Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/8.

Stájer Nagydíj/Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2021. június 27. - F1 Hierro

A versenyzőkhöz hasonlóan a csapatoknál is egy füst alatt két nagydíjat vezetünk fel. Ausztriába először 1964-ben látogatott a világbajnokság mezőnye, a zeltwegi repülőtéri pályára, ami egyszeri alkalomnak bizonyult. A közelben lévő Österreichring már jobban gyökeret vert 1970-től 1987-ig. Tíz év után új vonalvezetéssel és névvel, A1-ringként tért vissza a pálya, 2003-ig. Újabb évtizedes szünet következett, 2014-től pedig immár Red Bull Ring néven várja a mezőnyt ugyanaz a helyszín. Tavaly kényszermegoldásként Stájer Nagydíjat is rendeztek ott, a kiesett futamok pótlására, ami idén megismétlődik.

Az ausztriai versenyeken Alain Prost a legsikeresebb pilóta három győzelemmel, egyet Renault-val, kettős a McLarennel ért el. A pálya korábbi korszakaiban nyert versenyeket a McLaren, a Ferrari és a Williams is, a Red Bull Ring korszakban viszont a két jelenlegi bajnokesélyes csapat, a Mercedes és a hazai pályán versenyző Red Bull Racing osztozott a győzelmeken. Tavaly mindkét futamot a Mercedes nyerte (az Osztrák Nagydíjat Valtteri Bottas, a Stájert Lewis Hamilton), idén azonban a Red Bull kemény ellenfél, a pole-ból most is Max Verstappen indulhat. A Mercedesnek fontos lenne visszavágnia az elmúlt futamok után, sikerülhet nekik akár ezen a hétvégén, akár egy hét múlva?

Mercedes

2014-ben egyedül az Osztrák Nagydíj hétvégéjén nem szereztek edzéselsőséget, sőt az első sorból is kiszorultak, de a futamra „helyreállt a rend”, kettős győzelmet arattak: Nico Rosberg nyert Hamilton előtt. 2015-ben már az edzésen is övék lett az első sor, a futamon az első kanyarban Rosberg megelőzte Hamiltont, így ismét az előző évi sorrendben futottak be. 2016-ban Hamilton élről indult, Rosberget viszont váltócsere miatt hátrébb sorolták öt hellyel (amiből csak négy lett, mivel Vettel hamarabb kapott hasonló büntetést). A futamon Rosbergnek a taktika révén sikerült feljönnie az élre, azonban a csapat elmondása szerint problémái akadtak a fékekkel. Hamiltont egy körrel hamarabb hívták ki az utolsó kerékcserére, ezek következtében felzárkózott csapattársa mögé, aki az utolsó körben túlcsúszott a 2-es kanyarban, de próbálta védeni a pozícióját, aminek ütközés lett a vége. Rosberg visszaesett a negyedik helyre, és 10 másodperc büntetést is kapott a baleset okozásáért, de a helyezését nem befolyásolta. Hamilton viszont megúszta, így ő nyerte a futamot. 2017-ben Bottas élről indulva győzött, az öthelyes hátrasorolással induló Hamilton negyedik lett. 2018-ban megszerezték az első rajtsort, de a futam kettős kiesést hozott, amire előtte a 2016-os Spanyol Nagydíjon volt példa, ezúttal műszaki okok miatt: Bottasnak a hidraulikával, Hamiltonnak az üzemanyagnyomással volt gondja. Tavalyelőtt a második sorból indultak (Hamiltont hátrasorolták Kimi időmérős feltartása miatt), a futamon Bottas harmadik, a problémákkal küszködő Hamilton ötödik lett, ezzel megtört a csapat év eleji győzelmi sorozata. Tavaly az Osztrák Nagydíjat az élről induló Bottas nyerte. A három hely hátrasorolás miatt ötödik rajthelyről induló Hamilton másodikként futott be, de az Alexander Albonnal történt ütközésért öt másodperc büntetést kapott, ezzel negyedik lett. A Stájer Nagydíjon kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert pole-ból indulva, a negyedik helyről rajtoló, a 67. körben Verstappent megelőző Bottas előtt.

Red Bull

A nevüket viselő pályán a 2014-es Osztrák Nagydíj volt az első hazai versenyük, azonban nem sikerült túl fényesen: Ricciardo nyolcadik lett, míg Vettel kiesett. 2015-ben Ricciardo tizedik, Danyiil Kvjat 12. helyen végzett. 2016-ban Verstappen nyolcadik helyről indulva másodikként ünnepelhetett a dobogón, míg Ricciardo ötödik lett. 2017-ben Ricciardo harmadik helyezést ért el, Verstappen az Alonsóval történt ütközés után kiállt. 2018-ban Verstappen révén sikerült megszerezni a csapat első ausztriai győzelmét, Ricciardo a kipufogó problémáival kiesett. Tavalyelőtt Verstappen az első sorból indult Hamilton büntetése után, a rajtot elrontotta, de visszazárkózott, a 69. körben Leclerc megelőzésével élre állt, bár a manővere során összekoccant a két autó. Végül nem büntették meg, így megismételte a győzelmét, leggyorsabb körrel megfejelve. Gasly hetedik helyen végzett. Tavaly az Osztrák Nagydíjon Verstappen Hamilton büntetése után az első sorból indulhatott; Albon ezredre azonos időt ment a Q3-ban Pérezzel, de mivel hamarabb futotta meg, őt sorolták előrébb, ráadásul Hamilton büntetésével még egy helyet nyert, így a második sorból indult. A futamon mindkét versenyző kiesett elektronikai hiba miatt, Verstappen 11, Albon 67 kör után. Albon néhány körrel korábban már visszaesett, amikor próbálta Hamiltont előzni, de ütközött vele és emiatt megpördült. A megtett táv révén 13. helyre rangsorolták. A Stájer Nagydíjon a második rajthelyről induló Verstappen harmadik lett a hetedik helyről induló Albon előtt.

McLaren

Első Osztrák Nagydíjuk 1970-ben volt az Österreichringen, Denny Hulme kiesett, Peter Gethin tizedik helye nem ért pontot. Első említésre méltó ausztriai eredményük az 1972-es kettős dobogó: Hulme második, Peter Revson harmadik lett. Két évvel később ismét Hulme ért el második helyezést. A csapat első ausztriai győzelmét 1984-ben szerezte Niki Lauda, akinek egyúttal ez volt az első és egyetlen hazai diadala. Ezután még két újabb Osztrák Nagydíjat nyertek, de azokat már Alain Prost révén.

Az A1-ringgé átvedlett pályán 1997-ben David Coulthard második lett. 1998-ban pedig összejött a kettős győzelem: Mika Häkkinen nyert, miután lerajtolta a meglepetésre első soros Giancarlo Fisichellát és Jean Alesit, majd kötélidegekkel állta Schumacher támadását. Coulthard pedig a rajt utáni ütközést követően zárkózott fel második helyre. Az 1999-es rajt nem igazán tanúskodott csapategységről: Coulthard összekoccant Häkkinennel, így ezúttal a finn kényszerült a végéről felzárkózni. Végül a dobogó két oldalára állhattak DC, Mika sorrendben. 2000-ben az év korábbi részében enerváltnak tűnő Mika magára talált, élről indulva magabiztos győzelmet aratott, a pályán sorozatban negyedjére második Coulthard révén ez is kettős győzelem lett. A verseny után veszélybe került Häkkinen eredménye, miután az ellenőrzés során kiderült egy plomba hiánya, de végül csak a konstruktőri értékelésben vonták le a pontokat. 2001-ben Coulthardnak sikerült nyernie, Mika műszaki hiba miatt feladni kényszerült a futamot. 2002-ben Coulthard hatodik lett, Kimi motorhiba miatt esett ki. 2003-ban Kimi második, Coulthard ötödik lett.

2014-ben Kevin Magnussen hetedik, Jenson Button 11. helyen végzett. 2015-ben különféle elemek cseréje miatt mindkét versenyző hatalmas rajtbüntetéseket szedett össze, így a rajtrács végéről indultak. A futam sem alakult túl fényesen, Alonso a Kimivel való ütközés miatt kiesett, Button műszaki hibával állt ki. 2016-ban viszont sikerült meglepetést okozniuk: Button ötödik helyen végzett az időmérőn, a büntetések révén pedig harmadik rajtkockából indulhatott, a futamot hatodik helyen zárta. Alonso hétvégéje nem alakult ilyen jól: a 14. helyről indulhatott, amihez hozzájárult a csapat hibája is (nem a megfelelő gumit adták), majd műszaki hibával kiállt, így jegyezték 18.-nak. 2017-ben Alonso a verseny elején a Kvjattal és Verstappennel történt ütközésben megsérült autóval kiállt, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban a szárny- és MGU-K-csere miatt boxutcából rajtoló Alonso nyolcadik lett, Vandoorne ütközés után kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt jó versenyt zártak, mindkét pilóta pontot szerzett: az ötödik helyről induló Norris hatodik, Sainz nyolcadik helyezést ért el. Tavaly az Osztrák Nagydíjon Norris negyedik lett az időmérőn, Hamilton büntetése után egy helyet előre is lépett a rajtrácson. A futamon negyediknek futott be, de Hamilton időbüntetése révén harmadikként első dobogóját szerezte, leggyorsabb kört futva, a nyolcadik helyről rajtoló Sainz ötödik lett. A Stájer Nagydíjon a három hely hátrasorolással kilencedikként rajtoló Norris az utolsókörös előzései után ötödik, a harmadik rajthelyről induló Sainz kilencedik helyen végzett, ezúttal utóbbi szerezte meg a leggyorsabb körért járó pontot.

Aston Martin

A Force India 2016-ban Nico Hülkenberg első soros indulásával keltett szenzációt, de a futamon nem sikerült tartania a pozíciót, sőt később ki is esett, bár a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el. A 2018-as volt a Force India legjobb ausztriai szereplése: Ocon és Pérez 6-7. helyen végezek. A Racing Point színeiben tavaly Pérez az Osztrák és a Stájer Nagydíjon is hatodik lett, utóbbin Stroll előtt.

Alpine

A jogelőd Benetton két ausztriai edzéselsőséggel dicsekedhet: 1986-ban Teo Fabi indult az élről, ráadásul a hazai kedvenc Berger indult mellőle; 1998-ban pedig Giancarlo Fisichella használta ki ügyesen a pálya felszáradását. Eredményre váltaniuk sajnos egyiket sem sikerült.

A Renault gyári csapatának a tavalyi futamokon sikerült pontot szereznie a Red Bull Ringen: az Osztrák Nagydíjon Ocon, a Stájer Nagydíjon Ricciardo lett nyolcadik.

Ferrari

Ott voltak már az első Osztrák Nagydíjon is 1964-ben a zeltwegi reptéren, Lorenzo Bandini meg is nyerte a versenyt.

1970-ben az első österreichringi futamon Jackie Ickx révén szintén győzött a Scuderia, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1974-ben és ’75-ben Lauda hazai pályán pole pozíciót szerzett, de előbbi futamon kiesett, utóbbin hatodik lett. Az 1976-os versenyt pedig a nürburgringi balesete után nemcsak ő hagyta ki, de az egész csapat is. 1977-ben Lauda szintén élről indult, és ezúttal második helyezést is sikerült elérnie mellé. A következő évben Gilles Villeneuve harmadik lett, 1979-ben pedig második. 1983-ban Patrick Tambay esett ki élről indulva, René Arnoux második helyezést ért el. 1984-ben és ’85-ben Michele Alboreto egyaránt harmadik lett, 1986-ban pedig mindkét pilóta dobogóra állhatott: Alboreto második, Stefan Johansson harmadik helyezettként. Az 1987-es versenyen tíz év után újra hazai versenyzőt indítottak a pályán Gerhard Berger személyében, de kiesett, akárcsak Alboreto.

1997-ben a felújított pályán Michael Schumacher hatodik lett, Eddie Irvine kiesett. 1998-ban Schumacher hibázott, miközben Häkkinent próbálta előzni, így a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de végül sikerült harmadik helyen befutnia Irvine előtt. 1999-ben a silverstone-i baleset után Irvine-nak kellett tartania a frontot, és sikerült is neki, megnyerte a futamot (bár ehhez kellett a két McLaren koccanása is a rajtnál). A beugró Mika Salo viszont ekkor még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a pontot még nem érő kilencedik helyen végzett. 2000-ben Schumacher a rajt után ütközött Ricardo Zontával és kiesett, Rubens Barrichello harmadik lett. 2001-ben Schumacher második lett Barrichello előtt, aki az utolsó körben engedte őt maga elé, ekkor még nem sejtettük, hogy fog ez még nagyobbat is szólni… Egy évvel később ugyancsak csapatsorrend döntött köztük Schumacher javára, ezúttal már a győzelemről. A közönségből óriási felháborodást váltott ki, Schumacher inkább fel is engedte csapattársát a dobogó tetejére és a trófeát is neki adta tovább. Az FIA vizsgálta az esetet, de az akkori szabályok mellett csak az eredményhirdetés rendjének felrúgása miatt büntethetett. A következő évtől azonban betiltotta a csapatutasítást (míg újra nem engedték egy másik Ferrari-botrány után…) A 2003-as versenyt már „izomból” nyerte Schumacher, Barrichello a dobogó harmadik fokára állhatott.

2014-ben Alonso ötödik, Kimi tizedik lett. 2015-ben Vettel negyedik helyezést ért el, míg a rajtrács második feléből induló Kimi az első körben összeütközött Alonsóval, kiütve mindkettejüket. 2016-ban az öt hely hátrasorolással induló Vettelnek a Mercedesek kerékcseréje után sikerült élre állnia, de megbosszulta magát, hogy túl sokáig hagyták kint szuperlágy gumikon: egy defekt véget vetett a versenyének. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. 2017-ben Vettel második helyezést ért el, Kimi ötödik helyen végzett. 2018-ban az időmérőn meglett volna a második sor, de Vettelt három hellyel hátrasorolták. A futamon sikerült a kettős dobogó, Kimi második lett Vettel előtt. Tavalyelőtt Leclerc megszerezte a pole pozíciót, a futamon sokáig nyerésre áll, de Verstappen a sportszerűség határait súrolva megelőzte őt, és miután az FIA nem találta szabálytalannak az esetet, Leclerc második lett, míg a Q3-ban mért kört nem teljesítő Vettelnek sikerült a negyedik helyre feljönnie (még úgy is, hogy az első kerékcserénél a csapat nem állt a helyzet magaslatán), miután megelőzte Hamiltont. Tavaly az Osztrák Nagydíjon Leclerc hetedik helyről rajtolva az előzetes várakozások alapján meglepetésnek számító második helyezést ért el, Vettel tizedik lett. A Stájer Nagydíj első körében egymással ütköztek, ami miatt előbb Vettel, majd néhány körrel később Leclerc is kiállni kényszerült.

AlphaTauri

Az előd Toro Rosso legjobb ausztriai eredménye két nyolcadik hely volt, az egyiket Verstappen ért el 2015-ben, a másikat Sainz 2016-ban.

A tavalyi Osztrák Nagydíj volt az AlphaTauri bemutatkozó versenye. Gasly hetedik helyével rögtön pontokat is szereztek. Kvjat az utolsóelőtti körben defekt és a felfüggesztés sérülése miatt kiesett, a megtett táv révén 12. helyezettnek számított. A Stájer Nagydíjon Kvjat szerzett pontot tizedikként, Gasly 15. helyen végzett.

Alfa Romeo

A korábbi Alfa Romeo csapat 1980-tól 1985-ig vett részt Osztrák Nagydíjakon, de pontot nem szerzett rajtuk.

A Sauber színeiben 1998-ban Alesi nagy meglepetésre második helyről rajtolhatott (kihasználva a pálya felszáradását), de a verseny nem sikerült itt ilyen jól, éppen az élről induló Fisichellával ütötték ki egymást. A csapat legjobb ausztriai eredménye 2001-ben Kimi negyedik helye volt. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber versenyzői, Leclerc és Marcus Ericsson 9‑10. helyen futottak be, az utolsó körben megelőzve Gaslyt.

Tavalyelőtt már az Alfa Romeo színeiben ugyancsak sikerült a kettős pontszerzés: Kimi kilencedik lett az első pontját elérő Giovinazzi előtt. Tavaly az Osztrák Nagydíjon Giovinazzi kilencedik helyezést ért el, Kimi a rosszul rögzített kerék miatt kiesett, biztonsági autós fázist okozva. A Stájer Nagydíjon Kimi 11., a váltócsere miatt elvben hátrasorolt (gyakorlatilag ugyanúgy 19. helyről rajtoló) Giovinazzi 14. helyen végzett.

Haas

A 2016-os Osztrák Nagydíjon Romain Grosjean hetedik helyezést ért el, míg Esteban Gutiérrez a 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2017-ben Grosjean hatodik lett, Magnussen hidraulikai problémával kiesett. A 2018-as volt a csapat történetének eddigi legjobb eredménye: az egyaránt Q3-ba jutott Grosjean és Magnussen 4-5. helyeken futottak be. Tavalyelőtt viszont egyikük sem szerzett pontot: Grosjean 16., Magnussen 19. lett. Tavaly az Osztrák Nagydíjon mindkét versenyző kiesett fékhiba miatt, Magnussen a futam első biztonsági autós fázisát okozta. A Stájer Nagydíjon Magnussen és a Q1-ben mért kört nem teljesítő, boxutcából rajtoló Grosjean 12–13. helyeken végeztek.

Williams

Az első Osztrák Nagydíjuk 1977-ben volt az Österreichringen, még March konstrukcióval, Patrick Nève a még nem pontszerző kilencedik helyen végzett. Egy évvel később már saját konstrukciójú autóval az egyedüli pilóta Alan Jones kiesett. Az 1979-es futamot Jones nyerte, ami a csapatnak sorozatban a harmadik győzelme volt. Egy évvel később második lett, a csapattárs Carlos Reutemann harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1982-ben Keke Rosberg ért el második helyezést. 1987-ben kettős győzelemmel búcsúztak a régi Österreichringtől: a háromszor elindított versenyen Nigel Mansell nyert Nelson Piquet előtt. A futam utáni emlékezetes jelenet volt még, amikor útban a dobogóra Mansell beverte a fejét egy betonkorlátba.

1997-ben aztán az A1-ring néven visszatérő pályát is győzelemmel köszöntötték: Jacques Villeneuve mesterhármassal nyerte a versenyt, Heinz-Harald Frentzen harmadik lett. 1998-ban Villeneuve hatodik helyen végzett, Frentzen műszaki hibával kiesett. 1999-ben Ralf Schumacher és Alessandro Zanardi sem ért célba. 2000-ben Jenson Button ötödik lett, Ralf ismét kiesett. 2001-ben Juan Pablo Montoya és Ralf is feladni kényszerült a versenyt technikai problémák miatt. 2002-ben Montoya harmadik lett (ő volt az eredményhirdetésen az egyetlen, aki megfelelő helyen állt és megfelelő díjat vett át) Ralf előtt. 2003-ban Ralf hatodik helyen végzett, Montoya motorhibával kiállt.

2014-ben Felipe Massának és Bottasnak sikerült megszereznie az első sort az időmérőn, ezzel megtörve a Mercedes uralmát az edzéseken. A futamon azonban nem sikerült győzelemre váltaniuk: Bottas (első dobogóját ünnepelve) harmadik lett Massa előtt. 2015-ben Massa állhatott a dobogó harmadik fokára, Bottas ötödik lett. 2016-ban Bottas kilencedik helyen végzett, Massát kiesettként huszadiknak jegyezték. 2017-ben Massa és Stroll 9-10. helyen futottak be. 2018-ban Szergej Szirotkin 13. lett Stroll előtt (eredetileg fordított sorrendben futottak be, de utóbbi tíz másodperc időbüntetést kapott). Tavalyelőtt Russel 18., míg Robert Kubica az utolsó, huszadik helyen végzett, előbbi két, utóbbi három kör hátránnyal. Tavaly az Osztrák Nagydíjon Latifi 11. helyen végzett, Russell az üzemanyagnyomás problémája miatt kiesett; az Stájer Nagydíjon Russell 16. lett Latifi előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5916605750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása