Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző X/5.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2024. április 19. - F1 Hierro

Shanghaiban húsz évvel ezelőtt rendeztek először Forma-1-es nagydíjat. Az első versenyt a Ferrari nyerte, amely még további három alkalommal győzött a pályán, legutóbb 2013-ban, még Fernando Alonsóval. A Kínai Nagydíjak legeredményesebb csapata  a Mercedes, amely 2012-ben itt szerezte a gyári csapatként való visszatérése utáni első győzelmét Nico Rosberggel, és a 2019-ben a legutóbbi itteni versenyt is megnyerték Lewis Hamiltonnal, összesen hatszor győztek Kínában. A McLaren háromszor nyert Kínai Nagydíjat, a Red Bull Racing kétszer, ebből a 2009-es az első futamgyőzelmük volt Sebastian Vettel révén. Az Alpine-nak a jogelődje, a Renault nyerte meg a versenyt 2005-ben, megszerezve a konstruktőri címüket.

2020-ban a Covid-járvány miatt elmaradt a versenyt, és utána egészen az idei évig kellett várni, hogy visszakerüljön a versenynaptárba. A sprintkvalifikáció már érdekes eredményt hozott, vajon a sprintfutam és a főfutam mit tartogat?

Red Bull

2005-ben, a csapat első évének zárófutamán Christian Klien ötödik lett, David Coulthard (a pontszerzésről lemaradva) kilencedik. A következő évi verseny nem hozott pontot: Coulthard ismét kilencedik, a Klient váltó Robert Doornbos 12. lett. 2007-ben Coulthard nyolcadik, Mark Webber tizedik (pont csak előbbinek járt); 2008-ban Coulthard tizedik, Webber 14. lett. 2009-ben aztán ünnepelhettek: Sebastian Vettel megszerezte a csapat történetének első győzelmét, ami Webber révén rögtön kettős siker lett. 2010-ben kevésbé nyújtottak emlékezeteset, de legalább mindkét versenyző pontszerző lett (Vettel hatodik, Webber nyolcadik). 2011-ben mindkét pilóta dobogóra állt – Vettel második, Webber harmadik helyezettként – Hamilton mögött. 2012-ben Webber és Vettel a 4-5. helyen végeztek. 2013-ban Vettel negyedik lett, Webber a kerekét elveszítve kiesett. 2014-ben Ricciardo negyedik helyen ért célba Vettel előtt. 2015-ben Ricciardo kilencedik lett, Danyiil Kvjat motorhibával kiállt. 2016-ban Kvjat – a „torpedó” –  harmadik lett Ricciardo előtt. 2017-ben a rajtrács hátuljáról felzárkózó Verstappen harmadik lett, Ricciardo ismét negyedik. 2018-ban a harmadik sorból indultak. Ricciardo a biztonsági autós fázis után hatodik helyről előretört az élre, megnyerte a futamot. Verstappen megelőzte Hamiltont (egy sikertelen próbálkozás után), Vettelt azonban csak ütközés árán tudta, ami miatt Kimi és Hamilton elment mellette. Hamiltont hiába előzte vissza, az ütközés miatti időbüntetéssel ötödik lett. 2019-ben Honda motorral a harmadik sorból rajtoltak, Verstappen a Q3 végén az őt előző Vettel és a Renault-k miatt nem tudott javítani. A futamon Verstappen negyedik helyezést ért el, miután Vettelt támadta, de nem tudta megelőzni, Leclerc-rel szemben viszont nyert egy helyet a kerékcseréknél; az első leggyorsabb körét futó Gasly hatodik lett.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Button és Rubens Barrichello 3-4. helyen végeztek.

Immár gyári csapatként az első két alkalommal kettős pontszerzéssel zárták a kínai futamot. Nico Rosberg 2010-ben harmadik lett, ami sorozatban a második dobogós helyezése volt. Michael Schumacher akkor tizedikként végzett; 2011-ben Rosberg ötödik, Schumacher nyolcadik helyen futott be. A 2012-es verseny különösen kedves emlék: Rosberg megszerezte a csapat első győzelmét a visszatérés óta. Schumachernek ki kellett állnia rossz kerékrögzítés miatt. 2013-ban Hamilton harmadik lett, Rosberg kiesett. A következő két futamon kettős győzelmet értek el Hamilton, Rosberg sorrendben. A 2016-os verseny felemásan alakult: Rosberg megnyerte a futamot (hármas győzelmi sorozatnál tartva év elején és hatosnál összesen), míg Hamiltonnak az edzésen műszaki gondjai akadtak, a rajtrács végéről kellett indulnia hajtáslánccsere után, majd ütközött is a versenyen, hetediknek sikerült végül befutnia. 2017-ben Hamilton győzött, míg Bottas hatodik lett. 2018-ban a második sorból rajtoltak. Bottas jól rajtolt, a kerékcsere után pedig élre került, de a 45. körben Ricciardo megelőzte, így második lett. Hamiltont előbb Verstappen megelőzte, majd Verstappen és Vettel ütközésével az érintettek elé, de Kimi mögé került. Később Verstappen is megelőzte, de az ütközés miatti időbüntetés révén Hamilton így is negyedik lett előtte. 2019-ben az első sorból rajtolva kettős győzelmet arattak, a rajtnál élre álló Hamilton nyert a pole-ból induló Bottas előtt.

Ferrari

Az első Kínai Nagydíjat Barrichello nyerte, bebiztosítva a világbajnoki második helyét, így teljes volt a maranellóiak azévi sikere. Schumachernek nem sikerült mért kört teljesítenie az edzésen, így utolsó sorból rajtolhatott, a végén 12. lett. A 2005-ös versenyen nullázott a Scuderia (Schumacher biztonsági autós fázis alatt kicsúszott a kavicságyba, Barrichello 12. helyen végzett); 2006-ban viszont Schumacher emlékezetes taktikai győzelmet aratott a Renault-k ellen (ez lett Forma-1-es pályafutása utolsó diadala), pontegyenlőségre hozva a világbajnoki csatát (sőt győzelmei számával át is vette a vezetést). Felipe Massa kiesett. A következő évben Kimi Räikkönen hozta az újabb diadalt a csapatnak (történetük során a kétszázadikat), életben tartva a bajnoki reményeket. Massa harmadikként állt mellette a dobogón. 2008-ban szintén mindketten pódiumon végeztek, de Hamilton mögött, Massa, Kimi sorrendben. 2009-ben egyik autójuk sem szerzett pontot (Kimi tizedik lett, Massa műszaki hiba miatt feladta). 2010-ben Fernando Alonso negyedik, Massa kilencedik helyen végzett; 2011-ben Massa hatodik helyen futott be Alonso előtt. 2012-ben gyengén muzsikáltak: Alonso kilencedik, Massa 13. lett. 2013-ban viszont Alonso megnyerte a versenyt, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso harmadik lett, míg Kimi nyolcadik. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen végeztek. 2016-ban a két versenyző összekoccant, miután Vettel próbálta elkerülni Kvjatot. Később Vettelnek Bottasszal is volt ütközése. A verseny végére Vettel egészen a második helyig jött fel, míg Kimi az ötödik helyre zárkózott. 2017-ben megismételték ezeket a helyezéseket. 2018-ban az első sorból indultak, a rajt után Bottas közéjük került, a kerékcsere után pedig Vettel elvesztette az éllovas pozíciót. A 43. körben az előzni próbáló Verstappen ütközött Vettellel, Kimi az esetet kihasználva feljött a harmadik helyre, Vettel az ütközés után sérült autójával visszaesett, nyolcadik helyen zárta a futamot. 2019-ben a második sorból indultak, Leclerc a rajtnál megelőzte Vettelt, de a 11. körben csapatutasításra helyet cseréltek. A Verstappen ellen sikerrel védekező Vettel a dobogó harmadik fokára állhatott, a kerékcseréken egy helyet veszítő Leclerc ötödik lett.

McLaren

Az első Kínai Nagydíjon Kimi Räikkönen révén sikerült dobogós (harmadik) helyezést elérniük (Coulthard pontzónán kívül kilencedik lett); egy évvel később a finn pilóta egy helyet javítva ismét pódiumra állt, míg Juan Pablo Montoya motorhiba miatt feladni kényszerült. A 2006-os versenyen Pedro de la Rosa lett ötödik, Kimi váltóhiba miatt kiesett. 2007-ben Hamilton hibázott nagyot, ami miatt feladni kényszerült a versenyt, Alonso másodikként futott be, így a szezonzáróra maradt a bajnoki cím eldöntése. 2008-ban Hamilton megszerezte a csapat első győzelmét a pályán, Heikki Kovalainen műszaki gondok miatt feladta. A következő évben mindkét versenyző pontszerző lett (5-6.), de Kovalainen végzett előrébb. Az ezt követő két versenyt megnyerték: 2010-ben Buttonnak sikerült, ráadásul Hamilton révén kettős győzelem lett; 2011-ben Hamilton győzött, Button negyedik lett. 2012-ben a dobogó két oldalára álltak: Button második lett Hamilton előtt. 2013-ban Button ötödik, Pérez 11. lett. A következő három évben nem sikerült pontot szerezniük: 2014-ben Button 11., Kevin Magnussen 13.; 2015-ben már Honda motorral Alonso 12., Button 14. helyen végzett. 2016-ban Alonso és Button 12-13. helyen értek célba. 2017-ben Stoffel Vandoorne és Alonso is technikai probléma miatt állt ki. 2018-ban Renault motorral Alonso hetedik, Vandoorne 13. lett. 2019-ben az időmérőn kiestek a Q2-ben, a rajtnál pedig mindketten ütköztek Kvjattal, bár tudták folytatni a versenyt, nem szereztek pontot: Sainz a 14. helyen végzett, az 53. körben kiálló Norrist 18. helyezettnek rangsorolták.

Aston Martin

Az előd Force India legjobb eredménye a pályán a 2014-es kettős pontszerzés volt: Hülkenberg hatodik, Pérez kilencedik lett. 2019-ben Racing Point név alatt Pérez nyolcadik, Stroll 12. helyen végzett.

Alpine

Az első Kínai Nagydíjon 2004-ben a jogelőd Renault színeiben Alonso negyedik lett, míg a csapathoz frissen érkezett, 2003 óta először versenyző Jacques Villeneuve 11. helyen végzett. 2005-ben a világbajnok Alonso győzelemmel zárta a szezont, ezzel a Renault-nak az első konstruktőri címet is sikerült behúzni. Giancarlo Fisichella negyedik lett. Egy évvel később kettős dobogót hoztak össze: Alonso második, Fisichella harmadik helyen futott be (előbbinek „nagyobb szüksége” volt a jobb helyezésre). 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet nyolcadik lett. 2009-ben Alonso kilencedik, Piquet 16. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica ötödik, Vitalij Petrov hetedik lett.

A Lotus-korszak legjobb eredménye Kimi Räikkönen második helye 2013-ból. 2016-ban Magnussen 17., Jolyon Palmer 22. - utolsó - lett.

Újra Renault név alatt a 2018-as futam sikerült a legjobban: Hülkenberg az ütközés után visszaeső Vettelt megelőzve hatodik, Sainz kilencedik lett. 2019-ben a negyedik sorból rajtoltak, a csapat színeiben először pontot szerző Ricciardo hetedik helyezést ért el, Hülkenberg az erőforrás hibájával kiállt a 17. körben.

Williams

Az első Kínai Nagydíjon még a BMW-motoros időszakban Juan Pablo Montoya ötödik lett, a sérülése után visszatérő Ralf Schumacher ütközés miatt kiesett. Egy évvel később Webber hetedik lett, majd 2006-ban már Cosworth motorral nyolcadik. Előbbi futamon Antônio Pizzonia 13., utóbbin Rosberg 11. lett. Utána sem Toyota, sem újra Cosworthmotorokkal nem sikerült pontot szerezniük. 2012-ben a Renault motorokkal viszont mindkét versenyző pontszerző helyen végzett: Bruno Senna és Pastor Maldonado 7–8. helyen futottak be. 2013-ban Bottas és Maldonado 13-14. helyen végeztek. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas hetedik, Massa 15. lett, 2015-ben 5-6. helyen zárták a futamot Bottas, Massa sorrendben. 2016-ban Massa hatodik, Bottas tizedik helyen futott be. 2017-ben Stroll ütközött és kiesett a verseny elején. Massa 14. helyen végzett. 2018-ban Stroll és Szergej Szirotkin a 14-15. helyen végeztek. 2019-ben a Q1-ben kieső Russell és Kubica 16–17. helyen zárták a futamot.

RB

Eddig az előd elődje, a Toro Rosso indult Kínai Nagydíjon. 2006-ban, az első évükben még nulláztak; a következő évben viszont a csapat első kettős pontszerzésének örülhettek: Vettel negyedik, Vitantonio Liuzzi hatodik helyezést ért el. Az ezt követő években Sébastien Buemi 2009-es nyolcadik helye volt említésre méltóbb eredmény.  2016-ban Verstappen és Sainz 8–9. helyen végeztek. 2017-ben Sainz hetedik helyezést ért el, Kvjat hidraulikai problémával kiállt. 2018-ban Gasly és Brendon Hartley egymással ütköztek össze, a törmelék miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Gasly végül 18. lett, tíz másodperces büntetést kapva az esetért; Hartley váltóhibával kiállt, a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el, de így is utolsó (20.) lett. 2019-ben Albon tizedik hellyel szerzett pontot azután, hogy a szabadedzésen összetörte az autóját, és a boxutcából indulhatott; Kvjat a rajt után ütközött mindkét McLarennel, amiért áthajtásos büntetést kapott, majd a 43. körben az autója sérülése miatt kiállt.

Kick Sauber

2004-ben az első Kínai Nagydíjon kettős pontszerzése volt a Saubernek: Fisichella és Massa 7–8. helyen végeztek. A következő évben Massa hatodik helyezést ért el. A hinwilli csapat legjobb kínai eredménye a 2008-as a BMW–Sauber érából, amikor Nick Heidfeld ötödik, Kubica hatodik lett. 2017-ben a Saubernél beugró Antonio Giovinazzi váltócsere miatt a 18. helyről indult, a futamon 3 kör után megcsúszott és falnak csapódott, be kellett küldeni miatta a biztonsági autót. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson 16., Leclerc 19. helyen végzett. 2019-ben Alfa Romeo Racing név alatt a Q2-ig jutó Kimi Räikkönen a pontszerző kilencedik helyre jött fel; Giovinazzi a Q1-ben nem tudott mért kört teljesíteni, de engedték rajthoz állni, 15. lett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 14., Grosjean 19. lett. 2017-ben Magnussen nyolcadik, Grosjean 11. helyen futott be. 2018-ban Magnussen tizedik, Grosjean 17. helyen végzett. 2019-ben bejutottak a Q3-ba, de ott nem futottak mért kört, így az ötödik sorból rajtolhattak, de pontot nem szereztek: Grosjean 11., Magnussen 13. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3918385529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása