Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző III/16.

Japán Nagydíj, Suzuka

2017. október 06. - F1 Hierro

A suzukai pálya az egyik klasszikus Európán kívüli helyszínnek számít a versenynaptárban, különlegessé teszi önmagát keresztező vonalvezetése, valamint az elszánt japán rajongók érdeklődése is. A jelenlegi mezőnyben az az érdekes egybeesés, hogy a világbajnokok tudtak eddig Japán Nagydíjat nyerni, méghozzá annyiszor, ahány vb-címük van. Vagyis Sebastian Vettel négyszer, Lewis Hamilton háromszor, Fernando Alonso kétszer, Kimi Räikkönen egyszer (bár ebből Hamilton és Alonso egyet-egyet Fujiban, ahová két szezon erejéig kitérőt tett a verseny). Ebbe a sorba illenek a tavaly év végén visszavonult bajnokok is: Jenson Button egyszer nyerte meg a nagydíjat, a tavalyi győztes Nico Rosberg pedig bajnoki címet ünnepelhetett év végén. Akkori csapattársának és egyben riválisának, Hamiltonnak sokba került a végelszámolásnál az elrontott rajt, idén megvan a lehetősége, hogy feledtetni tudja. Vettelnek - aki 2011-ben második címét itt ünnepelte - viszont a szingapúri kiesés és a malajziai utolsó rajtkockás indulás után kellene versenyben tartania magát. Melyiküknek sikerül, főleg, ha még az eső is bekavarhat jelen állás szerint?

Vandoorne

Bár európai pilóta és most futja első teljes szezonját, volt alkalma megismerni a pályát: tavaly a Super Formula sorozatban háromszor indult itt, szezonnyitón harmadikként állhatott dobobóra, a zárófutamot megnyerte.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 22. lett. Toro Rossóval 2012-ben tizedikként szerezte első itteni pontját, 2013-ban a 13. helyen végzett. A Red Bull színeiben 2014-ben negyedik lett. Tavalyelőtt a Massával való ütközés során defektet kapott, visszaesett, 15. helyen végzett. Tavaly negyedik rajtkockából indulva hatodik lett.

Vettel

A 2006-os suzukai verseny hétvégéjén még a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótája volt. Először 2007-ben állt rajthoz Japán Nagydíjon, még Fujiban, Toro Rossóval. Hamilton fékezése után nekiment a „nagycsapatnál” versenyző Mark Webbernek, ami miatt mindketten kiestek, a következő futamon pedig tíz rajthelyes büntetéssel indulhatott. Egy évvel később hatodik lett.

A Suzukába visszaköltözött versenyen jól ment neki, rendszeresen dobogóra állhatott. A Red Bull színeiben 2009-ben és 2010-ben egyaránt élről indulva győzött. 2011-ben harmadik helyével itt biztosította be második világbajnoki címét, négy futammal a szezon vége előtt. 2012-ben harmadjára nyerte meg a versenyt (és sorozatban negyedszer lett edzéselső), Alonso kiesése miatt jelentős mértékben lefaragott a ponthátrányából. 2013-ban immár negyedik alkalommal győzött a pályán. 2014-ben harmadik lett, majd tavalyelőtt immár Ferrarival érte el ugyanezt a helyezést. Tavaly megszakadt a dobogós széria: a Malajziából hozott büntetése miatt három hellyel hátrasorolva, hatodik rajtkockából indult, a futamon negyedik lett.

Räikkönen

2001-ben Sauber–Petronas színeiben a verseny elején ütközött a búcsúzó Jean Alesivel, így mindketten kiestek. 2002-ben McLaren–Mercedesszel harmadik lett, dobogós helyekkel foglalva keretbe a szezont. 2003-ban minimális bajnoki esélyekkel érkezett. Bár a futam során közelebb került hozzá, mint előzetesen várni lehetett, második helye (főleg Michael Schumacher pontszerzése mellett) nem volt elegendő a cím megszerzéséhez. 2004-ben hatodik lett. 2005-ben 11. helyről rajtolva emlékezetes győzelmet aratott: az utolsó körben előzte meg Giancarlo Fisichellát. 2006-ban ötödik helyen végzett.

Fujiban immár Ferrarival 2007-ben és 2008-ban egyaránt a dobogó harmadik fokára állhatott.

Az ismét Suzukában rendezett futamon 2009-ben negyedik lett. 2012-ben Lotusszal visszatérve a rajt után összeért az autója Alonsóéval, ami a spanyol kieséséhez vezetett. Ő maga viszont folytatni tudta a versenyt, a végén hatodiknak futott be. 2013-ban ötödik lett. Újra Ferrarival 2014-ben mindössze 12. helyen végzett. Tavalyelőtt negyedik lett. Tavaly váltót kellett cserélni az autójában, emiatt öt hely hátrasorolással nyolcadik rajtkockából indult. A futamot ötödik helyen zárta.

Grosjean

2009-ben Renault-val 16. lett. 2012-ben a Lotus váltóhibája miatt a verseny vége felé kiállni kényszerült, hivatalosan 19.-nek jegyezték. 2013-ban harmadikként dobogóra állhatott. 2014-ben a 15. helyen végzett. Tavalyelőtt hetedik lett. Tavaly a Haas színeiben az időmérőn jól szerepelt, Q3-ba jutott, Kimi büntetésével előlépett a hetedik rajtkockába. Pontot szereznie azonban nem sikerült, a 11. helyen futott be.

Ericsson

2009-ben a japán Forma–3-ban az első itteni versenyhétvégén egy győzelmet és egy második helyet hozott össze, míg a második hétvégén egy ötödik helyet és egy újabb győzelmet.

2014-ben Caterhammel 17. helyen végzett. Sauberrel tavalyelőtt 14., tavaly 15. lett.

Gasly

Az idei Super Formula szezonnyitóján már járt a pályán, tizedik lett (ami ott nem ér pontot).

Pérez

Első Japán Nagydíján 2011-ben Sauberrel pontot szerzett: nyolcadik lett. 2012-ben kicsúszás vetett véget a futamának. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 15. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával tizedik lett. Tavaly 12. helyen végzett. Tavaly – a Ferrari büntetéseinek is köszönhetően – ötödik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el.

Alonso

2001-ben Minardival 11. helyezéssel zárta bemutatkozó szezonját. Két évvel később Renault-val motorhiba miatt kiállt. 2004-ben ötödik, 2005-ben friss bajnokként érkezve harmadik lett. 2006-ban győzött, ami Michael Schumacher kiesésével együtt karnyújtásnyira hozta a második világbajnoki címet.

Fujiban 2007-ben McLaren–Mercedesszel a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban újra Renault-val győzött, megfejelve a szingapúri meglepetés diadalt, de ezúttal nem volt szüksége trükkökre.

Ismét Suzukában 2009-ben tizedik lett (abban az évben még éppen nem járt érte a pont). Ferrarival két dobogó következett: 2010-ben harmadik, 2011-ben második helyezés. 2012-ben viszont már a rajt után ütközött Kimivel, ami után defektet kapott és kicsúszott, ezzel elolvadt az addigi előnye a világbajnokságban. 2013-ban negyedik lett. 2014-ben elektronikai hibával hamar kiállni kényszerült. Tavalyelőtt McLaren–Hondával 11. lett. Tavaly 16. helyen végzett.

Massa

2002-ben Sauber–Petronasszal ütközés miatt hamar kiesett. Két évvel később kilencedik, 2005-ben tizedik lett (a rend kedvéért: egyikért sem járt pont). Ferrarival 2006-ban élről indulva második lett.

Fujiban 2007-ben hatodik, 2008-ban hetedik helyen végzett.

2009-ben fejsérülése miatt nem indulhatott Suzukában. 2010-ben a verseny elején Vitantonio Liuzzival ütközve kiesett, 2011-ben hetedik lett. 2012-ben második helyezésével a 2010-es koreai futam óta tartó rossz sorozatot törte meg azzal, hogy újra dobogóra állhatott. 2013-ban tizedik lett. Williamsszel 2014-ben hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt Ricciardóval ütközve defektet kapott, 17. helyen végzett. Tavaly kilencedik lett csapattársa előtt.

Stroll

Először fog Japánban versenyezni.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 14. helyen végzett. Tavaly Renault-val ugyanezen a helyen zárta a futamot.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a verseny elején ütközött Vitalij Petrovval és kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt. 2012-ben váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapott, így 15. helyről indult, de a végére feljött hetediknek. 2013-ban Sauberrel hatodik lett. Ismét Force Indiával 2014-ben nyolcadik, tavalyelőtt hatodik, tavaly kilencedik helyről indulva újra nyolcadikként futott be.

Palmer

A tavalyelőtti első szabadedzésen a Lotus tesztpilótájaként vett részt. Tavaly Renault-val 12. helyen végzett.

Ocon

Tavaly Manorral 21. helyen végzett.

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje. A tavalyelőtti futamon kilencedik lett. Tavaly a Red Bull színeiben a Ferrarik büntetései miatt harmadik helyről rajtolt, majd a rajt után előrejött második helyre, amit Hamiltonnal szemben keményen védekezve meg is tartott.

Hamilton

Az első két Japán Nagydíja még Fujiban volt. 2007-ben az esős futamon a McLaren–Mercedes színeiben mesterhármassal győzött. 2008-ban is élről indult, de a Kimivel szembeni adok-kapok miatt hamar visszaesett, 12. helyen zárt.

Suzukában 2009-ben harmadik lett, az ezt követő három alkalommal pedig rendre ötödik helyen végzett. Mercedesszel 2013-ban kiesett, miután autója ütközésben megsérült. 2014-ben másodjára nyerte meg a Japán Nagydíjat és először győzött a suzukai pályán. Tavalyelőtt ismét sikerült nyernie. Tavaly második rajtkockából indult, hasonlóan az előző két szezonhoz, de elrontotta a rajtot, visszaesett nyolcadiknak. Innen jól választott gumistratégiának is köszönhetően sikerült feljönnie a harmadik helyig, a másodikért viszont sikertelenül próbálkozott Verstappennel szemben. Az eredmény a csapattárs Nico Rosberg győzelmével együtt azt jelentette, hogy a hátralévő négy futam megnyerésével sem lehetett biztos a címvédésben…

Sainz

Tavalyelőtt tizedik lett, tavaly 17. helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 16., 2014-ben hatodik, tavalyelőtt ötödik lett. Tavaly tizedik helyen végzett.

Wehrlein

Tavaly Manorral váltócsere miatt öt rajthely büntetéssel indult az utolsó előtti rajtkockából, a futamon pedig az utolsó, 22. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2112935131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása