Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző III/12.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2017. augusztus 27. - F1 Hierro

Négy hét után véget ért a Forma-1-es világbajnokság nyári szünete, egy nagy múltú, jellegzetes helyszínen, Spában folytatódnak a küzdelmek. Az aktív pilóták közül Kimi Räikkönen nyert itt legtöbbször, szám szerint négy alkalommal, bár az utolsó ezek közül még az első karrierje idején, 2009-ben volt, a visszatérése óta egyszer állt dobogón még 2012-ben. A két jelenlegi vb-aspiráns, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton két-két alkalommal nyert Belga Nagydíjat. Ők ketten most is az első sorból rajtolhatnak. Rajtuk kívül Daniel Ricciardónak sikerült itt nyernie három évvel ezelőtt.

Az idei futamon a belga nézők "másfél" hazai pilótának szurkolhatnak: az első teljes szezonját töltő Stoffel Vandoorne mellett a holland színekben induló, de belgiumi születésű és anyai ágon belga származású Max Verstappennek. Utóbbi a tavalyi futamon első sorból rajtolhatott, de a futama már nem sikerült ilyen jól, a pontszerzők közül is kicsúszott.

Vandoorne

2010-ben a Forma–4 Európa-kupa hétvégéjének mindkét futamát megnyerte. A következő évben a Forma Renault 2.0-ban egy 15. hely és kiesés volt a mérlege, ezzel az Európa-kupa értékelésében nem szerzett pontot, az Észak-európai Kupában igen. 2012-ben – már csak az „európai” értékelésbe számítva - mindkét futamon dobogóra állhatott második, illetve harmadik helyezettként. 2013-ban a WSR 3.5-ös kategóriájában a hétvége második futamán győzött. 2014-ben és 2015-ben a GP2-ben indult. Előbbi szezonban a hosszú futamon második, a sprinten hatodik lett; tavalyelőtt a hosszú futamot megnyerte, a sprinten negyedik helyezést ért el.

Az idei lesz az első hazai Forma–1-es nagydíja.

Ricciardo

A 2007-es olasz Forma Renault 2.0 sorozat külhoni hétvégéjén az első futamon ötödik lett. A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonnyitóját megnyerte, a hétvége második futamán negyedik lett. A kategória Nyugat-európai Kupa sorozatában egy második helyezést és egy győzelmet hozott össze. 2009-ben a brit Forma–3-ban szintén ezeket az eredményeket produkálta a két futamon, az elsőt nyerte meg. A WSR 3.5 kategóriájában 2010-ben a második futamon ötödik lett, 2011-ben egy tizedik és egy kilencedik helyezést ért el.

Utóbbi évben már a Forma–1-es nagydíjon is indult HRT-vel, az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték versenyezni, azonban a futamot feladni kényszerült. Toro Rossóval 2012-ben kilencedik, 2013-ban tizedik lett. 2014-ben Red Bull-lal sikerült megnyernie a futamot, ez lett pályafutása harmadik győzelme. Tavalyelőtt elektronikai hibával állt ki a Buszmegállónál, virtuális safety cart okozva. Tavaly ötödik helyről indulva második helyezést ért el.

Vettel

Először a 2005-ös Forma–3 Euroszériában indult Spában, az első futamról kizárták, a másodikon 13. lett. 2006-ban a WSR-ben járt a pályán, de az első futamon kiesett, a másodikon nem állt rajthoz.

Forma–1-ben 2007-ben versenyzett itt először Toro Rossóval, a kormánymű hibája miatt kiesett. Egy évvel később ötödik lett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva. 2010-ben ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt 15. helyen végzett. 2011-ben élről indulva megnyerte a futamot, 2012-ben második lett, 2013-ban pedig újra győzött. 2014-ben megtört a dobogós szériája a pályán, ötödik helyen végzett. Tavalyelőtt Ferrarival gumiproblémák miatt kiállt, de a megtett táv miatt 12.-nek rangsorolták. Tavalya negyedik rajtkockából indult, a rajt után csapattársával koccanva megpördült, a szárnya sérülése miatt ki kellett mennie a boxba, végül hatodik helyen sikerült zárnia a futamot.

Räikkönen

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában a második itteni hétvégén győzött.

2001-ben a Sauber–Petronas meghibásodása miatt kiesett. Egy évvel később McLaren–Mercedesszel első sorból rajtolt (előrevetítve későbbi jó szerepléseit), de a technika ismét kibabrált vele. 2004-ben aztán megszerezte a McLaren egyetlen azévi győzelmét (amivel szaván fogott egy meggondolatlan fogadalmat tevő brit újságírót). Azt ezt követő években mondhatjuk, hogy ő uralta a pályát: 2005-ben és 2007-ben – utóbbi évben immár Ferrarival – újra győzött. 2008-ban folytathatta volna a sikersorozatot, de Hamilton agresszív manővere után nem sokkal a vége előtt kicsúszott (18. helyezettnek jegyezték). 2009-ben a Ferrari egyetlen azévi diadalát érte itt el (és egyúttal legutóbbi ferraris diadalát), bár ehhez kellett a vitatott manővere is az elején (kívül kerülve el a tumultust).

2012-ben Lotusszal visszatérve ha nem is nyert, de a dobogót hozta: harmadik lett. 2013-ban viszont fékhibával kiesett, ezzel megszakadt rekord hosszúságú pontszerzési sorozata. 2014-ben újra Ferrarival negyedikként lemaradt a dobogóról, de így is legjobb eredményét érte el az év során. Tavalyelőtt hetedik helyen végzett. Tavaly a harmadik helyről indulhatott, de a rajt után összekoccant Vettellel és Verstappennel, ami után a szárnysérülés mellé defektet is kapott. Végül a kilencedik helyen végzett.

Grosjean

Először 2004-ben, a Forma Renault 2000-es Európa-kupában indult itt, de nem túl jól sikerült a verseny: 25. helyen ért célba. A GP2-ben 2008-ban a hosszú futamot megnyerte. 2010-ben és 2011-ben ismét elért egy-egy dobogós (harmadik) helyet, emellett a sprintfutamon 2010-ben hatodik, 2011-ben negyedik lett. 2010-ben indult a pályán a GT1 világbajnokságban és az Auto GP-ben is. A GT1-ben Neel Jani váltótársaként a kvalifikációs futamon kiestek, 20.-nak lettek rangsorolva, a bajnoki futamon 14.-ek lettek. Az Auto GP-ben az első futamot megnyerte, a másodikon második lett.

A Forma–1-ben először 2009-ben versenyzett a pályán, Renault-val a rajt utáni ütközésben kiesett. Három év után 2012-ben indult újra a nagydíjon Lotusszal, de az sem sikerült jobban: a verseny negatív hőse lett azzal, hogy karambolt okozott a rajt után, ami miatt egy futamra szóló eltiltást is kapott. 2013-ban nyolcadik lett. 2014-ben az erőforrás hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. A tavalyelőtti volt az eddigi legjobban sikerült Belga Nagydíja: harmadik lett a két Mercedes mögött, ez volt a legutóbbi dobogója. Tavaly a Haas pilótájaként a 13. helyen végzett.

Ericsson

A brit Forma–3-ban 2008-ban egy hetedik és egy ötödik helyezést ért el. 2010-től 2013-ig a GP2-ben indult a pályán, kiemelendő 2012-ben a hosszú futam megnyerése és a 2013-ban szintén a hosszú futamon elért második helye.

2014-ben Caterhammel 17. helyen végzett. Tavalyelőtt Sauberrel tizedik lett. Tavaly az erőforrás elemeinek cseréje miatt tíz rajthely büntetést kapott, de így is maradt a huszadik rajthelyen. A futamon váltóhiba miatt kiesett.

Pérez

Először a 2005-ös Forma BMW ADAC sorozatban indult a pályán. Akkor az itteni hétvége első futamán ötödik lett, a másodikon nem indult el. 2007-ben a brit Forma–3-ban az abszolút sorrendben elért 9. és 15. helye a National Class mezőnyében mindkét futamon győzelmet jelentett. 2008-ban már a „nagyok” között egy hatodik és egy második helyezést ért el. A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett itt, előbbi évben a sprintfutamon negyedik, utóbbi évben a hosszú versenyen hetedik lett, a sprintet megnyerte.

A 2011-es nagydíjon a Sauber felfüggesztésének hibája miatt esett ki. 2012-ben az időmérőn az ötödik időt autózta, sőt Pastor Maldonado büntetése miatt negyedik kockából indulhatott, csakhogy a rajt után ő lett Grosjean első áldozata, ami után elvesztette a hátsó szárnyát, és Maldonadónak ütközött. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 11. lett. 2014-ben Force Indiával nyolcadik helyen futott be. Tavalyelőtt ötödik helyezést ért el. Tavaly hatodik helyről rajtolva ismét ötödik lett, ezúttal csapattársa mögött.

Alonso

A Forma–3000-ben a 2000-es idény zárófutamán itt szerezte egyetlen futamgyőzelmét a kategóriában.

A 2001-es Forma–1-es nagydíj edzésén ugyan 107%-on kívüli időt futott a Minardival, de engedték rajthoz állni. Versenye azonban már az elején véget ért váltóhiba miatt. Legközelebb három évvel később indult itt Renault-val, de akkor motorhiba miatt adta fel. 2005-ben másodiknak futott be, ami elég volt arra, hogy őrizze megnyugtató előnyét a világbajnoki csatában. 2007-ben McLaren–Mercedesszel harmadik lett, egy évvel később újra Renault-val negyedik. 2009-ben ki kellett állnia, mivel felfüggesztése a rajt utáni karambolban megsérült. 2010-ben Ferrarival hibázott és kicsúszott, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben a rajt után áldozatul esett Grosjeannak és kiesett, ami sokba került év végén. 2013-ban másodikként állhatott dobogóra. 2014-ben hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt McLaren–Hondával 13. lett. Tavaly a hajtáslánc problémái miatt nem sikerült mért kör mennie, az utolsó helyről rajtolhatott (amúgyis 60 rajthely büntetést gyűjtött össze az cserék miatt), a futamon azonban nagyszerű versenyzéssel feljött egészen a hetedik helyig.

Stroll

Az európai Forma–3-ban tavalyelőtt nem sikerült pontot szereznie, tavaly a hétvége három futamából az elsőt megnyerte, a harmadikon negyedik lett.

Massa

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában versenyezhetett a pályán.

Első Belga Nagydíján 2002-ben Sauber–Petronasszal motorhiba miatt kiállt. 2004-ben legjobb azévi eredményét elérve negyedik lett, egy évvel később – nem pontszerző – tizedik. Ferrarival 2007-ben második helyezést ért el, 2008-ban eredetileg szintén ezen a helyen futott be, de Hamilton büntetése révén győztessé lépett elő. 2009-ben hungaroringi sérülése miatt kihagyta a futamot. 2010-ben negyedik, 2011-ben nyolcadik, 2012-ben ötödik, 2013-ban hetedik helyen végzett. 2014-ben Williamsszel nem sikerült pontot szereznie, 13. lett. Tavalyelőtt hatodik, tavaly tizedik helyezést ért el.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa sorozatában ötödik és negyedik helyen végzett. A kategória Észak-európai Kupájának szezonzáróján két dobogós helyezést ért el: egy második és egy harmadik helyet. 2011-ben a brit Forma–3 hétvégéjén három futamon vett részt, a másodikat megnyerte, a harmadikon abszolútban nyolcadik lett, de mivel vendégpilóták is végeztek előtte, a harmadik helyért járó pontokat kapta. 2012-ben és 2013-ban a WSR-ben indult a pályán, a 3.5-ös géposztályban előbbi szezonban a hétvége első futamát megnyerte; utóbbi évben az első futamon győzött, a másikon harmadik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. Tavaly Renault-val a hatodik körben az Eau Rouge-ból kijövet szenvedett csúnya balesetet, a gumifalban kötött ki, ami annyira sérült, hogy a biztonsági autó sem volt elég a kijavításhoz, piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot. Bár a rommá tört autóból sikerült saját lábán kiszállnia, kórházba szállították kivizsgálásra, de nem szenvedett olyan sérülést, ami miatt ne indulhatott volna a következő versenyen Monzában.

Kvjat

2010-ben az európai Forma BMW-ben hatodik és ötödik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában (egyúttal az Észak-európai Kupában) a hétvége első futamán negyedik lett (az északi értékelésben harmadiknak számított), a másikat megnyerte. Egy évvel később az Európa-kupában ezt a szereplést megismételte. A kategória alpesi szériájában az első futamot megnyerte, a másikon tizedik lett. A GP3-ban 2013-ban a hosszú futamon győzött, a sprintversenyen hatodik lett.

2014-ben Toro Rossóval kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el. Tavaly 14.lett.

Hülkenberg

A 2005-ös Forma BMW ADAC bajnokságban egy negyedik és egy második helyezést ért el a pályán. A GP2-ben 2009-ben második lett a hosszú futamon.

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben Williamsszel 14. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben versenyzővé előlépve itt érte el eddigi legjobb helyezését: negyedik lett. 2013-ban Sauberrel 13., 2014-ben újra Force Indiával tizedik lett. Tavalyelőtt az erőforrás problémái miatt nem sikerült elrajtolnia. Tavalya rajt utáni kavarodásban a hetedik helyről másodiknak jött fel, a futamot negyedik helyen zárta, beállítva legjobb eredményét..

Palmer

2009-ben a Forma–2 itteni hétvégéjén az első futamon 16. helyen végzett, a másikon kiesett. 2011-től 2014-ig a GP2-ben indult itt 4×2 futamon, egyetlen dobogója a 2014-es sprinten elért harmadik hely volt.

A tavalyelőtti Belga Nagydíj hétvégéjén a Lotus pénteki tesztpilótája volt. Tavaly a Renault versenyzőjeként 15. helyen végzett.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 kategóriában az Európa-kupában nem szerzett pontot a pályán, az alpesi szériában a hétvége második futamán hetedik lett. A 2013-as Európa-kupa hétvégén nyolcadik és hetedik helyezést ért el. 2014-ben a Forma–3-as Európa-bajnokság hétvégéjének második és harmadik futamán másodikként állhatott dobogóra. Tavalyelőtt a GP3-ban mindkét futamon második lett.

Tavaly a Manor színeiben itt volt első Forma–1-es futamrészvétele, 16. helyen végzett.

Verstappen

2014-ben a Forma-3 Európa-bajnokság itteni hétvégéjének mindhárom futamát megnyerte.

A tavalyelőtti futamon Toro Rossóval nyolcadik lett. Tavaly a Red Bull színeiben eddigi legjobb edzéseredményét produkálva a második rajtkockából indulhatott, ezzel első soros indulásban is fiatalsági rekordot állított fel. A rajt után a La Source-nál összekoccant Kimivel, ami miatt megsérült az első szárnya. Később keményen újra egymásra találtak, keményen védekezett ellene, amit ellenfele sérelmezett is, de nem lett következménye. Végül nem sikerült pontot szereznie, a 11. helyen végzett.

Hamilton

A Forma Renault 2000-es Európa-kupában 2002-ben hetedik lett. A Forma–3 Euroszériában 2005-ben az első futamon pole-ból indult, de kizárták, a másodikat viszont megnyerte.

Első Forma–1-es Belga Nagydíján 2007-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyen végzett. 2008-ban elsőnek futott be, de Kimi kitessékelése miatt időbüntetést kapott és harmadik helyre csúszott vissza. 2009-ben a rajt utáni karambolba keveredve esett ki. 2010-ben végre behúzta a győzelmet. A 2011-es futamot a Kobayashi Kamuival való ütközése miatt kényszerült feladni, 2012-ben pedig ismételte magát a történelem: Grosjean manővere után megint csak Kobayashinak ment neki. 2013-ban Mercedesszel élről indulva harmadik lett. 2014-ben ütközött csapattársával, Nico Rosberggel, ami után defektet kapott. A kerékcsere után a mezőny végére esett vissza, és az autó sérülése miatt nem sikerült felzárkóznia, később ki is állt. Tavalyelőtt sikerült élről indulva megnyernie a futamot. Tavaly a csapata sajátos taktikai húzással több cserét is végrehajtott a hajtómű elemein (így elérték, hogy maradjon három friss motorja), ezzel letudva a rajtbüntetéseket (összesen hatvanat). Az utolsó sorból indulva egészen a harmadik helyre sikerült felzárkóznia.

Sainz

2010-ben az európai Forma BMW hétvégéjének mindkét futamán kiesett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamot megnyerte, a másodikon harmadik lett (ami beleszámított az Észak-európai Kupába is, utóbbi futamon elért eredménye ott második helyezést ért). 2012-ben a brit Forma–3-ban, egyúttal a kategória Európa-bajnokságában az első futamon harmadik lett (a brit bajnokságban másodiknak számított), a harmadikat megnyerte (a második elmaradt). 2013-ban a GP3-ban nem sikerült pontokat szereznie. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban szintén nem szerzett pontot, 2014-ben viszont mindkét futamot megnyerte.

Tavalyelőtt az erőforrás hibájával kiállni kényszerült. Tavaly a rajt után feljött a 14. rajtkockából a hetedik helyre, de törmelékre hajtva defektet kapott és kiesett, virtuális safety cart okozva.

Bottas

A 2007-es Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában egy ötödik és egy 12. helyezést ért el. A 2008-as Európa-kupa szezonnyitóján harmadik lett, az Észak-európai Kupa záró hétvégéjén pedig mindkét futamot megnyerte. 2009-ben a brit Forma–3-ban a hétvége első futamán harmadik lett, de vendégpilótaként nem kapott pontot. A GP3-ban 2011-ben a hosszú futamon győzött.

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavalyelőtt kilencedik, tavaly nyolcadik helyen végzett.

Wehrlein

A 2012-es Forma–3-as Európa-bajnokság itteni hétvégéjének két futamán nem szerzett pontot.

Tavaly Manorral a rajt után Button autójának ütközve kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1212781548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása