Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/21.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2019. december 01. - F1 Hierro

Az Abu-Dzabi Nagydíjjal véget a Forma-1-es világbajnokság, és ezzel a sorozat idei évada is. A 2014 óta tartó hibrid éra során eddig ötből ötször a Mercedes győzött a Yas Marina Circuiten, kétszer a pilótáik közötti háziverseny is itt dőlt el. Szocsi és Suzuka után vajon sikerült itt is behúzniuk a hatodikat? Lewis Hamilton idén is ott van az élen, Valtteri Bottas, a két évvel ezelőtti győztes viszont a rajtrács végére sorolva indulhat. A Mercedes előtt a Red Bull Racing uralta a pályát, három győzelmet értek el Sebastian Vettel révén, 2010-ben az első világbajnoki címüket is ünnepelhették. A Ferrarinak viszont még nincs győzelme Abu-Dzabiban, és ők eddig világbajnoki címet sem nyertek itt, csak elbuktak az élről 2010-ben. A maradék két győzelmen a McLaren és a Lotus F1 Team osztozik, utóbbi itt szerezte első győzelmét, azóta átadta (visszaadta) a helyét a Renault-nak.

Az idei versenyen búcsúzunk egy csapattól, pontosabban csapatnévtől is: a Red Bull juniorcsapata utoljára szerepel Toro Rossóként, jövőre már az Alpha Tauri márkát népszerűsítik.

Szezonzáróra fel, aztán viszlát jövőre!

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott, Rubens Barrichello negyedik lett mögötte.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. 2016-ban viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. Tavalyelőtt első sorból indulva kettős győzelmet arattak, Bottas, Hamilton sorrendben. Tavaly az első sorból indultak, Hamilton élről indulva győzelemmel zárta az ötödik világbajnoki címét hozó szezont, a 35.-től 39. körig Vettel és a Red Bullok ellen három pozíciót vesztő Bottas ötödik lett.

Ferrari

Az első futamon Kimi 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. lett. 2010-ben Fernando Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Vitalij Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. 2016-ban Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. Tavalyelőtt Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett. Tavaly a második rajtsort szerezték meg, a futamon Vettel leggyorsabb körrel második lett, miután megelőzte Bottast; Kimi az erőforrás hibája miatt kieséssel búcsúzott másodjára is a csapattól.

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Kvjat tizedik helyen futott be. 2016-ban Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappent a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. Tavalyelőtt Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be. Tavaly harmadik sorból indulva a rajtot elrontó, majd visszazárkózó Verstappen harmadik lett a csapattól búcsúzó Ricciardo előtt.

Renault

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a csapattól, Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, még kevésbé sejthettük, hogy az idei évben töri meg) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy Alonsót maga mögött tartotta. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Petrov 13., Bruno Senna 16. lett.

2012-ben itt volt jogutód-jogelőd Lotus számára a szezon fénypontja: Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…). Grosjean kiesett, miután Pérez nekilökte Webbernek.

2016-ban ismét Renault-színekben Jolyon Palmer utolsó célba érkezőként, a Sainzzal való ütközés miatt öt másodperc büntetéssel 17. lett, Magnussen a felfüggesztés sérülésével kiesett. Tavalyelőtt a kerékcserénél mindkét versenyzőnek akadtak nehézségei: Sainznak ki is kellett állnia lazán rögzített kerék miatt, Hülkenberg pedig, aki amúgy is öt másodperces büntetést kapott, időveszteséget szenvedett, de sikerült visszaszereznie a hatodik helyezést, ami a konstruktőriben a csapat számára jelentette ugyanezt. Tavaly Sainz hatodik helyezést ért el, míg a Q3-ba jutott Hülkenberg a rajt után ütközött Grosjeannal, az autója átfordulva a palánkban kötött ki és kigyulladt, de a versenyzőnek nem esett baja.

Haas

2016-ban Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. Tavalyelőtt Grosjean 11., Magnussen 13. lett. Tavaly Grosjean bejutott a Q3-ba, a rajt után ütközött Hülkenberggel, utóbbinak első látásra rémisztő balesetét és kiesését okozva. Végül Grosjean, Magnussen sorrendben 9-10. helyekkel szereztek pontokat.

McLaren

Az első futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez 9., Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. 2016-ban Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). Tavalyelőtt Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Stoffel Vandoorne 12. lett. Tavaly a Forma–1-től elköszönő Alonso 11., a szintén távozó Vandoorne 14. helyen végzett. A csapaton belüli időmérős párharcot Alonso 21-0-ra megnyerte. Alonso begyűjtött három ötmásodperces büntetést is kanyarlevágások miatt.

Racing Point

A Force India gyakran szerzett pontot a pályán, többször volt kettős pontszerzésük is. Legjobban a 2015-ös versenyük sikerült, amikor Pérez ötödik, Hülkenberg hetedik lett.

Tavaly a Racing Point csapat utoljára indult itt Force India-konstrukcióval, Pérez nyolcadik lett, Esteban Ocon bejutott a Q3-ba, de öt másodperc büntetést kapott, miután a Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, a verseny hajrájában motorhibával kiesett.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

Az újra önállóvá vált Sauber legjobb eredménye a pályán Kobayashi Kamui hatodik helye volt. Tavaly az Alfa Romeo Sauber színeiben a Q3-ba jutó Leclerc hetedik helyezést ért el, a csapattól és a Forma–1-ből is távozó Marcus Ericsson a 25. körben az erőforrás hibájával kiesett.

Toro Rosso

A 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, Jaime Alguersuari váltóhiba miatt kiállt. 2010-ben Alguersuari kilencedik, Buemi 15. lett. 2011-ben Alguersuari 15. helyen végzett, Buemi hidraulikai hiba miatt kiesett. 2012-ben Ricciardo tizedik, Jean-Éric Vergne 12. helyen végzett. 2013-ban Ricciardo ésVergne 16-17. helyen futottak be. 2014-ben Vergne eddigi (?) utolsó versenyén 12. lett, Kvjat műszaki hibával kiesett. 2015-ben Sainz 11., Verstappen 16. helyen végzett. 2016-ban mindkét versenyző kiesett: Sainz a Palmerrel történt ütközés következtében, Kvjat váltóhibával. Tavalyelőtt Hartley és Gasly 15-16. helyen végeztek. Tavaly Brendon Hartley – aki azóta nem indult Forma–1-es versenyen – 12. helyen végzett, Gasly motorhiba miatt kiesett.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Rubens Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Pastor Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. 2016-ban a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. Tavalyelőtt az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett. Tavaly Stroll 13. lett, Szergej Szirotkin pedig 15. helyen végzett eddigi (?) utolsó Forma–1-es futamán.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4515332454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása