Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/19.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2021. december 11. - F1 Hierro

A 2014 óta tartó hibrid érában az Abu-Dzabi Nagydíjak két alkalommal a Mercedes háziversenyét döntötték el a világbajnokságban, a többi évben tét nélküli zárófutamok voltak, ahova a Mercedes a két világbajnoki cím birtokában érkezett. Ezúttal viszont a Mercedesnek és Lewis Hamiltonnak a Red Bull Racing versenyzőjével, az azonos pontszámmal álló és több győzelemmel rendelkező Max Verstappennel kell megküzdenie. A Red Bull egyszer már ünnepelhette itt a világbajnoki címet, méghozzá a legelsőt Sebastian Vettellel 2010-ben. A versenyzők mellett a konstruktőrök világbajnoksága is ezen a versenyen dől el, bár itt a Mercedes jelentősebb előnyben van. A Mercedes a legsikeresebb csapat a pályán, 2014-től sorozatban hatszor nyertek az emitárusokban. Tavaly azonban a Red Bull megtörte a sorozatot, összességében pedig a negyedik győzelmét szerezte a pályán. A két idei esélyesen kívül az Alpine közvetett elődje, a Lotus nyert Abu-Dzabiban még 2012-ben Kimi Räikkönennen, aki most az Alfa Romeo színeiben a búcsúversenyére készül.

Az idei múltidéző sorozat a végére ért, várjuk, mit hoz ma az időmérő és holnap a mindent eldöntő futam!

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott, Rubens Barrichello negyedik lett mögötte.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. 2016-ban viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. 2017-ben első sorból indulva kettős győzelmet arattak Bottas, Hamilton sorrendben. 2018-ban az első sorból indultak, Hamilton élről indulva győzelemmel zárta az ötödik világbajnoki címét hozó szezont, a 35.-től 39. körig Vettel és a Red Bullok ellen három pozíciót vesztő Bottas ötödik lett. Tavalyelőtt Hamilton élről indulva, pluszpontot érő leggyorsabb körrel győzött, az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végéről induló Bottas negyedik helyre jött fel. Tavaly a második és harmadik rajthelyről indulva a futam végén is a dobogó két oldalára állhattak: Bottas második, a Covid-fertőzés miatti kihagyás után visszatérő Hamilton harmadik lett.

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Danyiil Kvjat tizedik helyen futott be. 2016-ban Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappen a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. 2017-ben Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be. 2018-ban a harmadik sorból indulva a rajtot elrontó, majd visszazárkózó Verstappen harmadik lett a csapattól búcsúzó Ricciardo előtt. Tavalyelőtt a Bottas hátrasorolása után az első sorból rajtoló Verstappen második, Alexander Albon hatodik lett. Tavaly Verstappen élről indulva rajt-cél győzelmet aratott, a csapattól és – ideiglenesen – a mezőnyből távozó Albon ötödik helyről rajtolva negyedik lett, a 6. körben megelőzve Norrist.

McLaren

Az első itteni futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez kilencedik, Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Kevin Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. 2016-ban Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). 2017-ben Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban a Forma–1-től (egy időre) elköszönő Alonso 11., a szintén távozó Vandoorne 14. helyen végzett. A csapaton belüli időmérős párharcot Alonso 21-0-ra megnyerte. Alonso begyűjtött három ötmásodperces büntetést is kanyarlevágások miatt. Tavalyelőtt mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: Norris nyolcadik lett, egy helyet veszítve az utolsó körben, míg Sainz a Renault-kat megelőzve tizedik. Tavaly a negyedik helyről rajtoló Norris és a hatodik helyről induló Sainz 5–6. helyen futottak be, ezzel a csapatnak meglett a konstruktőri harmadik helyezés.

Aston Martin

A Force India gyakran szerzett pontot a pályán, többször volt kettős pontszerzésük is. Legjobban a 2015-ös versenyük sikerült, amikor Pérez ötödik, Nico Hülkenberg hetedik lett.

2018-ban a Racing Point csapat utoljára indult itt Force India-konstrukcióval, Pérez nyolcadik lett, Ocon bejutott a Q3-ba, de öt másodperc büntetést kapott, miután a Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, a verseny hajrájában motorhibával kiesett. Tavalyelőtt immár Racing Point konstrukcióval Pérez hetedik lett, az utolsó körben megelőzve Norrist; Stroll, aki a rajtnál koccant Gaslyval, fékhiba miatt kiesett. Tavaly a Q3-ba jutó Stroll tizedik lett, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Pérez a 10. körben kiállni kényszerült, éppen az erőforrás hibája miatt, ami miatt a csapat a McLaren mögött végzett a konstruktőri tabellán.

Alpine

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a Renault-tól (hogy aztán idén visszatérjen az utódformációhoz), Romain Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, még kevésbé sejthettük, hogy kilenc évvel később megtöri) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy Alonsót maga mögött tartotta.

2012-ben itt volt a Lotus F1 Team számára a szezon fénypontja: Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…).

A Renault visszatérése óta két hatodik hely volt a legjobb helyezés a pályán: 2017-ben Hülkenberg, 2018-ban Sainz érte el. Tavaly Ricciardo leggyorsabb körrel hetedik, Ocon kilencedik lett.

Ferrari

Az első futamon Kimi 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. lett. 2010-ben Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. 2016-ban Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. 2017-ben Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett. 2018-ban a második rajtsort szerezték meg, a futamon Vettel leggyorsabb körrel második lett, miután megelőzte Bottast; Kimi az erőforrás hibája miatt kieséssel búcsúzott másodjára is a csapattól. Tavalyelőtt Bottas büntetése után mindkét autó a második sorból indulhatott, Leclerc a rajtnál a második helyre tört előre, Vettel előzési kísérletét visszaverte Verstappen. A 13. körben egymás után állt ki kerékcserére a két versenyző, a másodikként cserélő Vettelnél gondok adódtak a bal elsővel, így időt veszített. A 32. körben Leclerc-t megelőzte Verstappen, így ő harmadik lett, míg Vettel ötödik, az utolsóelőtti körben Albont előzve. A csapatot a verseny után pénzbüntetéssel sújtották, miután a bejelentettől eltérő mennyiségű üzemanyagot találtak Leclerc autójában a futam előtti átvizsgáláson. A tavalyi versenyt pont nélkül zárták: a három rajthely hátrasorolással 12. helyről induló Leclerc és a Q2-ben kieső, a Scuderiától elköszönő Vettel 13–14. helyen végeztek. A virtuális biztonsági autó alatt cserélőkkel szemben eltérő gumitaktikával próbálkoztak, de nem fizetődött ki.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso színeiben a 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, ez lett a csapat legjobb itteni eredménye.

Tavaly a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott. A futamonGasly nyolcadik, a csapat színeiben és (eddig?) a Forma-1-ben utoljára induló Kvjat 11. helyen végzett.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

Az újra önállóvá vált Sauber legjobb eredménye a pályán Kobayashi Kamui hatodik helye volt 2012-ben. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben a Q3-ba jutó Leclerc hetedik helyezést ért el, a csapattól és a Forma–1-ből is távozó Marcus Ericsson a 25. körben az erőforrás hibájával kiesett.

Tavalyelőtt az Alfa Romeo színeiben Kimi 13., Giovinazzi 16. helyen végzett. Tavaly Kimi 12., Giovinazzi 16. lett.

Haas

2016-ban Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean 11., Magnussen 13. lett. 2018-ban Grosjean bejutott a Q3-ba, a rajt után ütközött Hülkenberggel, utóbbinak első látásra rémisztő balesetét és kiesését okozva. Végül Grosjean, Magnussen sorrendben 9-10. helyekkel szereztek pontokat. Tavalyelőtt Magnussen és Grosjean 14–15. helyen végeztek. Tavaly a Forma–1-től elköszönő, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Magnussen és a Bahreini Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett Grosjeant helyettesítő Pietro Fittipaldi 18–19. helyen végeztek.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki az utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Pastor Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. 2016-ban a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. 2017-ben az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett. 2018-ban Stroll 13. lett, Szergej Szirotkin pedig 15. helyen végzett eddigi (?) utolsó Forma–1-es futamán. Tavalyelőtt Russell 17., Kubica – akkor úgy tűnt, hogy a Forma–1-ben, de végül csak a csapat színeiben – az utolsó futamán 19. helyen végzett. Tavaly Russell a mercedeses helyettesítés után 15. hellyel tért vissza a csapathoz, Latifi 17. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7116780926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása