Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/5.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2021. május 23. - F1 Hierro

A Monte Carlói-i városi pálya patinás helyszíne a világbajnokságnak, évtizedeken át kirobbanthatatlannak tűnt a versenynaptárból még úgy is, hogy szigorúan véve már rég nem felelne meg az előírásoknak. Tavaly aztán a Covid-járvány mégis "kirobbantotta", de idén visszahozták a nagy múltú versenyt, amelyen klasszis versenyzők egész sora győzött már (bár akadt olyan nagyság is, akinek nem jött össze az itteni győzelem, mint Jim Clark). A hercegségben Ayrton Senna a legsikeresebb hat győzelmével, egyet a Lotus, ötöt a McLaren színeiben szerzett. Őt öt-öt győzelemmel Graham Hill és Michael Schumacher követi, előbbinek a csapatai (BRM, Lotus) már megszűntek, utóbbi kétszer a Benetton, háromszor a Ferrari színeiben győzött. Utánuk négy győzelemmel Alain Prost következik, mindegyiket a McLarennel érte el.

A legutóbbi futamot a Mercedes nyerte, amelynek 2013-tól 2016-ig négyes győzelmi sorozata is volt a pályán, a mostani időmérő viszont kevésbé jól alakult nekik, főleg Lewis Hamilton hetedik rajthelye maradt el a várakozásoktól. Az első sort az idén először megvillanó Ferrari és a Red Bull foglalta el, előbbi négy, utóbbi három éve nyert utoljára Monacóban (bár a Ferrarinál még kérdéses, hogy Charles Leclerc autótörése után kell-e a helyrehozott autóban váltót cserélni). Nyert még futamot Monacóban a nosztalgikus festéssel érkező McLaren (utoljára 2008-ban, még Hamiltonnal), az Alpine elődje, a Renault (utoljára 2006-ban Fernando Alonsóval), a Williams (utoljára 2003-ban, Juan Pablo Montoya révén) valamint még a világbajnokság alapításának évében, 1950-ben Juan Manuel Fangióval az Alfa Romeo első csapata. Ők most kevésbé esélyesek, de a Ferrari és a Red Bull megkavarhatja az állóvizet a mostani futamon. Vagy a Mercedes vissza tud vágni?

Mercedes

A Juan Manuel Fangióval fémjelzett sikerkorszak idején nem sikerült nyerniük Monacóban: 1954-ben nem rendezték meg a versenyt, 1955-ben pedig egyedül ezen a futamon nem győztek (az Indy 500-at nem számítva, ahol nem is indultak): Fangio váltóhiba miatt állt ki, Stirling Moss hatalmas körhátránnyal kilencedik lett.

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott Jenson Button, Rubens Barrichello sorrendben.

A visszatérés után Rosberg 2010-ben hetedikként szerzett pontot, Michael Schumacher akkor 12. helyen végzett, míg 2011-ben Rosberg 11. lett, Schumacher kiesett. 2012-ben Schumacher élen végzett az időmérőn, de a barcelonai karambol miatt öt hellyel hátrasorolták, a versenyen pedig kiesett; Rosberg viszont a dobogó második fokára állhatott. 2013-ban Rosberg megszerezte a gyári Mercedes első itteni győzelmét, Hamilton negyedik lett. 2014-ben Rosberg újra nyert, Hamiltonnal együtt ezúttal kettős győzelem lett. 2015-ben Hamiltonnak állt a zászló, de a virtuális safety car alatti kerékcsere vége harmadik hely lett, a futamot sorozatban harmadjára Rosberg nyerte. 2016-ban itt volt az egyetlen futam, ahol nem szerezték meg a pole pozíciót: Rosberg második, Hamilton harmadik helyről indult. A futamon Rosbergnek végig problémái voltak, ezért amikor látszott, hogy feltartja Hamiltont, a csapat elengedésre utasította. Hamilton ezután faragott a hátrányából, majd a jól megválasztott gumistratégiának és a Red Bull bokszutcai baklövésének köszönhetően élre is állt, és kivédekezte Ricciardo támadását, ezzel sorozatban a negyedik Mercedes-győzelmet szerezte a pályán, saját magának pedig azévi első diadalát. Rosberg végül hetedik helyre tudta bevinni az autót. 2017-ben Bottas negyedik, a sárga zászló alatt véget érő Q2 miatt 13. helyről induló Hamilton hetedik lett. 2018-ban Hamilton harmadik, Bottas ötödik lett. Tavalyelőtt megszerezték az első sort, Hamilton pole-ból indulva győzött, átvészelve a gumijai elfogyását is. Bottas a kerékcsere után boxutcában összeért a veszélyesen kiengedett Verstappennel, majd utána még egyszer kereket cserélt (keményre váltott), így negyedik helyre esett vissza, de Verstappen időbüntetésével meglett neki a harmadik hely.

Red Bull

Az első Monacói Nagydíjuk 2005-ben kettős kieséssel ért véget, David Coulthard és Vitantonio Liuzzi is ütköztek. 2006-ban Coulthard harmadik lett, megszerezve a csapat történetének első dobogóját. Az eredményhirdetésnek megadta a módját: Superman-köpenyt viselt. Christian Klien váltóhiba miatt kiállt. 2007-ben a Coulthard–Mark Webber duó pont nélkül zárt. Webber 2008-ban negyedikként, 2009-ben ötödikként szerzett pontokat, míg csapattársa, előbb Coulthard, utóbb Vettel kicsúszott. Az ezt követő három évben uralták a futamot: 2010-ben Webber szerezte a csapat első itteni győzelmét, ami Vettellel együtt rögtön kettős siker volt. 2011-ben Vettel győzött, Webber negyedik lett; 2012-ben fordított szereposztással ismét Webber győzött, Vettel lett negyedik. 2013-ban a dobogó két oldalára állhattak: Vettel második, Webber harmadik helyezettként. 2014-ben Ricciardo ünnepelhetett a dobogó harmadik fokán, Vettel műszaki hibával kiállt. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett a leggyorsabb kört futó Ricciardo előtt. A 2016-os hétvégén sokáig a csapatnak állt a zászló: Ricciardo előbb megszerezte az első rajthelyet (az egyetlen nem Mercedes pole a szezon során), a futamon is vezetett, de sokba került neki, hogy a kerékcseréjéhez nem készítették elő időben a gumikat, így a második helyre szorult. Verstappen versenye a szalagkorlátnak ütközve ért véget. 2017-ben Ricciardo harmadik, Verstappen ötödik lett. 2018-ban Ricciardo újra pole-ból indult, és ezúttal sikerült a futamot is megnyernie. Verstappen viszont a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, így nem tudott mért kört menni az időmérőn, a rajtrács végéről indulhatott, ahonnan kilencedik helyre jött fel. Tavalyelőtt a második sorból rajtoló Verstappen második helyen futott be, de veszélyes kiengedés miatt három rajthely büntetést kapott, így negyedik lett; mögötte a három hely hátrasorolással induló Gasly lett az ötödik, aki megfutotta a leggyorsabb kört is.

McLaren

1966-ban itt mutatkoztak be saját konstrukciójú Forma–1-es autóval, az alapító Bruce McLaren olajszivárgás miatt kiesett. Az első itteni dobogójukat Emerson Fittipaldi hozta 1975-ben, amikor második lett. Utána sokáig kellett várniuk említésre méltó eredményre, sőt 1983-ban itt esett meg az a csúfság, hogy a két versenyző (Niki Lauda és John Watson) egyike sem kvalifikálta magát a futamra. A következő évi verseny annál jobban sikerült, meglett az első itteni diadal: Alain Prost a félbeszakított esős futamon aratott félpontos győzelmet – ami a végelszámolásnál döntőnek bizonyult (Lauda kiesett, így őt a felezés nem érintette). Ezután 1988-ig összesen egyszer, 1987-ben nem sikerült itt nyernie. Az 1986-os futam Keke Rosberg révén kettős győzelmet hozott. 1989-től 1993-ig pedig Ayrton Senna páratlan nyerő szériája következett. Prost 1989-ben másodikként, Berger 1990-ben harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1994-ben Martin Brundle második lett, 1996-ban pedig Coulthard szintén ezt az eredményt érte el a mezőnyt megtizedelő futamon.

1998-ban Mika Häkkinen aratott magabiztos győzelmet, Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 1999-ben Mika harmadik lett a két Ferrari mögött, 2000-ben aztán Coulthard diadalmaskodott, Häkkinen lagymatagabb formában versenyezve hatodik helyen végzett. 2001-ben Coulthard élről indult volna, de a felvezető körben beragadt, így a leghátulról kellett előretörnie. A verseny végére az ötödik helyre tudta felverekedni magát, főleg Enrique Bernoldival gyűlt meg a baja. Häkkinen műszaki hiba miatt kiesett, mint oly sokszor abban az évben. 2002-ben újra DC győzött.

2003-ban Kimi második, Coulthard hetedik lett. 2004-ben kettős kiesés következett, majd 2005-ben Kimi győzött, Montoya ötödik helyen végzett. 2006-ban Montoya második, Kimi kiesett. 2007-ben az Alonso–Hamilton páros kettős győzelme következett, majd 2008-ban Hamilton eggyel feljebb lépett a dobogón (ekkor győzött itt a wokingi csapat legutóbb), míg Kovalainen nyolcadik lett. 2009-ben Hamilton rajtbüntetés után 12. helyen végzett, Kovalainen kiesett. 2010-ben Hamilton ötödik lett, Button kiesett. 2011-ben Button harmadik helyezést ért el (a piros zászló alatt hátrányosan érintette, hogy a riválisok tudtak gumit cserélni), Hamilton két ütközés és büntetés ellenére is hatodik lett. 2012-ben Hamilton ötödik helyen ért célba, a gyenge hétvégét kifogó Button a verseny vége felé kiesett, hivatalosan 16.-ként jegyezték. 2013-ban Button hatodik lett, míg Pérez merész manővereivel hívta fel magára a figyelmet, de kiállni kényszerült, 16.-nak jegyezték. 2014-ben Button hatodik, Magnussen tizedik lett. A következő két év viszonylag jól alakult a pályán: 2015-ben Button tizedikként az első pontot szerezte a legújabb Honda-motoros érában, Alonso kiesett. 2016-ban pedig a kettős pontszerzésnek örülhettek: Alonso ötödik, Button kilencedik helyezést ért el, ami így együtt a 2015-ös hungaroringi teljesítményt beállítva a legújabbkori McLaren–Honda eddigi legjobb eredménye. 2017-ben mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az Indianapolisban induló Alonso helyett egy hétvégére visszatérő Button a kilencedik, a Q2 végén balesetet szenvedő Stoffel Vandoorne pedig a tizedik helyen végzett, de egyikük sem indulhatott onnan. Button a túl sok elhasznált motor-alkotóelem miatt tizenöt rajthely büntetést kapott (Alonsótól megörökölve), a parc fermé alatti javítások miatt pedig végül a boxutcából rajtolt. Vandoorne három rajthely büntetést hozott az előző futamról (végül két rajthely hátrasorolást jelentett). A futamon mindkét versenyző baleset után esett ki: Button a Portier-nél a korlátnak nyomta Pascal Wehrlein Sauberjét (hiába kérte Alonso a rajt előtt rádión, hogy vigyázzon a kocsijára. Büntetést is kapott miatta, aminek persze már nem volt hatása), így ért véget Forma–1-es pályafutása. Az ütközés miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni. Vandoorne néhány körrel később kicsúszott. 2018-ban Alonso a hetedik helyről indulhatott, de váltóhibával kiállt, Vandoorne 14. lett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Sainz hatodik, Norris 11. helyen zárta a futamot.

Aston Martin

Az előd Force India első Monacói Nagydíja, a 2008-as futam meglepetéssel kecsegtetett: Adrian Sutil negyedik helyen haladt, amikor Kimi kiütötte. A legjobb monacói versenyük a 2016-os lett, amikor Pérez jó gumitaktikával harmadikként dobogóra állhatott, Hülkenberg hatodik lett.

Tavalyelőtt a Racing Point színeiben Pérez 12., Stroll 16. helyen végzett.

Alpine

Az enstone-i jogelődök közül a Benetton 1994–95-ben nyert itt Michael Schumacher révén. A Renault színeiben 2004-ben Jarno Trulli megszerezte pályafutása egyetlen győzelmét, 2006-ban pedig Alonso nyerte a futamot. 2010-ben Robert Kubica a dobogó harmadik fokára állhatott. A Lotus név alatt nem sikerült dobogót elérniük.

A gyári Renault visszatérése után 2018-ban sikerült a kettős pontszerzés: Nico Hülkenberg nyolcadik, Sainz tizedik lett. Tavalyelőtt Ricciardo kilencedik lett (egy helyet előrelépve Romain Grosjean időbüntetése után), Hülkenberg 13. helyen végzett.

Ferrari

Az 1950-es Monacói Nagydíj jelentős mérföldkő a Scuderia történelmében, ez volt ugyanis az első világbajnoki futamuk. Alberto Ascari révén rögtön egy második hellyel tették le a névjegyüket. Ezután négy évig nem szerepelt a világbajnokság programjában Monte Carlo, majd 1955 diadalt hozott: Maurice Trintignant győzelmével megtörte a Mercedes akkori sikersorozatát. Ezután többször is dobogón végeztek, kettős dobogókra is volt példa, de hosszú ideig kellett várni, hogy valaki újra a tetejére álljon. Az 1967-es futamon tragédia érte a csapatot: Lorenzo Bandini meghalt, miután autója kigyulladt. 1975-ben Lauda hozta az újabb Monte Carló-i diadalt, egy évvel később megismételte, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1977-ben a dobogó két oldalán végeztek a pilóták: Lauda második, Carlos Reutemann harmadik lett. 1979-ben Jody Scheckternek sikerült nyernie, két évvel később pedig Gilles Villeneuve itt szerezte meg a csapat első turbós győzelmét. Utána megint hosszú várakozás következett a pályán. 1982-ben Didier Pironi második lett, 1984-ben René Arnoux harmadik (miután a Tyrrell eredményeit törölték), 1985-ben Michele Alboreto második, 1987-ben szintén ő lett harmadik, akárcsak 1988-ban, amikor csapattársa, Gerhard Berger is ott volt a dobogón másodikként.

1991-ben és 1993-ban Jean Alesi harmadik helyen végzett, 1994-ben és 1995-ben Gerhard Berger hozta ezt a helyezést. Aztán 1997-ben az időjárás-jelentésekre alapozott taktikának köszönhetően Michael Schumacher győzött az esős futamon, Eddie Irvine harmadik lett. 1998-ban Schumachernek nem sikerült jól a verseny, az Alexander Wurz elleni adok-kapok miatt hosszú javításra kellett kiállni, pontzónán kívül ért célba. Irvine viszont megismételte dobogós helyezését. 1999-ben jó rajt után sikerült kettős győzelmet aratniuk, Schumacher, Irvine sorrendben. 2000-ben Schumacher műszaki hiba miatt kiesett, Barrichello viszont második lett; 2001-ben pedig újabb kettős siker következett, ismét a brazil pilótával a második fokon. Azóta viszont nem sikerült itt nyerniük.

2002-ben Schumacher második, 2003-ban harmadik lett, Barrichello előbbi évben, hetedik, utóbbi futamon nyolcadik. 2004-ben Schumacher kiesett, ezzel öt győztes futam után tört meg az év eleji sikerszériája (valamint a Ferrari nyolcfutamos győzelmi sorozata), míg Rubinho harmadik lett. 2005-ben Schumacher és Barrichello 7-8. helyen végeztek. 2006-ban Schumacher autózta a pole pozíciót érő időt, de az edzés végi keresztbeállása miatt hátrasorolták, ötödiknek sikerült feljönnie a végére, Felipe Massa kilencedikként nem szerzett pontot.

2007-ben és 2008-ban Massa egyaránt harmadik lett, míg Kimi előbbi alkalommal nyolcadik, utóbbi futamon pedig ütközött Adrian Sutillal, ami után kilencediknek futott be. 2009-ben Kimi hozta a harmadik helyet, a Scuderia azévi első dobogóját szerezve, Massa előtt. 2010-ben Massa megint negyedik, Alonso hatodik helyen végzett. A következő két évben Alonso hozott dobogós helyezéseket: előbb második, 2012-ben harmadik lett, míg Massa 2011-ben a Hamiltonnal való ütközés után kiesett, 2012-ben hatodik helyen végzett. 2013-ban Alonso hetedik lett, Massa kiesett. 2014-ben Alonso negyedik, míg Kimi mindössze 12. lett. 2015-ben Vettel második, Kimi hatodik helyen futott be. 2016-ban nem sikerült a dobogó, Vettel negyedik lett, Kimi kiesett, miután az első szárnya letört a szalagkorlátnak való ütközés után. 2017-ben az első sorból rajtolhattak, Kimi szerezte meg a pole-t Vettel előtt. A kerékcserék után felcserélődött a sorrend, így végül Vettel nyerte a futamot, Kimi második helye pedig a 2010-es Német Nagydíj óta az első kettős győzelmet jelentette a Scuderiának. 2018-ban Vettel második, Kimi negyedik lett. Tavalyelőtt Vettel a második sorból rajtolt, a kerékcserék után Bottas elé került, Verstappen időbüntetése révén második lett. Leclerc, aki nem jutott be a Q2-be, egy megpördülés után defektet kapott, majd később az autója sérülése miatt kiállt.

AlphaTauri

Az előd Toro Rosso legjobb monacói eredménye Vettel ötödik helye 2008-ból. Tavalyelőtt Danyiil Kvjat és Alexander Albon egyaránt az időmérőn egyaránt Q3-ba jutottak, a futamon 7–8. helyezésekkel értek el kettős pontszerzést.

Alfa Romeo

Az első Monacói Nagydíjat 1950-ben a klasszikus Alfa Romeo csapat nyerte Fangio révén, aki először győzött világbajnoki futamon. A második korszak legjobb eredménye Andrea de Cesaris harmadik helye 1982-ben.

A jogelőd Sauber csapat történetének legszörnyűbb hétvégéje volt az 1994-es, amikor Karl Wendlinger az edzésen súlyos balesetet szenvedett, ami után kómába esett, hosszú kihagyásra kényszerült. Legjobb monacói versenyük az önálló időszakban az 1996-os volt, ahol a megtizedelődött mezőnyben Johnny Herbert harmadikként dobogóra állhatott, a futamot a boxutcában befejező Heinz-Harald Frentzent pedig negyedik helyezettnek könyvelték el.

A BMW–Sauber éra legjobb monacói eredménye Kubica 2008-as második helye.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson 11. helyen végzett; Leclerc Hartleynak ütközve összetörte az autóját, 18. helyezettnek jegyezték.

Tavalyelőtt Kimi 17., a három rajthely hátrasorolással induló, a futamon pedig a Kubicával való koccanás után 10 másodperc időbüntetést kapó Giovinazzi 19. helyen végzett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 11., Grosjean 13. lett. 2017-ben mindkét pilóta pontot szerzett: Grosjean nyolcadikként, Kevin Magnussen tizedikként. 2018-ban Magnussen 13., a három rajthelyes hátrasorolással induló Grosjean 15. helyen végzett. Tavalyelőtt Magnussen hatodik lett az időmérőn, Gasly hátrasorolásával még egy hellyel előrébb is indulhatott, de a futamon nem sikerült pontot szereznie: eredetileg 12. helyen futott be, pályaelhagyás miatt kapott öt másodperc büntetést, így a 14. helyen végzett. Grosjean viszont pontot szerzett: eredetileg kilencediknek futott be, a boxutca záróvonalának átlépése miatt ő is öt másodperc büntetést kapott, így tizedik lett.

Williams

Az 1978-as futamon az egyedüli pilóta, Alan Jones kiesett. 1979-ben Regazzoni második lett, majd 1980-ban Carlos Reutemann megszerezte a csapat első monacói győzelmét. Három évvel később Keke Rosberg tudott nyerni, a bontakozó turbódominancia idején még Cosworth szívómotorral. 1987-ben Nelson Piquet már Honda, 1991-ben Nigel Mansell Renault-motorral második lett. 1992-ben Mansellnek jó esélyei voltak a győzelemre, de kiállt kerékcserére, utána pedig hiába kergette meg Sennát, ezúttal második lett, Riccardo Patrese a dobogó harmadik fokára állhatott. 1993-ban Prost élről indult, de negyedik lett, míg Damon Hill második. 1994-ben Senna halála után ez volt az első versenyük, egyelőre Hillt indították egyedül. 1995-ben Hill második lett.

A következő két évben egyik autó sem ért célba, 1996-tól 2001-ig mindössze 1998-ban Jacques Villeneuve ötödik helye hozott pontokat. 2002-ben már a BMW-motorral Ralf Schumacher harmadik lett bátyja mögött. Húsz szűk esztendő után 2003-ban Juan Pablo Montoya nyert itt újra a csapat színeiben. A következő évben negyedik helyen végzett, majd 2005-ben mindkét pilóta dobogóra állhatott: Nick Heidfeld második, Mark Webber harmadik helyezettként.

2006-ban Rosberg és Webber is kiesett, 2007-ben Alexander Wurz, 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg hatodik helyen végzett. 2010-ben Hülkenberg és Rubens Barrichello sem ért célba, 2011-ben Barrichello kilencedik lett, míg Maldonadót az utolsó előtti körben ütötte ki Hamilton. 2012-ben Maldonado már a futam elején ütközött, míg Bruno Senna tizedikként hozott egy pontot. 2013-ban Bottas 12. lett, Maldonado ismét ütközésbe keveredve esett ki. 2014-ben Massa hetedik lett, Bottas kiesett. 2015-ben Bottas és Massa 14-15. helyen végzett, ez volt a csapat első nullázása a szezon során. 2016-ban Massa tizedik, Bottas 12. lett (eredetileg 11. lett volna, de a Gutiérrezzel történt ütközés miatt tíz másodperc büntetést kapott, ami által helyet cseréltek). 2017-ben Massa 14. helyről indulva kilencedik lett, Strollt kiesettként 15.-nek jegyezték. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 16-17. helyen végeztek. Tavalyelőtt Russell 15., Kubica – aki 16. körben Giovinazzival összeérve megpördült, és ezzel torlódást okozott – 18. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6016569192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása