Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/12.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2018. július 29. - F1 Hierro

A Forma-1-es világbajnokság idén is megérkezett Magyarországra, a nagyvilág számára budapesti, de mi tudjuk, hogy mogyoródi Hungaroringre. A verseny csúcstartója öt győzelemmel Lewis Hamilton, akinek már első szezonjában is sikerült itt nyernie. Tavaly viszont kihívója, Sebastian Vettel győzött, akinek ez volt a második hungaroringi diadala. Egy-egy alkalommal nyert a pályán, Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo és Fernando Alonso, aki 15 évvel ezelőtt itt ünnepelte első nagydíjgyőzelmét (ma meg 37. születésnapját).

2005 után szokás beszélni egyfajta "hungaringi átokról" is, miszerint az itteni győztes nem lett év végén világbajnok. Vajon idén folytatódik vagy megtörik? Esetleg egy meglepetésgyőzelem után megnyugodhatnak a vb-aspiránsok? Az időjárás mindenesetre megkavarhatja a dolgokat...

Hamilton

A brit címvédő négyszeres világbajnok először a GP2-ben indult a magyar pályán 2006-ban, a sprintfutamon második helyezést ért el.

A Forma–1-ben 2007-ben első itteni versenyét McLaren–Mercedesszel rögtön meg is nyerte. Akkor volt az a bizonyos affér Alonsóval is, amikor csapattársa feltartotta a boxban, ezért az edzés végén nem volt ideje gyors kört kezdeni. 2008-ban ötödik lett, majd 2009-ben ismét nyert, ez volt a McLaren első diadala abban az évben (azon kívül csak Szingapúrban sikerült győzniük). 2010-ben váltóhiba miatt kiállni kényszerült, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben immár harmadszorra nyerte meg a versenyt, 2013-ban pedig ismételt, ezzel megszerezte első győzelmét a Mercedes színeiben és a Magyar Nagydíjak társrekordere lett Michael Schumacherrel együtt. A 2014-es hétvégéje viszontagságosan alakult: az időmérőn kigyulladt az autója, ennek következtében nem tudott mért kört futni. Mivel az autójában ki kellett cserélni a karosszériát, a motort és a váltót is, a boxutcából kezdte meg a futamot, amelynek során sikerült a harmadik helyre felzárkóznia. A 2015-ös verseny rosszabbul sikerült: bár élről indult, a Ferrarik lerajtolták, majd a pályáról lecsúszva visszaesett tizediknek. Innen kellett felzárkóznia, később koccant Ricciardóval, ami miatt áthajtásos büntetést kapott. Végül hatodiknak ért be. Tavalyelőtt második helyről rajtolhatott (az időmérő végén akadályozta az Alonso miatti dupla sárga zászló a javításban). A futamon lerajtolta a csapattárs Nico Rosberget, és a verseny végéig sikerlt megtartania az éllovas pozíciót, ezzel ötödik győzelmét szerezte a Hungaroringen, immár egyedüli rekorderként. Tavaly negyedik helyről indult, a futamon is ebben a pozícióban végzett. Bár csapattársa előre engedte, hogy támadhassa a Ferrarikat, de miután nem sikerült őket megelőznie, az utolsó körben visszaadta a dobogós helyezést.

Vandoorne

A Forma–4 Európa-kupában 2010-ben a hétvége második futamán negyedik lett. 2011-ben a Forma Renault 2.0-ban negyedik és harmadik helyezést ért el. 2012-ben az első futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett. 2013-ban a WSR 3.5-ös kategóriájában negyedik helyen végzett az első futamon, a másikon második lett. 2014-ben és 2015-ben a GP2-ben indult, a sprintek sikerültek jobban: 2014-ben megnyerte, 2015-ben második lett, a hosszú futamon 2014-ben hetedik, 2015-ben ötödik lett.

A tavalyi Magyar Nagydíjon kilencedik helyen végzett az időmérőn, a büntetések miatt nyolcadik rajthelyről indulhatott, a futamon tizedik lett, a 2016-os bahreini debütálása óta ekkor sikerült újra pontot szereznie.

Ricciardo

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2008-ban mindkét futamot mesterhármassal megnyerte, majd 2010-ben és 2011-ben a WSR 3.5-ös kategóriájában indult itt, 2010-ben az első futamon szintén mesterhármassal győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben HRT-vel 18. helyen végzett. Toro Rossóval 2012-ben 15., 2013-ban 13. lett. A Red Bull színeiben sorozatban három szor dobogóra állhatott: 2014-ben megszerezte pályafutása második futamgyőzelmét. 2015-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva, átvészelve egy-egy ütközést Bottasszal és mindkét Mercedesszel. Tavalyelőtt a vizes időmérőn a Q1-ben 107%-on kívül teljesített, de a körülmények miatt engedték folytatni az edzést, ahol a Q3-ig és a harmadik rajthelyig jutott. A rajt után rövid ideig sikerült Nico Rosberg elé kerülnie, aki hamarosan visszaelőzte, így végül újra harmadik helyezést ért el. Tavaly hatodik helyről indulva a rajt után csapattársával koccant, ami után fel kellett adnia a futamot.

Vettel

A német négyszeres világbajnok 2007-ben járt először a Hungaroringen a WSR keretében, a királykategóriában (3,5 liter) egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el.

Még abban az évben visszatért Forma–1-es pilótaként, a verseny pályafutása egyik mérföldkövének számított: itt váltotta Scott Speedet a Toro Rosso-Ferrari volánjánál. A futamon 16. helyen végzett. A következő két évben egyaránt kiesett: 2008-ban túlmelegedés miatt, 2009-ben a Red Bull–Renault felfüggesztése sérült meg. 2010-ben pole pozícióból indult és harmadik lett. Előrébb is végezhetett volna, de a biztonsági autós-szakaszban túl nagy távolságot tartott, emiatt megbüntették (amit természetesen zokon vett). 2011-ben szintén élről indulva második lett, 2012-ben leggyorsabb kört futva negyedik. 2013-ban másodjára sikerült a dobogóra harmadik fokára állnia. 2014-ben az első sorból rajtolhatott, de a verseny végén csak hetediknek futott be (miközben csapattársa, Daniel Ricciardo nyerni tudott). 2015-ben Ferrarival lerajtolta a Mercedeseket, és megszerezte az addig hiányzó hungaroringi győzelmet. Tavalyelőtt ötödik helyről rajtolt, az első kerékcserék után sikerült Verstappen elé kerülnie, így végül negyedik lett. Tavaly élről indulva megszerezte második hungaroringi győzelmét.

Räikkönen

A finn „Jégember” első Magyar Nagydíján 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik lett, ami még nem volt pontszerző hely. 2002-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyezést ért el. 2003-ban első itteni dobogóját elérve második lett, 2004-ben elektronikai hiba miatt kiesett. 2005-ben megnyerte a versenyt, ami Alonso nullázásával együtt sokat jelentett a vb-csatában. 2006-ban élről indult, de belerohant Vitantionio Liuzziba és kiesett. Első ferraris karrierje idején rendre dobogós helyeken végzett: 2007-ben második, 2008-ban harmadik, 2009-ben ismét második lett.

Visszatérése után Lotus–Renault-val 2012-ben és 2013-ban egyaránt második lett. 2014-ben ismét a Ferrari színeiben indult, de egész évben szenvedett, az itt elért hatodik helye azévi önmagához képest még elfogadható is volt (bár csapattársától ezúttal is elmaradt). 2015-ben az erőforrás problémáival küszködve kiállni kényszerült. Tavalyelőtt a Q2-ben kiesett, a futamon sikerült feljönnie a hatodik helyig, ahonnan próbált előrébb lépni, de nem tudta megelőzni Verstappent. Tavaly második rajtkockából indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. Bár gyorsabb volt, mint előtte haladó csapattársa, a világbajnoki cím érdekében nem támadta, hanem a Mercedeseket tartotta maga mögött.

Grosjean

A GP2-ben 2008–2009-ben és 2011-ben 3×2 futamon indult a pályán, 2011-ben mindkétszer dobogós helyen végzett: a hosszú futamot megnyerte, a sprinten harmadik lett.

Első Forma–1-es Magyar Nagydíján 2012-ben a dobogó harmadik fokára állhatott, lotusos csapattársa, Kimi mögött befutva. 2013-ban bemutatott pár látványos előzést, de ezzel büntetéseket is begyűjtött: előbb áthajtást, miután Felipe Massa előzése közben elhagyta a pályát, a verseny végén pedig 20 másodpercet adtak az idejéhez a Jenson Buttonnal való koccanásért, utóbbi azonban már nem változtatott hatodik helyezésén. A 2014-es versenyt a biztonsági autós fázis alatti kicsúszás miatt fel kellett adnia. 2015-ben hetedik helyen futott be. A Haas színeiben tavalyelőtt 14. helyen végzett, tavaly a rajt után koccant Hülkenberggel, később a rosszul rögzített kerékanya miatt kiesett.

Ericsson

A GP2-ben 2010-től 2013-ig 4×2 futamon indult a Hungaroringen. Legjobbja a 2013-as hosszú futamon elért második hely, ezenkívül még a 2011-es hosszú futamon ötödikként és a 2013-as sprintversenyen negyedikként szerzett pontokat.

2014-ben a verseny elején összetörte a Caterhamjét, ami miatt kiesett és a biztonsági autót is be kellett hívni. 2015-ben Sauberrel tizedikként szerzett pontot. Tavalyelőtt az időmérőn a vizes pályán összetörte az autóját. Nem sikerült 107%-on belüli időt futnia, de engedték indulni, viszont csak a boxutcából a kasztni elemeinek cseréje miatt. A futamot utolsó előtti célba érkezőként a huszadik zárta. Tavaly 16. helyen végzett.

Gasly

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2012-ben mindkét futamon 11. helyen végzett. 2013-ban az első futamot megnyerte, a másikon ötödik lett. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2014-ben két dobogós helyezést ért el: második és harmadik lett. A GP2-ben 2015-ben második lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten, tavalyelőtt megnyerte a főfutamot , a sprinten hetedik lett.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben indult itt, utóbbi évben a hosszú versenyen harmadik lett.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 15., 2012-ben 14. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedikként szerzett először pontokat Magyar Nagydíjon. 2014-ben a célegyenesben kicsúszva összetörte a Force Indiát, ami miatt újra be kellett küldeni a biztonsági autót. 2015-ben fékhiba miatt adta fel a futamot. Tavalyelőtt a Q1-ben 107%-on kívül teljesített, de folytathatta a Q2-ben, ahol a 13. rajthelyet szerezte meg, a futamon 11. helyen végzett. Tavaly a Q1-ben a továbbjutásról döntő helyen ezredre azonos időt ment Magnussennel, de miután hamarabb teljesítette, előrébb sorolták. Az időmérőt 14. helyen zárva, büntetésekkel 13. helyről rajtolva nyolcadik helyezést ért el.

Alonso

A spanyol kétszeres világbajnok első hungaroringi versenye 2000-ben volt a Forma–3000-ben, második helyezést ért el.

A Forma–1-ben 2001-ben a Minardi–European fékhibája miatt állt ki. A 2003-as futam pályafutása egyik legkedvesebb emléke: Renault-val itt szerezte első győzelmét, akkoriban a legfiatalabb nagydíjgyőztes rekordját is megdöntötte (azóta Vettel, őt pedig Verstappen felül/-vagy alul-/múlta). Egy évvel később a dobogó harmadik fokára állhatott, majd 2005-ben egy rosszul elsült előzési kísérleten elment a futama, csupán 11. tudott lenni. 2006-ban rosszul rögzített kerék miatt kényszerült kiállni. A 2007-es futam a McLaren–Mercedes színeiben negatívan lett emlékezetes a Hamiltonnal szembeni „csel” miatt (olyan sokáig maradt a boxutcában, hogy csapattársának már nem maradt ideje mért kört futni), amiért öt rajthelyes büntetést kapott. A futamon negyedik helyen végzett. 2008-ban újra Renault-val megismételte ezt az eredményt. 2009-ben pedig élről indult, de már megint a kerékcserés átok sújtotta, ami miatt meg is büntették a Renault-t.

Ferrarival az első két alkalommal dobogóra állhatott: 2010-ben másodikként, 2011-ben harmadikként. 2012-ben ötödik helyezést ért el, a rivális Vettel mögött; 2013-ban ismét ezen a helyen futott be. 2014-ben itt produkálta a Ferrari gyenge évének legjobb eredményét: második helyezést ért el. 2015-ben McLaren–Hondával ötödik lett, ami messze a legjobb azévi eredménye volt neki és csapatának is. Tavalyelőtt bejutott az időmérőn a Q3-ba, amelynek a végén megpördült, dupla sárga zászlót okozva. A hetedik helyről indulhatott, a futamon sikerült megtartania ezt a helyezést. Tavaly az év legjobb hétvégéjét teljesítette: nyolcadik lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt hetedik helyről indulhatott, a versenyen leggyorsabb kört futva hatodik helyen futott be, amelyért megvívott a honfitárs Sainzcal is.

Leclerc

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2014-ben mindkét futamon második lett (vendégpilótaként nem kapott pontot). A GP3-ban tavalyelőtt  hatodik lett a főfutamon és harmadik a sprinten. Azon a hétvégén a Forma–1-ben a Haas pénteki tesztpilótájaként is részt vett. Tavaly a Forma–2-ben mindkét futamon negyedik lett.

Stroll

Tavalyelőtt az európai Forma–3-as hétvége futamain negyedik, nyolcadik és harmadik helyezést ért el.

A tavalyi Magyar Nagydíjon 14. helyen végzett.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában a két futam egyikén sem szerzett pontot, bár a másodikon leggyorsabb kört futott. 2012-ben és 2013-ban a WSR 3.5-ös géposztályában négy futamból háromszor második lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. Tavalyelőtt Renault-val 107%-on kívül teljesített, de engedték indulni a futamon, ahol 15. lett. Tavaly Haasszal a Q3-ban kiesett, pedig ezredre azonos időt ment Pérezzel, de mivel később teljesítette, őt sorolták 16. helyre. A hátrasorolások miatt 15. helyről rajtolva 13. helyen végzett, öt másodperc büntetést kapott Hülkenberg leszorításáért (a verseny után Hülkenberg nyilatkozatára szabadszájúan reagált…).

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben a hosszú futamot megnyerte.

2010-ben Williamsszel hatodik lett, debütáló éve legjobb helyezését elérve. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a futamon 11. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel ismételte meg ezt a helyezést.2014-ben ütközött a Force India-s csapattárs Pérezzel, ami után ki kellett állnia. 2015-ben jó rajttal 11.-ről ötödik helyre jött fel, később azonban első szárnyát elveszítve kiesett, virtuális, majd valós safety cart előidézve. Tavalyelőtt 107%-on kívül teljesített a Q1-ben, de folytathatta az időmérőt, a Q3-ban a kilencedik rajthelyet szerezte meg, a futamon tizedik lett csapattársa előtt. Tavaly hetedik lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. A futamon a rajtnál Grosjeannal koccant, később egy incidense Magnussennel, aki kiszorította őt (a verseny után lett némi beszólogatás belőle). 67 kör után kiesett fékhibával, 17. helyezettnek könyvelték el.

Hartley

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2007-ben az első futamot megnyerte, a másikon ötödik lett. 2009-től 2011-ig a WSR 3.5-ös kategóriájában indult 3×2 futamon, 2009-ben nem szerzett pontot, 2010-ben negyedik és kilencedik, 2011-ben nyolcadik és ötödik helyen végzett. 2013-ban az európai Le Mans-szériában LMP2-es kategóriában Mark Patterson és Jonathan Hirschi társaként második lett.

Ocon

2012-ben és 2013-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult a pályán, utóbbi hétvége sikerült jobban: egy második és egy negyedik helyezést ért el. 2014-ben az európai Forma–3-ban a hétvége mindhárom futamán dobogós helyezést ért el: egy második hely és két győzelem. Ugyanebben az évben a WSR 3.5-ös kategóriájában a hétvége első futamán kilencedik lett. 2015-ben a GP3-ban mindkét futamon második lett.

A tavalyelőtti Magyar Nagydíj hétvégéjén a Renault pénteki tesztpilótája volt. Tavaly a Force India színeiben kilencedik lett.

Verstappen

2014-ben a Forma–3-as Európa-bajnoki hétvége harmadik futamán negyedik lett.

A 2015-ös Magyar Nagydíjon Toro Rossóval negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben107%-on kívüli időt futott a Q1-ben, de folytathatta az időmérőt, ahol a negyedik helyet szerezte meg. A futamon az első kerékcserénél időt veszített, miután kicsit túlszaladta kiállásnál. Így egy helyet rontott, az ötödik helyet sikerült megtartania Kimi támadásaival szemben. Tavaly ötödik helyről indult. A rajt után koccant csapattársával, aki emiatt kiesett, az esetért 10 másodperc büntetést adtak. Ezzel együtt is sikerült megtartani az ötödik helyet.

Szirotkin

2012-ben az Auto GP hétvégéjének második futamán harmadik lett. A WSR-ben a 3.5-ös kategóriában 2013-ban és 2014-ben indult 2×2 futamon, 2013-ban az elsőn harmadik helyezést ért el. A GP2-ben 2015-ben mindkét futamon, tavalyelőtt pedig a főfutamon harmadik lett, a tavalyi sprintet megnyerte.

Sainz

Az európai Forma BMW 2010-es hétvégéjén egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamon nyolcadik lett. 2013-ban a GP3-ban a hosszú futamon ötödik lett, a sprinten másodikként dobogóra állhatott. Ugyanabban az évben a WSR hétvégén a 3.5-ös kategória első futamán hetedik helyen végzett. 2014-ben utóbbi sorozatban negyedik és hatodik helyezést ért el.

A 2015-ös Magyar Nagydíjon Toro Rossóval az üzemanyagnyomás problémái miatt kényszerült kiállni. Tavalyelőtt az időmérőn és a futamon is nyolcadik lett. Tavaly bejutott a Q3-ba, tizedik lett az időmérőn, kilencedik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el.

Bottas

2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult itt, bár év végén bajnok lett, az itteni lett a legrosszabb hétvégéje, egyik versenyen sem szerzett pontot. 2011-ben viszont a GP3-ban jól szerepelt: a hosszú versenyt megnyerte, a sprinten második lett.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt. 2013-ban hidraulikai hiba miatt feladni kényszerült a versenyt, ami pályafutása első kiesését jelentette. 2014-ben nyolcadik, 2015-ben 13. helyen végzett. Tavalelőtt a Q1-ben 107%-on kívüli időt futott, de folytathatta, a tizedik helyről indult, a rajt után egyet javítva és azt megtartva kilencedik végzett. Tavaly Mercedesszel harmadik helyről indult, a futamon is harmadik lett. Egy ideig átengedte a pozícióját csapattársának, de miután Hamilton nem tudta megelőzni a Ferrarikat, visszaadta a pozíciót.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4014148417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása