Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/15.

Török Nagydíj, Isztambul

2021. október 10. - F1 Hierro

Török Nagydíjat 2005-ben rendeztek először, 2011-ig maradt a versenynaptárban a futam. A legsikeresebb versenyzőnek Felipe Massa bizonyult, aki egymás után háromszor győzött a Ferrari színeiben. Kétszer a McLaren nyert (egyszer Kimi Räikkönen, egyszer Lewis Hamilton révén), egyszer a Brawn GP, amelynek jelenleg a Mercedes a jogutódja, ugyancsak egy alkalommal pedig a Red Bull, Sebastian Vettellel.

Hosszú kihagyás után tavaly újra ellátogatott a mezőny Isztambulba. A nedves pályán rendezett időmérő után úgy tűnt, a Racing Point és a Red Bull között dőlhet el az ugyancsak vizes verseny, végül mégis Hamilton nyert a Mercedesszel, aminek köszönhetően világbajnoki címet ünnepelhetett.

Idén bajnokavatás nem lesz a Török Nagydíjon, viszont a Mercedes és a Red Bull kiélezett küzdelme folytatódhat úgy, hogy ezúttal az élen Valtteri Bottasnak kellene tartania a frontot Max Verstappennel szemben.

Mercedes

A 2009-es Török Nagydíjat a jogelőd Brawn GP színeiben Jenson Button nyerte, Rubens Barrichello váltóhibával kiállt. Még 2008-ban az előd elődje, a Honda színeiben Barrichello a 257. futamán rajtolhatott el, ami akkor rekorddöntésnek számított – és egészen az tavalyi évig ő maradt a csúcstartó, míg Kimi felül nem múlta őt is.

2010-ben Michael Schumacher és Nico Rosberg 4–5. helyen futottak be. 2011-ben a két McLaren közé beférkőző Rosberg ötödik, Schumacher 12. helyen végzett.

Tavaly Hamilton hatodik helyről indult, a rajtnál előretört, majd az első kör végén ismét visszaesett. Később Verstappen hibája, Vettel lassú második cseréje és Stroll rossz húzásnak bizonyuló második cseréje után a második helyre jött előre, a 37. körben pedig Pérezt megelőzve élre állt. Ezzel megnyerte a futamot, bebiztosítva hetedik világbajnoki címét. Bottas kilencedik rajthelyről indulva a 14. helyen végzett, miután az első körben előbb kipördülve, majd Oconnal koccanva visszaesett.

Red Bull

2005-ben David Coulthard és Christian Klien 7–8. helyen végeztek. A következő két évben nullázott a csapat: 2006-ban Klien 11., Coulthard 15. lett; 2007-ben Coulthard tizedik lett, Mark Webber hidraulikai hibával kiállt. 2008-ban Webber hetedik lett, Coulthard kilencedik helye még nem ért pontot. 2009-ben sikerült a kettős dobogó: Webber második lett az élről induló Vettel előtt. 2010-ben győzelmi esélyeik voltak, de a két egymással csatázó versenyző összeütközött, Vettel kiesett, Webber tudta folytatni, de a két McLaren mögé tudott visszajönni, így harmadik helyezést ért el. 2011-ben Vettel megnyerte a versenyt, és meglett a kettős győzelem is, miután Webber sikerrel vívott a második helyért Alonsóval.

Tavaly a második helyről rajtoló Verstappen és a negyedik helyről rajtoló Alexander Albon a 6–7. helyen végeztek, miután a futam során mindkettejüknek volt megpördülése.

McLaren

2005-ben Kimi nyerte az első Török Nagydíjat, Juan Pablo Montoya a viszontagságai ellenére (a boxutcában majdnem elrántotta a töltőcsövet, az utolsó előtti körben ütközés Tiago Monteiróval, majd sérült autóval elvétett kanyar az utolsó körben) harmadikként csatlakozott hozzá a dobogón, megfutva a leggyorsabb kört is, ami egészen a mostani hétvégéig pályarekordnak számított. 2006-ban Pedro de la Rosa ötödik lett, Kimi kiállt, miután ütközés miatt defektet kapott. 2007-ben Alonso harmadik, Hamilton ötödik lett. 2008-ban Hamilton a dobogó második fokára állhatott, Heikki Kovalainen 12. helyen végzett. 2009-ben Hamilton és Kovalainen 13–14. helyen végeztek. 2010-ben kettős győzelmet arattak, kihasználva a két Red Bull ütközését: Hamilton nyert Button előtt. A csapat azt az utasítást adta, hogy spóroljanak, ami után Hamilton úgy vélte, Button nem fogja megelőzni, a két versenyző mégis csatázott egymássa, de Hamiltonnak sikerült felülkerekednie. 2011-ben a két pilóta a negyedik helyért küzdött egymással, végül Hamiltonnak lett meg, míg Button, akit a gumijai elfogyása után Rosberg is megelőzött, hatodik lett.

Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q2-ben és hátrasorolást is kaptak, de mind a ketten pontot szereztek: Sainz egészen az ötödik helyig tört előre, míg Norris leggyorsabb körrel nyolcadik lett.

Aston Martin

Tavaly a Racing Point színeiben az élről induló és sokáig vezető Stroll a második kerékcsere után a rosszul tapadó új átmeneti gumikkal visszaesett, kilencedik helyen végzett, míg a harmadik helyről rajtoló Pérez csapattársa második kerékcseréje után élre állt, de Hamilton megelőzte, így a dobogó második fokára állhatott.

Alpine

A Renault színeiben Alonso az első két Török Nagydíjon (2005, 2006) a dobogó második fokára állhatott. Tavaly mindkét versenyző Q3-ba jutott, de a rajt után egymással koccantak, ami után Ocon visszaesett, végül csak egy pont jött össze: Ricciardo és Ocon 10–11. helyen végeztek.

Ferrari

2005-ben az első Török Nagydíjon nem szereztek pontot: Michael Schumacher autója megsérült, miután ütközött Webberrel, bár egy ideig még visszatért a versenybe, 32 kör után kiállt; Barrichello tizedik helyen végzett. Ezután Felipe Massa sikersorozata következett: 2006-ban itt szerezte első pole-ját és futamgyőzelmét is, majd 2007-ben és 2008-ban mindkettőből sikerült hármas sorozatot összehoznia. Csapattársa is rendre ott volt a dobogón. 2006-ban Schumacher harmadik lett, elsősorban amiatt, hogy biztonsági autó alatt a boxban várakoznia kellett, míg végeztek a csapattársa autójával, később pedig hiába támadta Alonsót, nem sikerült megelőznie. 2007-ben Kimivel kettős győzelmet arattak, 2008-ban pedig szintén a finn lett harmadik. 2009-ben viszont a dobogó sem lett meg: Massa hatodik, Kimi a pontot nem érő kilencedik helyen végzett. 2010-ben Massa és Alonso 7–8. helyen végeztek. 2011-ben a Webbert üldöző Alonso állhatott a dobogó harmadik fokára, Massa 11. lett.

Tavaly a Q2-es kiesés után Vettel harmadik helyezést ért el, utoljára állva a csapat színeiben dobogóra; az első kerékcserére korán kiálló Leclerc negyedikként futott be mögötte, miután az utolsó körben hiába próbálta előzni Pérezt a második helyért, és így még a harmadik helyet is elvesztette csapattársával szemben.

AlphaTauri

2006-tól 2011-ig a jogelőd Toro Rosso vett részt a Török Nagydíjakon. Pontot szerezniük egyedül 2011-ben sikerült, amikor Sébastian Buemi kilencedik lett.

Tavaly Danyiil Kvjat és Gasly 12–13. helyen végeztek.

Alfa Romeo

2005-ben a Sauber indult a Török Nagydíjon, 2006-tól 2009-ig a BMW Sauber, majd 2010–11-ben ismét az önálló Sauber. 2007-ben Nick Heidfeld, 2008-ban Robert Kubica ért el negyedik helyezést, utóbbi futamon Heifeld ötödik lett.

Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de pontot nem szereztek: Kimi 15. lett, Giovinazzi váltóhibával kiesett.

Haas

Tavaly Romain Grosjean a Latifival való ütközés következtében kiállt; Kevin Magnussen 55 kör után a rossz látási viszonyokra hivatkozva feladta a versenyt, a megtett táv révén 17. helyezettnek jegyezték.

Williams

2005-ben Webber és Heidfeld is jobb hátsó defekt miatt adta fel a futamot. 2006-ban sem szereztek pontot: Webber tizedik lett, Nico Rosberg vízszivárgás miatt állt ki. 2007-ben Rosberg hetedik, Alexander Wurz 11. helyen végzett. 2008-ban Rosberg nyolcadik lett, Nakajima Kazuki kiállt, miután ütközött Giancarlo Fisichellával. 2009-ben Rosberg ötödik, Nakajima 12. helyen futott be. A következő két futamon nulláztak: 2010-ben Barrichello 14., Hülkenberg 17.; 2011-ben Barrichello 15., Pastor Maldonado 17. helyen végzett.

Tavaly mindkét versenyző a boxutcából rajtolt, Russell 16. helyen végzett, Latifi a Grosjeannal való ütközés következtében kiállt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr816716202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása