Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/9.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2017. július 05. - F1 Hierro

Az Osztrák Nagydíj 2014-ben negyedjére került be a versenynaptárba. Az első verseny 1964-ben a zeltwegi reptéri pályán egyszeri alkalomnak bizonyult. 1970-től 1987-től az ugyancsak zeltwegi Österreichring adott otthont a versenynek, nem egyszer meglepetéseredményekkel. A McLaren három, a Renault és a Williams két-két, a Ferrari egy győzelmet ért el abban az időszakban.  1997-ben változott a pálya vonalvezetése, neve és közigazgatási besorolása is: a "félbevágott" spielbergi A1-ringen 2003-ig háromszor nyert a McLaren, kétszer a Ferrari és egyszer a Williams. A 2014-ben már Red Bull Ring néven visszakerült pályát viszont az utóbbi három évben a Mercedes uralta, bár a tavalyi futamon üröm volt az örömben, hogy a két versenyzőjük közötti utolsó körös ütközés döntött. Idén folytatják a nyerő szériájukat vagy Ferrari-győzelem születik? Esetleg a bakui siker lendületet ad a Red Bullnak?

Mercedes

2014-ben egyedül ezen a hétvégén nem szereztek edzéselsőséget, sőt az első sorból is kiszorultak, de a futamra „helyreállt a rend”, kettős győzelmet arattak: Nico Rosberg nyert Hamilton előtt. Tavalyelőtt már az edzésen is övék lett az első sor, a futamon az első kanyarban Rosberg megelőzte Hamiltont, így ismét az előző évi sorrendben futottak be. Tavaly Hamilton élről indult, Rosberget viszont váltócsere miatt hátrébb sorolták öt hellyel (amiből csak négy lett, mivel Vettel hamarabb kapott hasonló büntetést). A futamon Rosbergnek a taktika révén sikerült feljönnie az élre, azonban a csapat elmondása szerint problémái akadtak a fékekkel. Hamiltont egy körrel hamarabb hívták ki az utolsó kerékcserére, ezek következtében felzárkózott csapattársa mögé, aki az utolsó körben túlcsúszott a 2-es kanyarban, de próbálta védeni a pozícióját, aminek ütközés lett a vége. Rosberg visszaesett a negyedik helyre, és 10 másodperc büntetést is kapott a baleset okozásáért, de a helyezését nem befolyásolta. Hamilton viszont megúszta, így ő nyerte a futamot.

Red Bull

A nevüket viselő pályán 2014-ben volt az első hazai versenyük, azonban nem sikerült túl fényesen: Ricciardo nyolcadik lett, míg Vettel kiesett. Tavalyelőtt Ricciardo tizedik, Kvjat 12. helyen végzett. Tavaly Verstappen nyolcadik helyről indulva másodikként ünnepelhetett a dobogón, míg Ricciardo ötödik lett.

Ferrari

Ott voltak már az első Osztrák Nagydíjon is 1964-ben a zeltwegi reptéren, Lorenzo Bandini meg is nyerte a versenyt.

1970-ben az első österreichringi futamon Jackie Ickx révén szintén győzött a Scuderia, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1974-ben és ’75-ben Niki Lauda hazai pályán pole pozíciót szerzett, de előbbi futamon kiesett, utóbbin hatodik lett. Az 1976-os versenyt pedig a nürburgringi balesete után nemcsak ő hagyta ki, de az egész csapat is. 1977-ben Lauda szintén élről indult, és ezúttal második helyezést is sikerült elérnie mellé. A következő évben Gilles Villeneuve harmadik lett, 1979-ben pedig második. 1983-ban Patrick Tambay esett ki élről indulva, René Arnoux második helyezést ért el. 1984-ben és ’85-ben Michele Alboreto egyaránt harmadik lett, 1986-ban pedig mindkét pilóta dobogóra állhatott: Alboreto második, Stefan Johansson harmadik helyezettként. Az 1987-es versenyen tíz év után újra hazai versenyzőt indítottak a pályán Gerhard Berger személyében, de kiesett, akárcsak Alboreto.

1997-ben a felújított pályán Michael Schumacher hatodik lett, Eddie Irvine kiesett. 1998-ban Schumacher hibázott, miközben Mika Häkkinent próbálta előzni, így a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de végül sikerült harmadik helyen befutnia Irvine előtt. 1999-ben a silverstone-i baleset után Irvine-nak kellett tartania a frontot, és sikerült is neki, megnyerte a futamot (bár ehhez kellett a két McLaren koccanása is a rajtnál). A beugró Mika Salo viszont ekkor még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a pontot még nem érő kilencedik helyen végzett. 2000-ben Schumacher a rajt után ütközött Ricardo Zontával és kiesett, Rubens Barrichello harmadik lett. 2001-ben Schumacher második Barrichello előtt, aki az utolsó körben engedte őt maga elé, ekkor még nem sejtettük, hogy fog ez még nagyobbat is szólni… Egy évvel később ugyancsak csapatsorrend döntött köztük Schumacher javára, ezúttal már a győzelemről. A közönségből óriási felháborodást váltott ki, Schumacher inkább fel is engedte csapattársát a dobogó tetejére és a trófeát is neki adta tovább. Az FIA vizsgálta az esetet, de az akkori szabályok mellett csak az eredményhirdetés rendjének felrúgása miatt büntethetett. A következő évtől azonban betiltotta a csapatutasítást (míg újra nem engedték egy másik Ferrari-botrány után…) A 2003-as versenyt már „izomból” nyerte Schumacher, Barrichello a dobogó harmadik fokára állhatott.

2014-ben Alonso ötödik, Kimi tizedik lett. Tavalyelőtt Vettel negyedik helyezést ért el, míg a rajtrács második feléből induló Kimi az első körben összeütközött Alonsóval, kiütve mindkettejüket. Tavaly az öt hely hátrasorolással induló Vettelnek a Mercedesek kerékcseréje után sikerült élre állnia, de megbosszulta magát, hogy túl sokáig hagyták kint szuperlágy gumikon: egy defekt véget vetett a versenyének. Kimi harmadikként dobogóra állhatott.

Force India

2014-ben Pérez leggyorsabb körrel hatodik, Hülkenberg kilencedik lett. Tavalyelőtt ugyanezeket a helyezéseket érték el, csak éppen megcserélve. Tavaly Hülkenberg első soros indulása keltett szenzációt, de a futamon nem sikerült tartania a pozíciót, sőt később ki is esett, akárcsak Pérez, bár mindkettejüket helyezettnek könyvelték el a megtett táv miatt (utóbbit 17.-nek, előbbit 19.-nek).

Williams

Az első Osztrák Nagydíjuk 1977-ben volt az Österreichringen, még March konstrukcióval, Patrick Nève a még nem pontszerző kilencedik helyen végzett. Egy évvel később már saját konstrukciójú autóval az egyedüli pilóta Alan Jones kiesett. Az 1979-es futamot Jones nyerte, ami a csapatnak sorozatban a harmadik győzelme volt. Egy évvel később második lett, a csapattárs Carlos Reutemann harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1982-ben Keke Rosberg ért el második helyezést. 1987-ben kettős győzelemmel búcsúztak a régi Österreichringtől: Nigel Mansell nyert Nelson Piquet előtt.

1997-ben aztán az A1-ring néven visszatérő pályát is győzelemmel köszöntötték: Jacques Villeneuve mesterhármassal nyerte a versenyt, Heinz-Harald Frentzen harmadik lett. 1998-ban Villeneuve hatodik helyen végzett, Frentzen műszaki hibával kiesett. 1999-ben Ralf Schumacher és Alessandro Zanardi sem ért célba. 2000-ben Jenson Button ötödik lett, Ralf ismét kiesett. 2001-ben Juan Pablo Montoya és Ralf is feladni kényszerült a versenyt technikai problémák miatt. 2002-ben Montoya harmadik lett (ő volt az eredményhirdetésen az egyetlen, aki megfelelő helyen állt és megfelelő díjat vett át) Ralf előtt. 2003-ban Ralf hatodik helyen végzett, Montoya motorhibával kiállt.

2014-ben Massának és Bottasnak sikerült megszereznie az első sort az időmérőn, ezzel megtörve a Mercedes uralmát az edzéseken. A futamon azonban nem sikerült győzelemre váltaniuk, Bottas (első dobogóját ünnepelve) harmadik lett Massa előtt. Tavalyelőtt Massa állhatott a dobogó harmadik fokára, Bottas ötödik lett. Tavaly Bottas kilencedik helyen végzett, Massát kiesettként huszadiknak jegyezték.

McLaren

Első Osztrák Nagydíjuk 1970-ben volt az Österreichringen, Denny Hulme kiesett, Peter Gethin tizedik helye nem ért pontot. Első említésre méltó ausztriai eredményük az 1972-es kettős dobogó: Hulme második, Peter Revson harmadik lett. Két évvel később ismét Hulme ért el második helyezést. A csapat első ausztriai győzelmét 1984-ben szerezte Lauda, akinek egyúttal ez volt az első és egyetlen hazai diadala. Ezután még két újabb Osztrák Nagydíjat nyertek, de azokat már Alain Prost révén.

Az A1-ringgé átvedlett pályán 1997-ben David Coulthard második lett. 1998-ban pedig összejött a kettős győzelem: Mika Häkkinen nyert, miután lerajtolta a meglepetésre első soros Giancarlo Fisichellát és Jean Alesit, majd kötélidegekkel állta Schumacher támadását. Coulthard pedig a rajt utáni ütközést követően zárkózott fel második helyre. Az 1999-es rajt nem igazán tanúskodott csapategységről: Coulthard összekoccant Häkkinennel, így ezúttal a finn kényszerült a végéről felzárkózni. Végül a dobogó két oldalára állhattak DC, Mika sorrendben. 2000-ben az év korábbi részében enerváltnak tűnő Mika magára talált, élről indulva magabiztos győzelmet aratott, a pályán sorozatban negyedjére második Coulthard révén ez is kettős győzelem lett. A verseny után veszélybe került Häkkinen eredménye, miután az ellenőrzés során kiderült egy plomba hiánya, de végül csak a konstruktőri értékelésben vonták le a pontokat. 2001-ben Coulthardnak sikerült nyernie, Mika műszaki hiba miatt feladni kényszerült a futamot. 2002-ben Coulthard hatodik lett, Kimi motorhiba miatt esett ki. 2003-ban Kimi második, Coulthard ötödik lett.

2014-ben Kevin Magnussen hetedik, Button 11. helyen végzett. Tavalyelőtt különféle elemek cseréje miatt mindkét versenyző hatalmas rajtbüntetéseket szedett össze, így a rajtrács végéről indultak. A futam sem alakult túl fényesen, Alonso a Kimivel való ütközés miatt esett, Button műszaki hibával állt ki. Tavaly viszont sikerült meglepetést okozniuk, Button ötödik helyen végzett az időmérőn, a büntetések révén pedig harmadik rajtkockából indulhatott, a futamot hatodik helyen zárta. Alonso hétvégéje nem alakult ilyen jól: a 14. helyről indulhatott, amihez hozzájárult a csapat hibája is (nem a megfelelő gumit adták), majd műszaki hibával kiállt, így jegyezték 18.-nak.

Toro Rosso

2014-ben mindkét versenyzőjük kiesett: Kvjat a felfüggesztés, Jean-Éric Vergne a fék problémái miatt. Tavalyelőtt Verstappen nyolcadik lett, Sainz kiállni kényszerült elektronikai hibával. Tavaly Sainz nyolcadik helyezést ért el, míg az edzésen balesetet szenvedő és boxutcából rajtoló Kvjat hamar kiesett.

Haas

Tavaly Grosjean hetedik helyezést ért el, míg Esteban Gutiérrez 11. helyével lemaradt a pontszerzésről.

Renault

Először 1978-ban indultak Osztrák Nagydíjon az Österreichringen, Jean-Pierre Jabouille kiesett. 1979-ben Arnoux hatodikként megszerezte a csapat első itteni pontját (a pole-t és a leggyorsabb kört is elérte mellette), 1980-ban pedig Jabouille megnyerte a futamot. 1981-ben Arnoux második lett, 1983-ban pedig Prost szerzett újabb győzelmet.

A jogelőd Benetton két ausztriai edzéselsőséggel dicsekedhet: 1986-ban Teo Fabi indult az élről, ráadásul a hazai kedvenc Berger indult mellőle; 1998-ban pedig Fisichella használta ki ügyesen a pálya felszáradását. Eredményre váltaniuk sajnos egyiket sem sikerült.

A tavalyi futamon Palmer a 12., Magnussen a 14. helyen végzett.

Sauber

1997-ben vettek részt először Osztrák Nagydíjon, Johnny Herbert és Gianni Morbidelli 8-9. helyen végeztek, amiért még nem járt pont. 1998-ban Alesi nagy meglepetésre második helyről rajtolhatott (kihasználva a pálya felszáradását), de a verseny nem sikerült itt ilyen jól, éppen az élről induló Fisichellával ütötték ki egymást. 1999-ben Pedro Diniz, 2000-ben Salo hatodik helye hozott egy-egy pontot, majd 2001-ben Kimi negyedik helye lett a csapat legjobb ausztriai eredménye. 2002-ben és 2003-ban egyik versenyző sem ért célba.

2014-ben Adrian Sutil 13., Gutiérrez utolsó célba érkezőként 19. lett. Az utóbbi két évben sem szereztek pontot, tavalyelőtt Nasr 11. , Ericsson 13. helyen végzett; tavaly Nasr 13., Ericsson 15. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7912643899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása