt feladta. A következő évben mindkét versenyző pontszerző lett (5-6.), de Kovalainen végzett előrébb. Az ezt követő két versenyt megnyerték: 2010-ben Buttonnak sikerült, ráadásul Hamilton révén kettős győzelem lett; 2011-ben Hamilton győzött, Button negyedik lett. 2012-ben a dobogó két oldalára álltak: Button második lett Hamilton előtt. 2013-ban Button ötödik, Pérez 11. lett. Az utóbbi három évben nem sikerült pontot szerezniük: 2014-ben Button 11., Kevin Magnussen 13.; tavalyelőtt már Honda-motorral Alonso 12., Button 14. helyen végzett. Tavaly Alonso és Button 12-13. helyen értek célba.

Toro Rosso

A csapat első kínai versenyén (2006) Vitantonio Liuzzi tizedik (pont nélkül), Scott Speed 14. lett; a következő évben a csapat első kettős pontszerzésének örülhettek: Vettel negyedik, Liuzzi hatodik helyezést ért el. 2008-ban viszont ismét nulláztak: Vettel kilencedik, Sébastien Bourdais 13. lett. Az ezt követő években Sébastien Buemi 2009-es nyolcadik helye volt említésre méltóbb eredmény. 2012-ben Jean-Éric Vergne és Ricciardo 16-17. helyen végeztek. 2013-ban Ricciardo hetedikként szerzett pontokat, Jean-Éric Vergne 12. lett. 2014-ben Kvjat tizedik, Vergne 12. helyen futott be. Tavalyelőtt Sainz 13., Verstappen – kiesettként – 17. lett. Tavaly Verstappen és Sainz 8-9. helyen végeztek.

Haas

Tavaly Gutiérrez 14., Grosjean 19. lett.

Renault

Az első Kínai Nagydíjon 2004-ben Alonso negyedik lett, míg a csapathoz frissen érkezett, 2003 óta először induló Jacques Villeneuve 11. helyen végzett. 2005-ben a világbajnok Alonso győzelemmel zárta a szezont, ezzel az első konstruktőri címet is sikerült behúzni. Fisichella negyedik lett. Egy évvel később kettős dobogót hoztak össze: Alonso második, Fisichella harmadik helyen futott be (előbbinek „nagyobb szüksége” volt a jobb helyezésre). 2007-ben viszont pontzónán kívül értek célba: Heikki Kovalainen kilencedik, Fisichella 11. helyen. 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet nyolcadik lett. 2009-ben Alonso kilencedik, Piquet 16. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica ötödik, Vitalij Petrov hetedik lett.

2011-ben már a Lotus Renault GP színeiben Petrov kilencedik, Nick Heidfeld 12. helyen végzett. A Lotus-korszak legjobb eredménye Kimi második helye 2013-ból. Tavaly Magnussen 17., Palmer 22. - utolsó - lett.

Sauber

Az első Kínai Nagydíjon mindkét autójuk pontot szerzett: Fisichella hetedik, Massa nyolcadik lett. Egy évvel később Massa lett hatodik, Villeneuve tizedik helyéért viszont még nem járt pont.

A BMW-érában nem sikerült dobogós helyezést szerezniük a pályán, legjobban sikerült futamuk a 2008-as, amikor Heidfeld ötödik, Kubica hatodik lett.

Az önállósodás után 2010-ben egyik autó sem ért célba (Kobayashi Kamui az első körben ütközött, de la Rosának motorhibája volt). 2011-ben Kobayashi tizedik, Pérez 17. lett. 2012-ben Kobayashi leggyorsabb kört futva ismét tizedik helyezést ért el, Pérez előtt. 2013-ban Hülkenberg lett tizedik, míg Gutiérrez kiesett, miután ütközött Sutillal. 2014-ben Gutiérrez 16. lett, míg Sutil motorhiba miatt feladta. Tavalyelőtt Felipe Nasr nyolcadik, Ericsson tizedik helyezettként szerzett pontot. Tavaly Ericsson 16., Nasr huszadik helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9312409303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása