Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

2018. október 07. - F1 Hierro

 A Japán Nagydíjak régen gyakran döntötték el a világbajnoki cím sorsát, ünnepelhetett itt a McLaren, a Williams és a Ferrari is, olykor háziverseny után. Amióta hosszabb lett a szezon, erre ritkábban nyílik esély, legutóbb 2011-ben, a Red Bull dominanciája idején sikerült ez Sebastian Vettel révén. Az utóbbi években ezt a pályát is a Mercedes uralja, négy évből háromban Lewis Hamilton győzött, két éve pedig Nico Rosberg (akkor Hamiltonnak a világbajnoki cím sem jött össze év végén). A Mercedest megelőzően a Red Bull uralta a pályát, az utóbbi években is össze szoktak jönni nekik dobogós helyezések. A Ferrari viszont utoljára 2004-ben, Michael Schumacherrel nyert Japánban, pedig azóta sikerült már a Renault-nak és a McLarennek is. Az idei rajtsorrend sem jó előjel nekik, pedig már így is nehéz helyzetben vannak a világbajnoki küzdelemben...

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Rubens Barrichello és Jenson Button 7-8. helyen végeztek.

Michael Schumacher 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik lett; Nico Rosberg előbbi futamon 17., utóbbin tizedik helyen végzett. 2012-ben nullázott a csapat: Schumacher 11. lett, Rosberg a rajt után ütközött Mark Webberrel és kiesett. 2013-ban Rosberg nyolcadik helyen végzett, Hamilton kiesett. A következő két alkalommal kettős győzelmet arattak, mindkétszer Hamilton, Rosberg sorrendben. Tavalyelőtt első soros indulás után nem lett kettős győzelem, csak kettős dobogó, amivel eldőlt a konstruktőri cím. A két pilóta közül ezúttal a pole-ból induló Rosberg nyert, az elrontott rajt után visszazárkózó Hamilton harmadik lett, amivel előbbi lépéselőnybe került a világbajnokságban. Tavaly az első két helyet szerezték meg az időmérőn, de Bottast váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. Hamilton megnyerte a futamot, Bottas negyedik lett.

Ferrari

Az első Japán Nagydíjon, amelyet 1976-ban Fujiban rendeztek, Niki Lauda világbajnoki címe volt a tét. Lauda az esőben úgy döntött, nem kockáztat és kiállt, így egy ponttal lecsúszott a bajnoki címről. A következő évben Carlos Reutemann második lett a versenyen.

Az első Suzukában rendezett futam volt 1987-ben Gerhard Berger első diadala a Scuderia színeiben. Egy évvel később egy negyedik helyet hozott össze Berger. 1989 kettős kiesést hozott. 1990-ben Alain Prost a bajnoki címért hajtott, de Ayrton Senna a verseny elején nekihajtott, így elúsztak az esélyek. 1991-ben Prost negyedik lett, ez volt utolsó versenye a csapat színeiben, mivel Adelaide-ben a nézeteltérések miatt már nem indították. 1992-ben Jean Alesi ötödik lett; az Ivan Capellit váltó Nicola Larini itt mutatkozott be a Scuderiánál, 12. hellyel. 1993-ban egyik versenyzőjük sem ért célba, a következő évben Alesi harmadik lett (Nigel Mansell mögött futott be, de figyelembe vették a biztonsági autó előtti időkülönbségeket). 1995-ben újabb kettős kiesés jött.

1996-ban Michael Schumacher második lett, Eddie Irvine ütközés miatt kiesett. 1997-ben a jó taktikának köszönhetően győzelmet aratott Schumacher, Irvine harmadik lett, így – Jacques Villeneuve két pontjának elvétele után – Schumacher minimális előnnyel várhatta a zárófutamot. 1998-ban a világbajnoki cím volt a tét, de Schumacher autója a legrosszabbkor romlott el: edzéselsősége ellenére a rajtrács végéről kellett indulnia, ahonnan felzárkózott harmadiknak, de egy defekt minden reményt szertefoszlatott. Irvine második lett a McLaren-szendvicsben. Egy évvel később Irvine érkezett listavezetőként a zárófutamra, de csak harmadik lett, míg Schumacher második. Ezzel az egyéni cím nem jött össze, a konstruktőri viszont 16 év után igen. 2000-ben Schumachernek esélye volt a világbajnoki cím bebiztosítására, és élt is vele, győzelme 21 év várakozásnak vetett véget Maranellóban. Barrichello negyedik lett. Ezzel megkezdődött a Scuderia elsöprő sorozata a pályán: 2001-ben és 2002-ben szintén Schumacher győzött, Barrichello előbbi futamon ötödik, utóbbin második. 2003-ban viszont Rubinho nyerte a futamot, Schumacher nyolcadik lett. A kettő külön-külön is elég lett volna utóbbi világbajnoki címéhez, valamint a konstruktőrit is megszerezték. 2004-ben Schumacher sikere sorozatban az ötödik Ferrari-győzelmet jelentette a pályán, Barrichello David Coultharddal ütközve kiesett. 2006-ban Schumacher pontegyenlőség mellett futamgyőzelmei révén listavezetőként érkezett, de kiesésével és Alonso győzelmével a bajnoki remények messzire kerültek. Felipe Massa második lett a futamon.

Fujiban Kimi mindkét alkalommal harmadik, Massa 2007-ben hatodik, 2008-ban hetedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben Kimi negyedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 12. lett. 2010-ben Alonso harmadik helyezést ért el, Massa ütközés miatt kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso a rajt után kicsúszott (az ütközés során felsértett gumija miatt), ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnoki csatában. Massa viszont második lett, hosszú dobogó nélküli sorozatot megtörve. 2013-ban Alonso negyedik, Massa tizedik lett. 2014-ben pontot sem szereztek: Kimi 12. helyen végzett, Alonso kiesett. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen futottak be. Tavalyelőtt mindkét pilóta hátrasorolással indult: Vettel a Maláj Nagydíjról magával hozott büntetése miatt a hatodik helyről, Kimi váltócsere miatt nyolcadik rajtkockából. A futamon Vettel negyedik lett Kimi előtt. Tavaly Vettel a gyújtógyertya problémáival kiesett, a váltócsere miatt hátrasorolással induló Kimi ötödik lett.

Red Bull

A 2005-ös versenyen Coulthard hatodik, Christian Klien (pont nélkül) kilencedik helyezést ért el. Egy évvel később DC váltóhiba miatt állt ki, Robert Doornbos 13. lett.

Fujiban 2007-ben Webber második helyről kiesett, miután Vettel belehajtott; Coulthard negyedik lett. 2008-ban Webber nyolcadik lett, Coulthard a verseny elején ütközve kiesett.

Mióta ismét Suzukában rendezik a versenyeket, a csapat halmozza a sikereket: 2009-ben és 2010-ben Vettel győzött. Webber előbbi versenyen 17. lett, utóbbin kettős győzelemhez segítette csapatát. 2011-ben Vettel harmadik helyével bebiztosította a világbajnoki címet, Webber negyedik lett mögötte. A következő két évben újra Vettel győzött, míg Webber 2012-ben a verseny elején ütközött, kilencediknek sikerült befutnia, 2013-ban pedig ismét sikerült a kettős győzelem. 2014-ben Vettel és Ricciardo 3-4. helyeken futottak be. A 2015-ös futam nem sikerült jól: Kvjat 13., Ricciardo 15. helyen végzett. Tavalyelőtt a Ferrarik büntetései miatt második sorból indulhattak, végül a Hamilton támadásait kivédekező Verstappen másodikként állhatott dobogóra, Ricciardo hatodik lett. Tavaly kettős dobogót hoztak össze: Verstappen második lett Ricciardo előtt.

Force India

Az első Japán Nagydíjuk még Fujiban volt 2008-ban, Adrian Sutil és Fisichella is kiesett.

A suzukai futamok kezdetben szintén nullapontosan végződtek: 2009-ben Sutil és Vitantonio Liuzzi 13-14. helyen végeztek, 2010-ben mindketten kiestek (Liuzzi a rajt utáni karambolban, Sutil motorhiba miatt), 2011-ben Sutil és Paul di Resta 11-12. helyezést ért el. 2012-ben Hülkenberg hetedikként pontokat szerzett, di Resta ismét 12. lett. 2013-ban di Resta 11., Sutil 14. helyen végzett. 2014-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Hülkenberg nyolcadik, Pérez tizedik hellyel. 2015-ben Hülkenberg hatodik, Pérez 12. lett. Tavalyelőtt Pérez ötödik, Hülkenberg kilencedik helyről rajtolt, innen végül a 7-8. helyen futottak be, Pérez, Hülkenberg sorrendben. Tavaly az időmérőn 7-8. helyen végeztek, a hátrasorolások miatt Ocon kettő, Pérez egy hellyel előrébb indult, a futamon Ocon hatodik lett Pérez előtt.

Williams

Az első suzukai versenyen furcsa módon, idejekorán dőlt el a világbajnoki cím a két versenyző között: Mansell a csütörtöki „ismerkedős” edzésen kicsúszott, sérülése miatt nem állhatott rajthoz, így Nelson Piquet biztos bajnokként indulhatott, a 15. hely is belefért neki. 1988-ban Ricciardo Patrese hatodik lett, Mansell kiesett. Egy évvel később mindkét versenyző dobogóra állhatott: Patrese a második, Thierry Boutsen a harmadik fokára. 1990-ben 4-5. helyen végeztek, szintén Patrese, Boutsen sorrendben. 1991-ben Mansell hajtott a világbajnoki címért, de kicsúszott, ezzel elvesztek az esélyei. Patrese harmadik lett. 1992-ben Patrese megszerezte utolsó győzelmét, Mansell edzéselsőként és már világbajnokként kiesett.

1993-ban Alain Prost második, Damon Hill negyedik lett. 1994-ben biztonsági autós futamon Hill győzött (az akkori rendszer miatt nem volt elég elsőként befutnia, számított az előnye is), életben tartva bajnoki esélyeit; Mansell negyedik lett (bár Alesi előtt ért célba, az akkori szabályok miatt a biztonsági autó beküldése előtti időkülönbségeket is figyelembe vették). 1995-ben Hill és Coulthard egyaránt kicsúsztak, így a konstruktőri cím is elúszott. 1996-ban házidöntő volt: Jacques Villeneuve kerekének leesésével eldőlt a cím, Hill győzelemmel ünnepelt. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen második lett, a bajnoki címre hajtó Villeneuve-öt a szabadedzésen való sárgazászlós gyorshajtásért megbüntették, ötödik helyének elvételével egy pont előny helyett egy pont hátránnyal fordult a zárófutamra. 1998-ban Frentzen ötödik (Hill az utolsó pillanatban előzte meg), Villeneuve hatodik lett. 1999-ben Ralf Schumacher lett ötödik, 2000-ben Button érte el ezt a helyezést. 2001-ben Juan Pablo Montoya második, Ralf hatodik helyezést ért el. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 11. lett. A 2003-as szezonzáró előtt a csapatnak volt még esélye a konstruktőri címre, de a nullázással (Montoya kiesett, Ralf 12. lett) elúszott. 2004-ben Ralf második (bátyja mögött), Montoya hetedik lett.

2005-ben Mark Webber negyedik helyezést ért el, Antônio Pizzonia ütközés miatt kiesett. A következő három Japán Nagydíjon nem szereztek pontot. 2009-ben Rosberg ötödik, Nakajima Kazuki 15. lett. 2010-ben Hülkenberg a rajt után kiesett ütközés miatt, Barrichello kilencedik helyen futott be. 2011-ben Pastor Maldonado 14., Barrichello 17. helyen végzett. 2012-ben Maldonado nyolcadik, Brunno Senna 14. lett. 2013-ban Maldonado és Bottas 16-17., 2014-ben Bottas és Massa 6-7. helyen végeztek. 2015-ben Bottas ötödik, az ütközés miatt defektet kapó Massa 17. lett. Tavalyelőtt a hatodik rajtsorból indultak, az egykiállásos taktikával némileg sikerült javítani, Massa és Bottas 9-10. helyen zárták a futamot. Tavaly Massa az időmérőn kilencedik helyen végzett, a hátrasorolások miatt egy hellyel előrébb indulhatott, végül tizedik helyen futott be, miután a két Haas megelőzte. Stroll a felfüggesztés sérülése miatt kiesett.

Renault

A jogelődök Benetton színeiben győzött 1989-ben Alessandro Nannini (Senna kizárásával), 1990-ben Piquet, 1995-ben Schumacher.

2002-ben Button hatodik lett, Jarno Trulli kiesett. 2003-ban Trulli ötödik lett, Alonso kiesett. 2004-ben Alonso lett negyedik, Villeneuve tizedik helyen végzett, amiért nem járt pont. 2005-ben Fisichella győzelemre állt, de Kimi a hajrában megelőzte, a már világbajnok Alonso harmadik lett mögötte. 2006-ban Alonso a világbajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, és maximálisan sikerült, sőt szinte lefutottá tette a bajnoki versengést: megnyerte a futamot, míg riválisa, Schumacher kiesett. Fisichella harmadik lett.

Fujiban mindkétszer összejött a dobogó. 2007-ben Kovalainen második lett, Fisichella ötödik. 2008-ban Alonso meglepetésre megnyerte a futamot (és ezúttal nem úgy, mint előtte Szingapúrt), az ifjabb Nelson Piquet negyedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben nem sikerült a pontszerzés: Alonso tizedik, Grosjean 16. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica és Vitalij Petrov is kiesett. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Petrov kilencedik, Bruno Senna 16. helyen végzett.

Lotus név alatt 2013-ban Grosjean állhatott dobogóra harmadikként.

Tavaly ismét Renault-színekben Jolyon Palmer 12., Magnussen 14. lett. Tavaly Hülkenberg a hátsó szárny sérülése miatt kiesett, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolással induló Palmer 12. lett mindezidáig utolsó futamán mind a csapat színeiben, mint a Forma–1-ben.

Toro Rosso

A csapat első Japán Nagydíján 2006-ban Liuzzi 14., Scott Speed Speed 18. lett.

Fujiban 2007-ben Vettel a biztonsági autó mögött a harmadik helyen haladt, de belehajtott Webberbe, így kiesett. Liuzzi kilencedik helye nem ért pontot. 2008-ban Vettel hatodik, Sébastien Bourdais tizedik lett, de csak előbbinek jártak pontok.

A következő suzukai futamon Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari is kiestek. 2010-ben Buemi tizedik lett, éppen Alguersuari előtt. 2011-ben Alguersuari 15. lett, Buemi kiesett. 2012-ben Ricciardo tizedik, Jean-Éric Vergne 13. helyezést ért el. 2013-ban 12-13. helyen végeztek Vergne, Ricciardo sorrendben. 2014-ben Vergne kilencedik, Kvjat 11. lett. 2015-ben Verstappen és Sainz 9-10. helyen futottak be. Tavalyelőtt Kvjat 13., Sainz 17. helyen végzett. Tavaly Gasly 13. lett, a csapat színeiben utoljára versenyző Sainz a rajt után kiesett.

Haas

Tavalyelőtt az időmérő biztatóan sikerült, mindkét pilóta a Q3-ba jutott, de nem sikerült a futamon jó helyezésekre váltani: Grosjean 11.-ként maradt le a pontszerzésről, míg Esteban Gutiérrez csupán huszadik lett. Tavaly viszont kevésbé jól sikerült időmérő után (amelyen Grosjean még autót is tört) sikerült a kettős pontszerzés: Magnussen és Grosjean 8-9. helyen futottak be, miután Magnussen megvívott Massával, és ezt kihasználta Grosjean is.

McLaren

Az első Japán Nagydíjon 1976-ban a régi fuji pályán James Hunt a bajnoki címért hajtott, harmadik helye elegendőnek is bizonyult hozzá Lauda kiállása után. Egy évvel később megnyerte a futamot.

Az első suzukai versenyen 1987-ben Stefan Johansson állhatott a dobogó harmadik fokára, míg Prost csak hetedik lett, ami akkor még nem volt pontszerző. Ezt követően sorozatban négyszer ünnepelhettek világbajnoki címet a pályán. 1988-ban McLaren-házidöntő volt: Senna győzött Prost előtt, így első ízben lett bajnok. Egy évvel később szintén ők voltak harcban a bajnokságért: Prost nem engedte Sennát előzni, aminek következtében összeütköztek. Prost számára véget ért a verseny, Senna a pályamunkások segítségével, egy sikánt levágva folytatta és elsőként ért célba – de aztán kizárták, Prost lett a világbajnok. 1990 harmadjára hozott Senna–Prost döntőt, de utóbbi immár a riválist erősítette. Senna visszaadta a kölcsönt: az elején ütköztek, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. 1991-ben is Senna javára dőlt el a cím, ezúttal a kieső Mansell-lel szemben. Még az is belefért, hogy a végén a győzelmet átengedje Bergernek, aki először nyert a csapat színeiben. Egy évvel később viszont bajnokságra esélytelenül érkeztek. Berger második lett, Senna motorhiba miatt feladni kényszerült. 1993-ban kettős dobogót hoztak össze: Senna győzött, a csapat színeiben másodízben induló Mika Häkkinen harmadik lett.

1994-ben nem sikerült pontot szerezni, majd a következő két évben Häkkinen dobogós lett: 1995-ben második, 1996-ban harmadik. 1997-ben negyedik helyen végzett. 1998-ban Mika listavezetőként érkezett. Bár Schumacher kiesésével eldőlt a bajnoki cím, megadta a módját: magabiztos győzelmet aratott; Coulthard a dobogó harmadik fokán ünnepelhette a konstruktőri címet. 1999-ben is a bajnoki címért hajtott Mika, ezúttal viszont meg kellett fordítania az állást, ami jó rajttal és újabb könnyed győzelemmel sikerült is neki. Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2000-ben szintén Mika hajtott a bajnoki címre, de második lett a futamon és az összetettben is, Coulthard harmadik. 2001-ben Mika búcsúzott: bár dobogós helyezéssel zárhatta volna pályafutását, udvarias gesztussal átengedte azt Coulthardnak, hálából a korábbi segítségnyújtásokért.

2002-ben Kimi harmadik helyezést ért el, Coulthard a gázadagoló meghibásodása miatt feladta. 2003-ban Kimi bajnoki címe volt a tét, bár minimális eséllyel. Végül második lett (futamon és a bajnokságban is), Coulthard harmadikként állhatott dobogóra. 2004-ben Kimi hatodik helyen végzett, Coulthard Barrichellóval ütközve kiesett. 2005-ben Kimi győzött, az utolsó körben előzve Fisichellát. Montoya a verseny elején falnak ment és kiesett. 2006-ban Kimi ötödik, Pedro de la Rosa 11. lett.

2007-ben Fujiban Hamilton nyerte a versenyt, míg Alonso a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban Hamilton a rajt utáni adok-kapok miatt büntetést kapott, végül 12. lett; Heikki Kovalainen motorhiba miatt kiállt.

Újra Suzukában 2009-ben Hamilton harmadik, Kovalainen 11. helyen ért célba. 2010-ben Button és Hamilton 4-5. helyen végeztek. 2011-ben Button győzött, Hamilton ismét ötödik lett. 2012-ben Button a váltócsere miatti hátrasorolása ellenére negyedik helyen futott be Hamilton előtt. 2013-ban Button kilencedik, Pérez 15. helyen végzett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 14. lett. 2015-ben újra Honda-motorral Alonso 11., Button 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Alonso 16., a 35 helyes büntetéssel utolsó helyről induló Button 18. helyen zárta a futamot. Tavaly Alonso bejutott a Q3-ba, Vandoorne épp lemaradt róla, de az erőforráselemek cseréje miatt Alonso a rajtrács végéről indulhatott, végül 11. lett, míg Vandoorne 14. helyen zárta a futamot.

Sauber

Az első Japán Nagydíjukon (1993) nem szereztek pontot. 1994-ben Frentzen hatodik lett, a csapathoz visszatérő JJ Lehto motorhiba miatt kiesett. 1995-ben Frentzen nyolcadik, a visszatérő Karl Wendlinger tizedik lett, egyikért sem járt még pont. 1996-ban Frentzen újra hatodik lett, Johnny Herbert tizedik helye viszont még mindig nem ért pontot. 1997-ben Herbert hatodik lett, az edzésen megsérülő Gianni Morbidelli nem állt rajthoz (ez lett utolsó versenyhétvégéje). 1998-ban Alesi hetedik, Herbert tizedik helyen végzett, ami változatlanul nulla pontot jelentett. 1999-ben Alesi hatodik, Pedro Diniz 11. lett. 2000-ben Mika Salo és Diniz 10-11. helyen végeztek, előbbinek nem járt pont, ahogy egy évvel később Nick Heidfeld kilencedik helyéért sem. Kimi pedig negatív módon tette emlékezetessé a futamot, miután ütközött Alesivel. A következő két évben sem szereztek pontot: Heidfeld 2002-ben hetedik, 2003-ban kilencedik lett, előbbi évben Massa, utóbbi évben Frentzen kiesett. 2004-ben Massa és Fisichella 8-9. helyen végeztek, előbbiért végre járt egy pont. A 2005-ös versenyen viszont újra nulláztak: Massa tizedik, Villeneuve 12. lett.

A BMW-Sauber évek legjobb eredménye Kubica második helye volt 2008-ban Fujiban.

2010-ben mindkét versenyző pontot szerzett, Kobayashi Kamui és Heidfeld 7-8. helyen végeztek; 2011-ben Pérez nyolcadik, Kobayashi 13. lett. 2012-ben Pérez kiesett, Kobayashi viszont harmadikként első dobogós helyével örvendeztette meg a hazai közönséget. 2013-ban Hülkenberg és Gutiérrez 6-7. helyen futottak be, utóbbinak ezek voltak az első pontjai. 2014-ben Gutiérrez 13. lett, Sutil kicsúszott a vizes pályán. 2015-ben Ericsson 14. lett, Felipe Nasr kiesettként huszadik. Tavalyelőtt Ericsson 15., Nasr 19. helyen végzett. Tavaly Ericsson kiesett, Pascal Wehrlein utolsó célba érkezőként, két kör hátránnyal 15. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7214286147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása