Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/7.

Azeri Nagydíj, Baku

2022. június 11. - F1 Hierro

Bakuban az eddigi Forma-1-es versenyeken háromszor a Mercedes, kétszer a Red Bull Racing győzött, beleértve a tavalyi futamot is. Igaz, akkor a Red Bullnál az egyik szemük sírt, a másik nevetett, hiszen  bajnokaspiráns Max Verstappen versenyének defekt vetett véget. Ugyanakkor a Mercedes pont nélkül távozott, hiszen Lewis Hamilton az újraindítás után egy "elnyomkodás" következtében nem tudta bevenni az első kanyart, így a mezőny végére került, míg másik akkori versenyzőjük, Valtteri Bottas gyengén teljesített a hétvégén. Ugyanakkor a dobogónak örülhetett tavaly az Aston Martin és az AlphaTauri is. A Red Bull idei kihívójának, a Ferrarinak még hiányzik a bakui győzelem, eddig második helyek a legjobbjai. Tavaly Charles Leclerc ugyan megszerezte a pole pozíciót, de végül negyedik helyen zárt (pont, mint két hete Monacóban).  A szabadedzések alapján itt is Red Bull - Ferrari csata várható, de ki örülhet a végén?

Mercedes

A 2016-os Európa Nagydíjon a két versenyző számára ellenkező előjellel alakult a hétvége. Nico Rosberg megszerezte a pole pozíciót, a futamot zavartalanul megnyerte, végig vezetve, és leggyorsabb kört is futott, ez volt pályafutása második Grand Chelem-je Szocsi után. Hamilton viszont tizedik helyről rajtolhatott, miután a Q3-nak véget vetett, amikor odacsapta az autóját és eltört a felfüggesztése. A futamon, ahol a hibrid rendszerrel akadt problémáit rádiós segítség nélkül volt kénytelen megoldani, ötödik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon az első sorból indultak. Hamiltonnak sikerült eljönnie a rajtnál, Bottas viszont ütközött Kimivel és defektet kapott, körhátrányban a mezőny végére került. Mégis sikerült visszahoznia magát, olyannyira, hogy az utolsó pillanatban Strollt megelőzve megszerezte a második helyet. Hamilton, aki kétszer is összekoccant Vettellel, a meglazult nyaktámasz miatt boxkiállásra kényszerült, végül ötödik helyig jött vissza a végére. 2018-ban Hamilton és Bottas a 2-3. helyről indultak. A második biztonsági autós fázis után Bottas élen állt, Hamilton a harmadik helyen haladt. Vettel rosszul sikerült előzési kísérlete után Hamilton feljött a második helyre, majd Bottas defektet kapott és kiesett. Így Hamilton győzött, Bottast a megtett táv miatt 14. helyezettnek jegyezték. 2019-ben első sorból indulva kettős győzelmet arattak, Bottas nyerte a futamot Hamilton előtt. Tavaly Hamilton a második helyről rajtolt, a második körben élre állt, de a kerékcserék után a két Red Bull mögé került. Verstappen kiesése után a második helyről várhatta az újraindítást, de elvétette az első kanyart (mint később kiderült, egy véletlen gombnyomással megváltoztatta a fékbeállítást), és a mezőny végére esett vissza, a 15. helyen végzett. A tizedik helyről rajtoló Bottas 12. lett, így hosszú idő után először nullázott a csapat úgy, hogy mindkét versenyzője célba ért.

Red Bull

A 2016-os Európa Nagydíjon Ricciardo az első sorból rajtolhatott, de korán kihívták kerékcserére, ami után még egyszer jönnie kellett, végül hetedik lett a futamon, míg Verstappen mögötte végzett nyolcadikként. A 2017-es Azeri Nagydíjon az ötödik helyről induló Verstappen műszaki probléma miatt kiállt. A tizedik helyről induló Ricciardo a futam elején kiállt a boxba, miután törmeléket szedett fel, de sikerült felzárkóznia, a piros zászló utáni újraindításkor megelőzte a két Williamset, ekkor harmadik volt, majd Hamilton boxkiállása és Vettel büntetése után élre állt és meg is nyerte a versenyt, ami az istálló első diadala volt a szezon során. 2018-ban Ricciardo és Verstappen a negyedik helyért keményen csatázott, aminek során össze is értek, míg a 40. körben be nem következett a csapatvezetők rémálma: a két versenyző kiütötte egymást. 2019-ben Honda motorral Verstappen a második sorból rajtolva negyedik helyezést ért el; Gasly, akit kizárták a időmérőről az üzemanyag-átfolyási limit átlépése miatt, a féltengely hibája miatt kiesett. Tavaly Vertstappen a harmadik, Pérez a hatodik helyről rajtolt, a kerékcserék után sikerült az első két helyre visszajönniük. A 46. körben Verstappen defekt miatt kiesett, az újraindítást ezzel Pérez várhatta az élről. Hamilton hibája után Péreznek sikerült megőriznie a vezető helyet, így először nyert a csapat színeiben. Verstappent a megtett táv révén 18. helyre rangsorolták, a leggyorsabb köre így nem ért pontot.

Ferrari

A 2016-os Európa Nagydíjona két pilóta a második sort foglalta el a rajtrácson. A kerékcserék után Kimi Räikkönen második helyen állt, de előbb időbüntetést kapott, majd további problémái akadtak, így maga elé engedte Vettelt, akinek sikerült megtartania a második helyet, míg Kimi végül negyedikként zárta a futamot. A 2017-es Azeri Nagydíjon szintén a második sorból indultak. Kimi a rajt után ütközött Bottasszal, ami miatt visszaesett. Később is viszontagságosan alakult a versenye: a Force Indiák ütközése után törmelékre hajtott, de a félbeszakítás alatt helyrerakták az autóját. Azonban tiltott helyen szerelték, így áthajtásos büntetést kapott, majd később ki is állt. Vettel Hamilton mögött haladt a második helyen, amikor hátulról belement a szerinte „féktesztelő” riválisába, majd bosszúból oldalról is ráhúzott, ami miatt 10 másodperc stop-and-gót kapott, de a kényszerűségből boxba álló Hamilton elé jött vissza, és előtte is maradt, negyedik lett a futamon. 2018-ban Vettel élről indult, Kimi a hatodik helyről. A Red Bullok ütközése miatti biztonsági autós fázis után Vettel második helyen állt a két Mercedes között. Bottast megpróbálta megelőzni, de elfékezte magát, így visszaesett. Bottas defektje után Kimi második, Vettel negyedik lett. 2019-ben a második sorból rajtoló Vettel harmadik, a Q2-ben az autóját összetörő Leclerc leggyorsabb körrel ötödik lett. Tavaly Leclerc élről indult, a futam kezdeti szakaszában visszaesett a negyedik helyre. A biztonsági autó utáni újraindításkor Gasly és Vettel is megelőzték, de Verstappen kiesése és Hamilton újraindítást követő hibája után ismét nyert két helyet. Az utolsó körben keményen próbálkozott Gasly ellen, de végül maradt a negyedik. Az ötödik helyről rajtoló Sainz a 11. körben elfékezte magát, sok helyet veszítve, a futamot a nyolcadik helyen zárta.

McLaren

A 2016-os Európa Nagydíjon Alonso váltóhiba miatt feladta a futamot, Jenson Button a 11. helyen végzett, de nem volt esélye a pontszerző helyre. A 2017-es Azeri Nagydíjon Alonso és Stoffel Vandoorne mindketten tetemes rajtbüntetést halmoztak fel az erőforrás elemeinek cseréje miatt, bár ez gyakorlatban nem sokat jelentett mások büntetései miatt (na meg azért, mert már nem volt hova hátrébb sorolni őket). Alonso jó versenyt futva kilencedik, Vandoorne 12. lett. 2018-ban Renault motorral sikerült a kettős pontszerzés: Alonso, aki az első körben Szergej Szirotkinnal ütközve defektet kapott, a hetedik helyre tudott feljönni; Vandoorne kilencedik lett. 2019-ben  Sainz és Norris 7–8. helyen végeztek. Tavaly Norris hatodik lett az időmérőn, de a piros zászlós szabályok megsértése miatt három hellyel hátrébb indult. A futamon ötödik helyezést ért el, míg a Q2-ben piros zászlót okozó Ricciardo kilencedik lett.

Alpine

A Renault legjobb bakui eredménye Sainz ötödik helyezése 2018-ban.

Tavaly Alpine név alatt Alonso a nyolcadik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el, Ocon a turbófeltöltő hibájából kiesett.

AlphaTauri

A Toro Rosso legjobb bauki eredménye Sainz nyolcadik helye 2017-ben.

Tavaly itt szerepelt az AlphaTauri a legjobban a szezon során: a negyedik helyről induló Gasly a dobogó harmadik fokára állhatott, az utolsó körben sikeresen állva Leclerc támadásait. A szintén Q3-ba jutó – és annak végén piros zászlót okozó – Tsunoda hetedik lett.

Aston Martin

Az előd Force India színeiben Pérez a 2016-os Európa Nagydíjon remekelt: előbb második helyen végzett az időmérőn, bár váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indult, ahonnan a futam végére sikerült feljönnie a harmadik helyre, így dobogóra állhatott. 2018-ban ismét sikerült Péreznek a harmadik helyezés.

Tavaly Aston Martin név alatt ugyancsak sikerült a dobogó: Vettel második helyezést ért el, miután a biztonsági autós fázist követően Leclerc-t és Gaslyt is megelőzte, később pedig Verstappen kieséséből és Hamilton visszaeséséből is profiált. Stroll az időmérőn nem teljesített mért kört, így az utolsó sorból rajtolt kemény keveréken, a 30. körben defekt miatt kiesett.

Williams

A 2016-os Európa Nagydíjon Bottas hatodik, Massa tizedik lett. Két rekord is a csapathoz fűződött a hétvégén: az időmérőn Bottas nem hivatalosan mért csúcssebessége, a futamon pedig a kerékcsere gyorsasága Massa autóján (utóbbit azóta a Red Bull megdöntötte). A 2017-es Azeri Nagydíj a szezon csúcspontja lett a csapat számára. Stroll és Massa 8-9. helyről indultak. Massa feljött a harmadik helyig, Vettelt is szorongatva. A piros zászló utáni repülőrajtot 3-4. helyről várták, de Ricciardo mindkettejüket megelőzte. Massa a felfüggesztés sérülése miatt kiesett, Stroll viszont Vettel büntetése és Hamilton boxkiállása után második helyen találta magát. Bár az utolsó pillanatban Bottas megelőzte, így is önmaga első dobogójának örülhetett. 2018-ban Stroll nyolcadik lett, Szergej Szirotkin a rajt után Alonsóval ütközve kiesett. 2019-ben Russell és a Q1-es autótörés után boxutcából rajtoló Robert Kubica 15–16. helyen végeztek. Kubica áthajtásos büntetést is kapott a futam során, miután túl korán engedték felállni a boxutca kijáratához a rajtnál. Tavaly Latifi eredetileg 15. helyen futott be, de 30 másodperc időbüntetés miatt 16. lett; Russell váltóhiba miatt kiesett, a megtett táv révén a 17. helyen végzett.

Alfa Romeo

Az előd Sauber legjobb bakui eredménye Leclerc 2018-as hatodik helyezése volt.

2019-ben az időmérőn mindkét versenyzőt büntették: Kimi Räikkönen eredményét törölték, miután az első szárnya szabálytalannak bizonyult, így a boxutcából rajtolt; Antonio Giovinazzit erőforráselem cseréje miatt tíz hellyel hátrasorolták. Ebből a helyzetből Kimi tizedik, Giovinazzi 12. helyezést ért el. Tavaly a Q1-ben Giovinazzi a 15-ös kanyarban odacsapta az autóját, és letört a jobb első kereke (akárcsak korábban Strollnak), így ő okozta a második piros zászló, mért kör híján az utolsó rajtkockából kellett indulnia. A futamon Kimi tizedik lett Giovinazzi előtt.

Haas

A 2016-os Európa Nagydíjon Romain Grosjean a 13., Esteban Gutiérrez a 16. helyen végzett, mindketten körhátránnyal. A 2017-es Azeri Nagydíjon Magnussen hetedikként szerzett pontokat, a futam során volt egy szép kettős előzése is Felipe Massa és Hülkenberg ellen. Grosjean 13. lett. 2018-ban Magnussen 13. helyen végzett, Grosjean falnak ütközve kiesett. 2019-ben Magnussen ismét 13. lett, Grosjean pedig fékhiba miatt esett ki. Tavaly Schumacher és Nyikita Mazepin a 13-14. helyen végeztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2917854349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása