Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/16.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2022. október 01. - F1 Hierro

A járványhelyzet miatt az elmúlt két szezonban elmaradt a Szingapúri Nagydíj, ezen a hétvégén azonban visszatér a mezőny a városállam utcáira. Az itteni villanyfényes futamok legsikeresebb versenyzője az év végén búcsúzó Sebastian Vettel, aki összesen ötször nyerte meg a versenyt, köztük a legutóbbit három éve még Ferrarival. Őt négy győzelemmel Lewis Hamilton követi, az ugyancsak korábbi világbajnok Fernando Alonso pedig kétszer győzött itt, beleértve a híres-hírhedt első Szingapúri Nagydíjat.

A címvédő és listavezető Max Verstappen - aki megfelelő eredménnyel akár be is biztosíthatja a második címét - a két legutóbbi itteni versenyen a dobogó két oldalára állhatott fel. A három évvel ezelőtti pódiumon ott állt a ferraris Charles Leclerc is második helyezettként, akinek a bajnoki esélyei őszre egyre inkább matematikaivá váltak.

Idén vajon kinek a sikerét hozza az utcai verseny, ahol gyakori vendég a biztonsági autó, és ahol ezúttal esőre is van esély?

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval nyolcadik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a negyedik helyről rajtolhatott, a rajtnál beragadt és visszaesett, hatodik helyen végzett. 2017-ben harmadik helyről indulhatott, de a rajt után Ferrari-szendvicsben nem volt esélye az ütközés elkerülésére, és kiesett. 2018-ban első sorból rajtolt, az első körben Vettel megelőzte, de a kerékcsere után visszavette a második helyet, amit sikerült megtartania, így első alkalommal dobogóra állhatott a pályán. 2019-ben negyedik helyről rajtolt. Korán jött ki kerékcserére, a később cserélő Hamilton elé tudott kerülni, harmadik helyezettként állhatott a pódiumra.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 19. helyen végzett. A Toro Rosso színeiben 2012-ben kilencedik lett, 2013-ban falnak ütközve kiesett. 2014-ben Red Bull-lal harmadikként szerezte meg első szingapúri dobogóját, majd 2015-ben egy helyet javítva a következőt is. 2016-ban az első sorból rajtolt, az eltérő gumistratégiával sikerült megközelítenie az élen álló Nico Rosberget, de megelőzni nem, így maradt az újabb második hely. 2017-ben harmadik helyről indult, csapattársa és a Ferrarik kiesése, valamint Hamilton élre törése után második lett. 2018-ban hatodik helyről indult, a futamon is ezt a helyezést ért el. 2019-ben Renault-val eredetileg nyolcadik lett az időmérőn, de mivel a Q1-ben az MGU-K-ja túllépte a teljesítménykorlátot, kizárták az időmérőről, a futamon engedték rajthoz állni az utolsó helyről (a lecserélt erőforráselemek miatt tíz rajthely büntetést is kapott, de ennek már nem volt hatása). A futamon felzárkózott, de a 34. körben Antonio Giovinazzival ütközve defektet kapott, így visszább esett, a 14. helyen végzett.

Norris

2019-ben kilencedik helyről rajtolva hetedik lett.

Vettel

2008-ban Toro Rossóval ötödik lett, egy évvel később Red Bull-lal negyedik. Ezt követően dobogós helyezések sora következett: 2010-ben másodikként, a következő három futamon pedig nem talált legyőzőre. A 2011-es győzelmével karnyújtásnyira került a világbajnoki cím, míg a 2012-es diadallal megnyitotta a nagy hajrát, 2013-ban pedig elsöprő év végi sikerszériája közepén járt. 2014-ben megszakadt a nyerő szériája, de a második helyével továbbra is dobogós lett. 2015-ben Ferrarival sikerült megszereznie egyetlen pole-ját a szezon során, majd a futamot is megnyerte. 2016-ban megszakadt a a dobogós sorozat: az időmérőn műszaki problémák miatt nem tudott mért kört teljesíteni, váltócsere és erőforráselemek cseréje miatt hivatalosan büntették is, az utolsó rajtkockából sikerült felküzdenie magát az ötödik helyig. 2017-ben neki állt a zászló, megszerezte a pole-t, de ezúttal nemcsak pontot nem szerzett, de célba sem ért: a rajt után ütközött hármas karambolba keveredett Verstappennel és csapattársával, Kimi Räikkönennel, első szárnyát elveszítve fel kellett adnia a futamot. Az ütközésük miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni, ami csak a boxutcán tudott áthaladni. 2018-ban harmadik helyről indult, az első körben megelőzte Verstappent. A kerékcsere után azonban, bár közel volt hozzá, de mögötte maradt, így végül harmadikként sikerült újra dobogóra állnia. 2019-ben harmadik helyről rajtolt. A korábban megejtett kerékcseréjével sikerült a csapattárs Leclerc elé kerülnie, megnyerte a futamot, ekkor szerezve utolsó ferraris győzelmét (és most már úgy néz ki, valószínűleg az utolsó nagydíjgyőzelmét).

Latifi

Első szingapúri versenye lesz.

Gasly

2018-ban Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2-ig jutott az időmérőn, Ricciardo büntetésével a 11. rajthelyről indulhatott, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Pérez

Sauberrel mindkét alkalommal tizedik lett (2011-ben azt is „átvészelve”, hogy Michael Schumacher nekiment). 2013-ban McLaren–Mercedesszel nyolcadik helyen végzett. A következő két évben Force Indiával mindkétszer hetedik helyezést ért el. 2016-ban bejutott a Q3-ba, de sárga zászlós gyorshajtás miatt nyolc hellyel hátrébb sorolták, azonban jó rajttal és gumistratégiával (a biztonsági autós fázis alatt letudta a cserét szuperlágyról lágyra) feljött és a végén nyolcadik lett. 2017-ben 12. helyről rajtolva ötödik lett, ami eddigi legjobb szingapúri helyezése. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben hetedik helyről indult. Az első körben koccant csapattársával, Oconnal, de ő járt jobban, tudta folytatni a versenyt. A 34. körben ismét ütközött, ezúttal Szergej Szirotkinnal. Végül 16. helyen futott be, ez volt az első alkalom, hogy nem szerzett pontot a pályán.2019-ben Racing Pointtal eredetileg 11. lett az időmérőn, Ricciardo büntetésével tizedikre javult volna, de végül váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. A futam 43. körében olajszivárgás miatt kiállni kényszerült, az autója eltávolításához be kellett küldeni a biztonsági autót.

Alonso

Az első itteni futamot emlékezetes módon nyerte meg a Renault-val: épp jókor ment ki tankolni, még a biztonsági autós szakasz előtt. Egy év múlva kiderült, hogy ez Flavio Briatore jól kitalált forgatókönyvének eredménye, de csak az akkori csapatvezetést büntették, Alonso a győzelmét megtarthatta. 2009-ben harmadik hellyel bizonyította, hogy „tisztán” is tud jól teljesíteni a pályán, majd 2010-ben Ferrarival ismét győzött, méghozzá mesterhármassal. 2011-ben negyedik helyen végzett, majd újra dobogóra állhatott 2012-ben harmadikként, 2013-ban pedig másodikként. 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt kiállni kényszerült. 2016-ban hetedik helyezést sikerült elérnie. 2017-ben az időmérő jól sikerült, nyolcadik helyről rajtolhatott, de a Ferrarikkal ütköző Verstappen őt is eltalálta, autója sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel hetedik helyezést ért el.

Leclerc

2018-ban Sauberrel kilencedik lett, többek között Gasly elleni előzésének köszönhetően. 2019-ben Ferrarival megszerezte a pole pozíciót, ezzel sorozatban harmadjára indulhatott az élről. A kerékcsere után a korábban cserélő csapattársa, Vettel mögé tudott visszajönni, második lett.

Stroll

2017-ben Williamsszel nyolcadik lett. 2018-ban 14. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal 13. lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedik lett, 2016-ban Renault-val ugyanezt a helyezést érte el. 2017-ben a Haas pilótájaként motorhibával kiesett. 2018-ban 18. helyen végzett, de versenyben futott körrekordot jelentő leggyorsabb körrel – igaz, ez akkor még semmiképpen sem ért pontot. 2019-ben 17. lett, az utolsó körökre lágy gumikra váltva ismét megfutotta a leggyorsabb kört – de a helyezése miatt ezúttal sem járt érte a pont.

Tsunoda

Első szingapúri versenye lesz.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Zhōu

Első szingapúri versenye lesz.

Ocon

2016-ban Manorral 18. helyen végzett. 2017-ben a Force India színeiben tizedik lett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben bejutott a Q3-ba, de a rajt után kiesett a csapattárs Pérezzel ütközve, amivel biztonsági autós fázist okoztak.

Hamilton

Az első két futamon McLaren–Mercedesszel dobogóra állhatott: 2008-ban harmadik lett (ami a Ferrari baklövésével együtt sokat hozott a világbajnokságban), 2009-ben pedig élről indulva győzött (a Hungaroringen kívül csak itt sikerült nyernie abban az évben). 2010-ben a Mark Webberrel való ütközés miatt kiesett, 2011-ben ötödik lett. 2012-ben élről indult, de váltóhibával kiállt. 2013-ban Mercedesszel ötödik lett csapattársa, Nico Rosberg mögött. 2014-ben másodjára nyerte meg a futamot, ezúttal mesterhármassal. A 2015-ös hétvégéje nem túl jól sikerült: az időmérőn az ötödik helyet szerezte meg (gumimelegítési problémákra hivatkoztak a csapatnál), majd a futamon az erőforrás hibájával kiállt (a 2014-es Belga Nagydíj óta ez volt az első kiesése). 2016-ban a harmadik helyről indult, bár egy hibáját kihasználva Kimi Räikkönen megelőzte, az utolsó boxkiállás után visszaszerezte a harmadik helyezést. 2017-ben kezdetben úgy tűnt, nem az ő futama lesz: ötödik helyről indulhatott, de a két Ferrari és Verstappen rajtbalesete után élre került, és végül megnyerte a versenyt. 2018-ban pole-ból indulva immár negyedszer győzött, utolérve Vettelt szingapúri győzelmekben (aki aztán egy év múlva ismét felülmúlta). 2019-ben második helyről rajtolt, a későre hagyott kerékcseréje után Vettel és Verstappen mögé jött vissza, a futamot negyedik helyen zárta.

Schumacher

Első szingapúri versenye lesz.

Sainz

2010-ben a csendes-óceáni Forma BMW-ben az első futamon hatodik, a másodikon második lett, pontot vendégpilótaként nem kapott.

2015-ben Toro Rossóval az időmérő 2. szakasza végén falnak ütközött, ami miatt a Q2 sárga zászlóval ért véget. A futamon kilencedik lett akkori csapattársa mögött. 2016-ban a hatodik helyről indulhatott, a rajtnál megelőzte a beragadó Verstappent, de összeütközött az őt előzni próbáló Nico Hülkenberggel. Miután a sérült autójával a versenybíróság fekete-narancs zászlóval kiintette javításra, a 14. helyen végzett. 2017-ben tizedik helyről indulva pályafutása addigi legjobb helyezését érte el: negyedik lett. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyen futott be. 2019-ben McLarennel hetedik helyről rajtolt, de pontot nem szerzett: miután az első körben ütközött Hülkenberggel, és problémái akadtak a kerékcserével, visszaesett, a 12. helyen zárta a futamot.

Russell

2019-ben Williamsszel kétszer is ütközésbe keveredett: előbb a rajtnál Ricciardóval, ami miatt első szárnyat kellett cserélnie, majd a 36. körben a Romain Grosjeannal való ütközés után falnak csapódva ért véget a versenye, az eset miatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

Bottas

A Williams színeiben 2013-ban 13., 2014-ben 11. helyen végzett. 2015-ben ötödik helyével szerezte meg első szingapúri pontjait. 2016-ban a tizedik helyről indult, a futam elején ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt megsérült az autója, később túlmelegedés miatt kellett kiállnia. 2017-ben Mercedesszel hatodik helyről indult, az első biztonsági autós fázis után ugyan veszített pozíciókat, de végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban negyedik lett. 2019-ben az időmérőn és a futamon is ötödik helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4617944212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása