Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/15.

2017. szeptember 30. - F1 Hierro

 A Maláj Nagydíj 1999 óta folyamatosan szerepelt a versenynaptárban, idén ennek egy időre vége szakad. Az első futamon a Ferrari szerzett kettős győzelmet, több okból is emlékezetes módon: egyrészt Michael Schumacher lábtörés utáni visszatérése, másrészt a visszavont kizárásuk révén. A Scuderia egyébként is a sepangi versenyek legsikeresebb istállója lett hét győzelemmel, amiből a legutóbbit két éve szerezte Sebastian Vettel. Neki idén az időmérő előtti motorproblémák a veszteség minimalizálása lesz a cél, Kimi Räikkönennek kellene megakadályoznia a Mercedes győzelmét. Érdekes módon az utóbbi három domináns évből csak egyszer nyert itt az Ezüst Nyíl, a tavalyi futam balszerencsés volt számukra: Lewis Hamilton motorja megadta magát, Nico Rosberg pedig rajt utáni ütközést követően harmadik helyre felzárkózva mentette a menthetőt. A futamon a Red Bull aratott kettős győzelmet, ez volt összesen a negyedik sepangi diadaluk, a korábbiakat még Vettel révén nyerték. Idén is ez a három istálló lehet versenyben a győzelemért. A McLaren, amely korábban két Maláj Nagydíjat nyert, idén kellemes meglepetésben bízhat, amire jó előjel mind Fernando Alonso tavalyi bravúrja, mind a két pilóta idei Top10-es rajtpozíciója. Kétszer nyert még Malajziában a Renault, amely tavaly Jolyon Palmer első pontjának is örülni tudott, egyszer pedig a Williams, még 15 évvel ezelőtt.

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP versenyzője, Jenson Button nyerte a félpontos versenyt.

Már a gyári alakulat színeiben Nico Rosberg 2010-ben harmadik lett, ami a csapat legújabb kori történetének első dobogója. Michael Schumacher kerékhiba miatt kiállni kényszerült. 2011-ben Schumacher kilencedik, Rosberg 12.; 2012-ben egy-egy helyet rontva Schumacher tizedik, Rosberg 13. lett. 2013-ban újra sikerült dobogós helyezést elérniük, Hamilton – aki a boxban egyszer eltévesztette a házszámot – harmadik lett Rosberg előtt, aki Vettellel ellentétben tartotta magát a csapatutasításhoz. 2014-ben először nyerték meg a futamot, rögtön kettős győzelem lett: Hamilton nyert Rosberg előtt. Tavalyelőtt is mindketten a dobogóra állhattak, de a két oldalára: Hamilton második, Rosberg harmadik lett. Tavaly Rosberg a rajt után ütközött Vettellel, de folytatni tudta a versenyt. Az élről induló Hamilton viszont motorhibával kiesett. A rajt után Vettellel ütköző Rosberg felzárkózott a harmadik helyig (belefért a Kimivel való ütközés és a miatta kapott tíz másodperc büntetés is), így előnyös pozícióból várhatta a világbajnokság hajráját.

Red Bull

2005-ben a csapat második futamán a második dupla pontszerzését érték el: David Coulthard hatodik, Christian Klien nyolcadik lett. Utána két nullázás következett: 2006-ban kettős kiesés (egyaránt hidraulikai hiba); 2007-ben Mark Webber tizedik lett, David Coulthard fékhiba miatt feladta. 2008-ban Webber hetedik, Coulthard kilencedik helyen végzett, pontot csak előbbi ért. Egy évvel később Webber hatodikként másfél pontot szerzett, Vettel kipördült, a félbeszakítás után 13.-nak könyvelték el. 2010–11-ben Vettel megnyerte a futamot, a 2010-es kettős győzelem volt, 2011-ben Webber negyedikként futott be. 2012-ben Webber ismét negyedik, Vettel az „uborkás” incidens után 11. lett. 2013-ban újra kettős győzelmet aratott a csapat, de kellemetlen mellékízzel: Vettel a verseny vége felé a megállapodás ellenére támadni kezdte Webbert, majd meg is előzte, ami után az ausztrál ki is fejezte nemtetszését. 2014-ben Vettel harmadikként állhatott dobogóra, a viszontagságos versenyt futó Ricciardo kiesett. Tavalyelőtt Kvjat és Ricciardo 9-10. helyen végeztek. Tavaly a második sorból rajtolhattak, a Mercedesek balszerencséjét kihasználva kettős győzelmet arattak. A két pilóta háziversenyében (amit leginkább még Hamilton mögött autózva vívtak) Ricciardo kerekedett felül Verstappennel szemben.

Ferrari

Az első Maláj Nagydíjon kettős győzelmet szereztek, a bajnokesélyes Eddie Irvine-t a lábtörése után edzéselsőséggel visszatérő Michael Schumacher maga elé engedte. Utána majdnem kizárták őket szabálytalan autó miatt, de az FIA elfogadta a csapat fellebbezését, így egyéniben és konstruktőriben is listavezetőként várhatták a suzukai szezonzárót. 2000-ben a zárófutamon ismét mindkét versenyző dobogóra állt, bár David Coulthard befurakodott Schumacher és Rubens Barrichello közé, a vörös parókákkal ünnepelt konstruktőri cím teljessé tette a Scuderia azévi örömét. A következő futamon újra kettős győzelmet sikerült elérni a Schumi–Barrichello párossal, a kicsúszásuk ellenére is könnyen visszazárkóztak az élre. 2002-ben Schumacher ütközött a rajtnál, de a végére sikerült feljönnie a harmadik helyre, Barrichellónak motorhibája volt. 2003-ban Schumachernek kevésbé sikerült a versenye, hatodik lett, de Barrichello második helyével gondoskodott arról, hogy ezúttal is legyen Ferrari-pilóta a dobogón. 2004-ben újabb Schumacher-győzelem következett, Barrichello negyedik lett. 2005 volt az első alkalom, hogy nem volt ferraris a sepangi pódiumon: Schumacher hetedik lett, Barrichello a gumija hibájából kiesett. 2006-ban Massa és Schumacher 5-6. helyen futott be.

2007-ben Kimi harmadik lett a két McLaren mögött, az élről induló Massa ötödik helyen végzett. 2008-ban Kimi újra győzött, Massa kicsúszott a kavicságyba. 2009-ben volt az első alkalom, hogy a Ferrari nem szerzett pontot a pályán (Massa kilencedik, Kimi 14.). 2010-ben Massa hetedik lett, Alonso kiesett (13.-nak jegyezve); 2011-ben Massa ötödik lett Alonso előtt. 2012-ben Alonso megnyerte a versenyt, míg Massa csupán 15. helyen végzett. 2013-ban Massa ötödik lett, Alonso ütközés miatt kiesett. 2014-ben Alonso negyedik lett, míg Kimi 12., ami nem lógott ki azévi teljesítményéből… Tavalyelőtt Vettel megszerezte első győzelmét a Scuderia színeiben, Kimi negyedik lett. Tavaly a harmadik sorból indultak. Vettel a rajt után ütközött Rosberggel, ami után kiesett, Kimi újra negyedik helyen futott be.

Force India

2008-ban Adrian Sutilnak hidraulikai problémái voltak, Giancarlo Fisichella 12. lett. 2009-ben a 17-18. helyen végeztek. Eddigi legjobb eredményük a pályán 2010-ben Sutil ötödik helyezése. Vitantionio Liuzzi erőátviteli probléma miatt adta fel a futamot. 2011-ben a második versenyén rajthoz álló Paul di Resta tizedik lett, éppen Sutil előtt. 2012-ben sikerült a kettős pontszerzés: di Resta hetedik, Hülkenberg kilencedik lett. 2013-ban Sutilt és di Restát is kihívták óvatosságból, miután rosszul rögzítették a kerekeiket. 2014-ben Hülkenberg ötödik helyével beállította a csapat legjobb malajziai eredményét, míg Pérez a rajtrácson ragadt. Tavalyelőtt Pérez és Hülkenberg 13-14. helyen végeztek. Tavaly viszont negyedik sorból indulva mindketten pontot szereztek: Pérez hatodik, Hülkenberg nyolcadik lett.

Williams

Az első két Maláj Nagydíjon nem sikerült pontot szerezniük. 2001-ben Ralf Schumacher ötödik lett, Juan Pablo Montoya kicsúszott. 2002-ben viszont kettős győzelmet ért el Ralf és Montoya; utóbbi úgy lett második, hogy a Michael Schumacherrel való ütközése után vitatható áthajtásos büntetést kapott. A következő évben Ralf negyedik lett, utána ismét két dobogós futam következett: 2004-ben Montoya ismételte meg két évvel korábbi második helyét (Ralfnak motorhibája volt); 2005-ben Nick Heidfeld harmadik helye az első pódiuma volt a csapat színeiben. Mark Webber 2005–2006-ban kiesett. Rosbergnek 2006-ban motorhibája, 2007-ben vízszivárgása volt. Utóbbi versenyen Alexander Wurz kilencedik lett, de az még nem ért pontot. 2008-ban nulláztak (Rosberg 14., Nakajima Kazuki 17.). A következő két évben másfél pontot sikerült szerezniük: Rosberg 2009-ben a félbeszakított versenyen nyolcadik (Nakajima 12.), 2010-ben Hülkenberg pályafutása második futamán tizedik lett (Barrichello 12.). 2011-ben Barrichello és Pastor Maldonado is korán kiesett. 2012-ben Maldonadónak ismét motorhibája volt, Bruno Senna hatodikként pontokat szerzett. 2013-ban Bottas 11. lett, Maldonado technikai hibával kiállt, hivatalosan 19.-nek jegyezték. 2014-ben Massa és Bottas 7-8. helyen futottak be, tavalyelőtt 5-6. helyen, de ezúttal Bottas végzett előrébb. Tavaly Bottas ismét ötödik, Massa viszont csak 13. lett.

McLaren

1999-ben az első Maláj Nagydíjon Mika Häkkinen harmadik lett, Coulthard kiesett. Aztán a Ferrarik kizárása révén Mikát ideiglenesen győztesnek hirdették ki, ami a világbajnoki címet jelentette volna, de a Ferrari fellebbezése után maradt az eredeti sorrend. A következő futamon Häkkinennek esélye lett volna a győzelemre, de kiugrott a rajtnál, a büntetése miatt negyedikként futott be, Coulthard második lett a Ferrari-szendvicsben. 2001-ben Coulthard a Ferrarik kicsúszása után élre állt, de néhány körrel később a két vörös autó könnyedén visszaelőzte, harmadik lett mögöttük; a demotiváltnak tűnő Häkkinen nagy nehezen szerezte meg a hatodik helyet.

2002-ben mindkét versenyző (Coulthard és Kimi) kiesett motorhiba miatt, a következő évben viszont Kimi megszerezte pályafutása első győzelmét, míg Coulthard elektronikai hiba miatt kiállt. Az ezt követő három évben nem sikerült dobogóra állni: 2004-ben Coulthard hatodik lett, Kiminek váltóhibája volt; 2005-ben és 2006-ban Montoya negyedik lett, míg Kimi előbbi versenyen kilencedik helyen végzett, utóbbin ütközött a rajt után. 2007-ben az Alonso–Hamilton páros kettős győzelmet szerzett. 2008-ban mindkét versenyzőt rajtbüntetéssel sújtották, de Kovalainen harmadik, Hamilton ötödik helyen futott be. 2009-ben a félbeszakított futamon Hamilton hetedik lett, Kovalainen kiesett. 2010-ben Hamilton hatodik, Button nyolcadik; 2011-ben Button második, Hamilton nyolcadik lett. 2012-ben Hamilton harmadik, Button a Narain Karthikeyannal való ütközés és az ezt követő szárnycsere miatt 14. lett. 2013-ban Pérez kilencedik helyen végzett, Button kiállt, hivatalosan 17.-nek könyvelték el. 2014-ben Button hatodik, Magnussen kilencedik lett. Tavalyelőtt Honda-motorral mindkét versenyző kiesett: Alonso az erőforrás, Button a turbó problémáival. Tavaly sikerült a kettős pontszerzés: Alonso a rajtrács végéről felzárkózva hetedik helyre jött fel, míg Button megtartotta az időmérőn megszerzett kilencedik pozíciót.

Toro Rosso

Az első négy sepangi versenyük nulla ponttal zárult. 2010-ben Jaime Alguersuari kilencedik helye törte meg a rossz sorozatot, Sébastien Buemi 11. lett. 2011-ben a 13-14. helyen végeztek (Buemi, Alguersuari sorrendben). 2012-ben Jean-Éric Vergne nyolcadik, Ricciardo 12. lett. 2013-ban Vergne tizedik lett, Ricciardo a kipufugó hibájával kiállt, 18.-nak elkönyvelve. 2014-ben Kvjat lett tizedik, Vergne a turbó problémái miatt feladta. Tavalyelőtt Verstappen és Sainz 7-8. helyen futottak be, a „nagy testvér” Red Bull pilótái előtt. Tavaly Sainz 11., Kvjat – aki az idei futamon nem indítanak – 14. helyen végzett.

Haas

Tavaly mindkét versenyző kiesett: Grosjean fékhiba, Esteban Gutiérrez a rosszul rögzített kerék elvesztésem miatt.

Renault

A 2002-es futamon Button kis híján dobogós helyezést ért el, de a felfüggesztés problémái miatt az utolsó körben visszaesett negyedik helyre. Jarno Trulli túlmelegedés miatt kiállt. 2003-ban Alonso pályafutása első pole pozícióját, majd harmadik helyével első dobogóját érte el. Trulli ötödik lett. 2004-ben Trulli megismételte helyezését, Alonso hetedik helyen végzett. Ezután két győzelem következett. 2005-ben Alonso nyert, Fisichella Webberrel ütközve kiesett. 2006-ban viszont Fisichella nyerte a versenyt, Alonso kettős győzelemmé egészítette ki. 2007-ben Fisichella hatodik, Heikki Kovalainen nyolcadik lett. 2008-ban Alonso lett nyolcadik, az ifjabb Nelson Piquet 11. helyen végzett. 2009-ben Alonso 11., Piquet 13. lett a félbeszakított esős futamon. 2010-ben Robert Kubica negyedik helyezést ért el, Vitalij Petrov váltóhibával kiállt. A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Heidfeld harmadikként dobogóra állhatott, Petrovot kiesettként 17.-nek jegyezték.

A jogutód-jogelőd Lotus F1 Teamnek nem sikerült dobogós helyezést elérnie a pályán.

Tavaly újra Renault név alatt Palmer tizedikként első pontját szerezte, Magnussen kiesett.

Sauber

Az első három Maláj Nagydíjon nulláztak, 2002-ben viszont mindkét versenyző pontszerző helyen ért célba: Heidfeld ötödik, Massa hatodik lett. A következő két évben egy-egy pontot sikerült szerezniük: 2003-ban Heidfeld, 2004-ben Massa lett nyolcadik, előbbi futamon Heinz-Harald Frentzen kilencedik, utóbbin Fisichella 11. helyen végzett. 2005-ben Massa tizedik lett (nem jár érte pont), Jacques Villeneuve kicsúszott.

A BMW-éra legjobb eredménye Robert Kubica 2008-as és Heidfeld 2009-es második helye, bár utóbbi a félbeszakításnak volt köszönhető és csak fele pontokat ért.

Az „önállósodás” után 2010-ben Kobayashi Kamuinak és Pedro de la Rosának is motorhibája volt, utóbbi el sem tudott rajtolni. 2011-ben Kobayashinak sikerült pontot szereznie hetedik helyével, Pérez nem ért célba. 2012-ben viszont Pérez brillírozott, második lett, ami a csapat történetének legjobb – BMW nélküli – versenyhelyezése. Kobayashi technikai hiba miatt kényszerült feladni a futamot. 2013-ban Hülkenberg nyolcadik, Esteban Gutiérrez 12. helyen végzett. 2014-ben mindkét versenyző kiesett: Gutiérrez váltó-, Sutil hajtóműhibával. Tavalyelőtt Felipe Nasr 12. lett, Ericsson kiesett. Tavaly Ericsson lett 12. és Nasr esett ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6812913537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása