Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző X/5.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2024. április 19. - F1 Hierro

A Kínai Nagydíj húsz évvel ezelőtt került a Forma-1 versenynaptárába (és az akkori mezőnyből Fernando Alonso még mindig a mezőnyben van), a kezdeti években őszi, majd az utóbbi másfél évtizedben tavaszi futamként. 2020-ban a Covid-járvány miatt kikerült, és más versenyekkel ellentétben mostanáig kellett várni, hogy visszatérjen. 

A versenyen Lewis Hamilton a legeredményesebb pilóta hat győzelemmel, az elsőt még 2008-ban szerezte, a hatodikat pedig a legutóbbi itteni futamon. Rajta kívül a jelenlegi mezőnyből Alonso és Daniel Ricciardo győzött egy-egy alkalommal Shanghaiban. Max Verstappennek hiányzik az itteni diadal, miután pont az ő sikeréveiben maradt ki a verseny.

Idén rögtön új formában tér vissza a Kínai Nagydíj: első alkalommal rendezik meg sprinthétvégeként, ráadásul itt debütál az idén módosított sprintformátum. Ennek következtében a sprintidőmérőt már meg is rendezték a mai napon, holnap - itteni idő szerint kora reggel - következik a sprintfutam, majd a normál időmérő, ami a vasárnapi rajtsorrendet dönti el. A sprintre az esős kvalifikáción máris rendhagyó rajtsorrend alakult ki, lássuk, ki milyen eredményre tudja váltani!

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso hajtásláncának problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 17. helyezettnek jegyezték. 2016-ban nyolcadiknak futott be. 2017-ben a Red Bull színeiben a motorproblémák által hátráltatott időmérőn kiesett a Q1-ben, a hátrasorolások révén a 16. helyről indulhatott. Innen jó rajttal, a (virtuális) biztonsági autós fázist kihasználva, valamint csapattársával és a Ferrarikkal megvívva egészen a harmadik helyig sikerült feljönnie. 2018-ban ötödik helyről indult, az első körben megelőzte Kimi Räikkönent. A biztonsági autós fázis után Hamiltont próbálta előzni, de összeértek, lecsúszott a pályáról, csapattársa mögé került. A következő kísérlet viszont sikeresnek bizonyult Hamilton ellen. Amikor viszont Sebastian Vettelt próbálta előzni a 43. körben, ütközés lett a vége. Tudta folytatni a versenyt. Kimi és Hamilton az ütközés során megelőzte őt, utóbbit visszaelőzve negyediknek futott be, de elkerülhető ütközés okozásáért tíz másodperc időbüntetést kapott, aminek következtében ötödik helyezettnek jegyezték. 2019-ben ötödik rajthelyről indult, miután a Q3 vége felé Vettel és a két Renault megelőzte, és utána nem maradt ideje újabb gyors kört kezdeni. A futamon a 20. körben próbálkozott Vettel megelőzésével, aki azonban sikeresen visszavette a pozíciót. A másik Ferrari-pilóta, Leclerc viszont a kerékcserék után mögé került, így negyedik helyezést sikerült elérnie.

Sargeant

Először indulhat Kínai Nagydíjon.

Ricciardo

2006-ban az ázsiai Forma BMW-ben két versenyen indult a pályán, harmadik és negyedik helyezést ért el.

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, a futamon 2012-ben 17., 2013-ban hetedik lett. Red Bull-lal 2014-ben negyedik, 2015-ben kilencedik helyezést ért el. 2016-ban az első sorból indult, a rajt után élre is állt, de egy defekt miatt – aminek maradványai biztonsági autós fázist is okoztak – elvesztette  a vezető pozíciót, a végén negyediknek tudott befutni. 2017-ben ötödik helyről indult, lerajtolta Kimi Räikkönent, Vettelt viszont a kemény védekezéssel sem tudta magam mögött tartani, a futam végén negyedik lett. 2018-ban a hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázis után is ezen a helyen állt, utána azonban sorra előzte meg csapattársát, a Ferrarikat és a Mercedeseket, a 45. körben élre állt, leggyorsabb körrel megnyerte a futamot. 2019-ben az időmérőn és a futamon is hetedik helyen végzett, első renault-s pontjait szerezve.

Norris

2019-ben az időmérőn a Q2-ig jutott. A rajt után ütközött Kvjattal, a versenyt az 53. körig tudta folytatni, akkor kiállt, a megtett táv révén 18. helyezettnek jegyeztek.

Gasly

2018-ban Toro Rossóval nekiment csapattársának, Brendon Hartleynak, ahogy próbálta előzni. A versenyt tudták folytatni, eredetileg 15. helyen ért célba, de az ütközés okozása miatt tíz másodperc időbüntetést kapott, így végül 18. helyen végzett. 2019-ben a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is hatodik lett, pályafutása első leggyorsabb körét is teljesítve.

Pérez

A 2006–2007-es szezonban az A1 GP, a 2008–2009-esben a GP2 Asia hétvégéjén rajthoz állt a pályán, pontot egyik alkalommal sem szerzett.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 17., 2012-ben és 2013-ban 11. helyen végzett, utóbbi versenyen már McLarennel. A Force India színeiben 2014-ben kilencedik helyével első kínai pontjait szerezte, a következő két évben egyaránt 11. lett. 2017-ben nyolcadik helyről indulva kilencedik lett. 2018-ban nyolcadik helyről indulva 12. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Alonso

Az első shanghai versenyen Renault-val negyedik lett, majd 2005-ben élről indulva győzött, megszerezve ezzel csapatának a konstruktőri címet is, méltóképpen zárva a szezont. 2006-ban második lett a rivális Michael Schumacher mögött, miután a „lelassuló” csapattársat, Giancarlo Fisichellát megelőzte. Ezáltal pontelőnye elolvadt, így várhatta az utolsó két futamot. 2007-ben McLaren–Mercedesszel megismételte ezt a helyezését, szintén egy Ferrari, de változatosság kedvéért ezúttal Kimi Räikkönen mögött, életben tartva bajnoki esélyeit. 2008-ban újra Renault-val negyedik lett; 2009-ben első sorból rajtolt, de a pontszerzésről lemaradt, kilencedik lett. A Ferrarival 2010-ben negyedik, 2011-ben hetedik, 2012-ben kilencedik helyen végzett. 2013-ban másodjára sikerült megnyernie a Kínai Nagydíjat. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott. A következő két évben McLaren–Hondával egyaránt 12. lett. 2017-ben a féltengely problémái miatt kiesett. 2018-ban Renault-motoros McLarennel Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon hetedik helyezést ért el.

Leclerc

2018-ban Sauberrel kiesett a Q1-ben, a futamon utolsó célba érkezőként 19. lett. 2019-ben Ferrarival negyedik helyről indult, a rajtnál megelőzte a csapattárs Vettelt, de a 11. körben utasították, hogy engedje maga elé. A kerékcserék után Verstappen mögé tudott visszajönni, így ötödik helyezést ért el.

Stroll

2017-ben Williamsszel a rajt után ütközött, a kavicságyban kötött ki. Ezzel virtuális biztonsági autós fázist okozott. 2018-ban 14. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben, a futamon 12. lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 13., 2016-ban Renault-val 17. helyen végzett. 2017-ben 12. helyről indulva nyolcadik helyezést ért el, ezzel a Haas színeiben futott második versenyén pontokat szerzett. 2018-ban lemaradt a Q3-ról, de tizedikként sikerült pontot szereznie. 2019-ben Q3-ba jutott, ahol csapattársához, Romain Grosjeanhoz hasonlóan nem ment mért kört. A kilencedik rajtkockából indulva a 13. helyen végzett.

Tsunoda

Először indulhat Kínai Nagydíjon.

Albon

2019-ben a szabadedzésen összetört Toro Rossóját nem tudták rendbe hozni az időmérőre, de engedték rajthoz állni, az autón végzett módosítások miatt a boxutcából (hivatalosan öt rajthely büntetést is kapott váltócsere miatt, de nem múlt rajta semmi). Innen feljött a pontszerző tizedik helyre.

Zhōu

Első hazai nagydíján indulhat.

Hülkenberg

Az A1 GP 2006–2007-es szezonjában mindkét futamon harmadik helyezést ért el.

A Forma–1-ben Williamsszel 2010-ben 15. lett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a versenyen ismét 15. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel tizedik helyezettként szerzett pontot, 2014-ben újra Force Indiával hatodikként. A 2015-ös futamot váltóhiba miatt adta fel. 2016-ban leggyorsabb kört futott, de csak 15. helyen végzett (ez az idei rendszerben sem érne pontot). Öt másodperces büntetést is kapott boxutcai feltartás miatt. 2017-ben Renault-val hetedik helyről indult, de a futamon 12. lett. 2018-ban hetedik rajtkockából indulva hatodik helyezést ért el. 2019-ben nyolcadik helyről rajtolt, de az erőforrás hibája miatt a 17. körben kiállt.

Ocon

2017-ben Force Indiával az utolsó helyen végzett az időmérőn, a büntetések miatt a 17. helyről indulhatott, innen feljött pontszerző tizediknek. 2018-ban a 11. helyen végzett.

Hamilton

2007-ben McLaren–Mercedesszel úgy érkezett a versenyre, hogy esélye volt bebiztosítani a világbajnoki címet. Ehelyett azonban nagyot hibázott: a boxutca bejárata előtt kicsúszott a kavicságyba és kiállni kényszerült; az így elhullajtott pontok (is) nagyban hiányoztak a végelszámolásnál (mivel két riválisa végzett az első két helyen, a lehető legrosszabbul alakult a futam). Egy évvel később viszont sikerült mesterhármassal nyernie, így jó esélyekkel várhatta a zárófutamot. 2009-ben hatodik helyen végzett, 2010-ben második lett a csapattárs Jenson Button mögött, 2011-ben pedig győzött a két Red Bull előtt, megtörve Vettel győzelmi szériáját. 2012-ben szintén dobogóra állt, a szezon harmadik futamán harmadjára lett harmadik. 2013-ban Mercedesszel élről indulva ismét harmadiknak futott be. A következő két versenyt egyaránt megnyerte, ezzel négy győzelmével ő lett a Kínai Nagydíjak legsikeresebb versenyzője. A 2016-os hétvégéje viszontagságosan alakult: a hajtáslánc cseréje után a rajtrács végéről indulhatott, a futam  elején pedig  koccant Felipe Nasrrel, ami miatt megsérült az első szárnya.  A versenyt öt boxkiállással a hetedik helyen zárta. 2017-ben mesterhármassal zavartalanul megnyerte a futamot, immár ötödjére. 2018-ban a negyedik helyről indult, a biztonsági autós fázis után is ezen a helyen állt. A két Red Bull megelőzte őt, Vettel és Verstappen ütközése után azonban Kimi Räikkönen mögé került, miközben kikerülte a két összeütközött autót. Verstappen később visszaelőzte, de hagyta, mert tudta, hogy a holland időbüntetést fog kapni. Így ugyan ötödik helyen futott be, de Verstappen büntetésével meglett a negyedik helyezés. 2019-ben második helyről indult, a rajtnál megelőzte Bottast, hatodik alkalommal nyerte meg a versenyt.

Sainz

A Toro Rosso színeiben 2015-ben a 13., 2016-ban a kilencedik helyen végzett. 2017-ben 11. helyről indulva hetedik helyezést ért el. 2018-ban Renault-val az időmérőn és a futamon is kilencedik lett. 2019-ben McLarennel a rajtnál ütközött Kvjattal, aki aztán a csapattárs Norrisnak is nekiment, de sikerült versenyben maradnia, a 14. helyen végzett.

Russell

2019-ben Williamsszel 16. helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt, a futamon 2013-ban a 13., 2014-ben hetedik, 2015-ben hatodik, 2016-ban tizedik lett. 2017-ben a Mercedes színeiben harmadik helyről rajtolt, a vizes pályán megpördülve sok helyet veszített, végül a hatodik helyre tudott visszazárkózni. 2018-ban harmadik helyről indult, a futam elején lerajtolta Kimit, majd a 21. körben Vettel kerékcseréje után élre került. Mind a két Ferrari támadásait ki tudta védeni, a 45. körben azonban Ricciardo megelőzte, így végül második lett. 2019-ben élről indult, a rajtnál megelőzte Hamilton, így második lett.

Piastri

Először versenyezhet Kínában.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8018385495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása