Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/21.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2022. november 19. - F1 Hierro

Elérkeztünk a 2022-es világbajnoki szezon végéhez. Ahogy az utóbbi években megszokhattuk, ezúttal is Abu-Dzabiban, a nappal kezdődő, de éjszaka befejeződő futamon zárul az évad. Tavaly késhegyre menő világbajnoki versenyfutás ért véget a zárófutamon, szó szerint utolsó körig tartó izgalmakkal (bár ebbe belejátszott a biztonsági autó körüli hercehurca is, ami végül Michael Masi versenyigazgatói pozíciójába került), Max Verstappen első világbajnoki címét hozva Lewis Hamiltonnal szemben. Idén viszont jóval hamarabb eldőlt a világbajnokság, így nagyrészt a levezetés marad, a legnagyobb tét a világbajnoki második hely a ferraris Charles Leclerc és a Verstappen Red Bull-os csapattársa, Sergio Pérez közt (ezúttal ők érkeztek pontegyenlőségben, ahogy tavaly a két bajnokesélyes), illetve matematikailag még a mercedeses George Russel is odaérne, bár ahhoz nagyon szerencsés együttállás szükséges. Emelett a zárófutam leginkább a búcsúzásról szól: másfél évtized múltán lezárja Forma-1-es pályafutását a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, és kényszerűen, talán időlegesen, talán végleg távozik a mezőnyből Daniel Ricciardo, Mick Schumacher és Nicholas Latifi is (utóbbi a kiesésével akaratlanul is fontos szereplőjévé vált a tavalyi döntő futamnak). 

Vettelt szép emlékek fűzik ehhez a pályához, ő nyerte az első itteni futamot is, összesen háromszor nyerte meg a versenyt, amelyek közül a 2010-es az első világbajnoki címet jelentette számára. Akkor éppen azzal a Fernando Alonsóval szemben lett bajnok, aki jövőre az ő helyét veszi át az Aston Martinnál. Az Abu-Dzabi Nagydíjak legsikeresebb versenyzőjének Hamilton számít, összesen ötször nyerte meg a futamot, ezek közül 2014-ben egyúttal világbajnoki címet is ünnepelhetett, 2016-ban viszont a győzelme ellenére alulmaradt a bajnoki címért a csapattárs Nico Rosberggel szemben. Az utóbbi két évben Verstappen nyerte a versenyt, aki ezúttal is pole pozícióból indulhat. Rajtuk kívül Valtteri Bottas nyert még itt a jelenlegi mezőnyből öt évvel ezelőtt, még a Mercedes színeiben.

Bár a tét nem akkora, mint tavaly, de reménykedjünk, hogy egy élvezetes versennyel zárul a szezon, hogy aztán kipihenjük ezt az évet, és várjuk, mit hoz majd 2023!

Verstappen

Toro Rossóval 2015-ben a 16. helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben hatodik helyről indult. A rajt után Nico Hülkenberggel koccanva visszaesett a mezőny végére, de egy kerékcserés taktikával előrébb jött, sikerült Rosberg elé is kerülnie, aki azonban megelőzte. Végül negyedik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva ötödik lett. 2018-ban hatodik helyről indult, a rajtot elrontotta, de sikerült felzárkóznia, keményen vívva Oconnal, Hamiltonnal is, végül Bottas megelőzése után harmadikként dobogóra állhatott. 2019-ben harmadik lett az időmérőn, Bottas büntetése után az első sorból rajtolhatott. Az első körben Leclerc megelőzte, és a harmadik helyért is védekeznie kellett Vettellel szemben. A kerékcserék után sikerült Vettel elé visszajönnie, majd a 32. körben Russell lekörözése után megelőzte Leclerc-t. Végül második helyezést ért el. A tavalyelőtti futamon pole pozícióból indulva rajt-cél győzelmet aratott. Tavaly a világbajnoki cím volt a tét a szezonzárón, Hamiltonnal pontegyenlőségben érkezett. Az élről indult, Hamilton lerajtolta, majd még az első körben a kilencedik kanyarban sikerült a visszaelőzés, de összeérve és Hamiltont lekényszerítve, ezért inkább visszaadta a pozíciót, elkerülendő az esetleges büntetést. A kerékcsere után a kint hagyott csapattárs Pérez védekezésének köszönhetően közelebb került Hamiltonhoz, de megelőzni nem tudta. Öt körrel a vége előtt a biztonsági autó beküldésekor kiállt lágy gumikra váltani, majd miután az utolsóelőtti körben engedték az előtte lévő lekörözötteket visszavenni a körüket, és a zárókörre szabadjára engedték a mezőnyt, ismét megnyílt a lehetőség. Ő pedig az újraindítás után élt is vele, megelőzte Hamiltont, leggyorsabb kört futva megnyerte a futamot, és ezzel megszerezte az első világbajnoki címét.

Ricciardo

2011-ben a HRT generátorának hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Toro Rossóval 2012-ben tizedik, 2013-ban 16. lett. Red Bull-lal 2014-ben negyedik helyezést ért el, leggyorsabb kört futva. 2015-ben hatodik helyen végzett. 2016-ban a harmadik rajtkockából indulhatott, de a futamon a kevésbé kedvező boxtaktika miatt ötödik lett. 2017-ben negyedik helyről indult, de a 21. körben hidraulikai hibával kiesett. 2018-ban ötödik helyről rajtolt. A többiek kerékcseréi után élre állt, de miután ő maga is kereket cserélt, ötödik helyre tért vissza. A 39. körben megelőzte Bottast, negyedik helyezéssel búcsúzott a Red Bull Racingtől. 2019-ben Renault-val nyolcadik lett az időmérőn, Bottas büntetésével egy hellyel előrébb rajtolva 11. helyen végzett, miután csapattársát sikerült megelőznie, Sainz viszont őt előzte meg. Tavalyelőtt az időmérőn 12. lett, Leclerc hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon a 40. körig várva a kerékcserével hetedik helyezést ért el, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavaly McLarennel tizedik rajtkockából indulva 12. helyen végzett.

Norris

2017-ben itt volt az első Forma–2-es hétvégéje, a főfutamon kiesett, a sprinten 13. helyen végzett. 2018-ban ötödik lett a főfutamon és második sprinten.

A 2019-es Abu-Dzabi Nagydíj időmérőjén hetedik lett, egy hellyel előrébb indulva nyolcadik helyen végzett, miután Pérez az utolsó körben megelőzte. Tavalyelőtt negyedik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el, miután a 6. körben Albon megelőzte. Tavaly harmadik helyről rajtolva hetedik lett.

Vettel

A Red Bull színeiben ő nyerte az első két itteni futamot. 2009-ben a világbajnokság második helyét szerezte meg, de a 2010-es győzelme volt igazán emlékezetes: a csapattárs Mark Webber és Alonso helyezésével együtt az első világbajnoki címet jelentette. 2011-ben viszont itt volt az év egyetlen versenye, ahol kiesett, defekt miatt. 2012-ben az időmérő végén adódtak gondok: nem maradt elég benzine, ezért megfosztották harmadik rajthelyétől, a rajtrács végéről kellett volna indulnia. Csapata inkább változtatott a beállításokon, emiatt a boxutcából rajtolhatott. A futamon sikerült feljönnie a harmadik helyre, amivel őrizte előnyét a világbajnokság élén. 2013-ban már világbajnokként érkezve behúzta ezt a futamot is, harmadik győzelmét szerezve a pályán. 2014-ben nyolcadik helyen végzett utolsó Red Bull-os versenyén. 2015-ben Ferrarival negyedik lett. 2016-ban ötödik helyről indult, de a második etap elnyújtása jó húzásnak bizonyult, a futam végén a dobogó harmadik fokára állhatott. 2017-ben harmadik helyről rajtolva megismételte harmadik helyezését. 2018-ban harmadik rajthelyről indulva második lett, leggyorsabb körrel – utóbbi még utoljára nem ért pontot. 2019-ben ötödik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb indult. Az első körben próbálta előzni Vestappent, de a holland visszaverte a támadást. A 13. körben időt veszített, amikor közvetlenül csapattársa után állt ki kerékcserére, a bal első cseréje azonban nem volt zökkenőmentes. Az utolsóelőtti körben az ötödik helyért kellett csatáznia Alexander Albonnal, ebben sikerült felülkerekednie. Tavalyelőtt Q2-es kiesés után 14. helyen zárta utolsó ferraris futamát. Tavaly Aston Martinnal 11. helyen végzett. Idén itt búcsúzik a Forma–1-től.

Latifi

A GP2-ben 2014-től 2016-ig versenyzett a pályán. Egyetlen itteni pontszerzése a 2016-os főfutamon elért kilencedik hely volt (2015-ben a sprintet elégtelen versenytáv miatt nem értékelték, miután az első körben karambol miatt félbeszakadt, és nem indították újra). A Forma–2-ben 2017-től 2019-ig jobban ment neki itt, 2017-ben harmadik, 2019-ben második lett a sprinten. A főfutamokról van egy ötödik helye 2017-ből és egy hetedik 2019-ből.

A tavalyelőtti Abu-Dzabi Nagydíjon Pérez és Magnussen hátrasorolása révén az utolsóelőtti rajtsorból indulva a 17. helyen végzett. Tavaly a falnak csapva az autóját kiesett, biztonsági autós fázist okozva, ami utóbb döntő fontosságúnak bizonyult… Idén itt búcsúzik a Williamstől és (egyelőre?) a Forma–1 mezőnyétől is.

Gasly

2014-től 2016-ig a GP2 szezonzáróján vett részt a pályán 3×2 futamon (bár a 2015-ös sprintet lefújták). 2016-ban megnyerte a főfutamot, 2015-ben ötödik lett rajta.

A 2017-es nagydíjon Toro Rossóval 16. helyen végzett, a 17. körben volt egy megpördülése. 2018-ban hét körrel a futam vége előtt motorhibával kiesett. 2019-ben a rajt után koccant Stroll-lal, ami miatt első szárnyat kellett cserélnie. Végül 18. helyen végzett. Tavalyelőtt az AlphaTauri színeiben tizedik lett az időmérőn, Leclerc hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon nyolcadik helyezést ért el, a 9. körben a csapattárs Danyiil Kvjatot előzte meg. Tavaly Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon ötödik helyen futott be.

Pérez

A GP2 Asia 2009/2010-es szezonjának második hétvégéjén részt vett, a sprintfutamon negyedik lett. A 2010-es GP2-es idény záró hétvégéjén a főfutamot megnyerte.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 11. helyen végzett. 2012-ben ütközött Romain Grosjeannal, aki emiatt Webberrel együtt kiesett. A manőverért 10 másodperces büntetést kapott, ami után 15. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Force Indiával 2014-ben hetedik, 2015-ben ötödik helyezést ért el. 2016-ban az időmérőn és a futamon is nyolcadik helyen végzett. 2017-ben nyolcadik helyről indulva hetedik lett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik helyezést ért el. 2019-ben Racing Pointtal lemaradt a Q3-ról, de Bottas büntetésével a tizedik helyről indulhatott. A futamon hetedik lett, az utolsó körben megelőzte Norrist. Tavalyelőtt a Q2-ben nem ment mért kört. Az elhasznált erőforráselemek miatt az utolsó sorból kellett rajtolnia. A csere ellenére a futamot éppen az erőforrás hibája miatt kellett feladnia a 10. körben, virtuális biztonsági autós fázist okozva. Tavaly a Red Bull színeiben negyedik helyről rajtolt. Verstappen és Hamilton kerékcseréje után tovább maradt kint, a 20-21. körben kemény védekezésével megnehezítette az őt utolérő Hamilton dolgát, majd miután Hamilton megelőzte őt, maga elé engedte a csapattársát, aki rádióüzenetében dicsérte őt (azóta fordult a világ…). A biztonsági autós fázis közben olajnyomás-problémák miatt kiállt, a megtett táv révén 15. helyezettnek jegyezték.

Alonso

2009-ben utolsó renault-s versenyén (legalábbis ezen a néven) a 14. helyen ért célba. 2010-ben Ferrarival a világbajnokság éllovasaként érkezett a szezonzáróra, azonban egy elhibázott taktikai húzás után (rögtön Webbert követve kiállt kereket cserélni) Vitalij Petrov mögött találta magát, akit végig hiába próbált megelőzni. Hetedik helyezésével a bajnoki cím elúszott. A következő két évben egyaránt második lett. 2013-ban ötödik, 2014-ben kilencedik helyen végzett. 2015-ben McLaren–Hondával 17. lett. 2016-ban bejutott a Q3-ba, kilencedik helyről rajtolt, a futamon tizedikként pontot szerzett. 2017-ban ugyan épphogy lemaradt a Q3-ról, de a futamon kilencedik helyezést ért el, megelőzve a búcsúzó Felipe Massát. 2018-ban másodszor búcsúzott a McLarentől és időlegesen a Forma-1-től is. A 15. helyről rajtolva 11. helyen végzett.

Tavaly Alpine-nal nyolcadik lett a csapattárs Ocon előtt.

Leclerc

2016-ban a GP3-ban nem sikerült pontot szereznie: a főfutamon kiesett, a sprinten kilencedik lett. 2017-ben a Forma–2-ben a főfutamon elért második hellyel és a sprint megnyerésével ünnepelhette a bajnoki címet.

A 2018-as nagydíjon Sauberrel nyolcadik helyről indult, lerajtolta a Red Bullokat is, végül sorozatban harmadik hetedik helyezését ért el az év végén. 2019-ben Ferrarival negyedik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb indulhatott. Az első körben megelőzte Verstappent, aki később a 32. körben, Russell lekörözése után előzte meg őt. Így végül a dobogó harmadik fokára állhatott. Bár a verseny előtti átvizsgáláson szabálytalanságot észleltek az üzemanyag mennyiségével kapcsolatban, a helyezését megtarthatta, csak a csapat kapott pénzbüntetést. Tavalyelőtt kilencedik lett az időmérőn, de a Szahíri Nagydíjon okozott ütközés miatt három rajthely büntetést hozott magával. A futamon a13. helyen végzett. Tavaly hetedik helyről rajtolva tizedik lett.

Stroll

2017-ben Williamsszel utolsó célba érkezőként 18. helyen végzett. 2018-ban 13. lett utolsó williamses futamán. 2019-ben a Racing Point színeiben a rajtnál összekoccant Gaslyval, később fékhiba miatt kiesett. Tavalyelőtt nyolcadik rajtkockából indulva a tizedik helyen végzett, miután Ocon az utolsó körben megelőzte. Tavaly Aston Martinnal 13. helyen végzett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 11. helyen végzett. 2016-ban a Renault felfüggesztésének sérülése miatt kiállni kényszerült. 2017-ben a Haas színeiben a rajt után megpördült, végül 13. lett. 2018-ban tizedikként szerezte eddigi egyetlen itteni pontját. 2019-ben 14., tavalyelőtt 18. helyen végzett.

Tsunoda

Tavaly nyolcadik helyről rajtolva itt érte el eddigi Forma–1-es pályafutása legjobb eredményét: negyedik lett, pont a csapattárs Gasly előtt.

Albon

2016-ban a GP3 szezonzáróján mindkét futamon kiesett. A Forma–2-ben 2017-ben második lett a sprinten és hetedik a főfutamon, 2018-ban a főfutamon nem szerzett pontot, a sprinten nyolcadik lett.

A 2019-es nagydíj időmérőjén a Red Bull színeiben hatodik lett, egy hellyel előrébb indulva hatodik helyen végzett, miután az utolsóelőtti körben alulmaradt Vettellel szemben. Tavalyelőtt ötödik helyről rajtolva negyedik helyezést ért el az utolsó Red Bull-os futamán, és ideiglenesen a mezőnytől is elköszönt.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben harmadik lett a főfutamon, nyolcadik a sprinten, tavaly nyolcadik lett az első sprinten, a másodikat megnyerte, a főfutamon második helyezést ért el.

Emellett tavaly az ázsiai Forma–3-as bajnokságban összesen 3×3 futamon indult a pályán. A szezonzáró hétvége első és harmadik futamát megnyerte, ezen kívül négy második, egy harmadik és két negyedik helyezést ért el az itteni versenyeken.

Ocon

2014-ben a Lotus pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

2015-ben a GP3-ban negyedik lett a főfutamon és harmadik a sprinten.

A 2016-os Forma–1-es nagydíjon Manorral 13. helyen végzett. 2017-ben Force Indiával kilencedik helyről indulva nyolcadik helyezést ért el. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben öt másodperc büntetést kapott, miután a Stoffel Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, később motorhibával kiesett. Tavalyelőtt Renault-val a Q2-ben kiesett, de Leclerc hátrasorolásával a tizedik helyről indulhatott, a futamon kilencedik lett, az utolsó körben megelőzve Strollt. Tavaly az Alpine színeiben az időmérőn és a futamon is kilencedik lett.

Hamilton

A 2009-es futamon McLaren–Mercedesszel élről indult, de fékhiba miatt kiesett. 2010-ben minimális matematikai esélye volt a világbajnoki címre, de egy percig sem állt úgy a futam, hogy ez realizálódhatott volna. A versenyen külön pontot még nem érő leggyorsabb kört futva második lett. 2011-ben megnyerte a futamot. 2012-ben újra pole pozíciót szerzett, de a benzinnyomás problémái miatt fel kellett adnia a versenyt. 2013-ban Mercedesszel hetedik lett. 2014-ben bajnokesélyesként érkezett a zárófutamra, és minden úgy alakult, hogy neki kedvezzen: a csapattárs Nico Rosberg nullázott, míg ő maga megnyerte a futamot és ezzel második világbajnoki címét. A 2015-ös futamnak már nem volt tétje számára, belefért a második hely Rosberg mögött. 2016-ban viszont újra a bajnoki címért hajtott, amiért meg is tette a magáét: az időmérőn megszerezte a pole pozíciót, a futamon pedig maga mögött tartotta csapattársát, akitől igyekezett DRS távolságon kívül maradni, a pálya többi részén viszont lassabb tempóval próbálta őt visszafogni, abban a reményben, hogy az üldözők kettejük közé férkőznek. A futamot végül megnyerte, de Rosberg maradt mögötte a második, így a világbajnoki cím elúszott. 2017-ben már világbajnokként érkezett, az első sorból indulva Bottas mögött másodikként zárta a szezont. 2018-ban szintén úgy érkezett, hogy már eldőlt a világbajnokság, ezúttal megszerezte a pole pozíciót. A futamon a virtuális biztonsági autó alatti kerékcsere után veszítette el egy időre a vezető helyet, visszatérve Verstappennel vívott oda-vissza előzgetős csatát. Végül a többiek kerékcseréi után újra élre került és győzelemmel zárta a sikeres szezonját. 2019-ben ismét megnyerte a szezonzárót, mesterhármassal, immár a leggyorsabb körért is pontot kapva. Tavalyelőtt a Covid-fertőzés miatt kihagyott Szahíri Nagydíj után tért vissza a mezőnybe, a harmadik rajtkockából indulva harmadik helyezéssel zárta a szezont. Tavaly a címvédés volt a tét, Verstappennel pontegyenlőségben érkezett a szezonzáróra. A második helyről indult, a rajtnál sikerült élre állnia. Az első körben a kilences kanyarban Verstappen visszaelőzte, de koccanás és lekényszerítés árán, ami miatt a rivális inkább visszaadta a pozíciót. A kerékcsere után a kint maradó Pérez kényszerítette kemény csatára az első helyért, ami után Verstappen közelebb került hozzá, de sikerült őrizni az éllovas pozíciót. Öt körrel a verseny vége előtt jött a biztonsági autós fázis, ami alatt a csapat kemény gumikon hagyta. Ez végül nem volt kifizetődő: a zárókörben a mezőny elengedése után Verstappen a friss lágyakon megelőzte, így csak második hely lett a futamon és a tabellán is, nem lett meg a nyolcadik világbajnoki cím.

Schumacher

2019-ben a Forma–2-es szezonzárón a főfutamon kilencedik, a sprinten 11. helyen végzett.

A tavalyelőtti Abu-Dzabi Nagydíj pénteki első szabadedzésén a Haas színeiben vett részt, ez lett az első olyan Forma–1-es hétvégéje, ahol ténylegesen vezethette az autót (az Eifel Nagydíjon az Alfa Romeo színeiben kapott volna lehetőséget, de az időjárás miatt lefújták a szabadedzést). Tavaly a futamon 14. helyen végzett.

Sainz

2013-ban a GP3 záró hétvégéjén a főfutamon kizárták, a sprinten 18. helyen végzett.

A 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval 11. lett. 2016-ban a Jolyon Palmerrel történt ütközésben megsérült az autója, így fel kellett adnia a futamot. 2017-ben Renault-val kiállt, miután a kerékcserénél túl lazán rögzítették az egyik kerekét. 2018-ban hatodik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel kilencedik lett az időmérőn, a futamon egy hellyel előrébb indulva tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt az időmérőn és a futamon is hatodik lett. Tavaly Ferrarival ötödik helyről rajtolva a dobogó harmadik fokán zárta a szezont.

Russell

2017-ben a GP3-ban második lett a főfutamon és negyedik a sprinten. Azon a hétvégén a Forma–1-es első szabadedzésen is részt vett a Force India tesztpilótájaként. 2018-ban a Forma-2-ben a főfutamot megnyerte, a sprinten negyedik lett.

A 2019-es nagydíjon Williamsszel a 17. helyen végzett. Tavaly a mercedeses beugrás után egy héttel visszatért a Williamshez. Pérez és Magnussen hátrasorolása után 16. rajthelyről indulva a 15. helyen zárta a futamot. Tavaly az utolsó williamses versenyén váltóhiba miatt kiesett.

Bottas

A 2012-bes hétvégén a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott csapattársa, Felipe Massa mögött. 2015-ben mindössze 13. helyen végzett. 2016-ban a felfüggesztés sérülésével kiesett. 2017-ben a Mercedes színeiben mesterhármassal nyerte a futamot. 2018-ban második helyről rajtolt. Sokáig tartotta ezt a helyet, de néhány körön belül Vettel és a két Red Bull is megelőzte, így végül ötödik lett. 2019-ben második lett az időmérőn, de az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végére sorolták vissza. A futam végére a negyedik helyig sikerült felzárkóznia. Tavalyelőtt a második rajtkockából indulva másodikként állhatott a dobogóra. Tavaly hatodik lett az utolsó mercedeses időmérőjén és futamán is.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2117976942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása