Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/3.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2022. április 09. - F1 Hierro

A melbourne-i Albert Parkban rendezett Ausztrál Nagydíj 1996-tól 2019-ig megszokott nyitófutama volt a világbajnoki szezonoknak (kivételt 2006 és 2010 jelentett a Bahreini Nagydíjjal). Ennek köszönhetően sok pilótának itt volt a bemutatkozó versenye, a jelenlegi húsz főből tizenkettőnek, köztük a címvédő Max Verstappennek, a csapattársának, Sergio Péreznek, a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak, a listavezető Charles Leclerc-nek vagy a másik Ferrari-pilótának, Carlos Sainznak.

Tavalyelőtt is itt kezdődött volna az idény az eredeti tervek szerint, a mezőny össze is gyűlt, de a világjárvány közbeszólt, pénteken úgy döntöttek, nem rendezik meg a nagydíjat, így egészen nyárig kellett várni a szezonkezdetre. Tavaly még mindig nem voltak adottak a körülmények a visszatérésre, idén azonban, ha nem is nyitófutamként, de ismét szerepel a versenynaptárban Melbourne, immár megújult vonalvezetéssel.

A verseny legutóbbi győztese Valtteri Bottas, aki idén már az Alfa Romeo színeiben indult, jóval kevesebb eséllyel. Rajta kívül a jelenlegi pilóták közül világbajnokok nyertek Melbourne-ben: Sebastian Vettel (aki két kihagyott hétvége után visszatér a mezőnybe) háromszor, Lewis Hamilton kétszer, Fernando Alonso egyszer. Idén a tabella első két helyezettje, Charles Leclerc és Max Verstappen indulhat az első sorból, akik még nem nyertek Ausztráliában. A két évvel ezelőtti versenyen előbbi ötödik, utóbbi harmadik helyezést ért el. Most mindkettejük előtt itt a javítási lehetőség, de melyiküknek sikerül? Vagy közbeszól valaki?

Verstappen

A címvédőnek hét éve a Toro Rosso színeiben itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban tizedik lett. 2017-ben a Red Bull pilótájaként ötödik helyről indult, a futamon kicsit bezavart Vettel és Hamilton csatájába (utóbbi bosszúságára), végül ötödikként zárt a Ferrarik és a Mercedesek mögött. 2018-ban negyedik helyről indult. A rajt után Magnussen megelőzte őt. Később próbálta visszaelőzni, de a 10. körben megpördült és visszaesett, végül a hatodik helyet tudta megmenteni. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, a 31. körben megelőzte Vettelt, így harmadik helyezést ért el.

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként hazai pályán volt az első Forma–1-es versenyhétvégéje. 2012-ben már rajthoz állhatott a futamon is, kilencedik helyével megszerezte pályafutása első pontjait. 2013-ban a kipufogó hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben első Red Bull-os versenyén a dobogó második fokán ünnepelhetett az ausztrál közönség előtt – de túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen: az üzemanyag-fogyasztás körüli visszásságok miatt megfosztották helyezésétől. 2015-ben hatodik lett. 2016-ban leggyorsabb kört futott, és a dobogóra is volt esélye, de a gumiválasztás miatt végül negyedik lett. A 2017-es hétvégéje nem túl jól alakult: az időmérőn a Q3-ban nem tudott mért kör futni, váltócsere miatt még öt hellyel hátrébb is sorolták. A futamon a rajtrácsra menet megállt az autója, nem sikerült időben helyrehozni, így a boxutcából rajtolt a harmadik körben, de 25 kör után fel kellett adnia a versenyt. 2018-ban ötödik lett az időmérőn, de három hellyel hátrébbról indult, miután az egyik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászlónál. A futamon Nico Hülkenberggel és Grosjeannal is megvívva feljött a negyedik helyre. 2019-ben Renault-val lemaradt a Q3-ról. A rajtnál Pérezt próbálta előzni, az ütközés elkerülése érdekében kihúzódott, de az első szárnyát elvesztette. Vissza tudott térni a boxutcába javításra, és folytatta a versenyt, de a 31. körben feladta a versenyt.

Norris

Itt volt 2019-ben az első Forma–1-es versenye, az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon 12. helyen végzett.

Vettel

A 2007-es versenyhétvégén a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Első három melbourne-i futamán kiesett: 2008-ban a Toro Rosso színeiben rögtön a rajt után karambolozott, 2009-ben első Red Bull-os versenyén Robert Kubicával ütköztek (ekkor a megtett táv miatt elkönyvelték 13.-nak); 2010-ben élről indult, de a bal első kerék hibája miatt kicsúszott. 2011-ben viszont pole-ból rajtolva zavartalan győzelmet aratott, megkezdve azévi elsöprő menetelését. 2012-ben második lett. 2013-ban pole pozícióból indulva a harmadik helyen végzett. 2014-ben motorhiba miatt adta fel a versenyt. 2015-ben a dobogó harmadik fokára állva mutatkozott be a Ferrarinál. 2016-ban a megismételt rajt után a két Mercedes elé ugrott, de a félbeszakítás alatti gumiválasztásból rosszabbul jött ki, a kerékcsere után mögéjük jött vissza, és hiába próbálta megelőzni Hamiltont, kisodródott, így ismét harmadik helyen fejezte be a futamot. 2017-ben a második rajthelyről indult, a későbbi kerékcseréje után sikerült Hamilton elé visszajönnie (akinek Verstappennel is meggyűlt a baja), győzelemmel nyitotta a szezont. 2018-ban a harmadik helyről rajtolt. Hamilton és Kimi Räikkönen kerékcseréje után élre állt, majd ő maga a virtuális biztonsági autó cserélt kereket, sikerült az első helyre visszatérnie, és ismét megnyernie a futamot. 2019-ben harmadik helyről rajtolt, a 31. körben Verstappen megelőzte, így negyedik lett.

Latifi

Tavalyelőtt itt lehetett volna az első Forma–1-es futamrészvétele, de a Covid-helyzet miatt az utolsó pillanatban lefújták a nagydíjhétvégét, így a bemutatkozása még néhány hónapot várnia kellett. Most először vehet részt az Ausztrál Nagydíjon.

Gasly

2018-ban kiesett, miután a Toro Rossóban megadta magát a Honda motor. 2019-ben itt indult először a „nagycsapat”, a Red Bull Racing színeiben, az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon 11. helyen végzett.

Pérez

2011-ben többekhez hasonlóan ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobayashi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben aztán tényleg megkaphatta a pontokat, miután nyolcadik lett. 2013-ban első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. A következő két évben már Force India színeiben mindkétszer tizedikként sikerült befutnia. 2016-ban a 13. helyen végzett. 2017-ben az időmérőn 11. helyen végezve (Ricciardo büntetése miatt tizedik helyről indulva) a futamon hetedik helyezést ért el. 2018-ban 11. helyen zárta a futamot. 2019-ben a Racing Point színeiben tizedik rajtkockából indulva a 13. helyen végzett.

Alonso

A kétszeres világbajnok 2001-ben bemutatkozó versenyén Minardival 12. helyen futott be. 2003-ban egy év tesztpilótáskodás után tért vissza a Renault színeiben, hetedik helyével megszerezte első pontjait (ő lett az első haszonélvezője annak, hogy nyolcra bővítették a pontszerzők számát), ezen a pályán attól kezdve egészen 2014-ig mindig pontot szerzett, amikor indult. 2004-ben harmadik lett a két Ferrari mögött, 2005-ben leggyorsabb körrel megfejelve megismételte ezt a helyezést, majd 2006-ban megszerezte eddigi egyetlen ausztráliai győzelmét. 2007-ben második hellyel mutatkozott be a McLaren–Mercedesnél. 2008-ban megtört a dobogós széria: újra Renault-val negyedik lett, majd 2009-ben ötödik, 2010-ben és 2011-ben Ferrarival negyedik (utóbbi alkalommal úgy érte el, hogy az elején ütközés miatt visszaesett), 2012-ben ötödik. 2013-ban hat év után ismét a dobogó második fokára állhatott. 2014-ben negyedik helyen végzett. A 2015-ös versenyt a barcelonai teszten történt balesete miatt kihagyni kényszerült. 2016-ban McLaren-Hondával először fordult elő, hogy nem fejezte be a melbourne-i futamot: az Esteban Gutiérrezzel történt ütközése után beleszállt a gumifalba, ami miatt félbe kellett szakítani a versenyt. A baleset következtében a következő futamon, Bahreinben nem indulhatott. 2017-ben a tizedik helyen haladt, amikor Ocon és Hülkenberg gyors egymásutánban megelőzték, majd a padlólemez sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel ötödik helyezést ért el.

Leclerc

2018-ban a Sauber színeiben itt volt az első futamrészvétele, 13. helyen végzett. 2019-ben időmérőn és futamon is ötödik hellyel mutatkozott be a Ferrarinál.

Stroll

2017-ben öt rajthely büntetést kapott, miután a Williamsben váltót cseréltek, de amúgy is utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, így csak eggyel hátrébb kellett indulnia. Végül fékhiba miatt nem sikerült célba érnie a bemutatkozó versenyén. 2018-ban a 14. helyen végzett. 2019-ben először indult a Racing Point színeiben, bár az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon kilencedik helyezésért ért el, ami az eddigi egyetlen ausztráliai pontszerzése.

Magnussen

2014-ben itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült versenye: mclarenes csapattársát, Jenson Buttont is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ilyesmi előtte 1996-ban sikerült Jacques Villeneuve-nek. A 2015-ös szezon során egyedül erre a versenyre nevezett: a sérült Alonso helyettesítésére indították, de motorhiba miatt elrajtolnia sem sikerült. 2016-ban a Renault színeiben a 12. helyen végzett. 2017-ben az első körben ütközött Marcus Ericssonnal, később a Haas felfüggesztésének sérülése miatt állt ki. 2018-ban csapattársát, Romain Grosjeant megelőzve hatodik lett az időmérőn, a rajtrácson egy hellyel előrébb indulhatott. A futamot is jól kezdte, lerajtolva Verstappent, de laza kerékrögzítés miatt ki kellett állnia. 2019-ben hetedik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el.

Tsunoda

Első ausztráliai versenyén vehet részt.

Albon

2019-ben itt mutatkozott be a mezőnyben a Toro Rosso színeiben, 14. helyen végzett.

Zhōu

Először versenyezhet Ausztráliában.

Ocon

2017-ben egy Alonso ellen bemutatott szép előzés és egyúttal a Hülkenberg elleni sikeres védekezés után tizedik hellyel tette le a névjegyét a Force Indiánál, első Forma–1-es pontját szerezve. 2018-ban a 12. helyen végzett.

Hamilton

A hétszeres világbajnok is Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedesszel színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte Jacques Villeneuve-nek sikerült dobogós helyen bemutatkoznia ugyanott, 1996-ban). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat (eltitkolta előlük, hogy ő engedte el maga mellett Trullit a biztonsági autó alatt), így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. 2013-ban ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. 2014-ben pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. 2015-ben mesterhármassal nyerte a szezonnyitót. 2016-ban ismét élről indult, de az elrontott rajt után a Ferrarik mögé került, csapattársával, Nico Rosberggel össze is koccantak, ami miatt meg is sérült az első szárnya. A verseny végére a második helyre sikerült visszajönnie, többek között a csapat taktikájának köszönhetően. 2017-ben élről indult, a rajt után is megtartotta vezető helyét, de a korai kerékcseréje után beragadt Verstappen mögé, így Vettel mögé került, végül ismét második helyen zárt. 2018-ban sorozatban harmadjára lett edzéselső. A futamon a kerékcseréig tartotta a vezető helyet, a virtuális biztonsági autós fázis alatt azonban Vettelnek sikerült elé visszajönnie, így ismét második lett a futamon. 2019-ben zsinórban hatodjára indult az élről, a rajtnál a csapattárs Bottas megelőzte, így második lett a futamon, zsinórban negyedjére.

Schumacher

Első ausztráliai versenyén vehet részt.

Sainz

2015-ben itt mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rosso színeiben, kilencedik hellyel, amit a következő évben sikerült megismételnie. 2017-ben bejutott a Q3-ba, a nyolcadik helyről indulva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva tizedik lett. 2019-ben első mclarenes nagydíján az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futam 11. körében az erőforrás túlmelegedése miatt kiállt.

Russell

2019-ben itt mutatkozott be a Forma–1-ben, Williamsszel kiesett.

Bottas

2013-ban a bemutatkozó versenyén a Williams pilótájaként 14. helyen végzett, 2014-ben ötödik hellyel indította a szezont. 2015-ben a hatodik rajthelyet szerezte meg, de hátsérülése miatt visszalépett a futamrészvételtől. 2016-ban  nyolcadik helyen végzett. 2017-ben itt mutatkozott be új csapata, a Mercedes színeiben, harmadik helyről rajtolva. Bár a futam elején visszaesett, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban az időmérője rosszul alakult: nem tudott mért kört menni a Q3-ban, majd hátra is sorolták öt hellyel váltócsere miatt. A futamon nyolcadik helyen végzett. 2019-ben a második helyről indult, a rajtnál élre állva sikerült megnyernie a szezonnyitót, és leggyorsabb kört futva első haszonélvezője lett a bónuszpont visszavezetésének.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8217801609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása