Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 7.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2015. június 07. - F1 Hierro

A montréali azon kevés pályák egyike, ahol a Mercedesnek még nem sikerült győznie. Az utóbbi két futam végén a Red Bull ünnepelhetett, idén erre kevesebb az esélyük. A McLaren 2012-ben, a Ferrari 2004-ben, a Williams 2001-ben tudott utoljára Kanadai Nagydíjat nyerni - idén közülük a Ferrari reménykedhet valamennyire, míg a McLaren legkevésbé. A Sauber egyszer nyert Kanadai Nagydíjat, igaz, még BMW korában. 

A Kanadai Nagydíjak legsikeresebb versenyzőjének Michael Schumacher számít, hét győzelme még egy darabig biztos nehezen elérhető mások számára. A hétből hatot a Ferrari, egyet a Benetton színeiben ért el.

Mercedes

2010-ben Rosberg hatodik, Michael Schumacher 11. helyen végzett. 2011-ben Schumacher a vizes futamon egy ideig második helyen is állt, de az erősebb autókkal és a DRS segítségével megelőzték, így végül negyedik lett; Rosberg 11.-ként ért célba. 2012-ben Rosberg hatodik lett, Schumacher a DRS-hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Tavalyelőtt Hamilton harmadik helyével megszerezte a csapat első itteni dobogóját, Rosberg ötödik lett. Tavaly itt szakadt meg a csapat győzelmi sorozata: Hamilton műszaki hibával kiállt, Rosberg második lett a két Red Bull között. Idén mi más is lehetne a cél, minthogy végre ezen a pályán is nyerjenek.

Red Bull

A bemutatkozó évben, 2005-ben Coulthard hetedik lett a csapattárs Christain Klien előtt, aki ekkor kapta vissza a versenyzői pozíciót a Vitantionio Liuzzinak „átengedett” futamok után. Egy évvel később DC egy nyolcadik hellyel hozott újabb pontot. 2007-ben kiesett, Mark Webber kilencedik helye pedig nem ért még pontot. 2008-ban Coulthard harmadik helyen futott be a két BMW-Sauber mögött, ez volt a csapat történetének harmadik dobogója, neki pedig az utolsó. 2010-ben Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2011-ben mindketten dobogósok lettek, bár Vettel az utolsókörös hibája folytán szó szerint lecsúszott a legfelső fokáról. 2012-ben Vettel negyedik, Webber hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. Tavaly pedig újra győzelemnek és kettős dobogónak örülhettek: Ricciardo először nyert Forma–1-es futamot, Vettel harmadik lett. Idén kevés az esély a folytatásra, bár Montréalban ki tudja…

Williams

1979-ben Alan Jones szerezte az első itteni győzelmüket, majd egy évvel később hozta a következőt. Mindkét alkalommal dobogón állt csapattársa is: előbbi versenyen Clay Regazzoni harmadik lett, utóbbi alkalommal Carlos Reutemann gondoskodott a kettős győzelemről. 1981-ben Reutemann kiesett, így a vb-címről döntő futam a következő (Las Vegas-i) lett. 1986-ban Honda-motorral Nigel Mansell győzött itt, 1989-ben már Renault-motorral Thierry Boutsen szerezte első Forma–1-es nagydíjgyőzelmét, a csapattárs Ricciardo Patrese előtt. 1991-ben Mansell az utolsó körig élen állt, már mindenki elkönyvelte a győzelmét, amikor váratlanul leállt az autója. Így hivatalosan hatodik lett, míg Patrese harmadik. 1993-ban Alain Prost nyerte a versenyt, Damon Hill harmadik lett.

Egy évvel később Hill második helyen végzett Schumacher mögött. 1996-ban jött egy újabb kettős győzelem, Hill nyert a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve előtt. 1997-ben Villeneuve hibázott és hamar kiesett, Heinz-Harald Frentzen negyedik helyen végzett. 1998-ban nem sikerült pontot szerezniük: Frentzen kicsúszott, Villeneuve-nek pedig hosszú javításra kellett kiállni a bokszba, ami után tizediknek tudott bejönni a végén. Már a BMW-korszakban 2000-ben Ralf Schumacher és Button is pontzónán kívül végeztek. 2001-ben Ralf Schumacher nyerte a futamot a bátyja előtt, ez eddig a Williams utolsó kanadai győzelme. 2003-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Ralf második, Montoya harmadi lett, nem sokkal lemaradva Michael mögött. 2004-ben Ralf pole-ból indult és ismét második lett volna, de a technikai ellenőrzés után a csapat mindkét versenyzőjét kizárták. 2005-ben Webber ötödik, 2007-ben Alexander Wurz harmadik, pályafutása utolsó (és a csapat azévi egyetlen) dobogóját szerezve. Rosberg tizedik helyéért még nem járt pont.

2008-ban és 2010-ben nem szereztek pontot, 2011-ben Maldonado kicsúszás miatt kiesett, Rubens Barrichello kilencedik lett. A következő két versenyen nullázott a csapat: 2012-ben Maldonado 13., Bruno Senna 17.; tavalyelőtt Bottas 14., Maldonado 16. lett. Tavaly Bottas hetedik helyen végzett, míg Massa kiesett a Pérezzel való ütközés miatt (hivatalosan 12.-nek jegyezték).

Ferrari

Az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban 1967-ben Chris Amon hatodik lett. A Mont Tremblant-i pályán 1970-ben a bajnoki címre hajtó Jackie Ickx hozta az első kanadai diadalt a Scuderiának, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. A Mosport Parkban Regazzoni 1974-es második helye volt a legjobb eredmény.

A következő győzelemre egészen az első montreali futamig kellett várni, ahol hazai versenyén szerezte pályafutása első győzelmét Gilles Villeneuve, akiről később el is nevezték a pályát (egy évvel korábban szintén Kanadai Nagydíjon futotta első ferraris futamát). Csapattársa, Carlos Reutemann harmadik lett. A következő évben Gilles második helyen végzett. A turbókorszakban 1983-ban René Arnoux, 1985-ben Michele Alboreto hozta az újabb montréali sikert. Az 1983-as futamon Patrick Tambay is ott állt a dobogó alsó fokán, 1985-ben pedig Stefan Johansson gondoskodott a kettős győzelemről. 

1989-ben Mansellt egy furcsa baki miatt zárták ki: a bokszutcából startolt, de korán váltott a lámpa, így a mezőny előtt hajtott ki. Egy évvel később harmadik lett, majd 1992-ben és 1994-ben Jean Alesi hozta ezt a helyezést; aki 1995-ben megszerezte első (és egyetlen) Forma–1-es győzelmét.

1996-ban mindkét versenyző kiesett, majd Michael Schumacher révén igazi sikerkorszak következett: 1997-től 2004-ig összesen hatszor sikerült itt nyernie a Scuderia színeiben. 1997-ben a biztonsági autó mögött leállított versenyen győzött. 1998-ban megismételte ezt az eredményt, a dobogó alsó fokára Eddie Irvine is felállhatott mellé. A következő évben Schumacher hibázott és a „bajnokok falán” ért véget a versenye (hasonlóan Villeneuve-höz és Hillhez, valamint a GT1-es bajnok Ricardo Zontához – ez ihlette az elnevezést), míg Irvine az előzései révén hozta az újabb harmadik helyet. 2000-ben esőfutamon kettős győzelem következett, Schumacher mögött immár Barrichellóval, aki talán nyerhetett is volna, de nem támadta vb-címre hajtó csapattársát. 2001-ben Schumacher második lett öccse mögött, utána viszont sorozatban háromszor nyerte meg a futamot. Barrichello 2001-ben kicsúszott, 2002-ben harmadikként állt dobogóra, 2003-ban ötödik lett, 2004-ben pedig a kettős győzelemhez járult hozzá, bár utóbbihoz kellett a Williams kizárása. 2005-ben Schumacher és Barrichello 2-3. helyezettként állhattak dobogóra, ami igen jó eredménynek számított a Ferrari gyenge évében. 2006-ban Schumacher megismételte a második helyet, míg az új csapattárs, Massa hatodik lett.

2007-ben Massát kizárták, amiért piros lámpánál hajtott ki a bokszutcából, Kimi ötödik lett. 2008-ban Massa lett ötödik, míg Kimi kiesett, miután Hamilton a bokszkijáratnál belehajtott. 2010-ben Alonso felállt a dobogó harmadik fokára, három éve viszont Buttonnal összeakadva kiesett. Massa 2010-ben 15. lett, 2011-ben ötödik. 2012-ben Alonso ötödik, Massa tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt Alonso második lett, Massa nyolcadik; tavaly Alonso hatodik, Kimi tizedik.

McLaren

Ott voltak az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban, ahol az alapító Bruce McLaren hetedik lett (ekkor még természetesen nem járt ezért pont) Első kanadai győzelmüket még a Mont Tremblant-i pályán szerezte Denny Hulme 1968-ban, a főnök–csapattárs–honfitárs McLaren előtt. A Mosport Parkban 1972-ben kettős dobogót szerzett Peter Revson (2.) és Hulme (3.), majd mesterhármas jött a csapatnak: 1973-ban Peter Revson, 1974-ben Emerson Fittipaldi, 1976-ban James Hunt nyerte a futamot (1975-ben nem rendezték meg a Kanadai Nagydíjat). Az utolsó mosporti versenyen Jochen Mass a dobogó harmadik fokára állhatott.

Montréalban 1981-ben John Watson második helye volt az első dobogós eredményük, egy évvel később harmadik lett. A TAG–Porsche motoros időszakban 1984-ben Niki Lauda második lett Prost előtt, 1985-ben Prost megismételte a harmadik helyét, egy évvel később második lett.1988-ban immár Honda-motorral kettős győzelem következett (mint abban az évben a legtöbb futamon), Ayrton Senna végzett Prost előtt. 1989-ben mindketten kiestek, bár Sennát elkönyvelték hetediknek (akkor még nem pontszerző). 1990-ben ismét Senna győzött. 1991-ben Senna és Gerhard Berger is kiesett, 1992-ben Senna úgyszintén, de ezúttal Berger tudott nyerni. A következő három évben nem sikerült a pontszerzés. 

1996-ban Coulthard negyedik lett Mika Häkkinen előtt. 1997-ben DC sokáig élen állt, de az egyik bokszkiállásánál problémái akadtak, így a pontszerzésről is lecsúszott az Olivier Panis balesete után félbeszakadt futamon. 1998-ban mindkét autójuk műszaki hiba miatt állt ki, 1999-ben viszont Häkkinen magabiztos győzelmet aratott (bár kellett hozzá Schumacher hibája is), Coulthard ötödik helyen végzett. 2000-ben a hullámvölgyben lévő Häkkinen negyedik, Coulthard hetedik lett. 2001-ben Mika azévi első dobogós helyét hozta, amikor harmadiknak futott be a két Schumacher mögött; Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2002-ben Coulthard második, Kimi negyedik helyezést ért el, 2003-ban utóbbi hatodik. 2004-ben Kimi ötödik, Coulthard hatodik lett. 2005-ben Kimi győzni tudott, Montoyát viszont egy malőr miatt fekete zászlóval kiintették: a biztonsági autós fázis alatt piros lámpánál hajtott ki a bokszutcából. 2006-ban Kimi harmadik, Montoya kiesett.

2007-ben az újonc Hamilton aratta pályafutása első győzelmét, Alonso hetedik helyen végzett. 2008-ban viszont Hamilton a bokszutca kijáratánál belement Kimibe, Heikki Kovalainen kilencedik helyen végzett, így a csapat nem szerzett pontot. Utána viszont sorozatban háromszor nyertek: 2010-ben Hamilton–Button kettős győzelem, 2011-ben pedig Button győzött, az utolsó körben megelőzve Vettelt - szépséghiba, hogy a csapattárs Hamiltont viszont kitette. 2012-ben újra Hamiltoné volt az első hely, Button halovány versenyzéssel 16. lett. Tavalyelőtt viszont pontot sem szereztek: Pérez és Button 11-12. helyezést produkáltak. Tavaly Button jónak mondható eredményt ért el negyedik helyével, Kevin Magnussen kilencedikként szerzett pontokat. Idén összetennék a kezüket hasonló helyezésekért…

Force India

Eddig öt Kanadai Nagydíjon vettek részt, pontot szerezniük háromszor sikerült, először 2010-ben, amikor Vitantonio Liuzzi kilencedik, Adrian Sutil tizedik lett. 2011-ben Sutil és Paul di Resta kiesett, de utóbbit 18.-nak könyvelték el; 2012-ben di Resta és Hülkenberg 11-12. helyen végeztek. Tavalyelőtt: di Resta hetedik, Sutil tizedik lett. Hülkenberg tavaly ötödik helyével a csapat eddigi legjobb kanadai eredményét produkálta, Pérez viszont kiesett, miután az utolsó körben ütközött Massával (így 11.-nek könyvelték el).

Toro Rosso 

Az első kanadai versenyükön 2006-ban Scott Speed tizedik, Liuzzi 13. lett. A következő évben mindketten kiestek, majd 2008-ban a csapat első itteni pontját szerezte Vettel a nyolcadik helyével. 2010-ben Sébastien Buemi ismételte meg ezt a helyezést, 2011-ben pedig mindkét versenyző pontszerző: Jaime Alguersuari nyolcadik, Buemi tizedik. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 14-15. helyen végeztek. Tavalyelőtt Vergne hatodik, Ricciardo 15. lett. Tavaly Vergne nyolcadikként pontokat szerzett, Kvjat technikai hibával kiállt.

Lotus

A régi Lotusnak nem sikerült Kanadában futamot nyernie. A Mont Tremblant-on 1970-ben kihagyták a versenyt Jochen Rindt monzai halálos balesete után. A Mosport Parkban 1969-ben Jochen Rindt, 1974-ben Ronnie Peterson, 1976-ban Mario Andretti lett harmadik. Montréalban pedig még dobogón sem tudtak végezni.

A jogelődök közül a Benetton előbb 1991-ben győzött itt Nelson Piquet, majd 1994-ben Schumacher, a Renault pedig 2006-ban Alonso révén. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov ötödik lett, Nick Heidfeld kiesett.

Három éve Grosjean másodikként eddigi legjobb Forma–1-es versenyhelyezését produkálta, Kimi nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt Kimi ötödik, a büntetés miatt a rajtrács végéről induló Grosjean 13. lett. Tavaly Grosjean és Maldonado is kiesett.

Sauber

Bemutatkozó évükben, 1993-ban Karl Wendlinger hatodik lett Montréalban. A következő pontszerzésre 1997-ig kellett várni, akkor Johnny Herbert ötödik helyen végzett. 1998-ban Alesi mind a két rajtnál összeütközött Trullival, a második véget vetett a versenyének. 1999-ben Pedro Diniz hatodikként ért célba. 2001-ben az elsőéves Kimi negyedik lett. 2004-ben Giancarlo Fisichella, 2005-ben Massa hozta ezt a helyezést.

A BMW égisze alatt 2007-ben Robert Kubica itt szenvedett balesetet, egy évvel később viszont megszerezte önmaga és csapata első – és egyetlen – győzelmét. Heidfeld mindkét alkalommal második volt, így a 2008-as diadal rögtön kettős győzelem lett.

Az önállósodás után 2010-ben mindkét versenyzőjük (Kobajasi Kamui és Pedro de la Rosa) kiesett. 2011-ben Kobajasi hetedikként futott be. Pérez a pénteki szabadedzések után visszalépett, de la Rosával helyettesítették, aki 12. helyen végzett (a beugrás annyira hirtelen jött, hogy az első edzésen még McLaren-overallban vett részt). 2012-ben Pérez harmadikként dobogóra állhatott, Kobajasi kilencedik lett. Tavalyelőtt Hülkenberg és Esteban Gutiérrez is kiesett. Tavaly Sutil 13. lett, Gutiérreznek viszontagságos hétvégéje volt: a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, az időmérőn nem tudott részt venni. A korábbi idők alapján engedték elrajtolni, de a javítások miatt csak a bokszutcából. A versenyen az erőforrás hibája miatt ki kellett állnia, a megtett táv miatt 14.-nek könyvelték el.

Manor Marussia

A Virgin két itteni futama közül a 2011-es sikerült jobban, Jerôme d'Ambrosio és Timo Glock 14-15. lett. 2012-ben már a mostani csapatnév alatt Glock kiesett, Charles Pic huszadik lett. Tavalyelőtt Jules Bianchi 17., Max Chilton 19. helyen végzett. Tavaly Bianchi és Chilton a rajt után egymást ütötték ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr367524662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása