Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/17.

Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóváros

2021. november 07. - F1 Hierro

A tavalyi kényszerű kihagyás után visszatér a mezőny Mexikóba. A verseny neve ezúttal hivatalosan Mexikóvárosi Nagydíj, de a helyszíne maradt ugyanaz, mint az összes eddigi Mexikói Nagydíjnak, így a visszatekintés szempontjából nincs jelentősége ennek a változásnak.

A Mexikói Nagydíjaknak három korszaka volt: először 1963-tól 1970-ig rendezték (mármint a világbajnokság keretein belül, mert előtte már 1962-ben is volt), utána 1986-tól 1992-ig, majd 2015-ben tért vissza ismét. A korábbi időszakokban nyert ezen a pályán versenyt a Ferrari, a McLaren és a Williams is, valamint a mostani Alpine csapat közvetett elődje, a Benetton is itt szerezte első győzelmét. A hibrid érában eddig háromszor a Mercedes nyert (beleértve a legutóbbi itteni versenyt), kétszer a Red Bull Racing. Most is ez a két csapat van az első két rajtsorban, hogy folytatódhassanak küzdelmeik a világbajnoki címért.

Mercedes

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon az első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Nico Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt. 2016-ban hasonló eredményt értek el, de fordított sorrendben, ezúttal Hamilton győzött a Verstappen ellen a második pozíciót megtartó Rosberg előtt. 2017-ben a második sorból rajtoltak, Hamilton autója összeért Vettelével, emiatt defektet kapott, a futam végére a kilencedik helyre zárkózott vissza, így is meglett a világbajnoki cím. Bottas a dobogó második fokára állhatott. 2018-ban nem sikerült dobogóra állniuk, miután mindkét versenyző alatt elfogytak a gumik és egy kör különbséggel elfékezték magukat, a második kerékcsere után Hamilton és a leggyorsabb kört futó Bottas a 4–5. helyen végeztek, ezzel Hamilton megvédte a címét. Tavalyelőtt Hamilton a második sorból rajtolva győzött az egy kerékcserés taktikának köszönhetően. A Q3 végén a palánknak ütköző Bottas a harmadik sorból rajtolhatott, a futamon harmadik helyezést ért el, amivel matematikai esélye maradt a világbajnoki címre.

Red Bull

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon Danyiil Kvjat és Ricciardo a 4-5. helyen futottak be. 2016-ban a második sorból indulva Verstappen harmadik, Ricciardo ötödik helyen ért célba. Verstappen azonban kanyarlevágás miatt kapott öt másodperc büntetést, később viszont a Ricciardo ellen szabálytalanul védekező Vettelre is kiszabtak tíz másodpercet, így hivatalosan Ricciardo lett a harmadik, Verstappen a negyedik. 2017-ben a második helyről induló Verstappen a rajt után élre állt, megnyerte a futamot. Ricciardo turbóproblémával kiállt. 2018-ban az első sorból indultak, de Ricciardo a 62. körben a második helyről hidraulikai hibával kiállt, a rajtnál élre álló Verstappen ismét győzött. Tavalyelőtt Verstappen az időmérőt élen zárta, de mivel nem lassított a Q3 végi sárga zászlónál, három hellyel hátrasorolták. Alexander Albon a harmadik sorból rajtolt. Verstappen a rajtnál koccant Hamiltonnal, ami miatt visszaesett. A negyedik körben megelőzte Bottast, de a két autó összeért, megsérült a jobb hátsó kereke, ráadásul azután kapott defektet, hogy elhaladt a boxbejárat mellett, így egy kört három keréken megtéve jelentős időt veszített, a mezőny végéről kellett felzárkóznia. Albon és Verstappen végül az 5–6. helyen futottak be.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Alain Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Stefan Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Gerhard Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

2015-ben mindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Jenson Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával. 2016-ban Button és Alonso 12-13. helyen végeztek. 2017-ben megint csak jókora rajtbüntetésekkel indultak a versenyzők, de Alonso feljött a tizedik helyig, Hamilton dolgát is megnehezítve, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban Vandoorne nyolcadik helyezést ért el, Alonso autója a rajt után beleakadt Ocon levált szárnydarabjába, majd néhány körrel később kiállni kényszerült. Tavalyelőtt a negyedik sorból indultak, jól is rajtoltak, de nem szereztek pontot: Sainz a 13. helyen végzett, míg Norrisnak a 13. körben elrontották a kerékcseréjét (nem volt rendesen rögzítve a bal első, amikor elengedték), az időveszteség miatt az utolsó helyre esett vissza, később ki is állt.

Aston Martin

Az előd Force Indiának (nem számítva a Racing Point Force Indiát) rendre sikerült a kettős pontszerzés a Mexikói Nagydíjon. A legjobban a 2017-es futamuk sikerült, ahol Ocon ötödik, Pérez hetedik helyezést ért el.

A Racing Point színeiben tavalyelőtt Pérez hetedik, Stroll 12. lett.

Alpine

Az 1986-os Mexikói Nagydíj emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

2015-ben a Lotus színeiben Romain Grosjean tizedikként szerzett egy pontot. Renault név alatt 2018-ban NicoHülkenberg hatodik helyezést ért el, tavalyelőtt pedig sikerült a kettős pontszerzés: Ricciardo nyolcadik lett, Hülkenberg pedig Kvjattal ütközve visszaesett a 11. helyre, de a Toro Rosso pilótja tíz másodperc időbüntetést kapott az esetért, így meglett a pontszerző tizedik hely.

Ferrari

Ott voltak már az első világbajnokságba számító Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. Indítottak hazai versenyzőt is Pedro Rodríguez személyében, aki hatodik lett. 1965-ben Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Nigel Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett: Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban: Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a 2015-ös futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Bottasszal ütközött. 2016-ban Kimi és Vettel 6-7. helyről rajtoltak. A futamon Vettel a két Red Bull között negyedikként ért célba, Verstappen kanyarlevágással tartotta maga mögött (kihozva a sodrából), ami alatt a felzárkózó Ricciardo ellen szabálytalan módon védekezve tartotta a helyét. Előbb Verstappent büntették öt másodpercre, így Vettel felállhatott a dobogó harmadik fokára, de utóbb ő is kapott tíz másodpercet, így végül ötödik lett a két Red Bull mögött és a csapattárs Kimi előtt, aki Hülkenberg megelőzésével szerezte meg (vissza) a pozíciót. 2017-ben Vettel élről indult, de a rajt után az őt megelőző Verstappennel és Hamiltonnal is koccant, ami miatt megsérült az első szárnya. A negyedik helyre sikerült visszajönnie, ami nem volt elég a bajnoki esélyek életben tartására. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. 2018-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Vettel második lett Kimi előtt, azonban a maradék esélyek is szertefoszlottak a világbajnoki címre. Tavalyelőtt mindkét versenyző az első sorból rajtolhatott, miután Verstappent három hellyel hátrasorolták. A rajt után is maradt Leclerc az élen Vettel előtt. A második kerékcserénél azonban Leclerc időt veszített, így végül Vettel lett a második, Leclerc pedig negyedik helyen futott be, megfutva a leggyorsabb kört.

AlphaTauri

A Toro Rosso színeiben a 2015-ös Mexikói Nagydíjon Verstappen a kilencedik, Sainz a 13. helyen végzett. 2016-ban az egyaránt öt-öt másodperces büntetés kapott Sainz 16., Kvjat 18. lett. 2017-ben itt is változtattak a pilótafelálláson, kicsit szövevényesen: Gasly visszatért a csapathoz, de nem a saját korábbi autójába, mert ott már az állandó szerződést kapott Brendon Hartley ült, hanem megint csak Kvjat helyére, aki az előző versenyen Sainz helyére tért vissza. A futamon a stewardok engedélyével indulhatott, edzésidő hiányában, 13. helyen végzett, míg Hartley motorhibával kiállt. 2018-ban a hátrasorolás miatt a rajtrács végéről induló Gasly tizedik, az ütközés okozása miatt öt másodperc büntetést kapó Hartley 14. lett. Tavalyelőtt a két versenyző az ötödik sorból rajtolhatott. Kvjat eredetileg kilencedik helyen futott be Gasly előtt, de a Hülkenberggel való ütközés miatt tíz másodperc büntetést kapott, így Gasly lett a kilencedik, Kvjat 11. helyen végzett.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat egyik időszakában sem volt Mexikói Nagydíj a versenynaptárban.

A Sauber 2015-től 2017-ig nem szerzett pontot a pályán, 2018-ban viszont az Alfa Romeo Saubernek mindkét autóval sikerült a Q3-ba jutás és a pontszerzés is: Leclerc hetedik, Marcus Ericsson kilencedik lett.

Tavalyelőtt Alfa Romeo név alatt Giovinazzi 14. helyen végzett, Kimi túlmelegedés miatt kiesett.

Haas

2016-ban a hazai pályán versenyző, a futam elején ütközésbe keveredő Esteban Gutiérrez 19. lett a boxutcából rajtoló Grosjean előtt. 2017-ben Kevin Magnussen nyolcadikként pontot szerzett, míg Grosjean utolsó célba érkezőként 15. helyen végzett. 2018-ban Grosjean és Magnussen 15–16. helyen végeztek. Tavalyelőtt Magnussen 15., Grosjean 17. lett.

Williams

Az 1986-os Mexikói Nagydíjon Nelson Piquet és Mansell 4–5. helyen értek célba a Williams-Hondákkal. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault-motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

2015-ben Bottas harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Felipe Massa hatodik lett. 2016-ban Bottas és Massa 8-9. helyről indulva a versenyen is ezekben a pozíciókban végeztek. 2017-ben Stroll hatodik helyezést ért el, Massa 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Stroll és Szergej Szirotkin 12–13. helyen futottak be. Tavalyelőtt Russell 16., Robert Kubica 18. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5816748192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása