Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/8.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2023. június 17. - F1 Hierro

A világbajnokság európai szakaszából a "szokás szerint" a kanadai verseny jelent egy kis kitérőt. Tavaly Max Verstappen győzött, míg csapattársának, Sergio Péreznek nem volt túl jó hétvégéje, előbb elrontott időmérővel, majd technikai hiba miatt véget érő futammal. A mexikói pilóta legjobb kanadai eredménye egy harmadik hely még a Sauberrel. A mezőnyből a legtöbb montréali győzelemmel Lewis Hamilton rendelkezik, aki itt nyert először nagydíjat, és összesen hétszer győzött a pályán. A tavalyi versenyen a dobogó harmadik fokára állhatott. Rajtuk kívül Fernando Alonso nyert Kanadai Nagydíjat, még 2006-ban a Renault színeiben. Tavaly az első sorból rajtolhatott az esős időmérő után, a futamon azonban nehézségek mellett nem sikerült tartania ezt a helyezést.

Az idei szezon és a tavalyi verseny alapján is Verstappennek kedveznek az előzmények, Péreznek ezzel szemben rossz szériának kellene véget vetnie. Mire számíthatunk ezek után? És vajon mennyire kavarja meg ezt a hétvégét az eső?

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval az utolsó sorból kellett indulnia, miután öt rajthely büntetést kapott a monacói ütközésért és tízet az ötödik motor beszereléséért. A futamon végül 15. helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el. 2017-ben ötödik helyről indult, a rajt után előretört másodiknak. A biztonsági autós fázis után Hamiltont is támadta az első helyért, de tíz kör után elektronikai hiba miatt kiesett. 2018-ban a második sorból rajtolva megszerezte első kanadai dobogóját: harmadik lett, leggyorsabb körrel (még nem járt érte külön pont). 2019-ben a Q2 piros zászlós megállítása után 11. lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt a kilencedik rajthelyről indulhatott, a futamon feljött az ötödik helyig. Tavaly élről indult, az első kerékcserét a virtuális biztonság autó alatt korán letudta. Harmadik helyen tért vissza a mezőnybe, de Alonsót a 15. körben sikerült megelőznie, Sainz első cseréje után ismét élre állt. A második kerékcsere után Sainz és Hamilton mögé jött vissza, Hamiltont hamar megelőzte. Sainz biztonsági autó alatti kerékcseréje után ismét átvette a vezetést, és bár Sainz ezután közel volt hozzá, sikerült élen maradnia és megnyerni a futamot.

Sargeant

Először versenyezhet Montréalban.

Norris

Eddig nem szerzett pontot Kanadában. 2019-ben nyolcadik helyről rajtolva a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, ahol nem ment mért kört. A futamon a 15. helyen végzett. Boxutcai gyorshajtásért öt másodperc büntetést kapott, de a helyezését nem befolyásolta.

Gasly

2018-ban a Toro Rosso színeiben erőforráselem cseréje miatt hátrasorolták, az utolsó előtti rajtkockából indulva 11. lett. 2019-ben a Red Bull pilótájaként ötödik rajtkockából indulva nyolcadik helyezést ért el. Tavaly AlphaTaurival 14. helyen végzett.

Pérez

2011-ben Sauberrel a pénteki szabadedzésen részt vett, de még nem épült fel teljesen a monacói sérüléséből, emiatt a hétvége további részére visszalépett. A 2012-es futama viszont emlékezetesre sikerült: a dobogó harmadik fokára állhatott. 2013-ban McLaren–Mercedesszel nem szerzett pontot, 11. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával részese volt a futam nagyjelenetének: az utolsó körben Felipe Massa megpróbálta őt megelőzni, de ütköztek és mind a ketten kiestek (a megtett táv alapján 11. helyezettnek rangsorolták). 2015-ben is 11. lett, de ezúttal célba érkezőként. 2016-ban tizedik helyen végzett. 2017-ben nyolcadik helyről rajtolt. Csapattársa előtt haladva nem volt hajlandó átadni a negyedik pozíciót a csapat kérése ellenére sem. Az utolsó előtti körben Vettel megelőzte, Ocont viszont maga mögött tudta tartani, így ötödik lett. 2018-ban az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon viszont Sainz autójával összeérve a 4. körben kicsúszott, ami miatt visszaesett, a 14. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 12. helyen végzett. Tavaly Red Bull-lal az időmérőn kiesett a Q2-ben, miután a TecPro falnak csapta az autóját, a futam 8. körében pedig váltóhibával kiállt, virtuális biztonsági autós szakaszt okozva.

Alonso

Első kanadai versenye 2001-ben volt Minardival, erőátviteli problémák miatt kiesett. Két évvel később már a Renault-nál versenyzett, szoros befutóban lett negyedik Michael Schumacher és a két Williams mögött, leggyorsabb kört futva. 2004-ben megint az autó hibája (kormánymű) miatt esett ki, 2005-ben pedig saját hibájából, abban az évben ekkor nullázott először. 2006-ban viszont megszerezte eddigi egyetlen kanadai győzelmét. 2007-ben immár McLaren–Mercedesszel hetedik lett, úgy, hogy a Super Agurit vezető Sato Takuma is megelőzte. Ismét Renault-val 2008-ban váltóhiba következtében kicsúszott. Ferrarival 2010-ben harmadik helyezést ért el; 2011-ben kiesett, miután összeakadt Jenson Buttonnal. 2012-ben ötödik lett, elsősorban a gumijai elfogyása miatt. 2013-ban másodikként állhatott újra dobogóra. 2014-ben hatodik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda kipufogójának problémái miatt kiesett. A 2016-os futamon 11. lett. 2017-ben az erőforrás problémái miatt kiállt, de a megtett táv révén 16.-nak rangsorolták. A kiesése után ünnepeltette magát az észak-amerikai rajongókkal, akik az Indy 500-as szereplése után megkedvelték. 2018-ban Renault-motoros autóval a kipufogó hibájából kiállt.

Tavaly Alpine-nal második rajthelyről indult, de részben motorproblémák, részben kedvezőtlen taktika miatt később visszaesett. Hetediknek futott be, de védekezés közben egynél több irányváltoztatás miatt öt másodperc büntetést kapott, így kilencedik lett.

Leclerc

2018-ban Sauberrel tizedikként pontot szerzett. 2019-ben Ferrarival az időmérőn és a futamon is harmadik lett. Tavaly a Q2-ben nem ment mért kört, így 15. lett az időmérőn. Az elhasznált erőforráselemek miatt azonban az utolsó sorból kellett rajtolnia. A futamon sikerült egészen az ötödik helyig felküzdenie magát.

Stroll

Bár hazai pilóta, nincs több tapasztalata a pályáról, mint a többieknek, hiszen más versenysorozatokban nem nagyon használják. 2017-ben a Williams színeiben Alonsóval küzdött a pontszerző helyért, akit sikerült megelőznie (bár később ki is esett mögüle), végül kilencedik helyével első pontjait szerezte. 2018-ban már a rajt után Brendon Hartleyval ütközve véget ért a futama. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben, de a futamon feljött a pontszerző kilencedik helyre. Tavaly Aston Martinnal ismét Q1-es kiesés után szerzett pontot, ezúttal tizedik helyezettként.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. 2016-ban Renault-val a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete miatt az időmérőn nem vehetett részt, de a futamon engedték indulni (váltócsere miatt öt rajthely büntetést is kapott, de semmi nem múlt rajta), 16. helyen végzett. 2017-ben a Haas pilótájaként 12. lett. 2018-ban a 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2 végén összetörte az autóját. Az időeredménye elég volt a továbbjutásra, így tizedik lett, de az autója javításra szorult, a kicserélt elemek miatt a boxutcából rajtolt (hátrasorolásos büntetéseket is kapott, de így nem volt jelentősége). A futamon a 17. helyen zárt. Tavaly ötödik rajthelyről indulhatott, de az első körben koccantak Hamiltonnal, a lelógó szárnyvéglap miatt fekete-narancs zászlóval kiintették javításra. Végül nem szerzett pontot: ismét a 17. helyen végzett.

de Vries

Először versenyezhet Montréalban.

Tsunoda

Tavaly az elhasznált erőforráselemek miatt hivatalosan hátrasorolták, de eleve utolsó helyre kvalifikálta magát. A futam 49. körében a TecPro falnak csapva az autót kiesett, biztonsági autót kellett beküldeni miatta.

Albon

2019-ben Toro Rossóval a rajt után ütközésbe keveredett, elvesztette az első szárnyát. A javítás után a mezőny végére visszatérve folytatta a versenyt, a 60. körben azonban úgy döntött a csapat, hogy álljon ki. Tavaly Williamsszel 13. helyen végzett.

Zhōu

Tavaly tizedik rajthelyről indulva kilencedik helyen ért be, de Alonso időbüntetésével nyolcadik helyezést ért el, ami eddigi legjobb Forma–1-es eredménye.

Hülkenberg

Először 2010-ben állt rajthoz a pályán, Williamsszel 13. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben már versenyzőként 12. lett. 2013-ban fel kellett adnia a futamot, miután Sauberje megsérült a Giedo van der Gardéval való ütközésben. 2014-ben újra Force Indiával ötödikként sikerült pontokat szereznie, a következő három évben pedig egyaránt nyolcadikként, 2017-ben immár a Renault színeiben. 2018-ban hetedik helyről rajtolva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2019-ben időmérőn és futamon is megismételte a hetedik helyezését.

Ocon

2017-ben Force Indiával kilencedik helyről rajtolt. A Mercedes kerékcseréje után egy ideig második helyen haladt Bottas előtt, a saját kerékcseréje után pedig sikerült a Ferrarik elé visszajönnie. Mivel a csapat esélyesebbnek látta Daniel Ricciardo megelőzésére, Pérezt kérték, hogy engedje el, de ennek nem tett eleget. A 66. körben próbálta megelőzni csapattársát, de közben Sebastian Vettel is jött hátulról. A küzdelem közepette levágta a kanyart, a pozíciót át kellett adnia. Pérezt a versenyt végéig hiába próbálta megelőzni, így hatodik helyen zárta a futamot. 2018-ban nyolcadik helyről rajtolva kilencedik helyezést ért el. Tavaly Alpine-nal hetedik helyről indulva hatodik lett.

Hamilton

Már 2007-ben a McLaren–Mercedes elsőéveseként meggyőzően tette le a névjegyét Kanadában: itt szerezte első Forma–1-es futamgyőzelmét, élről indulva. Egy évvel később szintén megszerezte az első rajthelyet, de a biztonsági autós fázis alatt a boxkijáratnál belehajtott a piros lámpánál megálló Kimi Räikkönenbe, ami miatt mindketten kiestek. 2010-ben jött az újabb pole-ból szerzett győzelem. 2011-ben megint kiesett, méghozzá a csapattárs Buttonnal ütközve. 2012-ben újra nyerni tudott, immár harmadszor. 2013-ban már a Mercedes színeiben a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben megtört az a sorozat, hogy minden második kanadai futamán nyerni tudott (2007, 2010, 2012, miután 2009-ben kimaradt a futam): fékproblémák miatt fel kellett adnia a versenyt. 2015-ben viszont bepótolta a „mulasztást”, élről indulva újra győzött. 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően behúzta az újabb győzelmet. 2017-ben pedig mesterhármassal meglett a hatodik győzelem a pályán. 2018-ban a második sorból rajtolva a kerékcsere után vesztett egy pozíciót, így ötödik helyen végzett. 2019-ben második helyről rajtolt, a futamon is a második helyen maradt Vettel mögött, akit szorosan követett. Mivel a 48. körben Vettel a fűre csúszás után úgy tért vissza, hogy a bírák veszélyesnek ítélték, öt másodperces büntetést kapott. Így elég volt mögötte maradni ezen az időn belül, és így a másodikként való befutás ellenére is meglett a győzelem, immár hetedik alkalommal, utolérve Michael Schumachert. Tavaly negyedik helyről rajtolt. Az első körben Magnussennel koccantak, de az ő autójának nem esett baja. Az első kerékcserét a virtuális biztonsági autós fázis alatt letudta, ami később kifizetődött, a frissebb gumikon sikerült visszazárkóznia, a verseny végén a dobogó harmadik fokára állhatott.

Sainz

A Toro Rosso színeiben a 2015-ös versenyen 12., 2016-ban huszadik helyről indulva (váltócsere miatt öthelyes büntetéssel) kilencedik lett. 2017-ben a rajt után koccant Romain Grosjeannal, ami után falnak ment, kiütve Massát is, safety car fázist okozva. 2018-ban Renault-val bejutott a Q3-ba, a futamon nyolcadik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel kilencedik lett az időmérőn, de Albon időmérős feltartása miatt három rajthely büntetést kapott, de mivel Magnussen is hátrasorolták, így végül 11. rajthelyet jelentett, a futamot is 11. helyen zárta. Tavaly Ferrarival harmadik rajtkockából indult, Verstappen első kerékcseréje után élen állt, majd a második virtuális biztonsági autós fázisban letudta az első cserét. Verstappen második kerékcseréje után ismét élen haladt, majd a sajátját kis időveszteséggel letudta a biztonsági autó alatt. Ekkor második helyre került, az újraindítás után üldözte Verstappent, de megelőzni nem tudta, második helyezettként állhatott a dobogóra, a leggyorsabb körért járó pontot is megszerezve.

Russell

2019-ben Williamsszel 16. helyen végzett. Tavaly Mercedesszel nyolcadik helyről rajtolva negyedik lett.

Bottas

Williamsszel a 2013-as futamon 14., 2014-ben hetedik lett. A következő két évben egyaránt harmadikként állhatott dobogóra, 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően előzte meg a Red Bullokat és Kimi Räikkönent. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, Vettel lerajtolása és Verstappen kiesése révén végül második lett csapattársa mögött. 2018-ban az első sorból rajtolva ismét második helyezést ért el. 2019-ben hatodik rajthelyről indulva negyedik lett, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pluszpontot is. Tavaly Alfa Romeóval a Q2-ig jutott, a futamon nyolcadik helyen futott be, Alonso időbüntetésével hetedik helyezést ért el.

Piastri

Először versenyezhet Montréalban.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3718148360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása