Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/5.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2018. május 13. - F1 Hierro

 A barcelonai futamot úgy szokták számon tartani, mint az a verseny, amikorra igazán kiforrja magát a csapatok csomagja, letisztulnak az erőviszonyok. Mivel teszteket is előszeretettel tartanak a katalán pályán, így gyakran papírforma-eredmények születnek az itteni futamokon. Néha azért akad szabályt erősítő kivétel, mint amikor két éve a Toro Rossóból a Red Bullhoz felhozott Max Verstappen megszerezte első győzelmét, amihez persze kellett Lewis Hamilton és akkori csapattársa, Nico Rosberg ütközése. A jelenlegi mezőnyből egyelőre nincs olyan versenyző, aki kiemelkedik a pályán, senki sem nyerte meg a Spanyol Nagydíjat kettőnél többször, olyan sincs, aki egymás után kétszer nyerte meg (utoljára Michael Schumachernek volt négyes sorozata 2000-2004-ig, előtte Mika Häkkinennek hármas). Kétszer nyert Barcelonában Lewis Hamilton, közte a tavalyi futamon, Kimi Räikkönen (a legutóbbi tíz éve volt) és a hazai kedvenc Fernando Alonso, akinek öt évvel ezelőtti győzelme egyúttal - egyelőre? - utolsó Forma-1-es nagydíjgyőzelme is. Sebastian Vettel egy alkalommal, 2011-ben nyert Spanyol Nagydíjat (a másik spanyolországi pályán, az egykor Európa Nagydíjnak otthont adó Valenciában jobban ment neki), pedig tavaly is eséllyel küzdött a Mercedesek ellen, de be kellett érnie második hellyel. Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas még nem állt dobogón ezen a versenyen, tavaly megadta magát az autója. Idén első sorból indulnak a Mercedesek, Hamilton biztonságban érezheti magát, hacsak Bottas nem váltja idei jó formájá végre győzelemre, vagy nem kísért a tavalyelőtti rajt emléke...

Hamilton

A GP2-ben 2006-ban a hosszú futamon második, a sprinten negyedik lett.

Első Forma–1-es Spanyol Nagydíján (2007) McLaren–Mercedesszel rögtön második helyezést ért el, méghozzá a hazai pályán versenyző címvédő csapattársa, Alonso előtt. A következő évben ismét dobogóra állhatott, egy helyezést „rontva”. Az ezt követő két verseny nem sikerült jól: 2009-ben épp lecsúszott a pontszerzésről (9.); 2010-ben nem ért célba, csak a megtett táv miatt rangsorolták 14.-nek. 2011-ben újra jó versenyt futott: leggyorsabb kört futva második lett, még Vettelt is megkergette időnként. 2012-ben első helyen végzett az időmérőn, de mivel nem maradt elég üzemanyag az autójában, a rajtrács végére száműzték. A futamon nyolcadik lett, éppen akkori csapattársa, Jenson Button előtt. 2013-ban gyári Mercedesszel 12. helyen végzett. 2014-ben sikerült első alkalommal győznie a pályán. 2015-ben második lett Nico Rosberg mögött. Tavalyelőtt élről indult, de a rajt után összeütközött a csapattárs Rosberggel, ami mindkettejük versenyének véget vetett. Tavaly élről indult, de a rajtnál Vettel megelőzte. A második kerékcsere után közel került hozzá, keményen támadta, de ekkor még nem sikerült, később viszont meg tudta előzni, így megnyerte a futamot.

Vandoorne

A 2010-es Forma–4 Európa-kupa záró hétvégéjén mindkét futamon negyedik lett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában ötödik és hatodik helyen végzett. A következő évben a hétvége első futamán második lett, a másikon kiesett. A WSR 2013-as szezonzáróján a 3.5-ös kategóriában egy harmadik és egy második helyezést ért el. A következő két szezonban a GP2-ben indult, a 2015-ös hétvégéje sikerült jobban: a hosszú futamot megnyerte, a sprinten második lett.

A tavalyi Spanyol Nagydíjon tíz rajthely büntetést kapott az erőforráselemek cseréje miatt, de ez gyakorlatban csak azt jelentette, hogy utolsó előtti helyett utolsó helyről indult. A futamon ütközött Felipe Massával, ami után fel kellett adnia a futamot, és virtuális biztonsági autós fázist okozott.

Ricciardo

Többször járt Barcelonában a nevelőszériákban, első alkalommal a 2007-es Forma–Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén, bár akkor még nem ért el jelentősebb eredményt. 2008-ban viszont két pole pozíció, egy hatodik hely és a zárófutam megnyerése a mérlege. A Nyugat-európai Kupában ugyanezen a hétvégén szintén két pole pozícióból egy győzelmet és egy második helyet hozott össze. A WSR 2010-es szezonzáróján a 3.5-ös kategóriájában az első itteni futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett.

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként járt a pályán, 2012-ben pedig már versenyzőként vett részt, 13. helyezést érve el. 2013-ban tizedikként sikerült pontot szereznie, 2014-ben pedig a Red Bull színeiben harmadikként dobogóra is állhatott. 2015-ben hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt a két Mercedes kiesése után élre állt, de a csapaton belüli eltérő gumistratégiából rosszabbul jött ki, a negyedik helyen fejezte be a futamot. Tavaly hatodik helyről indulva újra harmadik helyezést ért el.

Vettel

A barcelonai pályán első ízben a 2006-os Forma–3 Euroszériában állt rajthoz, a két futam közül az elsőt megnyerte.

Első Spanyol Nagydíja 2008-ban volt a Toro Rosso színeiben, Adrian Sutillal ütközve már az elején kiesett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben negyedik lett, 2010-ben pedig a dobogó harmadik fokára állhatott. A 2011-es tarolás évében esélyeshez méltóan ezen a pályán is győzött. 2012-ben hatodik lett, miután kapott egy áthajtásos büntetést (sárga zászló figyelmen kívül hagyása), továbbá első szárnyat kellett cserélnie. Az ezt követő két futamon egyaránt negyedik helyen végzett. Ferrarival a következő két futamon egyaránt harmadikként állhatott a pódiumra. Tavaly második helyről indult. A rajtnál előreugrott, a kerékcserék után is őrizte a vezető helyet, az első után Bottast kellett megelőznie, a második után pedig Hamilton támadását verte vissza. A 44. körben azonban Hamilton megelőzte, így végül második lett.

Räikkönen

Az első négy Spanyol Nagydíján (2001–2004) nem sikerült jelentős eredményeket összehoznia (2001, Sauber–Petronas – 8., pont nélkül; McLaren–Mercedesszel 2002–2003-ban két kiesés, 2004-ben 11.). 2005-ben viszont élről indulva megnyerte a futamot, a hazai pályán versenyző Alonso előtt, megtörve a Renault év eleji győzelmi sorozatát. Egy évvel később ötödik helyre futotta, 2007-ben Ferrarival elektronikai hiba miatt kiesett. 2008-ban mesterhármassal győzött a csapattárs Massa előtt (akkor még nem nagyon gondoltuk volna, hogy a szezon hátralévő részében nem is nyer többet). A 2009-es versenyen hidraulikai problémák miatt állt ki.

2012-ben már a Lotus színeiben harmadik lett, ezzel rögtön a bahreini második hely után újra dobogóra állhatott. 2013-ban előtt egy helyet javítva második helyezést ért el, abban a szezonban sorozatban harmadjára. Újra Ferrarival 2014-ben hetedik, 2015-ben ötödik helyen végzett. Tavalyelőtt a kedvezőbb gumistratégiával Vettel elé került, üldözte az élen álló Verstappent, de megelőznie nem sikerült, így másodikként fejezte be a futamot. Tavaly negyedik helyről indult, de a rajtnál előbb Bottasszal koccant, majd ütközött Verstappennel, a törött felfüggesztés miatt véget ért a versenye. Ehhez fűződött a hétvége versenyen kívüli emlékezetes jelenete: egy Ferrari-drukker kisfiú a lelátón elsírta magát, vigasztalásul találkozhatott Kimivel, aki sapkát is adott neki.

Grosjean

A Forma–3 Euroszériában 2006-ban és 2007-ben két-két futamon indult, legjobb eredménye nyolcadik hely a 2007-es hétvége első futamán. GP2-es versenyeken összesen három hétvégén (hat futam) vett részt 2008-ban, 2009-ben és 2011-ben. Ezek közül a 2009-es sikerült a legjobban: a hosszú versenyen győzött, a sprinten második helyezést ért el.

A Forma–1-es nagydíjon 2012-ben a Lotus színeiben leggyorsabb kört futva negyedik lett a csapattársa, Kimi mögött. 2013-ban a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. A következő két évben egyaránt nyolcadik helyen futott be. A tavalyelőtti futamot a Haas fékhibája miatt kellett feladnia. Tavaly tizedikként szerzett pontot.

Ericsson

A GP2-ben 2010-től 2013-ig versenyzett a pályán, összesen 4×2 futamon. A legjobb eredményeit 2011-ben érte el: a hosszú versenyen ötödik, a sprinten harmadik lett.

A 2014-ben futamon Caterhammel huszadik helyen végzett. A Sauber színeiben 2015-ben 14., tavalyelőtt 12., tavaly 11. lett.

Gasly

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában tizedik és hatodik helyen végzett a záró hétvégén, egy évvel később harmadik és hatodik helyezést ért el. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, négy futamon három dobogós helyezést ért el: második lett a tavalyelőtti sprinten, harmadik a 2015-ös sprinten és a tavalyelőtti főfutamon.

Pérez

A GP2-ben 2009–2010-ben állt rajthoz 2×2 futamon, legjobb eredménye a 2010-es hosszú futamon elért negyedik hely.

A Forma–1-ben 2011-ben Sauberrel kilencedik lett a csapattárs Kobayashi Kamui előtt, egyúttal megszerezte első pontjait (miután Melbourne-ben kizárták). 2012-ben erőátviteli problémák miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban McLaren–Mercedesszel és 2014-ben Force Indiával megint csak kilencedik helyen végzett. 2015-ben nem szerzett pontot, 13. lett. Tavalyelőtt hetedik, tavaly nyolcadik helyről indulva negyedik helyezést ért el.

Alonso

Első alkalommal az Euro Open by Nissan sorozatban (a WSR elődjében) versenyzett itt 1999-ben. A két futamból az elsőn hetedik lett, a másodikat megnyerte. A Forma–3000-ben 2000-ben állt rajthoz, 15. lett.

Első hazai Forma–1-es versenyén 2001-ben 13. helyen végzett a Minardival. A tesztpilótáskodás után 2003-ban vett részt ismét a futamon Renault-val, pályafutása addigi legjobb eredményét elérve második hellyel örvendeztette meg a közönséget, Ferrari-szendvicsben befutva. 2004-ben negyedik lett, majd 2005-ben újra második (így épp odahaza tört meg az addigi győzelmi szériája). 2006-ban élről indulva végre összejött neki a hazai győzelem. A McLaren–Mercedesszel 2007-ben harmadik helyre futotta a csapattárs Hamilton mögött. A Renault-hoz visszatérve 2008-ban motorhibával kiesett, 2009-ben ötödik lett. Ferrari-pilótaként 2010-ben második helyezést ért el, 2011-ben jól kezdte a versenyt, de a végére visszaesett ötödik helyre. 2012-ben újra másodikként ünnepelhetett a dobogón, bizonyítva, hogy a Ferrari malajziai győzelme nemcsak egyszeri fellángolás volt, hanem számolni kell a Scuderiával. 2013-ban pedig másodszor övendeztette meg győzelemmel a hazai közönséget – azóta sem sikerült futamot nyernie. 2014-ben hatodik lett. McLaren–Hondával a következő két futamon kiesett: 2015-ben fékhiba, tavalyelőtt az erőforrás hibája miatt. Tavaly bejutott a Q3-ba, hetedik lett az időmérőn, a futamon azonban csak 12. helyen végzett.

Leclerc

Tavalyelőtt a GP3 nyitó hétvégéjének főfutamát megnyerte, a sprinten kilencedik helyen végzett. Tavaly a Forma–2-ben szintén a hosszú futamot nyerte meg, a sprintversenyen negyedik lett.

Stroll

Tavaly a 16. helyen végzett.

Magnussen

A 2009-es Forma Renault Európa-kupa szezonnyitójának mindkét futamán kiesett. A WSR szezonzáróján 2012-ben a 3.5-ös kategóriában egy ötödik és negyedik helyezést ért el, 2013-ban pedig mindkétszer élről indulva győzött.

A 2014-es Spanyol Nagydíjon McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. Tavalyelőtt Renault-val 15. lett. Tavaly a Haas színeiben pontszerző helyekért küzdött, de a Toro Rossókkal voltak afférjai: előbb a kerékcsere után akkor engedték ki, amikor jött Sainz, épphogy megúszták az ütközést, később Danyiil Kvjattal koccant, végül 14. helyen zárta futamot.

Hülkenberg

A Forma-3 Euroszériában 2007-ben és 2008-ban két-két futamon indult itt, mindkét versenyhétvégén az első futam sikerült jól: 2007-ben második lett, 2008-ban győzött. A GP2-ben 2009-ben állt rajthoz, pontot nem szerzett.

A Williams színeiben 2010-ben a 16. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt. 2012-ben ismét versenyzett, tizedik helyezést ért el, maga mögött tartva Mark Webbert. 2013-ban Sauberrel 15. lett, 2014-ben újra Force Indiával tizedik. 2015-ben 15. helyen végzett. Tavalyelőtt olajszivárgás miatt kiesett. Tavaly Renault-val 13. helyről indulva hatodik helyezést ért el.

Hartley

2006-ban a Forma Renault Európa-kupa szezonzárójánt nem sikerült pontot szereznie. A következő évben negyedik és ötödik helyezést ért el. 2008-ban a Forma–3 Euroszéria hétvégéjének második futamán hatodik lett. A WSR 2011-es zárófutamán a 3.5-ös géposztályban harmadikként állhatott dobogóra.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén mindkét futamon kiesett. Ugyanebben az évben a kategória alpesi szériájának szezonzáróján az első futamon 11. lett, a másikon nem rajtolt el. A következő évben viszont az Európa-kupa szezonzáróján az első futamon hetedik lett, a másodikat megnyerte. A GP3-ban 2015-ben a szezonnyitón megnyerte a főfutamot és hetedik lett a sprinten.

A tavalyelőtti Forma–1-es hétvégén a Renault pénteki tesztpilótájaként vett részt. A tavalyi futamon a Force India színeiben tizedik helyről indulva ötödik lett.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. Tavalyelőtt év közben itt mutatkozott be új csapatánál, a Red Bullnál, a lehető legemlékezetesebben: a két Mercedes ütközése után csapattársa mögött második helyen haladt, majd a jobb gumistratégiának köszönhetően élre állt és sikerült végig maga mögött tartania Kimit, és megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét. Tavaly ötödik helyről indult, de a Kimivel való ütközés után autója sérülése miatt kiállni kényszerült.

Szirotkin

2011-ben a Forma Abarth Európa-bajnokság szezonzáróján az első futamot megnyerte, a másikon negyedik lett. A WSR 2013-as záró hétvégéjén a 3.5-ös kategóriában mindkét futamon kiesett. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, de egyik itteni futamon sem szerzett pontot.

Sainz

A 2010-es európai Forma BMW szezont rögtön egy harmadik hellyel indította, a második futamon hatodik lett. A Forma Renault 2.0 Európa-kupa zárófutamán ötödik helyezést ért el, de vendégpilóta lévén nem kapott érte pontot. Az európai F3 Open széria záró hétvégéjén harmadik és 13. helyen végzett, de itt is vendégpilótaként. A következő évben a Forma Renault 2.0 Európa kupát két második hellyel zárta. A GP3-ban 2013-ban nem sikerült a pontszerzés, az első futamon 15. lett, a másodikon kizárták. A WSR 2013-as zárófutamán a 3.5-ös kategóriában hatodik lett.

2015-ben első hazai Forma–1-es nagydíján Toro Rossóval kilencedik helyezést ért el. Tavalyelőtt hatodik, tavaly hetedik lett, megúszva, hogy majdnem összeütközött a boxutcában a rossz ütemben kiengedett Magnussennel.

Bottas

A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén az első futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett. A Forma–3-as Euroszériában 2009-ben egy negyedik és egy hatodik helyet hozott össze. A 2011-es GP3-as versenyhétvégén nem szerzett itt pontot.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt a szabadedzésen. A futamon 2013-ban 16., 2014-ben ötödik, 2015-ben negyedik, tavalyelőtt ötödik lett. Tavaly harmadik helyről indult, a futam során a kerékcserék után rövid ideig élen is állt, de előbb Vettel előzte meg, majd Hamilton (jóval könnyebben), végül a Mercedes motorhibája miatt kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7913915090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása