Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VII/18.

São Paulo-i Nagydíj, Interlagos

2021. november 13. - F1 Hierro

A tavalyi kihagyás után az interlagosi pálya visszatért a verseny naptárba, bár a mexikóihoz hasonlóan a verseny új nevet kapott, immár São Pauló-i Nagydíjként rendezik meg.

Természetesen a visszatekintés a Brazil Nagydíjakat tartalmazza, amelyek nem egyszer döntöttek el világbajnoki címeket is: Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban itt nyerte meg, 2007-ben és 2012-ben elvesztette; Kimi Räikkönen 2005-ben elvesztette, 2007-ben megnyerte; Lewis Hamilton 2007-ben elvesztette; 2008-ban megnyerte; Sebastian Vettel 2009-ben elvesztette, 2012-ben megnyerte. Az utolsó három Brazil Nagydíjra viszont rendre friss világbajnokként érkezett Hamilton. Az idei interlagosi versenyen viszont még nyílt a világbajnoki versenyfutás, és az is marad, még ha Max Verstappen lépéselőnybe is került, főleg most, hogy Hamilton pénteki edzéselsőségét elvették, így a címvédő a rajtrács végéről kezdheti a sprintkvalifikációt.

A két évvel ezelőtti Brazil Nagydíjat éppen Verstappen nyerte, és az azt megelőző évben is volt győzelmi esélye, amit a lekörözött Esteban Oconnal való koccanás foszlatott szét. Azt a futamot így Hamilton nyerte, akinek az volt a második interlagosi győzelme. A jelenlegi mezőnyből Sebastian Vettel a legsikeresebb a pályán, aki háromszor nyert Brazíliában. Kimi Räikkönen egyszer nyert itt, a világbajnoki címét hozó 2007-es szezonzárót.

Folytatódik Verstappen idei menetelése az amerikai kontinensen, vagy lesz valami, ami megkavarja a kártyákat?

Hamilton

Rögtön első szezonjában, 2007-ben McLaren–Mercedesszel listavezetőként érkezett a szezonzáró Brazil Nagydíjra. A versenyen azonban az ág is húzta: előbb kicsúszás, majd az autója váratlan lelassulása miatt esett vissza. Végül csak hetedik helyre tudott feljönni, ami arra volt elegendő, hogy pontegyenlőség mellett jobb versenyhelyezésekkel vb-második legyen a csapattárs Alonso előtt. A 2008-as versenynek ugyancsak világbajnoki éllovasként vágott neki, és ez sem bizonyult könnyű futamnak: az esőben az éppen szükséges ötödik helyen haladt, de aztán Vettel megelőzte. Amikor Felipe Massa elsőként haladt át a célvonalon, úgy tűnt, ez az év is veszett, de sikerült megelőznie a száraz gumikon kockáztató Timo Glockot, így mégis meglett a bajnoki címhez elegendő pontszáma. 2009-ben első alkalommal állhatott dobogóra a pályán harmadikként, de abban az évben nem volt érintett a világbajnoki csatában. 2010-ben negyedik helyezésével lényegében csak matematikai esélyei maradtak a zárófutamra. 2011-ben váltóhiba miatt állt ki. 2012-ben élről indult és leggyorsabb kört futott, de Nico Hülkenberggel ütközve kiesett utolsó mclarenes futamán.

2013-ban Mercedesszel kilencedik lett, miután a Bottasszal való ütközés miatt megbüntették. 2014-ben másodikként futott be csapattársa, Nico Rosberg mögött, így őrizte listavezető pozícióját az abu-dzabi szezonzáróra. 2015-ben újra második lett, szintén a csapattárs mögött, de akkor már nem volt tétje a világbajnokság szempontjából. 2016-ban a bajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, élről indulva megnyerte a futamot, ezzel a zárófutamra maradt a döntés. A következő három évben rendre friss világbajnokként érkezett. 2017-ben az időmérőn nem tudott mért kört menni, a váltót és erőforráselemeket cserélve a boxutcából indult. Innen a negyedik helyre sikerült feljönnie, miután az 59. körben megelőzte Verstappent. Az utolsó néhány körben közel kerül a harmadik helyen autózó Kimihez, de őt már nem tudta megelőzni. 2018-ból pole-ból indult, Verstappen megelőzte, de miután a holland ütközött a lekörözött Oconnal, meglett a győzelem. Tavalyelőtt harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Vettelt. Az első kerékcseréik után Verstappen elé került, de egy körrel később a holland megelőzte, és a második kerékcserénél sem sikerült az elévágás, miután a Red Bull időben reagált. Az első biztonsági autós fázis alatt viszont Verstappennel ellentétben nem cserélt kereket, így élre állt, de az újraindítást követően Verstappen ismét megelőzte. A második biztonsági autós fázis alatt már kiállt kereket cserélni, ami után negyedik helyre került. Az újraindítás után az utolsóelőtti körben Gaslyt sikerült megelőznie, Alexander Albonnal viszont összeütköztek, ami miatt a Red Bull pilótája megpördült, ő maga pedig visszaesett Gasly mögé, akit a verseny végéig üldözött, de megelőzni nem tudott. Bár a dobogóra még ő állt harmadikként, az Albonnal való ütközése miatt öt másodperc büntetést kapott, ami után a hetedik helyen végzett.

Ricciardo

A 2011-es Brazil Nagydíjon HRT-vel huszadik, 2012-ben Toro Rossóval 13. lett. 2013-ban tizedikként szerezte első brazíliai pontját. 2014-ben a Red Bull felfüggesztésének sérülése miatt esett ki. 2015-ben 11. helyen végzett. 2016-ban hatodik helyről indult, a futamon egy rosszul időzített inter gumikra váltás, majd utána újra esőgumik felrakása miatt nyolcadik lett. Kapott egy öt másodperces büntetést is, mivel lezárás alatt hajtott a boxutcába. 2017-ben ötödik lett az időmérőn, erőforráselemek cseréje miatt tíz rajthely büntetést kapott, a 14. helyről indult. A rajt után ütközésbe keveredve meg is pördült, a mezőny végére került, de fel tudott zárkózni a hatodik helyre. 2018-ban hatodik lett az időmérőn, de a turbófeltöltő cseréje miatt öt hellyel hátrasorolták. A 11. rajthelyről indulva zárkózott fel, a 46. körben megelőzte Vettelt, az 59. körben pedig Bottast, így negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt Renault-val az első két körben Leclerc és Norris ellen csatázott, a nyolcadik körben pedig kiforgatta Kevin Magnussent, ami miatt az első szárnya megsérült és öt másodperc büntetést is kapott. Hetediknek ért célba, Hamilton büntetése után hatodik lett.

Norris

A 2018-as Brazil Nagydíj első szabadedzésén a McLaren tesztpilótájaként vett részt.

Tavalyelőtt lemaradt a Q3-ról, de Leclerc hátrasorolása révén tizedik helyről rajtolhatott. Az első két körben Leclerc és Ricciardo ellen csatázott. Végül nyolcadiknak futott be.

Vettel

A 2006-os Brazil Nagydíj hétvégéjén a BMW Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Toro Rossóval 2007-ben a hidraulika hibája miatt kiesett. A 2008-as futama jól sikerült: az esős versenyen negyedik lett, a vége felé megelőzve Hamiltont is (akinek emiatt egy ideig veszélyben forgott a világbajnoki címe). Red Bull-lal 2009-ben megismételte előző évi helyezését, ezzel elszálltak világbajnoki esélyei. 2010-ben a futam megnyerésével jelezte, hogy ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2011-ben pole pozícióból indulva csapattársa, Mark Webber mögötti második hellyel zárta magabiztosan megnyert szezonját. 2012-ben a zárófutamon a harmadik világbajnoki cím volt a tét. Bár listavezetőként érkezett, a verseny a vártnál több küzdelmet hozott: előbb rosszul rajtolt, majd Bruno Sennával ütközve visszaesett utolsónak; az esőben kellett felzárkóznia, de a hatodik hely végül elegendőnek bizonyult az újabb címvédéshez. 2013-ban élről indulva másodjára nyerte meg a futamot, sorozatban kilencedik győzelmével beállította Alberto Ascari 1952–53-as rekordját, egy idényen belül pedig csak neki sikerült még ilyet elérnie. 2014-ben ötödik lett. 2015-ben Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellé. 2016-ban ötödik rajtkockából indulva a futamot is ezen a helyen zárta. 2017-ben az előző versenyen elvesztett világbajnokság után a második rajthelyet szerezte meg. A rajt után élre állva megnyerte a futamot. 2018-ban a Q3-ban hívták szúrópróbaszerű ellenőrzésre. Mivel rossz pillanatban ért őt a kiszólítás, igyekezett hamar túl lenni rajta, járó motorú autóval hajtott a mérlegre, amivel megrongálta a berendezést. Pénzbüntetést és megrovást kapott érte, de a megszerzett második rajthelyét megtarthatta. A futamon előbb Verstappen, majd Kimi is megelőzte, a 46. körben pedig Ricciardo kerekedett felül kettejük csatájában, így végül hatodik helyen végzett. Tavalyelőtt második helyről rajtolt, a rajtnál Hamilton megelőzte. A biztonsági autó utáni újraindításkor Albon előzte meg, így közvetlenül csapattársa, Leclerc került mögé. A 66. körben elkezdtek egymással csatázni, aminek ütközés és mindkettejük kiesése lett a vége, a megtett táv miatt 17. helyre rangsorolták. A kiállásuk miatt másodjára is be kellett küldeni a biztonsági autót.

Latifi

A 2018-as Brazil Nagydíj hétvégéjén a Racing Point Force India, tavalyelőtt a Williams autóját vezethette a pénteki első szabadedzésen.

Räikkönen

A 2001-es Brazil Nagydíjon Sauberrel kicsúszás miatt esett ki. McLaren–Mercedesszel 2002-ben a felni sérülése miatt szintén kiesett, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban az esős futamon Giancarlo Fisichella megelőzte, aztán a félbeszakítást követően mégis győztesnek hozták ki, így a dobogón ő vehette át az első díjat. A Jordan óvásának helyt adva azonban kiderült, hogy Fisico újabb kört kezdett meg, így eggyel későbbit kell végeredménynek tekinteni – ezzel második lett, Imolában ünnepélyesen díjat cseréltek. 2004-ben ismét második lett, ezúttal teljes bizonyossággal. 2005-ben még voltak esélyei a bajnoki címre, de Alonso harmadik helyen haladt, így nem erőltette csapattársa megelőzését, sorozatban harmadszor is második lett. 2006-ban ötödik lett utolsó mclarenes versenyén, emlékezeteset csatázva a(z átmenetileg) visszavonuló Michael Schumacherrel (akinek búcsúztatását „fontos dolga” miatt hagyta ki), aki végül megelőzte. Ferrarival 2007-ben újra világbajnoki címért hajtott, bár a három aspiráns közül neki volt a legkevesebb esélye, a versenyen azonban minden összejött: Hamilton viszontagságok közepette hetedik lett, Alonso nem tudta megelőzni a két Ferrarit, a csapat boxtaktikája révén pedig sikerült Massa előtt megnyernie a futamot és a világbajnokságot is. 2008-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2009-ben hatodik lett.

2012-ben Lotusszal a futam emlékezetes momentumát produkálta azzal, hogy kicsúszása után a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de az le volt zárva, így kénytelen volt visszafordulni. Tizedik helyével legalább a pontszerző sorozatát sikerült megmentenie. A 2013-as futamot a műtéte után kihagyta. Ferrarival 2014-ben hetedik, 2015-ben negyedik lett. 2016-ban harmadik rajthelyről indult, de kicsúszott és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. 2017-ben ismét harmadik helyről indult, ezúttal a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban negyedik helyről indulva harmadik harmadikként itt szerezte feltehetően utolsó dobogós helyezését. Tavalyelőtt kilencedik lett az időmérőn, Leclerc hátrasorolása után egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon jól jött ki a biztonsági autós fázisokból és a többiek incidenseiből, ötödiknek futott be, de Hamilton büntetése után negyedik helyezetté lépett elő, Alfa Romeo-s korszakának legjobb eredményét produkálva.

Mazepin

Először versenyezhet Brazíliában.

Gasly

A 2017-es Brazil Nagydíjon Toro Rossóval az erőforráselemek cseréje miatt 25 rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban két hely hátrasorolást hozott. A futamon egy kör hátránnyal 12. lett. 2018-ban bejutott a Q3-ba, Ricciardo hátrasorolása után kilencedik helyről indult, de pontot nem szerzett, 13. helyen végzett. Tavalyelőtt hetedik lett az időmérőn, Leclerc hátrasorolása után a hatodik helyről rajtolhatott. A második biztonsági autós fázis alatt Hamilton kerékcseréje után a harmadik helyen állt. Az újraindítást követően Hamilton megelőzte, de Hamilton és Albon ütközése után sikerült előrejönnie a második helyre, amit a befutóig megvédett Hamilton ellen. Így sikerült neki az, ami a Red Bullnál nem: dobogóra állhatott.

Pérez

Sauberrel a 2011-es Brazil Nagydíjon 13. lett, 2012-ben a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik helyezést ért el. Force Indiával 2014-ben 15., 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban érte el eddigi legjobb brazíliai eredményét: kilencedik helyről indulva az esős futamon harcban volt a dobogóért, végül Verstappen megelőzte, így negyedik lett. 2017-ben hatodik lett az időmérőn, Ricciardo büntetése révén egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon kilencedik helyen végzett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben tizedik lett. Tavalyelőtt Racing Pointtal kilencedik helyen végzett.

Alonso

A 2001-es Brazil Nagydíjon Minardival elektronikai hiba miatt esett ki. Renault-val 2003-ban karriere legfurcsább dobogós helyezését szerezte: az esős versenyen belehajtott Webber autójának roncsaiba. Emiatt piros zászló vetett véget a futamnak, Alonsót sérülése miatt kórházba szállították. Csakhogy a vonatkozó szabályok miatt harmadik helyezettnek hozták ki, az eredményhirdetést távollétében rendezték meg. 2004-ben negyedik lett. 2005-ben az első világbajnoki címe volt a tét, harmadik helyezésével be is biztosította két versennyel a szezon vége előtt. 2006-ban ugyancsak a bajnokságért hajtott. Mivel Michael Schumacher végig hátrébb volt, nem nagyon veszélyeztette őt, második hellyel ünnepelte a címvédést. A 2007-es versenyre a McLaren–Mercedes pilótájaként érkezett, sorozatban harmadszor hajtott a bajnoki címre. A két Ferrari mögötti harmadik helyezéssel azonban egy ponttal lecsúszott róla, sőt a versenyhelyezések miatt még újonc csapattársa, Hamilton is megelőzte az összetettben.

Ismét Renault-val 2008-ban második lett. 2009-ben a rajt után ütközve kiesett. Ferrarival 2010-ben listavezetőként érkezett, harmadik helyével a világbajnoki címet nem sikerült bebiztosítani, de a pozícióját őrizte a zárófutamra. 2011-ben negyedik helyezést ért el. 2012-ben újra a világbajnoki címért hajtott, és közelebb került hozzá a vártnál, de a második hely (amiben Massa is közreműködött) így is kevésnek bizonyult hozzá. 2013-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben hatodik lett. 2015-ben McLaren–Hondával 15. helyen végzett. 2016-ban sikerült a Q3-ba jutnia, tizedik helyről indult, a futamon sokáig jól állt, amikor kipördült, de az utolsó 15 körben hét autót megelőzve sikerült feljönnie tizediknek és ezzel megmenteni a pontszerzést. 2017-ben szintén a Q3-ba került, hetedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolása révén hatodik helyről indulhatott. A futamot nyolcadik helyen zárta. 2018-ban Renault-motoros McLarennel 17. helyen végzett.

Leclerc

Első két alkalommal pénteki tesztpilótaként vett részt a Brazil Nagydíj szabadedzésén: 2016-ban a Haas, 2017-ben a Sauber színeiben.

2018-ban már a futamon is indult a Sauberrel, nyolcadik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott, hetedik helyen futott be. Tavalyelőtt Ferrarival negyedik lett az időmérőn, de az erőforráselemek cseréje miatt tíz hellyel hátrébb sorolták. A futamon hamar sikerült előretörnie. Az első biztonsági autós fázis után az ötödik helyen haladt csapattársa, Vettel mögött. A 66. körben elkezdték egymást előzgetni, aminek ütközés, kettős kiesés és újabb biztonsági autós fázis lett a vége. A megtett táv révén 18. helyezettnek rangsorolták.

Stroll

A 2017-es Brazil Nagydíjon Williamsszel öt rajthely büntetést kapott váltócseréért, de mások büntetései miatt még két hellyel előrébb is került. Két kör hátránnyal 16. helyen végzett, utolsó célba érkezőként. A 2018-as versenyen 18. lett. Tavalyelőtt Racing Pointtal a második biztonsági autós fázis alatt a felfüggesztés sérülése miatt kiállt, a megtett táv révén 19. helyezettnek jegyezték.

Tsunoda

Először versenyezhet Brazíliában.

Ocon

A 2016-os Brazil Nagydíjon Manorral az utolsó rajtkockából indult, miután három rajthely büntetést kapott Jolyon Palmer akadályozásáért. A futamon így is 12. lett, ami bemutatkozó éve legjobb helyezése volt. 2017-ben Force Indiával Ricciardo hátrasorolása révén a tizedik rajthelyről indulhatott, de az első körben Romain Grosjeannal ütközve kiesett, ezzel 27 verseny után megszakadt az a rekordhosszúságú sorozata, hogy bemutatkozásától kezdve minden futamon célba ért. 2018-ban a 14. helyen végzett, miután a 44. körben próbálta visszavenni a körét az élen álló Verstappentől, aminek ütközés és tíz másodperc stop-and-go lett a vége. Verstappen a győzelem elvesztése miatt a futam után próbált is elégtételt venni.

Verstappen

A 2014-es Brazil Nagydíj pénteki első edzésen a Toro Rosso tesztpilótájaként vett részt. 2015-ben kilencedik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indult, az esős futamon pedig parádézott: egy ideig Rosberggel vívott a második helyért, sőt már Hamiltonra kezdett felzárkózni, amikor egy megcsúszás után korrigálni kényszerült, majd a nem megfelelő gumiválasztás miatt visszaesett, de több előzéssel és – külön pontot még nem érő – leggyorsabb kört futva feljött a dobogó harmadik fokára. 2017-ben negyedik helyről indult, de a boxutcás rajt után felzárkózó Hamilton megelőzte, így ötödik lett. 2018-ban ötödik helyről indult, a verseny elején egymás után megelőzte a két Ferrarit, a 10. körben Bottast is, Hamilton kerékcseréje után élre állt. A saját kerékcseréjéről Hamilton mögé tért vissza, de négy körrel később újra megelőzte. A 44. körben azonban összeakadt a lekörözött Oconnal, ami miatt kipördült. Folytatni tudta a versenyt, de a vezető pozíciót elvesztette, végül második lett. A leintés után dühösen próbált revansot venni Oconon, ami miatt az FIA közhasznú munkára kötelezte. Tavaly élről indult. Az első kerékcseréje után a Williams elé engedte ki Robert Kubicát, emiatt Hamilton mögé tudott visszajönni, akit egy körrel később megelőzött. A második kerékcsere után is őrizte a vezető helyet, az első biztonsági autós fázis alatt viszont Hamilton mögé került, aki nem állt ki kereket cserélni. Az újraindítást követően megelőzte Hamiltont, aki a második biztonsági autós fázis alatt cserélve már nem veszélyeztette, sikerült megnyerni a futamot.

Schumacher

Először versenyezhet Brazíliában.

Sainz

A 2015-ös Brazil Nagydíj Toro Rossóval nem sikerült túl hosszúra: előbb útban a rajtrácsra leállt az autója, sikerült betolni a boxutcába, ahonnan elrajtolt, de még az első körben újra le is állt. 2016-ban viszont 15. helyről indulva sikerült a pontszerzés hatodik helyezéssel. 2017-ben Renault-val kilencedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott. Pontot szereznie azonban nem sikerült, 11. helyen végzett. 2018-ban a 12. helyen végzett. Tavalyelőtt McLarennel a Q1- ben meghibásodott az autója, nem tudott mért kört menni, de engedték rajtolni, és jól jött ki belőle: negyediknek ért célba, de Hamilton büntetésével előlépett harmadik helyezetté, ezzel megszerezte első Forma–1-es dobogóját, habár csak utólag mehetett fel ünnepelni.

Russell

A 2017-es Brazil Nagydíj első szabadedzésén a Force India tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

A tavalyelőtti futamon Williamsszel a 13. helyen ért be, Hülkenberg időbüntetése után 12. lett.

Bottas

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a Brazil Nagydíj pénteki első szabadedzésen. 2013-ban Hamiltonnal ütközve kiesett. 2014-ben tizedik, 2015-ben ötödik lett. 2016-ban 11. helyen végzett. 2017-ben Mercedesszel élről indulva második lett. 2018-ban harmadik helyről rajtolva leggyorsabb körrel ötödik lett, miután az 59. körben Ricciardo megelőzte. Tavalyelőtt ötödik lett az időmérőn, Leclerc hátrasorolása után a negyedik helyről indulhatott. Az 52. körben az olajnyomás problémái miatt kiesett, a kiállásával biztonsági autós fázist okozott. A leggyorsabb kört ezúttal is megfutotta, de mivel nem végzett az első tízben, nem járt érte a pont.

Giovinazzi

Két alkalommal tesztpilótaként részt vett a Brazil Nagydíj első szabadedzésén: 2017-ben a Haas, 2018-ban a Sauber színeiben.

Tavalyelőtt Alfa Romeóval hatodiknak futott be, majd Hamilton büntetése után pályafutása legjobb eredményét produkálva ötödik helyezést ért el.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6616754694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása