Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VI/8.

Eifel Nagydíj, Nürburgring

2020. október 10. - F1 Hierro

A Nürburgring a Forma-1 egyik nagy múltú helyszíne, még úgy is, hogy az előző hat évben nem rendeztek itt versenyeket. 1976-ig a legendás, 22 km-es Nordschleifén tartottak Német Nagydíjakat, de Niki Lauda balesete után a Forma-1-re alkalmatlannak nyilvánították (más sorozatok viszont látogatnak ide). 1984-ben adták át az új, korszerűbb pályát, közvetlenül a régi mellett, azóta annak Grand Prix vonalvezetésén tartanak Forma-1-es nagydíjakat, különféle neveken: volt itt Európa Nagydíj, Német Nagydíj, sőt Luxemburgi Nagydíj is. Idén megint új elnevezés született, a környező hegység után Eifel Nagydíj.

A Ferrari, a McLaren és a Mercedes még a Nordschleifén is nyertek versenyeket annak idején. Az új pálya első versenyét a McLaren nyerte, utoljára pedig 2011-ben nyertek itt Német Nagydíjat Lewis Hamiltonnal, előtte 2007-ben Európa Nagydíjat nyertek. A legutóbbi itteni verseny győztese a Red Bull Racing volt, a hazai pályán versenyző Sebastian Vettel révén, négy évvel korábban pedig szintén az ő színeikben győzött Mark Webber. A Ferrari eddigi utolsó nürburgringi győzelmét Michael Schumacher szerezte 2006-ban. Ő a legeredményesebb versenyző a pályán: négyszer győzött Ferrarival, egyszer pedig Benettonnal. Utóbbi csapatnak jelenleg a Renault a jogutóda, amely 2005-ben nyerte meg az Európa Nagydíjat. A Williams még 2003-ban nyerte meg az itteni Európa Nagydíjat. A hazai csapatnak, a Mercedesnek a mostani pályán még nincs győzelme, sikerkorszakukban, a hibrid érában most látogat ide először a mezőny. Idén itt a lehetőség a pótlásra, az első sort elfoglalva - csak az időjárás közbe ne szóljon...

Mercedes

A Ezüstnyilak első hazai világbajnoki futama 1954-ben volt a régi Nürburgringen (Nordschleifén), a várakozásoknak megfelelően Juan Manuel Fangio nyerte; csapattársa, Karl Kling hazai pályán – akkoriban szintén pontot érő – leggyorsabb kört futva negyedik lett. Ismételni nem volt alkalmuk, a következő évben ugyanis a Le Mans-i tragédia után lemondták a Német Nagydíjat, év végén pedig kivonult a Mercedes.

A jogelőd Brawn GP színeiben a 2009-es Német Nagydíjon már a Grand Prix-pályán Jenson Button Button és Rubens Barrichello 5-6. helyezést ért el.

A 2011-es Német Nagydíjon a két hazai pilóta, Nico Rosberg és Michael Schumacher 7-8. helyen futottak be. 2013-ban az élről induló Hamilton ötödik, Rosberg tizedik lett.

Ferrari

A világbajnokság történetének első Német Nagydíját Alberto Ascari nyerte 1951-ben a régi a Nordschleifén, egyúttal önmaga első győzelmét szerezve. José Froilán González harmadik lett. A pályán ezután is jól ment a Scuderiának: 1952-ben Ascari ismételt, Nino Farina révén kettős győzelem lett; 1953-ban Farina szerezte utolsó győzelmét, Mike Hawthorn harmadik lett; 1954-ben González és Hawthorn versenyzőcserével lettek másodikak; 1956-ban Fangio nyert; 1957-ben Hawthorn és Peter Collins álltak a dobogó két oldalán. 1961-ben a hazai versenyző Wolfgang von Trips és Phil Hill érték el ezt az eredményt, majd John Surtees hozott újabb diadalokat 1963-ban és 1964-ben, utóbbi alkalommal Lorenzo Bandini harmadik lett. 1967-ben Chris Amon végzett a dobogó alsó fokán. 1969-ben nem indultak a futamon.

1971-ben Clay Regazzoni harmadik lett, egy évvel később Jacky Ickx nyerni tudott. 1973-ban megint nem indultak, aztán 1974-ben Regazzoni nyerte a versenyt. 1975-ben Niki Lauda harmadik helyezést ért el, majd 1976-ban elszenvedte azt a hírhedt balesetét, amely során égési sérüléseit szerezte, és ami véget vetett a „Zöld Pokolban” rendezett Forma–1-es nagydíjaknak.

Az új Nürburgringen az 1984-es Európa Nagydíjon Michele Alboreto második lett, majd egy évvel később ő nyerte a Német Nagydíjat (ekkor győzött utoljára olasz pilóta a Scuderia színeiben!).

Az 1995-ös Európa Nagydíjon Jean Alesi második lett, emlékezetes küzdelemben Michael Schumacher ellen. 1996-ban Schumacher már a Scuderia pilótájaként ért el második helyezést. 1997-ben a Luxemburgi Nagydíjon mindkét pilóta kiesett, Schumacher ráadásul éppen saját testvérével, Ralffal ütközött, ami érzékeny veszteség volt a világbajnokság hajrájába érve. 1998-ban Schumacher második, Eddie Irvine negyedik lett, ezzel lépéshátrányba kerültek a világbajnokság zárófutama előtt. 1999-ben az újra Európa Nagydíj nevet viselő futamon nem sikerült pontot szerezni, a világbajnoki címért hajtó Irvine hetedik helyen végzett (Marc Gené Minardija mögött!), a Schumachert utoljára helyettesítő Salo fékhibával kiállt. 2000-ben Schumacher győzött az esőfutamon, a harmadik helyezettől kezdve mindenkit lekörözve, köztük csapattársát, a negyedik Rubens Barrichellót. 2001-ben Schumacher megismételte a győzelmét, Barrichello ötödik lett. 2002-ben Barrichello, Schumacher sorrendben arattak kettős győzelmet, amivel feltehetően az FIA előtt akartak bevágódni az ausztriai botrány után. 2003-ban Barrichello harmadik helyezést ért el, míg Schumacher kicsúszott a kavicságyba, de mivel járt a motorja és forogtak a kerekei, visszatolták, és a végén ötödik lett. 2004-ben újabb kettős győzelmet arattak, de Schumacherrel az élen. 2005-ben a két évvel korábbi eredmény ismétlődött: Barrichello harmadik, Schumacher ötödik. 2006-ban mindkét pilóta dobogóra állt: Schumacher a tetejére, Felipe Massa első ízben a harmadik fokára. 2007-ben Kimi élről indult, de hidraulikai problémák miatt kiállni kényszerült, Massa viszont második helyezést ért el az esőfutamon.

A 2009-es Német Nagydíjon Massa harmadik lett, Kimi műszaki hibával kiesett; 2011-ben Fernando Alonso második, Massa ötödik helyen futott be. 2013-ban Alonso negyedik lett, Massa kiesett.

Red Bull

A csapat első nürburgringi versenye a 2005-ös Európa Nagydíj volt, amin David Coulthard negyedik helyezést ért el. Vitantonio Liuzzi, aki utoljára állt rajthoz versenyen a csapat színeiben, mielőtt visszakerült a helyére Christian Klien, kilencedik helyen végzett, de pontot még nem kapott érte. 2006-ban mindkét pilóta kiesett: Coulthard ütközés, Klien váltóhiba miatt. A 2007-es futamon Mark Webber harmadik lett, ami az első dobogója volt a csapat színeiben, az istállónak pedig összesen a második. Coulthard ötödik helyen végzett.

A 2009-es Német Nagydíjon Webber és Vettel kettős győzelmet szerzett, előbbi először nyert Forma–1-es nagydíjat. 2011-ben Webber és Vettel 3-4. helyen futottak be. 2013-ban Vettel végre megszerezte a hőn áhított hazai győzelmet, Webber hetedik helyen végzett.

McLaren

Az 1968-as Német Nagydíjon indultak először a Nürburgringen, még a Nordschleifén, akkor sem az alapító Bruce McLaren, sem a címvédő Denny Hulme nem szerzett pontot. 1969-ben McLaren megszerezte a csapat első németországi dobogóját a harmadik helyével. 1973-ban Ickx harmadik lett egyetlen mclarenes futamán. 1976-ban nyertek először Német Nagydíjat, James Hunt győzött az utolsó nordschleifei futamon, míg csapattársa, Jochen Mass harmadik lett hazai pályán.

1984-ben az új Nürburgringen tartott Európa Nagydíjat Alain Prost nyerte, Lauda viszont a negyedik helyével őrizte az előnyét a világbajnokságban. 1985-ben a Német Nagydíjon Prost második lett.

Az 1995-ös Európa Nagydíjon nem sikerült a pontszerzés. 1996-ban Coulthard harmadikként első dobogóját szerezte új csapatánál. 1997-ben a Luxemburgi Nagydíjon Häkkinen megszerezte első pole pozícióját, de a verseny már nem olyan jól sikerült, mindkét „Ezüst Nyíl” motorhiba miatt állt ki. 1998-ban viszont Mikának jó boxtaktikával sikerült győznie, ami után jó eséllyel várhatta a zárófutamot. Coulthard harmadik helyével pedig a konstruktőri cím került karnyújtásnyira. Az 1999-es Európa Nagydíjon Coulthard élről csúszott ki, míg Mika ötödik lett, ami orrhossznyi előnyt jelentett a világbajnokságban két futammal a vége előtt. 2000-ben mindkét pilóta dobogóra állt, de a harmadik Coulthard már kört kapott Schumachertől, egyedül a második Mikának sikerült ezt megúsznia. 2001-ben Coulthard harmadik, Mika hatodik helyen végzett. 2002-ben Kimi harmadikként állt dobogóra, Coulthard ütközött Juan Pablo Montoyával. 2003-ban mindketten kiestek: Kimi műszaki hibával, Coulthardot pedig Alonso „kiijesztette” a pályáról. A következő év ugyancsak kettős kiesést hozott, mindkettejüknél motorhiba miatt. 2005-ben Kimi az utolsó körig vezetett, de mivel elhasznált gumijaival nem állt ki kerékcserére, defektet kapott és kiesett (hivatalosan 11. helyezettnek jegyezték); Montoya hetedik lett. 2006-ban Kimi negyedik lett, Montoya motorhibával állt ki. 2007-ben Alonso nyerte az esős futamot; a kicsúszó, de daruval visszaemelt Hamilton kilencedik lett, ami még nem ért pontot.

A 2009-es Német Nagydíjon Hamilton ütközött a rajtnál, így végül csak 18. lett, Heikki Kovalainen nyolcadiknak futott be. 2011-ben Hamilton győzött, Button hidraulikai probléma miatt kiesett. 2013-ban Button hatodik, Pérez nyolcadik helyezést ért el.

Renault

Sem az 1984-es Európa Nagydíjon, sem az 1985-ös Német Nagydíjon nem sikerült pontot szerezniük. Utóbbi versenyen a Forma–1 története során utoljára ekkor állított rajthoz egy csapat három pilótát, ráadásul a harmadik versenyző, François Hesnault autóján volt az első élő adásba kerülő fedélzeti kamerás felvétel.

A mostani csapat jogelődje, a Benetton az 1995-ös Európa Nagydíjon győzött Michael Schumacher révén, aki Jean Alesi ellen vívott emlékezetes küzdelmet, és karnyújtásnyira került a címvédéstől. 1999-ben az esős káoszfutamon Giancarlo Fisichella is állt az élen, de kicsúszott.

A 2002-es Európa Nagydíjon Button ötödik lett, Jarno Trulli nyolcadik helye nem ért pontot. 2003-ban Alonso ért el negyedik helyezést és futott leggyorsabb kört (ami még nem ért külön pontot), bár Coulthard ellen visszatetsző módon hirtelen fékezve védekezett. Trulli kiesett. 2004-ben Trulli és Alonso 4-5. helyen futottak be. 2005-ben Alonso győzött, miután az utolsó körben Kimi defektet kapott, Fisichella hatodik helyen végzett. 2006-ban Alonso második lett, Fisichella ismét hatodik. 2007-ben Kovalainen nyolcadik, Fisichella tizedik helyen végzett, még csak előbbiért járt pont. A 2009-es Német Nagydíjon Alonso hetedik lett leggyorsabb körrel, az ifjabb Nelson Piquet 13. helyen végzett.

A Lotus Renault GP színeiben a 2011-es Német Nagydíjon Vitalij Petrov tizedik lett, Nick Heidfeld kiesett. 2013-ban a Lotus F1 Team kettős dobogót ért el: Kimi második, Grosjean harmadik lett.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso színeiben a 2007-es Európa Nagydíjon Liuzzi és Scott Speed is kicsúszott, utóbbinak ez volt az utolsó futama (a verseny után a csapatvezető Franz Tost meg is ragadta őt, ebből született a „Speedshaker” gúnynév). A 2009-es Német Nagydíjon Sébastien Buemi 16. lett; druszája, Bourdais az utolsó versenyén hidraulikai hibával kiesett. 2011-ben Jaime Alguersuari 12., Buemi 15. helyen végzett. 2013-ban Ricciardo 12. lett, míg Jean-Éric Vergne hidraulikai hibával kiesett.

Racing Point

A Force India három Német Nagydíjon indult a pályán (2009, 2011, 2013), legjobb eredményük 2011-ből a hazai pilóta, Adrian Sutil hatodik helye volt. Emlékezetes versenyt produkált még az ő elődjük, a Spyker a 2007-es Európa Nagydíjon: a hazai pályán induló Marcus Winkelhock első és egyetlen Forma–1-es futamán élre állt, miután a csapata jól választott gumit az esőben. Igaz, utóbb a piros zászlós megszakítás és az újraindítás után elvesztette a vezető pozíciót, majd ki is állt hidraulikai problémával.

Alfa Romeo

A régi csapat 1951-ben versenyzett a Nordschleifén, Fangio második lett, a leggyorsabb körért járó pluszpontot is begyűjtve.

Az új pályán az 1984-es Európa Nagydíjon Riccardo Patrese hatodik lett. A következő évben a Német Nagydíjon mindkét versenyző kiesett.

A jogelőd Sauber 1995-től indult a pályán hol Európa Nagydíjon, hol Luxemburgi Nagydíjon. A 2002-es Európa Nagydíjon Massa hatodik helye jelentette az első itteni pontjukat. 2004-ben Fisichella ért el hasonló eredményt.

A BMW-Sauber időszakban a 2007-es Európa Nagydíjon mindkét pilóta pontot szerzett: Heidfeld és Kubica 6-7. helyen végeztek.

A 2011-es és 2013-as Német Nagydíjon már újra az önálló Sauber csapat indult, előbbin Kobayashi Kamui kilencedik, utóbbin a hazai pályán induló Hülkenberg tizedik lett.

Haas

Ez lehet az első nürburgringi versenyük.

Williams 

1984-ben az új Nürburgingen tartott Európa Nagydíjon Keke Rosberg és Jacques Laffite kiestek, a következő évben a Német Nagydíjon Nigel Mansell hatodik lett.

Az 1995-ös Európa Nagydíjon Coulthard harmadik helyezést ért el, míg Damon Hill kicsúszott, amivel világbajnoki esélyei minimálisra csökkentek. 1996-ban Jacques Villeneuve megszerezte pályafutása első nagydíjgyőzelmét, Hill élről indulva negyedik lett. Egy évvel később szintén Villeneuve nyerte a Luxemburgi Nagydíjat, előnybe kerülve a bajnoki címért Schumacherrel szemben. Heinz-Harald Frentzen a dobogó harmadik fokára állhatott. 1998-ban Frentzen szerzett pontot ötödikként.

Az 1999-es Európa Nagydíjon Ralf Schumacher élen állt, ám defekt miatt visszaesett negyedik helyre. 2000-ben nem szereztek pontot: Button tizedik lett, Ralf kiesett. 2001-ben Ralf ráhajtott a boxkijáratnál a fehér vonalra, a büntetés miatt negyedik lett, Montoya másodikként állhatott dobogóra. 2002-ben Montoya élről indult, de kiesett, Ralf ismét negyedik helyezést ért el. 2003-ban Ralf és Montoya kettős győzelmet hoztak. 2004-ben Montoya nyolcadik helyen végzett, Ralf ütközött a rajtnál. 2005-ben a hazai pilótájuk, Heidfeld élről indulva második helyezést ért el; Webber ütközött Montoyával a rajtnál és kiesett. 2006-ban Nico Rosberg hetedik lett, Webber hidraulikai problémák miatt feladta. 2007-ben Alexander Wurz negyedik helyezést ért el, Rosberg kicsúszott.

A 2009-es Német Nagydíjon Rosberg negyedik, Nakajima Kazuki 12. lett. 2011-ben nem szereztek pontot: Pastor Maldonado 14. helyen végzett, Rubens Barrichello olajszivárgás miatt kiesett. 2013-ban Maldonado és Bottas 15-16. helyen végeztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr216234738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása