Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző III/20.

Abu Dhabi Nagydíj, Yas Marina

2017. november 26. - F1 Hierro

Néhány óra múlva befejeződik a 2017-es világbajnoki szezon, ezzel utolsó részéhez érkezett a pilótáknak a pályákhoz kötődő emlékeit felidéző sorozat idei évada.

Abu Dhabi 2009 óta szerepel a versenynaptárban, sajátos futammal: nappal indul, éjszaka ér véget. Érdekes módon a páratlan években eddig rendre úgy érkezett a mezőny, hogy korábban eldőlt a világbajnoki cím, az idei is illik ebbe a sorba. A páros években három alkalommal itt dőlt a el a világbajnokság: 2010-ben Sebastian Vettel javára elsősorban Fernando Alonsóval, másodsorban Mark Webberrel és harmadsorban Lewis Hamiltonnal szemben; 2014-ben és 2016-ban pedig Hamilton és Nico Rosberg mercedeses háziversenye, előbb a brit, tavaly a német javára. (2012-ben nem zárófutam volt, a verseny után is nyílt maradt a világbajnokság.) Idén a világbajnoki címre már nincs gondja Hamiltonnak, hiszen két futammal korábban bebiztosította.

A futamgyőzelmek rekordján jelenleg Hamilton és Vettel osztozik, egyaránt háromszor nyertek az Emirátusokban. Idén egyiküknek akár meglehet a negyedik, hacsak nem új győztes iratkozik fel, erre leginkább az élről induló Valtteri Bottasnak lehet esélye. Kimi Räikkönen egy alkalommal nyert a pályán, 2012-ben ez volt a visszatérése utáni első győzeleme. Az eddigi győztesek közül egyedül Rosberg hiányzik, aki két éve nyerte meg a futamot, a tavalyi világbajnoki címe után pedig váratlanul visszavonult.

Ellenben volt tavaly két olyan versenyző, aki abban a tudatban indult el, hogy vissza fog vonulni, ehhez képest Felipe Massa az idei szezont is végigversenyezte, két hete újra elköszönhetett a hazai közönségétől, most pedig a Forma-1 mezőnyétől. (A másik akkro búcsúzkodó Jenson Button volt, ő tényleg távozott, de idén Monacóban még jutott neki egy hétvége Alonso helyetteseként.)

Vandoorne

A GP2-ben 2014-ben és 2015-ben is megnyerte a hosszú futamot. A sprinten 2014-ben ötödik lett, 2015-öst az elsőkörös karambol után lefújták és nem indították újra, az elégtelen versenytáv miatt nem értékelték.

Ricciardo

2011-ben a HRT generátorának hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Toro Rossóval 2012-ben tizedik, 2013-ban 16. lett. Red Bull-lal 2014-ben negyedik helyezést ért el, leggyorsabb kört futva. Tavalyelőtt hatodik helyen végzett. Tavaly a harmadik rajtkockából indulhatott, de a futamon a kevésbé kedvező boxtaktika miatt ötödik lett.

Vettel

A Red Bull színeiben ő nyerte az első két itteni futamot. 2009-ben a világbajnokság második helyét szerezte meg, de a 2010-es győzelme volt igazán emlékezetes: a csapattárs Mark Webber és Alonso helyezésével együtt az első világbajnoki címet jelentette. 2011-ben viszont itt volt az év egyetlen versenye, ahol kiesett, defekt miatt. 2012-ben az időmérő végén adódtak gondok: nem maradt elég benzine, ezért megfosztották harmadik rajthelyétől, a rajtrács végéről kellett volna indulnia. Csapata inkább változtatott a beállításokon, emiatt a boxutcából rajtolhatott. A futamon sikerült feljönnie a harmadik helyre, amivel őrizte előnyét a világbajnokság élén. 2013-ban már világbajnokként érkezve behúzta ezt a futamot is, három győzelmével eddig uralja a pályát (tavaly óta már csak társrekorderként). 2014-ben nyolcadik lett utolsó Red Bull-os versenyén. Tavalyelőtt Ferrarival negyedik lett. Tavaly ötödik helyről indult, de a második etap elnyújtása jó húzásnak bizonyult, a futam végén a dobogó harmadik fokára állhatott.

Räikkönen

2009-ben 12. lett, mielőtt – időlegesen – elhagyta a Ferrarit és a Forma–1-et. 2012-ben itt szerezte visszatérése utáni első győzelmét, ami egyúttal a Lotus (mármint Lotus F1 Team) első diadalát is jelentette. A 2013-as futama viszont nem túl szerencsésen alakult. Miután a Lotus fenéklemeze nem felelt meg a vizsgálaton, elvették az edzésidejét és a rajtrács végéről kellett indulnia, ott pedig ütközött Giedo van der Gardéval és feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben újra a Ferrari színeiben tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes mögött és csapattársa előtt befutva. Tavaly negyedik helyről indult, a futamon a kedvezőtlenebb boxstratégia után hatodik lett.

Grosjean

2009-ben Renault-val utolsó célba érkezőként 18. lett, ezután három évet kellett várnia, hogy újra Forma–1-ben versenyezhessen.

2010-ben a GP2-ben hatodik lett a hosszú futamon és harmadik a sprinten. 2011-ben a GP2 Asiában a főversenyen második helyezést ért el; a Forma–1-es hétvégén pedig a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt.

2012-ben Lotusszal újra rajthoz állt a futamon, de Pérezzel és Webberrel ütközve kiesett. 2013-ban negyedik helyezést ért el. 2014-ben 13. helyen végzett. Tavalyelőtt nyolcadik lett. Tavaly a Haas pilótájaként 11. helyen végzett.

Ericsson

A GP2 Asiában a 2009/2010-es szezonban 2×2 futamon indult a pályán, valamint 2010-ben egy hétvégén a „sima” GP2-ben, de pontot nem szerzett. 2011-ben viszont az Asia szériában sikerült a hosszú futamon negyedik, a sprinten harmadik helyezést elérnie. 2013-ban a GP2 záró hétvégéjén harmadik lett a főfutamon és hatodik a sprinten.

A 2014-es versenyen nem vett részt, mert bár a Caterham két verseny kihagyás után – utoljára – rajthoz állt, időközben szerződést bontott velük. Sauberrel tavalyelőtt 14., tavaly 15. helyen végzett.

Gasly

Az elmúlt három évben a GP2 szezonzáróján vett részt a pályán 3×2 futamon. Tavaly megnyerte a hosszú futamot, a tavalyelőttin ötödik lett.

Pérez

A GP2 Asia 2009/2010-es szezonjának második hétvégéjén részt vett, a sprintfutamon negyedik lett. A 2010-es GP2-es idény záró hétvégéjén a hosszú futamot megnyerte.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 11. helyen végzett. 2012-ben ütközött Grosjeannal, aki emiatt Webberrel együtt kiesett. A manőverért 10 másodperces büntetést kapott, ami után 15. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Force Indiával 2014-ben hetedik, tavalyelőtt ötödik helyezést ért el. Tavaly az időmérőn és a futamon is nyolcadik helyen végzett.

Alonso

2009-ben utolsó Renault-s versenyén 14. helyen ért célba. 2010-ben Ferrarival a világbajnokság éllovasaként érkezett a szezonzáróra, azonban egy elhibázott taktikai húzás után (rögtön Webbert követve kiállt kereket cserélni) Vitalij Petrov mögött találta magát, akit végig hiába próbált megelőzni. Hetedik helyezésével a bajnoki cím elúszott. A következő két évben egyaránt második lett. 2013-ban ötödik, 2014-ben kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt McLaren–Hondával 17. lett. Tavaly bejutott a Q3-ba, kilencedik helyről rajtolt, a futamon tizedikként pontot szerzett.

Stroll

Először fog versenyezni a pályán.

Massa

Az első futamról fejsérülése miatt hiányzott, így először 2010-ben versenyzett a pályán, akkor Ferrarival tizedik lett. 2011-ben ötödik, 2012-ben hetedik, 2013-ban nyolcadik helyen futott be. 2014-ben a Williams színeiben először állhatott dobogóra a pályán, másodikként. Tavalyelőtt nyolcadik lett. Tavaly tizedik rajtkockából indulva kilencedik helyen zárta a futamot, abban a hiszemben, hogy az utolsó Forma–1-es versenye volt. Miután még egy évet ráhúzott, idén már úgy néz ki, tényleg búcsúzni fog.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 11. helyen végzett. Tavaly a Renault felfüggesztésének sérülése miatt kiállni kényszerült.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel 16. helyen végzett. Ezután 2012-ben indult újra a versenyen, Force Indiával a rajt után kiesett, miután ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Sauberrel 14 helyen végzett. 2014-ben újra a Force India színeiben hatodik, tavalyelőtt és tavaly egyaránt hetedik helyezést ért el.

Hartley

A GP2-ben 2010-ben hatodik lett a sprinten.

Ocon

2014-ben a Lotus pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

Tavalyelőtt a GP3-ban negyedik lett a hosszú futamon és harmadik a sprinten.

A tavalyi Forma–1-es futamon Manorral 13. helyen végzett.

Verstappen

Tavalyelőtt Toro Rossóval a 16. helyen végzett. Tavaly a Red Bull színeiben hatodik helyről indult. A rajt után Hülkenberggel koccanva visszaesett a mezőny végére, de egy kerékcserés taktikával előrébb jött, sikerült Rosberg elé is kerülnie, aki azonban megelőzte. Végül negyedik helyezést ért el.

Hamilton

A 2009-es futamon McLaren–Mercedesszel élről indult, de fékhiba miatt kiesett. 2010-ben minimális matematikai esélye volt a világbajnoki címre, de egy percig sem állt úgy a futam, hogy ez realizálódhatott volna. A versenyen második lett. 2011-ben megnyerte a futamot. 2012-ben újra pole pozíciót szerzett, de a benzinnyomás problémái miatt fel kellett adnia a versenyt. 2013-ban Mercedesszel hetedik lett. 2014-ben bajnokesélyesként érkezett a zárófutamra, és minden úgy alakult, hogy neki kedvezzen: a csapattárs Nico Rosberg nullázott, míg ő maga megnyerte a futamot és ezzel második világbajnoki címét. A tavalyelőtti futamnak már nem volt tétje számára, belefért a második hely Rosberg mögött. Tavaly viszont újra a bajnoki címért hajtott, amiért meg is tette a magáét: az időmérőn megszerezte a pole pozíciót, a futamon pedig maga mögött tartotta csapattársát, akitől igyekezett DRS távolságon kívül maradni, a pálya többi részén viszont lassabb tempóval próbálta őt visszafogni, abban a reményben, hogy az üldözők kettejük közé férkőznek. A futamot végül megnyerte, de Rosberg maradt mögötte a második, így a világbajnoki cím elúszott.

Sainz

2013-ban a GP3 záró hétvégéjén a hosszú futamon kizárták, a sprinten 18. helyen végzett.

A tavalyelőtti nagydíjon Toro Rossóval 11. lett. Tavaly a Jolyon Palmerrel történt ütközésben megsérült az autója, így fel kellett adnia a futamot.

Bottas

A 2012-bes hétvégén a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott csapattársa mögött. Tavalyelőtt mindössze 13. helyen végzett. Tavaly a felfüggesztés sérülésével kiesett.

Wehrlein

Tavaly Manorral 14. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3013388727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása