Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VI/13.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2020. december 12. - F1 Hierro

Elértünk a zárófutamig, és a bejegyzéssorozatnak is zárul az évada. Az Abu-Dzabi Nagydíjat a hibrid érában eddig rendre a Mercedes nyerte (Szocsi a másik ilyen helyszín, meg az idén kimaradó Suzukára is igaz volt). Az azt megelőző versenyek közül hármat a Red Bull nyert, egy-egyet pedig a McLaren és a mostani Renault jogelődje, a Lotus.  A Ferrarinak tehát nincs győzelme ezen a pályán, márpedig ha most ezt nem pótolják be, akkor idén futamgyőzelem nélkül zárhatnak.

Bizonyos csapatok búcsúznak a versenyzőjüktől, a Racing Point pedig, amely múlt hétvégén megszerezte első győzelmét, éppen a futamgyőztesétől, Sergio Péreztől köszön el, valamint jelenlegi nevétől, hiszen jövőre már Aston Martinként versenyeznek.

A világbajnoki címek már jóval korábban eldőltek, úgyhogy most már csak reménykedhetünk, hogy kapunk még valami érdekeset az év végére is. Aztán viszlát, 2020-as idény!

 

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott, Rubens Barrichello negyedik lett mögötte.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. 2016-ban viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. 2017-ben első sorból indulva kettős győzelmet arattak, Bottas, Hamilton sorrendben. Tavalyelőtt az első sorból indultak, Hamilton élről indulva győzelemmel zárta az ötödik világbajnoki címét hozó szezont, a 35.-től 39. körig Vettel és a Red Bullok ellen három pozíciót vesztő Bottas ötödik lett. Tavaly Hamilton élről indulva, pluszpontot érő leggyorsabb körrel győzött, az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végéről induló Bottas negyedik helyre jött fel.

Ferrari

Az első futamon Kimi 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. lett. 2010-ben Fernando Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Vitalij Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. 2016-ban Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. 2017-ben Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett. Tavalyelőtt a második rajtsort szerezték meg, a futamon Vettel leggyorsabb körrel második lett, miután megelőzte Bottast; Kimi az erőforrás hibája miatt kieséssel búcsúzott másodjára is a csapattól. Tavaly Bottas büntetése után mindkét autó a második sorból indulhatott, Leclerc a rajtnál a második helyre tört előre, Vettel előzési kísérletét visszaverte Verstappen. A 13. körben egymás után állt ki kerékcserére a két versenyző, a másodikként cserélő Vettelnél gondok adódtak a bal elsővel, így időt veszített. A 32. körben Leclerc-t megelőzte Verstappen, így ő harmadik lett, míg Vettel ötödik, az utolsóelőtti körben Albont előzve. A csapatot a verseny után pénzbüntetéssel sújtották, miután a bejelentettől eltérő mennyiségű üzemanyagot találtak Leclerc autójában a futam előtti átvizsgáláson.

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Kvjat tizedik helyen futott be. 2016-ban Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappen a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. 2017-ben Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be. Tavalyelőtt harmadik sorból indulva a rajtot elrontó, majd visszazárkózó Verstappen harmadik lett a csapattól búcsúzó Ricciardo előtt. Tavaly a Bottas hátrasorolása után az első sorból rajtoló Verstappen második, Albon hatodik lett.

McLaren

Az első futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez kilencedik, Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. 2016-ban Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). 2017-ben Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Stoffel Vandoorne 12. lett. Tavalyelőtt a Forma–1-től elköszönő Alonso 11., a szintén távozó Vandoorne 14. helyen végzett. A csapaton belüli időmérős párharcot Alonso 21-0-ra megnyerte. Alonso begyűjtött három ötmásodperces büntetést is kanyarlevágások miatt. Tavaly mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: Norris nyolcadik lett, egy helyet veszítve az utolsó körben, míg Sainz a Renault-kat megelőzve tizedik.

Renault

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a csapattól, Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, még kevésbé sejthettük, hogy kilenc évvel később megtöri) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy Alonsót maga mögött tartotta. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Petrov 13., Bruno Senna 16. lett.

2012-ben itt volt jogutód-jogelőd Lotus számára a szezon fénypontja: Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…). Grosjean kiesett, miután Pérez nekilökte Webbernek.

2016-ban ismét Renault-színekben Jolyon Palmer utolsó célba érkezőként, a Sainzzal való ütközés miatt öt másodperc büntetéssel 17. lett, Magnussen a felfüggesztés sérülésével kiesett. 2017-ben a kerékcserénél mindkét versenyzőnek akadtak nehézségei: Sainznak ki is kellett állnia lazán rögzített kerék miatt, Nico Hülkenberg pedig, aki amúgy is öt másodperces büntetést kapott, időveszteséget szenvedett, de sikerült visszaszereznie a hatodik helyezést, ami a konstruktőriben a csapat számára jelentette ugyanezt. Tavalyelőtt Sainz hatodik helyezést ért el, míg a Q3-ba jutott Hülkenberg a rajt után ütközött Grosjeannal, az autója átfordulva a palánkban kötött ki és kigyulladt, de a versenyzőnek nem esett baja. Tavaly Ricciardo és Hülkenberg is bejutott a Q3-ba, de pontot nem szereztek: 11–12. helyen végeztek, miután a verseny vége felé Sainz mindkettejüket megelőzte.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso színeiben 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, ez lett a csapat legjobb itteni eredménye. Tavaly Kvjat kilencedik, míg a rajtnál Stroll-lal koccanó és szárnycserére kényszerülő Gasly 18. helyen végzett.

Racing Point

A Force India gyakran szerzett pontot a pályán, többször volt kettős pontszerzésük is. Legjobban a 2015-ös versenyük sikerült, amikor Pérez ötödik, Hülkenberg hetedik lett.

Tavalyelőtt a Racing Point csapat utoljára indult itt Force India-konstrukcióval, Pérez nyolcadik lett, Esteban Ocon bejutott a Q3-ba, de öt másodperc büntetést kapott, miután a Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, a verseny hajrájában motorhibával kiesett. Tavaly immár Racing Point konstrukcióval Pérez hetedik lett, az utolsó körben megelőzve Norrist; Stroll, aki a rajtnál koccant Gaslyval, fékhiba miatt kiesett.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

Az újra önállóvá vált Sauber legjobb eredménye a pályán Kobayashi Kamui hatodik helye volt. Tavalyelőtt az Alfa Romeo Sauber színeiben a Q3-ba jutó Leclerc hetedik helyezést ért el, a csapattól és a Forma–1-ből is távozó Marcus Ericsson a 25. körben az erőforrás hibájával kiesett.

Tavaly az Alfa Romeo színeiben Kimi 13., Giovinazzi 16. helyen végzett.

Haas

2016-ban Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean 11., Magnussen 13. lett. Tavalyelőtt Grosjean bejutott a Q3-ba, a rajt után ütközött Hülkenberggel, utóbbinak első látásra rémisztő balesetét és kiesését okozva (idén meg Grosjean hagyja ki a futamot a bahreini még rémisztőbb baleset után). Végül Grosjean, Magnussen sorrendben 9-10. helyekkel szereztek pontokat. Tavaly Magnussen és Grosjean 14–15. helyen végeztek.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki az utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Pastor Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. 2016-ban a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. 2017-ben az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett. Tavalyelőtt Stroll 13. lett, Szergej Szirotkin pedig 15. helyen végzett eddigi (?) utolsó Forma–1-es futamán. Tavaly Russell 17., Kubica – most már valószínűleg tényleg – az utolsó futamán 19. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7416329268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása