Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VI/4.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2020. augusztus 15. - F1 Hierro

Az átrendezett versenynaptárban ismét tripla hétvégére került sor, két silverstone-i verseny után rögtön a Spanyol Nagydíj következik. Ha azt nézzük, hogy az idény hatodik futama, még nem is annyira szokatlan, ha viszont az augusztusi időpontot nézzük, az bizony példátlan az elmúlt évtizedek után.

A barcelonai Circuit de Catalunyát előszeretettel használják szezon eleji tesztekre is, ezért a versenyzők és csapatok alaposan megismerhetik, így gyakran papírforma-eredmények születnek. A mostani időmérő edzésen is ez a tendencia folyatódik. Az élről Lewis Hamilton indulhat, aki az elmúlt három évben megnyerte a versenyt, összesen négyszer nyert Spanyol Nagydíjat. Rajta kívül nyert még itt Sebastian Vettel egyszer, Kimi Räikkönen kétszer, most viszont egyikük autója sem győzelmi esélyes, bármilyen fura leírni ezt előbbi esetében. És persze Max Verstappen, aki négy évvel ezelőtt győzelemmel tette le a névjegyét a Red Bull Racingnél - bizonyítva, hogy ezen a pályán is születhetnek meglepetések. Tavaly harmadik lett a két Mercedes mögött, a rajtrácson most is ott van - a múlt heti győzelme után vajon átmenti jó formáját? Hamilton csapattársa, Bottas második lett az elmúlt két évben. A két rosszul sikerült silverstone-i futam után ki lehet éhezve egy jó eredményre.

Hamilton

A GP2-ben 2006-ban a főfutamon második, a sprinten negyedik lett.

Első Forma–1-es Spanyol Nagydíján (2007) McLaren–Mercedesszel rögtön második helyezést ért el, méghozzá a hazai pályán versenyző címvédő csapattársa, Fernando Alonso előtt. A következő évben ismét dobogóra állhatott, egy helyezést „rontva”. Az ezt követő két verseny nem sikerült jól: 2009-ben épp lecsúszott a pontszerzésről (9.); 2010-ben nem ért célba, csak a megtett táv miatt rangsorolták 14.-nek. 2011-ben újra jó versenyt futott: leggyorsabb kört futva második lett, még Vettelt is megkergette időnként. 2012-ben első helyen végzett az időmérőn, de mivel nem maradt elég üzemanyag az autójában, a rajtrács végére száműzték. A futamon nyolcadik lett, éppen akkori csapattársa, Jenson Button előtt. 2013-ban gyári Mercedesszel 12. helyen végzett. 2014-ben sikerült első alkalommal győznie a pályán. 2015-ben második lett a csapattárs Nico Rosberg mögött. 2016-ban élről indult, de a rajt után összeütközött Rosberggel, ami mindkettejük versenyének véget vetett. 2017-ben élről indult, de a rajtnál Vettel megelőzte. A második kerékcsere után közel került hozzá, keményen támadta, de ekkor még nem sikerült, később viszont meg tudta előzni, így mesterhármassal megnyerte a futamot. Tavalyelőtt ismét élről indulva győzött, összesen 41. alkalommal sikerült ez neki, megdöntve Michael Schumacher rekordját. Tavaly második helyről indulva a rajt után élre állt, sorozatban harmadik győzelmét szerezte a pályán, immár pontot érő leggyorsabb körrel.

Ricciardo

Többször járt Barcelonában a nevelőszériákban, első alkalommal a 2007-es Forma–Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén, bár akkor még nem ért el jelentősebb eredményt. 2008-ban viszont két pole pozíció, egy hatodik hely és a zárófutam megnyerése a mérlege. A Nyugat-európai Kupa értékelésében ugyanezen a hétvégén szintén két pole pozícióból egy győzelmet és egy második helyet hozott össze. A WSR 2010-es szezonzáróján a 3.5-ös kategóriájában az első itteni futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett.

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként járt a pályán, 2012-ben pedig már versenyzőként vett részt, 13. helyezést érve el. 2013-ban tizedikként sikerült pontot szereznie, 2014-ben pedig a Red Bull színeiben harmadikként dobogóra is állhatott. 2015-ben hetedik helyen végzett. 2016-ban a két Mercedes kiesése után élre állt, de a csapaton belüli eltérő gumistratégiából rosszabbul jött ki, a negyedik helyen fejezte be a futamot. 2017-ben hatodik helyről indulva újra harmadik helyezést ért el. Tavalyelőtt ötödik lett leggyorsabb kört futva (akkor még csak előbbiért járt a pont). Tavaly Renault-val a Q3-ba jutott, de a bakui ütközése miatt három rajthely büntetést kapott, 13. rajtkockából indulva a futamon 12. helyen végzett.

Norris

Tavalyelőtt a Forma–2-ben mindkét futamon harmadik lett.

A tavalyi Spanyol Nagydíjon a tizedik helyről indulhatott Ricciardo büntetése után, de ütközött Stroll-lal, ami után a verseny feladására kényszerült, és biztonsági autós fázist okozott.

Vettel

A barcelonai pályán első ízben a 2006-os Forma–3 Euroszériában állt rajthoz, a két futam közül az elsőt megnyerte.

Első Spanyol Nagydíja 2008-ban volt a Toro Rosso színeiben, Adrian Sutillal ütközve már az elején kiesett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben negyedik lett, 2010-ben pedig a dobogó harmadik fokára állhatott. A 2011-es tarolás évében esélyeshez méltóan ezen a pályán is győzött. 2012-ben hatodik lett, miután kapott egy áthajtásos büntetést (sárga zászló figyelmen kívül hagyása), továbbá első szárnyat kellett cserélnie. Az ezt követő két futamon egyaránt negyedik helyen végzett, 2014-ben leggyorsabb körrel. Ferrarival a következő két futamon mindkétszer harmadikként állhatott a pódiumra. 2017-ben második helyről indult. A rajtnál előreugrott, a kerékcserék után is őrizte a vezető helyet, az első után Bottast kellett megelőznie, a második után pedig Hamilton támadását verte vissza. A 44. körben azonban Hamilton megelőzte, így végül második lett. Tavalyelőttt harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Bottast, azonban a második kerékcsere után Bottas és Verstappen mögé ért vissza, így végül negyedik lett. Tavaly harmadik helyről rajtolt, próbálta a két Mercedest megelőzni, de elfékezte magát, így még Verstappen is megelőzte. A 12. körben maga elé engedte a csapattárs Leclerc-t, akit a 36. körben visszaelőzött, végül megismételte a negyedik helyét.

Latifi

A GP2 2016-os nyitófutamán második lett, a sprinten hetedik. Az elmúlt három évben a széria utódában, a Forma–2-ben járt a pályán. Tavaly megnyerte a főfutamot, 2017-ben pedig harmadik lett a sprinten. Ezen kívül hatodik lett a 2017-es főfutamon és a tavalyi sprinten, valamint nyolcadik a tavalyelőtti sprinten.

Räikkönen

Az első négy Spanyol Nagydíján (2001–2004) nem sikerült jelentős eredményeket összehoznia (2001, Sauber–Petronas – 8., pont nélkül; McLaren–Mercedesszel 2002–2003-ban két kiesés, 2004-ben 11.). 2005-ben viszont élről indulva megnyerte a futamot, a hazai pályán versenyző Alonso előtt, megtörve a Renault év eleji győzelmi sorozatát. Egy évvel később ötödik helyre futotta, 2007-ben Ferrarival elektronikai hiba miatt kiesett. 2008-ban mesterhármassal győzött a csapattárs Felipe Massa előtt (akkor még nem nagyon gondoltuk volna, hogy a szezon hátralévő részében nem is nyer többet). A 2009-es versenyen hidraulikai problémák miatt állt ki.

2012-ben már a Lotus színeiben harmadik lett, ezzel rögtön a bahreini második hely után újra dobogóra állhatott. 2013-ban egy helyet javítva második helyezést ért el, abban a szezonban sorozatban harmadjára. Újra Ferrarival 2014-ben hetedik, 2015-ben ötödik helyen végzett. 2016-ban a kedvezőbb gumistratégiával Vettel elé került, üldözte az élen álló Verstappent, de megelőznie nem sikerült, így másodikként fejezte be a futamot. 2017-ben negyedik helyről indult, de a rajtnál előbb Bottasszal koccant, majd ütközött Verstappennel, a törött felfüggesztés miatt véget ért a versenye. Ehhez fűződött a hétvége versenyen kívüli emlékezetes jelenete: egy Ferrari-drukker kisfiú a lelátón elsírta magát, vigasztalásul találkozhatott Kimivel, aki sapkát is adott neki. Tavalyelőtt negyedik helyről indult, tartotta a helyét Verstappen előtt, míg a turbó problémái miatt ismét ki nem esett. Tavaly Alfa Romeóval 14. helyen végzett.

Grosjean

A Forma–3 Euroszériában 2006-ban és 2007-ben két-két futamon indult, legjobb eredménye nyolcadik hely a 2007-es hétvége első futamán. GP2-es versenyeken összesen három hétvégén (hat futam) vett részt 2008-ban, 2009-ben és 2011-ben. Ezek közül a 2009-es sikerült a legjobban: a főfutamon győzött, a sprinten második helyezést ért el.

A Forma–1-es nagydíjon 2012-ben a Lotus színeiben leggyorsabb kört futva negyedik lett a csapattársa, Kimi mögött. 2013-ban a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. A következő két évben egyaránt nyolcadik helyen futott be. A 2016-os futamot a Haas fékhibája miatt kellett feladnia. 2017-ben tizedikként szerzett pontot. Tavalyelőtt bejutott a Q3-ba, de a rajt után megpördült, majd Gaslynak és Hülkenbergnek ütközve összetörte az autóját. Tavaly hetedik helyről indult, a biztonsági autós fázis után nyolcadik helyen állt. Előbb csapattársa, majd Sainz ellen küzdve is túl szélesen vette a kanyart. Végül Sainznak és Kvjatnak is sikerült őt megelőznie, így tizedik lett.

Gasly

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában tizedik és hatodik helyen végzett a záró hétvégén, egy évvel később harmadik és hatodik helyezést ért el. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, négy futamon három dobogós helyezést ért el: második lett a 2016-os sprinten, harmadik a 2015-ös sprinten és a 2016-os főfutamon.

Tavalyelőtt a Toro Rosso színeiben a rajt után megpördülő Grosjeannak ütközve kiesett. Tavaly a Red Bull pilótájaként hatodik lett az időmérőn és a futamon is, a biztonsági autós fázis után Magnussen ellen védte meg a pozícióját.

Pérez

A GP2-ben 2009–2010-ben állt rajthoz 2×2 futamon, legjobb eredménye a 2010-es főfutamon elért negyedik hely.

A Forma–1-ben 2011-ben Sauberrel kilencedik lett a csapattárs Kobayashi Kamui előtt, egyúttal megszerezte első pontjait (miután Melbourne-ben kizárták). 2012-ben erőátviteli problémák miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban McLaren–Mercedesszel és 2014-ben Force Indiával megint csak kilencedik helyen végzett. 2015-ben nem szerzett pontot, 13. lett. 2016-ban hetedik, 2017-ben nyolcadik helyről indulva negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt kilencedik lett. Tavaly a Racing Point színeiben 15. helyen végzett.

Leclerc

2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjének főfutamát megnyerte, a sprinten kilencedik helyen végzett. 2017-ben a Forma–2-ben szintén a főfutamot nyerte meg, a sprintversenyen negyedik lett.

Tavalyelőtt Sauberrel tizedik helyen futott be. Tavaly Ferrarival az időmérőn és a futamon is ötödik helyezést ért el.

Stroll

Williamsszel 2017-ben a 16. helyen végzett. Tavalyelőtt a Q1-ben kicsúszott a kavicságyba, a futamon 11. helyen ért célba. Tavaly a Racing Point színeiben a Norisszal való ütközés után a kavicságyban és gumifalban ért véget a versenye, biztonsági autós fázist okozva.

Magnussen

A 2009-es Forma Renault Európa-kupa szezonnyitójának mindkét futamán kiesett. A WSR szezonzáróján 2012-ben a 3.5-ös kategóriában egy ötödik és negyedik helyezést ért el, 2013-ban pedig mindkétszer élről indulva győzött.

A 2014-es Spanyol Nagydíjon McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. 2016-ban Renault-val 15. lett. 2017-ben a Haas színeiben pontszerző helyekért küzdött, de a Toro Rossókkal voltak afférjai: előbb a kerékcsere után akkor engedték ki, amikor jött Sainz, épphogy megúszták az ütközést; később Kvjattal koccant, végül 14. helyen zárta futamot. Tavalyelőtt az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon sikerült hatodik helyezést elérnie. Tavaly nyolcadik helyről indult. A biztonsági autós fázis után előbb   megelőzte csapatársát, majd Gasly ellen is próbálkozott, de őt már nem sikerült, így végül hetedik lett.

Albon

A Forma Renault 2.0 kategóriában két szezonban járt a pályán. A 2012-es európai és alpesi szezonzárón nem sikerült pontot szereznie. 2013-ban az Európa-kupában a hétvége második futamán hetedik lett. 2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjén hatodik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte. A Forma–2-ben 2017-ben ötödik lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten, tavalyelőtt a főfutamon ismét ötödik, a sprinten második helyezést ért el.

Tavaly Toro Rossóval 11. helyen végzett.

Kvjat

Az európai Forma BMW 2010-es szezonnyitóján egy kilencedik és egy tizedik helyezést ért el. Ugyanabban az évben itt volt a Forma Renault 2.0 Európa-kupa egyetlen hétvégéje, amin részt vett, de vendégpilótaként pontot nem kapott a második futamon elért nyolcadik helyezése után. A következő két évben már állandó versenyzőként vett részt a Forma Renault sorozatban, a 2011-es és a 2012-es szezonzáró hétvége első futamán egyaránt harmadik lett, utóbbi évben a második futamon nyolcadik helyen végzett. A GP3 2013-as nyitó hétvégéjén nem sikerült a pontszerzés.

A 2014-es futamon Toro Rossóval 14. lett. 2015-ben a Red Bull színeiben tizedikként szerzett egy pontot. 2016-ban ezen a futamon indult újra a Toro Rosso pilótájaként, miután visszaküldték a Red Bulltól. Leggyorsabb kört futva tizedik helyezést ért el. 2017-ben kilencedik lett. Tavaly az időmérőn és a futamon is újra kilencedik helyen végzett.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén mindkét futamon kiesett. Ugyanebben az évben a kategória alpesi szériájának szezonzáróján az első futamon 11. lett, a másikon nem rajtolt el. A következő évben viszont az Európa-kupa szezonzáróján az első futamon hetedik lett, a másodikat megnyerte. A GP3-ban 2015-ben a szezonnyitón megnyerte a főfutamot és hetedik lett a sprinten.

A 2016-os Forma–1-es hétvégén a Renault pénteki tesztpilótájaként vett részt. A 2017-es futamon a Force India színeiben tizedik helyről indulva ötödik lett. Tavalyelőtt olajszivárgás miatt kiesett.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. 2016-ban év közben itt mutatkozott be új csapatánál, a Red Bullnál, a lehető legemlékezetesebben: a két Mercedes ütközése után csapattársa mögött második helyen haladt, majd a jobb gumistratégiának köszönhetően élre állt és sikerült végig maga mögött tartania Kimit, és megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét. 2017-ben ötödik helyről indult, de a Kimivel való ütközés után autója sérülése miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt ötödik helyről indult. Kimi kiesése és Vettel második kerékcseréje után előlépett harmadikká, amit sikerült megtartania úgy is, hogy Stroll lekörözése közben megsérült az első szárnya. Tavaly negyedik helyről rajtolt, a Mercedeseket sikertelenül támadóVettel elé került, a harmadik helyet megtartva ismét dobogóra állhatott.

Sainz

A 2010-es európai Forma BMW szezont rögtön egy harmadik hellyel indította, a második futamon hatodik lett. A Forma Renault 2.0 Európa-kupa zárófutamán ötödik helyezést ért el, de vendégpilóta lévén nem kapott érte pontot. Az európai F3 Open széria záró hétvégéjén harmadik és 13. helyen végzett, de itt is vendégpilótaként. A következő évben a Forma Renault 2.0 Európa kupát két második hellyel zárta. A GP3-ban 2013-ban nem sikerült a pontszerzés: az első futamon 15. lett, a másodikon kizárták. A WSR 2013-as zárófutamán a 3.5-ös kategóriában hatodik lett.

2015-ben első hazai Forma–1-es nagydíján Toro Rossóval kilencedik helyezést ért el. 2016-ban hatodik, 2017-ben hetedik lett, megúszva, hogy majdnem összeütközött a boxutcában a rossz ütemben kiengedett Magnussennel. Tavalyelőtt Renault-val kilencedik helyről indulva ismét hetedik helyezést ért el. Tavaly McLarennel nyolcadik lett, miután megelőzte Grosjeant.

Russell

A GP3-ban 2017-ben negyedik lett a főfutamon és ötödik a sprinten. Tavalyelőtt a Forma–2-ben megnyerte a főfutamot, a sprinten negyedik helyen végzett.

A tavalyi Spanyol Nagydíjon váltócsere miatt hivatalosan öt rajthely büntetést kapott, de gyakorlatilag ugyanúgy 19. helyről rajtolt, a futamon 17. lett.

Bottas

A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén az első futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett. A Forma–3-as Euroszériában 2009-ben egy negyedik és egy hatodik helyet hozott össze. A 2011-es GP3-as versenyhétvégén nem szerzett itt pontot.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt a szabadedzésen. A futamon 2013-ban 16., 2014-ben ötödik, 2015-ben negyedik, 2016-ban ötödik lett. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, a futam során a kerékcserék után rövid ideig élen is állt, de előbb Vettel előzte meg, majd Hamilton (jóval könnyebben), végül motorhiba miatt kiesett. Tavalyelőtt a második rajhelyről indult. A startnál elvesztette a második helyet, de Vettel második kerékcseréje után visszaszerezte és futam végéig megtartotta. Tavaly élről indult, de a rajt után Hamiltonnal és Vettellel hadakozva egy helyet vesztett, végül második lett.

Giovinazzi

2016-ban a GP2 szezonnyitóján indult a pályán, egyik futamon sem szerzett pontot.

A tavalyi nagydíjon váltócsere miatt elvileg öt rajthely büntetést kapott, de mások büntetései miatt ugyanúgy 18. helyről indult, a futamon16. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1316165176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása