Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/21.

Abu-Dhabi Nagydíj, Yas Marina

2018. november 25. - F1 Hierro

A világbajnoki szezonnal együtt az idei sorozat is zárul. A Yas Marina Circuiten eddig leginkább a Red Bullnak és a Mercedesnek lehetett oka az örömre: a Red Bull háromszor nyerte meg a versenyt, és itt ünnepelhették első világbajnokukat is 2010-ben, a Mercedes pedig az elmúlt négy évben uralta a futamot, amely két alkalommal a pilótáik házidöntőjének is helyszíne volt, egyszer Lewis Hamilton, egyszer Nico Rosberg javára. Idén is - sorozatban ötödjére - ott vannak az első sorban, így jó esélyük nyílik rá, hogy győzelemmel zárják az újabb sikerévet.

A Ferrarinak viszont eddig kevesebb oka lehetett az örömre: 2010-ben itt úszott el a hőn áhított világbajnoki cím, a futamot pedig egyszer sem tudták még megnyerni. Nyert viszont egy-egy alkalommal a McLaren és a Renault jogelődje, a Lotus, utóbbinak akkori formájában az volt az első győzelme.

Idén a fontosabb kérdések már eldőltek a futam előtt, legfeljebb az egymáshoz közelebb álló csapatok számára lehet érdekes a konstruktőri helyezés. Néhány óra múlva aztán vége a futamnak, jöhet a téli szünet, aztán viszlát jövőre!

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. Tavalyelőtt viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. Tavaly első sorból indulva kettős győzelmet arattak, Bottas, Hamilton sorrendben.

Ferrari

Az első futamon Kimi 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. lett. 2010-ben Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Vitalij Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. Tavalyelőtt Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. Tavaly Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett.

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Danyiil Kvjat tizedik helyen futott be. Tavalyelőtt Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappent a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. Tavaly Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be.

Force India

A 2009-es versenyen Vitantionio Liuzzi 15., Adrian Sutil 17. lett. 2010-ben Liuzzi ütközött Schumacherrel és kiesett, Sutil 13. lett. 2011-ben Sutil és Paul di Resta 8-9. helyen végezve megszerezték a csapat első itteni pontjait. 2012-ben di Resta megismételte kilencedik helyezését, míg Hülkenberg a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban di Resta hatodik, Sutil tizedik lett. 2014-ben Hülkenberg és Pérez 6-7. helyen futottak be. 2015-ben Pérez ötödik, Hülkenberg hetedik lett. Tavalyelőtt Hülkenberg és Pérez negyedik sorból rajtolva 7-8. helyen végeztek. Tavaly a negyedik rajtsort szerezték meg, a futamon Pérez és Ocon révén ismét a 7-8. helyet szerezte meg a csapat.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki (egyelőre?) utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Rubens Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. Tavalyelőtt a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. Tavaly az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett.

Renault

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a csapattól, Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, amiről nemrég derült ki, hogy jövőre megtörhet…) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy Alonsót maga mögött tartotta. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Petrov 13., Bruno Senna 16. lett.

2012-ben itt volt jogutód-jogelőd Lotus számára a szezon fénypontja, Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…). Grosjean kiesett, miután Pérez nekilökte Webbernek.

Tavalyelőtt Jolyon Palmer utolsó célba érkezőként, a Sainzzal való ütközés miatt öt másodperc büntetéssel 17. lett, Magnussen a felfüggesztés sérülésével kiesett. Tavaly a kerékcserénél mindkét versenyzőnek akadtak nehézségei: Sainznak ki is kellett állnia lazán rögzített kerék miatt, Hülkenberg pedig, aki amúgy is öt másodperces büntetést kapott, időveszteséget szenvedett, de sikerült visszaszereznie a hatodik helyezést, ami a konstruktőriben a csapat számára jelentette ugyanezt.

Toro Rosso

A 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, Jaime Alguersuari váltóhiba miatt kiállt. 2010-ben Alguersuari kilencedik, Buemi 15. lett. 2011-ben Alguersuari 15. helyen végzett, Buemi hidraulikai hiba miatt kiesett. 2012-ben Ricciardo tizedik, Jean-Éric Vergne 12. helyen végzett. 2013-ban Ricciardo ésVergne 16-17. helyen futottak be. 2014-ben Vergne eddigi (?) utolsó versenyén 12. lett, Kvjat műszaki hibával kiesett. 2015-ben Sainz 11., Verstappen 16. helyen végzett. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett: Sainz a Palmerrel történt ütközés következtében, Kvjat váltóhibával. Tavaly Hartley és Gasly 15-16. helyen végeztek.

Haas

Tavalyelőtt Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. Tavaly Grosjean 11., Magnussen 13. lett.

McLaren

Az első futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez 9., Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. Tavalyelőtt Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). Tavaly Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Vandoorne 12. lett.

Sauber

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

2010-ben Heidfeld 11., Kobayashi Kamui 14. helyen végzett. 2011-ben Kobayashi és Pérez 10-11. helyen értek célba. 2012-ben Kobayashi hatodik lett, míg Pérez veszélyes manőverért 10 másodperces büntetést kapott, ami után 15. helyen futott be. 2013-ban Hülkenberg és Gutiérrez 13-14. helyen végeztek. 2014-ben a csapattól egyaránt búcsúzó Gutiérrez és Sutil 15-16. helyen futottak be. 2015-ben Ericsson és Felipe Nasr 14-15. helyen végeztek. Tavalyelőtt egy-egy helyett rontva 15-16. helyen zárták a futamot, Nasr (egyelőre?) utoljára vett részt Forma–1-es nagydíjon. Tavaly Pascal Wehrlein 14., Ericsson 17. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2414391822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása