Véget a Forma-1-es világbajnokság idei szezonja, elköszöntünk egy kétszeres világbajnoktól, egy korszak meghatározó versenyzőjétől Fernando Alonso személyében. Ennek alkalmából tekintsük át, eddig mely világbajnok távozása hogyan sikerült.
Alberto Ascari
1955 Monacói GP, Lancia, 36 évesen, DNF (tengerbe zuhant). Pont (és befejezett futam) nélkül zárta a szezont, két futamon indult. Nem tervezett búcsú volt: néhány nappal a verseny után egy sportkocsis tesztkör során halálos balesetet szenvedett (egyes feltevések szerint rosszul lett vezetés közben, talán a tengerbe zuhanás következményeként).
Giuseppe "Nino" Farina
Eddig kevésbé volt közismert adat, de nevezett 1956-os Indy 500-ra a Bardahl csapat színeiben, Kurtis Kraft - Ferrarival, 49 évesen. A futam beleszámított a világbajnokságba. Nem sikerült kvalifikálnia magát. Ez volt az egyetlen nevezése a szezon során. Ezt nem számítva utolsó nagydíjnevezése 1955 Olasz GP, Lancia, 48 évesen, DNS (gumiproblémák miatt).Utolsó rajtja 1955 Belga GP, Ferrari, 3. hely, abban az évben a WDC-ben 5. lett 10 1/3 ponttal1, négy nagydíjnevezéssel (három Ferrarival, egy a Scuderia Ferrari által indított Lanciával), három rajttal.
Juan Manuel Fangio
1958 Francia GP, Maserati (privát nevezés), 47 évesen, 4. hely. WDC 14. hely 7 ponttal2. Három versenyre nevezett, kettőn rajtolt el Maseratival, nem gyári autóval (Indy 500-ra a Novi Auto Air Conditioner színeiben, Kurtis Kraft - Novival nem kvalifikálta magát).
Mike Hawthorn
1958 Marokkói GP, Ferrari, 29 évesen, 2. hely. Világbajnok 42 ponttal (összpontszáma 49 volt)2, 1 futamgyőzelemmel. Néhány hónappal később, 1959 januárjában halálos közúti balesetet szenvedett, de előtte már bejelentette visszavonulását.
Phil Hill
1966 Olasz GP, Eagle-Climax, 39 évesen, DNQ. Utolsó rajtja 1966 Belga GP, McLaren-Ford (privát), DNF - kiállt az első körben, csak azért indult, hogy az autóra szerelt kamerával felvételeket készítsen a Grand Prix filmhez! Pont és befejezett futam nélkül zárta szezont. Három nagydíjra nevezett, de csak egyen rajtolt el, ott is kamerás autóval, egynek csak az edzésén vett részt (privát Lotus-Climax, kamerázás céljából).
Jim Clark
1968 Dél-afrikai GP, Lotus-Ford, 31 évesen, futamgyőzelem. Nem tervezett búcsú volt, néhány hónappal később (már 32. évét betöltve) egy Forma-2-es futamon halálos balesetet szenvedett. WDC: 11. hely 9 ponttal3, úgy, hogy ez volt az egyetlen nagydíjrészvétele, győzelme révén halálakor listavezető volt.
Jochen Rindt
1970 Olasz GP, Lotus-Ford, 28 évesen, halálos baleset az időmérőn. Utolsó rajtja 1970 Osztrák GP, DNF (motorhiba). Posztumusz világbajnok 45 ponttal3, 5 futamgyőzelemmel, a 13 nagydíjból 10 nevezéssel és 9 rajttal. Korábban megígérte a feleségének, hogy ha világbajnok lesz, visszavonul.
Jack Brabham
1970 Mexikói GP, Brabham-Ford, 44 évesen, DNF (motorhiba). WDC: 6. hely 25 ponttal3, 1 futamgyőzelemmel.
John Surtees
1972 USA GP, Surtees-Ford, 38 évesen, DNS. Utolsó rajtja 1972 Olasz GP, DNF (üzemanyagrendszer). Nem szerzett pontot, csak erre a két nagydíjra nevezett.
Jackie Stewart
1973 USA GP, Tyrrell-Ford, 34 évesen, az időmérő után visszalépett csapattársa, Cevert halálos balesete miatt. Utolsó rajtja 1973 Kanadai GP, 5. hely. Világbajnok 71 ponttal3, 5 futamgyőzelemmel.
Denny Hulme
1974 USA GP, McLaren-Ford, 38 évesen, DNF (motorhiba). WDC: 7. hely, 20 ponttal3, 1 futamgyőzelemmel.
Graham Hill
1975 Monacói GP, Embassy Hill - Ford, 46 évesen, DNQ. Utolsó rajt 1975 Brazil GP, Embassy Lola - Ford, 12. hely. Pont nélkül zárta a szezont3, négy futamra nevezve (az Embassy Hill csapat színeiben háromra Lola-Ford, egyre Hill-Ford), kettőre kvalifikálva. (Fél évvel a visszavonulása után repülőszerencsétlenségben életét vesztette.)
James Hunt
1979 Monacói GP, Wolf-Ford, 31 évesen, DNF (erőátvitel). Pont nélkül zárta a szezont4, egyetlen befejezett futammal. Hét futamon indult a 15-ből.
Emerson Fittipaldi
1980 USA GP, Fittipaldi-Ford, 33 évesen, DNF (felfüggesztés). WDC: 15. hely, 5 ponttal.5
Jody Scheckter
1980 USA GP, Ferrari, 30 évesen, 11. hely. WDC: 19. hely, 2 ponttal5 (1 DNQ volt az év során).
Mario Andretti
1982 Caesars Palace GP, Ferrari, 42 évesen, DNF (felfüggesztés). WDC: 19. hely, 4 ponttal.6 Három futamon indult a 16-ból, egyiken Williams-Forddal, kettőn Ferrarival.
Niki Lauda
1985 Ausztrál GP, McLaren-TAG, 36 évesen, DNF (fékhiba). WDC: 10. hely, 14 ponttal,7 1 futamgyőzelemmel.
Alan Jones
1986 Ausztrál GP, Haas Lola-Ford, 39 évesen, DNF (motorhiba). WDC: 12. hely, 4 ponttal.7 A 16 futamból kettőn Lola-Harttal, a többin Lola-Forddal versenyzett.
Keke Rosberg
1986 Ausztrál GP, McLaren-TAG, 37 évesen, DNF (gumiproblémák). WDC: 6. hely, 22 ponttal.7
Nelson Piquet
1991 Ausztrál GP, Benetton-Ford, 39 évesen, 4. hely (félpontos piros zászlós futam). WDC: 6. hely, 26,5 ponttal,8 1 futamgyőzelemmel.
Alain Prost
1993 Ausztrál GP, Williams-Renault, 38 évesen, 2. hely. Világbajnok 99 ponttal,8 7 futamgyőzelemmel.
Ayrton Senna
1994 San Marinó-i GP, Williams-Renault, 34 évesen, DNF - halálos baleset. Pont és befejezett futam nélkül végzett, három futamon indulva.
Nigel Mansell
1995 Spanyol GP, McLaren-Mercedes, 41 évesen, DNF (meghajtás). Pont nélkül végzett,8 két futamon indulva (eredetileg a teljes szezonra szerződött volna, de az első két versenyre problémák miatt nem nevezték, majd a várakozáson aluli eredmények után szerződést bontottak).
Damon Hill
1999 Japán GP, Jordan - Mugen Honda, 39 évesen, DNF. WDC: 12. hely 7 ponttal.8
Mika Häkkinen
2001 Japán GP, McLaren-Mercedes, 33 évesen, 4. hely. WDC: 5. hely 37 ponttal,8 2 futamgyőzelemmel.
Jacques Villeneuve
2006 Német GP, BMW-Sauber, 35 évesen, DNF (baleset). WDC: 15. hely 7 ponttal,9 a 18-ból 12 futamon indulva. Nem tervezett búcsú volt, eredetileg csak sérülés miatt hagyta volna ki a Magyar GP-t, de utóbb szerződést bontottak.
Michael Schumacher
2012 Brazil GP, Mercedes, 43 évesen, 7. hely. WDC: 13. hely 49 ponttal.
Nico Rosberg
2016 Abu-Dhabi GP, Mercedes, 31 évesen, 2. hely. Világbajnok 385 ponttal, 9 futamgyőzelemmel. A verseny után néhány nappal váratlanul jelentette be a visszavonulását.
Jenson Button
2017 Monaco GP, McLaren-Honda, 37 évesen, DNF (ütközés). Nem szerzett pontot, ezen az egy futamon indult (az Indianapolisban versenyző Alonsót helyettesítve).
Fernando Alonso
2018 Abu-Dhabi GP, McLaren-Renault, 37 évesen, 11. hely. WDC: 11. hely 50 ponttal.
A 39 éves Kimi Räikkönen, a 33 éves Lewis Hamilton és a 31 éves Sebastian Vettel rendelkezik szerződéssel a jövő évre.
Pontrendszerek
1 8-6-4-3-2, leggyorsabb körért +1 pont. Versenyzőcsere vagy holtversenyes leggyorsabb kör esetén pontosztozkodás. A legjobb öt eredmény számított az értékelésbe.
2 8-6-4-3-2, leggyorsabb körért +1 pont. Holtversenyes leggyorsabb kör esetén pontosztozkodás (versenyzőcserét betiltották). A legjobb hat eredmény számított az értékelésbe.
3 9-6-4-3-2-1, a szezon első és második felének legrosszabb eredménye nem számított az értékelésbe.
4 9-6-4-3-2-1, a szezon első és második feléből a legjobb négy-négy eredmény számított az értékelésbe.
5 9-6-4-3-2-1, a szezon első és második feléből a legjobb öt-öt eredmény számított az értékelésbe.
6 9-6-4-3-2-1, minden futam eredménye számított.
7 9-6-4-3-2-1, a 11 legjobb eredmény számított.
8 10-6-4-3-2-1, innentől kezdve minden futam eredménye számít.
9 10-8-6-5-4-3-2-1.
A jelenlegi pontrendszer (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) 2010 óta használatos.
Rövidítések:
DNF - nem ért célba (did not finish)
DNS - nem rajtolt el (did not start)
DNQ - nem kvalifikálta magát a futamra (did not qualify)
WDC - versenyzői világbajnokság (World Drivers' Championship)
GP - nagydíj (Grand Prix)