Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/20.

2018. november 11. - F1 Hierro

A Brazil Nagydíj, mióta 2004-ben a versenynaptár végére került, gyakran volt döntő futam helyszíne. Itt nyerte meg mindkét világbajnoki címét Fernando Alonso és vesztett el később kettőt (meg szalasztott el még egyet), az egyetlen címét Kimi Räikkönen, az elsőt Lewis Hamilton, egy évvel azután, hogy éppen csak lemaradt róla, és a harmadikat Sebastian Vettel. Idén, ahogy tavaly is, már úgy érkezett a mezőny, hogy Mexikóban meglett a világbajnoki cím Hamiltonnak. Akkor Vettelnek sikerült megszereznie a "becsületgólt", összesen harmadik interlagosi győzelmével. Rajta kívül a jelenlegi mezőnyből Räikkönen és Hamilton nyert futamot Brazíliában, egy-egy alkalommal. Idén is Hamilton és Vettel indul az első sorból, vajon lesz köztük utóvédharc az eldőlt világbajnokság után, vagy egy káoszfutamon meglepetés születik?

Hamilton

Rögtön első szezonjában, 2007-ben McLaren–Mercedesszel listavezetőként érkezett a zárófutamra. A versenyen azonban az ág is húzta: előbb kicsúszás, majd az autója váratlan lelassulása miatt esett vissza. Végül csak hetedik helyre tudott feljönni, ami arra volt elegendő, hogy pontegyenlőség mellett jobb versenyhelyezésekkel vb-második legyen a csapattárs Alonso előtt. A 2008-as versenynek ugyancsak világbajnoki éllovasként vágott neki, és ez sem bizonyult könnyű futamnak: az esőben az éppen szükséges ötödik helyen haladt, de aztán Vettel megelőzte. Amikor Felipe Massa elsőként haladt át a célvonalon, úgy tűnt, ez az év is veszett, de sikerült megelőznie a kockáztató Timo Glockot, így mégis meglett a bajnoki címhez elegendő pontszáma. 2009-ben első alkalommal állhatott dobogóra a pályán harmadikként, de abban az évben nem volt érintett a világbajnoki csatában. 2010-ben negyedik helyezésével lényegében csak matematikai esélyei maradtak a zárófutamra. 2011-ben váltóhiba miatt állt ki. 2012-ben Hülkenberggel ütközve kiesett utolsó mclarenes futamán.

2013-ban Mercedesszel kilencedik lett, miután a Bottasszal való ütközés miatt megbüntették. 2014-ben másodikként futott be csapattársa, Nico Rosberg mögött, így őrizte listavezető pozícióját az abu-dhabi szezonzáróra. 2015-ben újra második lett, szintén a csapattárs mögött, de akkor már nem volt tétje a világbajnokság szempontjából. Tavalyelőtt a bajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, élről indulva megnyerte a futamot, ezzel a zárófutamra maradt a döntés. Tavaly, ahogy idén is, friss világbajnokként érkezett. Az időmérőn nem tudott mért kört menni, a váltót és erőforráselemeket cserélve a boxutcából indult. Innen a negyedik helyre sikerült feljönnie, miután az 59. körben megelőzte Verstappent. Az utolsó néhány körben közel kerül a harmadik helyen autózó Kimihez, de őt már nem tudta megelőzni.

Vandoorne

Tavaly a rajt után Magnussennel és Ricciardóval ütközve kiesett.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel huszadik, 2012-ben Toro Rossóval 13. lett. 2013-ban tizedikként szerezte első brazíliai pontját. 2014-ben a Red Bull felfüggesztésének sérülése miatt esett ki. 2015-ben 11. helyen végzett. Tavalyelőtt hatodik helyről indult, a futamon egy rosszul időzített inter gumikra váltás, majd utána újra esőgumik felrakása miatt nyolcadik lett. Kapott egy öt másodperces büntetést is, mivel lezárás alatt hajtott a boxutcába. Tavaly ötödik lett az időmérőn, erőforráselemek cseréje miatt tíz rajthely büntetést kapott, a 14. helyről indult. A rajt után ütközésbe keveredve meg is pördült, a mezőny végére került, de fel tudott zárkózni a hatodik helyre.

Vettel

A 2006-os hétvégén a BMW Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Toro Rossóval 2007-ben a hidraulika hibája miatt kiesett. A 2008-as futama jól sikerült: az esős versenyen negyedik lett, a vége felé megelőzve Hamiltont is (akinek emiatt egy ideig veszélyben forgott a világbajnoki címe). Red Bull-lal 2009-ben megismételte előző évi helyezését, ezzel elszálltak világbajnoki esélyei. 2010-ben a futam megnyerésével jelezte, hogy ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2011-ben csapattársa, Mark Webber mögötti második hellyel zárta magabiztosan megnyert szezonját. 2012-ben a zárófutamon a harmadik világbajnoki cím volt a tét. Bár listavezetőként érkezett, a verseny a vártnál több küzdelmet hozott: előbb rosszul rajtolt, majd Bruno Sennával ütközve visszaesett utolsónak; az esőben kellett felzárkóznia, de a hatodik hely végül elegendőnek bizonyult az újabb címvédéshez. 2013-ban másodjára nyerte meg a futamot, sorozatban kilencedik győzelmével beállította Alberto Ascari 1952–53-as rekordját, egy idényen belül pedig csak neki sikerült még ilyet elérnie. 2014-ben ötödik lett. 2015-ben Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellé. Tavalyelőtt ötödik rajtkockából indulva a futamot is ezen a helyen zárta. Tavaly az előző versenyen elvesztett világbajnokság után a második rajthelyet szerezte meg. A rajt után élre állva megnyerte a futamot.

Räikkönen

Sauberrel 2001-ben kicsúszás miatt esett ki. McLaren–Mercedesszel 2002-ben a felni sérülése miatt szintén kiesett, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban az esős futamon Giancarlo Fisichella megelőzte, aztán a félbeszakítást követően mégis győztesnek hozták ki, így a dobogón ő vehette át az első díjat. A Jordan óvásának helyt adva azonban kiderült, hogy Fisico újabb kört kezdett meg, így eggyel későbbit kell végeredménynek tekinteni – ezzel második lett, Imolában ünnepélyesen díjat cseréltek. 2004-ben ismét második lett, ezúttal teljes bizonyossággal. 2005-ben még voltak esélyei a bajnoki címre, de Alonso harmadik helyen haladt, így nem erőltette csapattársa megelőzését, sorozatban harmadszor is második lett. 2006-ban ötödik lett utolsó mclarenes versenyén, emlékezeteset csatázva a(z átmenetileg) visszavonuló Michael Schumacherrel (akinek búcsúztatását „fontos dolga” miatt hagyta ki), aki végül megelőzte. Ferrarival 2007-ben újra világbajnoki címért hajtott, bár a három aspiráns közül neki volt a legkevesebb esélye, a versenyen azonban minden összejött: Hamilton viszontagságok közepette hetedik lett, Alonso nem tudta megelőzni a két Ferrarit, a csapat boxtaktikája révén pedig sikerült Massa előtt megnyernie a futamot és a világbajnokságot is. 2008-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2009-ben hatodik lett.

2012-ben Lotusszal a futam emlékezetes momentumát produkálta azzal, hogy kicsúszása után a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de az le volt zárva, így kénytelen volt visszafordulni. Tizedik helyével legalább a pontszerző sorozatát sikerült megmentenie. A 2013-as futamot a műtéte után kihagyta. Ferrarival 2014-ben hetedik, 2015-ben negyedik lett. Tavalyelőtt harmadik rajthelyről indult, de kicsúszott és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavaly ismét harmadik helyről indult, ezúttal a futamon is ezt a helyezést érte el.

Grosjean

2009-ben Renault-val 13. lett. 2011-ben a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt. A következő három futamon Lotusszal egyaránt kiesett: 2012-ben kicsúszás, 2013-ban motorhiba miatt; 2014-ben pedig az erőforrás adta meg magát, a megtett táv révén 17. helyezettként jegyezték. 2015-ben nyolcadik helye az eddigi egyetlen brazíliai pontszerzése. Tavalyelőtt a Haas pilótájaként a hetedik helyet szerezte meg az időmérőn, de a futamon furcsa okból nem rajtolhatott el: autójával a rajtrácsra menet szenvedett balesetet a vizes pályán. Tavaly az első körben ütközött Oconnal, de tovább tudott menni, végül két kör hátránnyal 15. helyen végzett.

Ericsson

A 2014-es futamot kihagyta, mivel a Caterham nem vett részt, és közben szerződést is bontottak. Sauberrel 2015-ben 16. helyen végzett. Tavalyelőtt bukott és kiesett, emiatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Tavaly öt rajthely büntetést kapott váltócsere miatt, de nem volt hatása, mert eleve utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, de mások büntetései révén még két hellyel előrébb is indulhatott. A futamon 13. lett.

Gasly

Tavaly az erőforráselemek cseréje miatt 25 rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban két hely hátrasorolást hozott. A futamon egy kör hátránnyal 12. lett.

Pérez

Sauberrel 2011-ben 13. lett, 2012-ben a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik helyezést ért el. Force Indiával 2014-ben 15., 2015-ben 12. helyen végzett. Tavalyelőtt érte el eddigi legjobb brazíliai eredményét: kilencedik helyről indulva az esős futamon harcban volt a dobogóért, végül Verstappen megelőzte, így negyedik lett. Tavaly hatodik lett az időmérőn, Ricciardo büntetése révén egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon kilencedik helyen végzett.

Alonso

Minardival 2001-ben elektronikai hiba miatt esett ki. Renault-val 2003-ban karriere legfurcsább dobogós helyezését szerezte: az esős versenyen belehajtott Webber autójának roncsaiba. Emiatt piros zászló vetett véget a futamnak, Alonsót sérülése miatt kórházba szállították. Csakhogy a vonatkozó szabályok miatt harmadik helyezettnek hozták ki, az eredményhirdetést távollétében rendezték meg. 2004-ben negyedik lett. 2005-ben az első világbajnoki címe volt a tét, harmadik helyezésével be is biztosította két versennyel a szezon vége előtt. 2006-ban ugyancsak a bajnokságért hajtott. Mivel Michael Schumacher végig hátrébb volt, nem nagyon veszélyeztette őt, második hellyel ünnepelte a címvédést. A 2007-es versenyre a McLaren–Mercedes pilótájaként érkezett, sorozatban harmadszor hajtott a bajnoki címre. A két Ferrari mögötti harmadik helyezéssel azonban egy ponttal lecsúszott róla, sőt a versenyhelyezések miatt még újonc csapattársa, Hamilton is megelőzte az összetettben.

Ismét Renault-val 2008-ban második lett. 2009-ben a rajt után ütközve kiesett. Ferrarival 2010-ben listavezetőként érkezett, harmadik helyével a világbajnoki címet nem sikerült bebiztosítani, de a pozícióját őrizte a zárófutamra. 2011-ben negyedik helyezést ért el. 2012-ben újra a világbajnoki címért hajtott, és közelebb került hozzá a vártnál, de a második hely (amiben Massa is közreműködött) így is kevésnek bizonyult hozzá. 2013-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben hatodik lett. 2015-ben McLaren–Hondával 15. helyen végzett. Tavalyelőtt sikerült a Q3-ba jutnia, tizedik helyről indult, a futamon sokáig jól állt, amikor kipördült, de az utolsó 15 körben hét autót megelőzve sikerült feljönnie tizediknek és ezzel megmenteni a pontszerzést. Tavaly szintén a Q3-ba került, hetedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolása révén hatodik helyről indulhatott. A futamot nyolcadik helyen zárta.

Leclerc

Az előző két évben pénteki tesztpilótaként vett részt szabadedzésen: tavalyelőtt a Haas, tavaly a Sauber színeiben.

Stroll

Tavaly öt rajthely büntetést kapott váltócseréért, de mások büntetései miatt még két hellyel előrébb is került. Két kör hátránnyal 16. helyen végzett, utolsó célba érkezőként.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Tavalyelőtt Renault-val 14. helyen végzett. Tavaly a rajt után Vandoorne-nak ütközve kiesett.

Hülkenberg

Produkált néhány emlékezetes pillanatot a pályán: 2010-ben Williamsszel eddigi egyetlen rajtelsőségét szerezte. A futamon ugyan nem tudta tartani ezt a pozíciót, de nyolcadik helyen befutott. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben pedig parádézott a futamon, jó gumiválasztása után harcban volt a győzelemért, bár megcsúszásának Hamilton áldozatul esett, ami áthajtásos büntetést eredményezett, ezután ötödik lett. 2013-ban Sauberrel nyolcadik helyen futott be. Újra Force Indiával 2014-ben nyolcadik, 2015-ben hatodik lett. Tavalyelőtt nyolcadik rajtkockából indulva hetedik helyen ért célba. Tavaly Renault-val nyolcadik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy helyet előrelépett arajtrácson. A futamot tizedik helyen zárta.

Hartley

2014-ben a WEC sorozatban Timo Bernhard és Mark Webber társaként indult a São Paulo-i 6 órás versenyen, de nem sikerült célba érniük.

A tavalyi Forma–1-es nagydíj időmérőjén 15. helyen végzett, erőforráselemek cseréje miatt tíz hely rajtbüntetést kapott, de mások büntetései mellett csak három hellyel sorolták hátrébb. A futamon motorhiba miatt kiesett.

Ocon

Tavalyelőtt Manorral az utolsó rajtkockából indult, miután három rajthely büntetést kapott Jolyon Palmer akadályozásáért. A futamon így is 12. lett, ami bemutatkozó éve legjobb helyezése volt. Tavaly Ricciardo hátrasorolása révén a tizedik rajthelyről indulhatott, de az első körben Grosjeannal ütközve kiesett, ezzel 27 verseny után megszakadt az a rekordhosszúságú sorozata, hogy bemutatkozásától kezdve minden futamon célba ért.

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso tesztpilótájaként részt vett a pénteki első edzésen. 2015-ben kilencedik lett. Tavalyelőttt a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indult, az esős futamon pedig parádézott: egy ideig Rosberggel vívott a második helyért, sőt már Hamiltonra kezdett felzárkózni, amikor egy megcsúszás után korrigálni kényszerült, majd a nem megfelelő gumiválasztás miatt visszaesett, de több előzéssel és leggyorsabb kört futva feljött a dobogó harmadik fokára. Tavaly negyedik helyről indult, de a boxutcás rajt után felzárkózó Hamilton megelőzte, így ötödik lett.

Szirotkin

Tavalyelőtt a Renault pénteki tesztpilótája volt az első szabadedzésen.

Sainz

A 2015-ös futama Toro Rossóval nem sikerült túl hosszúra: előbb útban a rajtrácsra leállt az autója. Sikerült betolni a boxutcába, ahonnan elrajtolt, de még az első körben újra le is állt. Tavalyelőtt viszont 15. helyről indulva sikerült a pontszerzés hatodik helyezéssel. Tavaly Renault-val kilencedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott. Pontot szereznie azonban nem sikerült, 11. helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. 2013-ban Hamiltonnal ütközve kiesett. 2014-ben tizedik, 2015-ben ötödik lett. Tavalyelőtt 11. helyen végzett. Tavaly Mercedesszel élről indulva második lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1514366145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása