Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző X/11.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2024. június 29. - F1 Hierro

Az Osztrák Nagydíj történelme több szakaszra osztható. A kezdet az 1964-es futam volt a zeltwegi reptéren, ahol a Ferrari győzött, és ami egyszeri alkalomnak bizonyult. Tartósabban megvetette a lábát az Österreichring 1970-től 1987-ig. Az ottani versenyeken többször születtek meglepetések, versenyzők és csapatok első győzelmei. Nem is olyan versenyző, aki igazán uralta volna a pályát, Alain Prostnak három győzelem (ebből kettő a McLaren színeiben) elég volt ahhoz, hogy ebben az időszakban a legsikeresebb pilóta legyen az itteni futamokon. Ebben az időszakban a McLaren mellett a Williamsnek és a Ferrarinak is sikerült nyernie Ausztriában. 1997-ben jelentős átépítés (és ezzel lerövidítés) után, új néven, A1-ringként tért vissza a pálya, és 2003-ig sikerült maradnia. Ekkoriban a McLaren, a Williams és a Ferrari osztozott az itteni győzelmeken, amelyek közül utóbbinak a 2002-es csapatutasítása keltett botrányt. 2014 óta ismét rendeznek nagydíjakat az immár Red Bull Ringre keresztelt helyszínen. Ez már a hibrid éra, így kezdetben a Mercedes uralta a pályát, majd bejelentkezett a hazai csapatnak mondható Red Bull Racing Max Verstappennel, aki tavaly is győzött itt, bár a megelőző évben a Ferrarinak is sikerült Charles Leclerc-rel.

A nagydíjat idén is sprinthétvégeként rendezik, tavaly a sprintre az eső, a futamra pedig a pályaelhagyások büntetése kavarta meg kicsit a versenyt, éppen csak Verstappen elsősége volt magabiztos. Idén lesz miért izgulni?

Red Bull

A nevüket viselő pályán a 2014-es Osztrák Nagydíj volt az első hazai versenyük, azonban nem sikerült túl fényesen: Ricciardo nyolcadik lett, míg Sebastian Vettel kiesett. 2015-ben Ricciardo tizedik, Danyiil Kvjat 12. helyen végzett. 2016-ban Verstappen nyolcadik helyről indulva másodikként ünnepelhetett a dobogón, míg Ricciardo ötödik lett. 2017-ben Ricciardo harmadik helyezést ért el, Verstappen az Alonsóval történt ütközés után kiállt. 2018-ban Verstappen révén sikerült megszerezni a csapat első ausztriai győzelmét, Ricciardo a kipufogó problémáival kiesett. 2019-ben Honda motorral Verstappen az első sorból indult Hamilton büntetése után, a rajtot elrontotta, de visszazárkózott, a 69. körben Leclerc megelőzésével élre állt, bár a manővere során összekoccant a két autó. Végül nem büntették meg, így megismételte a győzelmét, leggyorsabb körrel megfejelve. Gasly hetedik helyen végzett.

2020-ban az Osztrák Nagydíjon Verstappen Hamilton büntetése után az első sorból indulhatott; Albon ezredre azonos időt ment a Q3-ban Pérezzel, de mivel hamarabb futotta meg, őt sorolták előrébb, ráadásul Hamilton büntetésével még egy helyet nyert, így a második sorból indult. A futamon mindkét versenyző kiesett elektronikai hiba miatt, Verstappen 11, Albon 67 kör után. Albon néhány körrel korábban már visszaesett, amikor próbálta Hamiltont előzni, de ütközött vele és emiatt megpördült. A megtett táv révén 13. helyre rangsorolták. A Stájer Nagydíjon a második rajthelyről induló Verstappen harmadik lett a hetedik helyről induló Albon előtt. 2021-ben Verstappen mindkét futamot élről indulva nyerte meg magabiztosan, az Osztrák Nagydíjon meglett a leggyorsabb kör, sőt a Grand Chelem is. Pérez a Stájer Nagydíjon ötödik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb indulhatott, Norrist sikerült megelőznie, Bottas viszont a kerékcsere után elé került, így negyedik helyen ért be; az Osztrák Nagydíjon harmadik rajthelyről indulva hatodik lett, miután Norris időbüntetést érően kiszorította őt, később viszont ő szorította le kétszer is Leclerc-t, amiért 2×5 másodperc büntetést kapott. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon Verstappen az időmérőn élen végzett, majd a sprint megnyerésével a futamon is pole-ból indulhatott, ahol második lett leggyorsabb kört futva. Pérez eredetileg negyedik helyen végzett az időmérőn, de pályaelhagyás miatt a legjobb Q2-es és az összes Q3-as idejét törölték, a 13. helyről indulhatott a sprinten, ahol ötödik lett, a futamon az első körben ütközött Russell-lel, ami miatt kicsúszott és visszaesett, majd később az autója sérülése miatt ki is állt. Tavaly a sprinten az első sorból indultak. Az első körben majdnem összeért a két autó, Pérez egy időre el is vesztette a második helyet a helyzetet kihasználó Hülkenberggel szemben, akit a 12. körben előzött vissza, így meglett a kettős győzelem Verstappen, Pérez sorrendben. A futamot Verstappen mesterhármassal nyerte, miután a 25. körben letudott kerékcseréje után tíz körön belül megelőzte a Ferrarikat. Pérez a Q2-ben kiesett, miután pályaelhagyás miatt törölték a gyorskörét, a futamon sikerült feljönnie a harmadik helyre, amit a 61. körben Sainz megelőzése után biztosított be.

Mercedes

2014-ben egyedül az Osztrák Nagydíj hétvégéjén nem szereztek edzéselsőséget, sőt az első sorból is kiszorultak, de a futamra „helyreállt a rend”, kettős győzelmet arattak: Nico Rosberg nyert Hamilton előtt. 2015-ben már az edzésen is övék lett az első sor, a futamon az első kanyarban Rosberg megelőzte Hamiltont, így ismét az előző évi sorrendben futottak be. 2016-ban Hamilton élről indult, Rosberget viszont váltócsere miatt hátrébb sorolták öt hellyel (amiből csak négy lett, mivel Vettel hamarabb kapott hasonló büntetést). A futamon Rosbergnek a taktika révén sikerült feljönnie az élre, azonban a csapat elmondása szerint problémái akadtak a fékekkel. Hamiltont egy körrel hamarabb hívták ki az utolsó kerékcserére, ezek következtében felzárkózott csapattársa mögé, aki az utolsó körben túlcsúszott a 2-es kanyarban, de próbálta védeni a pozícióját, aminek ütközés lett a vége. Rosberg visszaesett a negyedik helyre, és 10 másodperc büntetést is kapott a baleset okozásáért, de a helyezését nem befolyásolta. Hamilton viszont megúszta, így ő nyerte a futamot. 2017-ben Bottas élről indulva győzött, az öthelyes hátrasorolással induló Hamilton negyedik lett. 2018-ban megszerezték az első rajtsort, de a futam kettős kiesést hozott, amire előtte a 2016-os Spanyol Nagydíjon volt példa, ezúttal műszaki okok miatt: Bottasnak a hidraulikával, Hamiltonnak az üzemanyagnyomással volt gondja. 2019-ben a második sorból indultak (Hamiltont hátrasorolták Kimi Räikkönen időmérős feltartása miatt), a futamon Bottas harmadik, a problémákkal küszködő Hamilton ötödik lett, ezzel megtört a csapat év eleji győzelmi sorozata.

2020-ban az Osztrák Nagydíjat az élről induló Bottas nyerte. A három hely hátrasorolás miatt ötödik rajthelyről induló Hamilton másodikként futott be, de az Albonnal történt ütközésért öt másodperc büntetést kapott, ezzel negyedik lett. A Stájer Nagydíjon kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert pole-ból indulva, a negyedik helyről rajtoló, a 67. körben Verstappent megelőző Bottas előtt. 2021-ben a Stájer Nagydíjon az időmérőn Bottas lett a második Hamilton előtt, de a második szabadedzésen történt veszélyes vezetés miatt Bottas három rajthely büntetéssel indult. A futamon Hamilton második lett, a végén lágy gumikra váltva megfutva a leggyorsabb kört is. Bottas harmadik lett mögötte, miután Norrist megelőzte, Pérez elé pedig a kerékcsere után vissza tudott jönni, és a verseny végéig maga mögött tartotta. Az Osztrák Nagydíjon Hamilton és Bottas 4–5. rajthelyről indultak, a biztonsági autó utáni újraindításkor Bottas próbálta előzni Hamiltont, de ekkor még nem sikerült. Később Hamilton megelőzte Norrist, majd a kerékcsere után Bottas is. Hamiltonnak azonban a sok kerékvetőre hajtás miatt megsérült az autója, emiatt előbb Bottas előzte meg, aki második helyezést ért el a futamon, majd Norris is, így Hamilton negyedik lett. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon Russell az időmérőn és a sprinten is negyedik lett, Hamilton kilencedik lett az időmérőn, nyolcadik sprinten, a futamon Hamilton harmadik helyig jött fel, Russell előtt befutva, aki az első körben ütközött az őt előzni próbáló Pérezzel, ami miatt öt másodperc büntetést is kapott. Tavaly Hamilton az SQ1-ben, Russell az SQ2-ben esett ki. A sprint hajrájában mindketten száraz gumikra váltással próbálkoztak a közteseken maradókkal szemben, a hamarabb cserélő Russellnek jött be jobban: nyolcadik lett, az utolsó körben Norrist megelőzve és Ocont támadva, Hamilton tizedik helyen végzett. Az időmérőn Russell a Q2-ben hidraulikai problémák miatt nem tudott mért kört menni, Hamilton a harmadik sorból rajtolhatott a futamon, ahol a két versenyző 7–8. helyen végzett. Eredetileg Hamilton ért be előrébb, de tíz másodperc büntetést kapott a pályahatárok átlépéséért, így megcserélődött a sorrendjük.

Ferrari

Ott voltak már az első Osztrák Nagydíjon is 1964-ben a zeltwegi reptéren, Lorenzo Bandini meg is nyerte a versenyt.

1970-ben az első österreichringi futamon Jackie Ickx révén szintén győzött a Scuderia, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1974-ben és ’75-ben Niki Lauda hazai pályán pole pozíciót szerzett, de előbbi futamon kiesett, utóbbin hatodik lett. Az 1976-os versenyt pedig a nürburgringi balesete után nemcsak ő hagyta ki, de az egész csapat is. 1977-ben Lauda szintén élről indult, és ezúttal második helyezést is sikerült elérnie mellé. A következő évben Gilles Villeneuve harmadik lett, 1979-ben pedig második. 1983-ban Patrick Tambay esett ki élről indulva, René Arnoux második helyezést ért el. 1984-ben és ’85-ben Michele Alboreto egyaránt harmadik lett, 1986-ban pedig mindkét pilóta dobogóra állhatott: Alboreto második, Stefan Johansson harmadik helyezettként. Az 1987-es versenyen tíz év után újra hazai versenyzőt indítottak a pályán Gerhard Berger személyében, de kiesett, akárcsak Alboreto.

1997-ben a felújított pályán Michael Schumacher hatodik lett, Eddie Irvine kiesett. 1998-ban Schumacher hibázott, miközben Mika Häkkinent próbálta előzni, így a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de végül sikerült harmadik helyen befutnia Irvine előtt. 1999-ben a silverstone-i baleset után Irvine-nak kellett tartania a frontot, és sikerült is neki, megnyerte a futamot (bár ehhez kellett a két McLaren koccanása is a rajtnál). A beugró Mika Salo viszont ekkor még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a pontot még nem érő kilencedik helyen végzett. 2000-ben Schumacher a rajt után ütközött Ricardo Zontával és kiesett, Rubens Barrichello harmadik lett. 2001-ben Schumacher második lett Barrichello előtt, aki az utolsó körben engedte őt maga elé, ekkor még nem sejtettük, hogy fog ez még nagyobbat is szólni… Egy évvel később ugyancsak csapatsorrend döntött köztük Schumacher javára, ezúttal már a győzelemről. A közönségből óriási felháborodást váltott ki, Schumacher inkább fel is engedte csapattársát a dobogó tetejére és a trófeát is neki adta tovább. Az FIA vizsgálta az esetet, de az akkori szabályok mellett csak az eredményhirdetés rendjének felrúgása miatt büntethetett. A következő évtől azonban betiltotta a csapatutasítást (míg újra nem engedték egy másik Ferrari-botrány után…) A 2003-as versenyt már „izomból” nyerte Schumacher, Barrichello a dobogó harmadik fokára állhatott.

2014-ben Alonso ötödik, Kimi Räikkönen tizedik lett. 2015-ben Vettel negyedik helyezést ért el, míg a rajtrács második feléből induló Kimi az első körben összeütközött Alonsóval, kiütve mindkettejüket. 2016-ban az öt hely hátrasorolással induló Vettelnek a Mercedesek kerékcseréje után sikerült élre állnia, de megbosszulta magát, hogy túl sokáig hagyták kint szuperlágy gumikon: egy defekt véget vetett a versenyének. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. 2017-ben Vettel második helyezést ért el, Kimi ötödik helyen végzett. 2018-ban az időmérőn meglett volna a második sor, de Vettelt három hellyel hátrasorolták. A futamon sikerült a kettős dobogó, Kimi második lett Vettel előtt. 2019-ben Leclerc megszerezte a pole pozíciót, a futamon sokáig nyerésre áll, de Verstappen a sportszerűség határait súrolva megelőzte őt, és miután az FIA nem találta szabálytalannak az esetet, Leclerc második lett, míg a Q3-ban mért kört nem teljesítő Vettelnek sikerült a negyedik helyre feljönnie (még úgy is, hogy az első kerékcserénél a csapat nem állt a helyzet magaslatán), miután megelőzte Hamiltont. 2020-ban az Osztrák Nagydíjon Leclerc hetedik helyről rajtolva az előzetes várakozások alapján meglepetésnek számító második helyezést ért el, Vettel tizedik lett. A Stájer Nagydíj első körében egymással ütköztek, ami miatt előbb Vettel, majd néhány körrel később Leclerc is kiállni kényszerült. 2021-ben a Stájer Nagydíjon a Sainz és a Q3-ig jutó, de a rajt utáni ütközés miatt első szárnyat cserélő és a mezőny végéről visszazárkózó Leclerc 6–7. helyen végeztek. Az Osztrák Nagydíjon Sainz az utolsó körben Ricciardo megelőzésével és Pérez időbüntetéseivel ötödik, a Pérez által kétszer is leszorított Leclerc nyolcadik lett. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon Leclerc és Sainz 2–3. helyen végeztek az időmérőn és a sprinten is (utóbbin Sainz próbálkozott Leclerc megelőzésével, de maradt köztük a sorrend). A futamot Leclerc nyerte, miután a 12. körben megelőzte Verstappent, majd mindkét kerékcsere után is sikerült neki a frissebb gumikon. Az év során sem ő, sem a csapat nem nyert többet, a Scuderiának tavaly Szingapúrig, a monacói versenyzőnek az idei hazai futamáig kellett várnia a következő győzelemre. Sainz a harmadik helyen állt, amikor az 57. körben az erőforrása elfüstölt. Tavaly a sprintszétlövésen Sainz és Leclerc 5–6. helyen végeztek, de utóbbit három hellyel hátrébb sorolták, amiért az SQ1-ben feltartotta Piastrit. A sprinten Sainz harmadik helyezést ért el, Leclerc 12. helyen végzett. A futamon Leclerc az első, Sainz a második sorból rajtolt. A virtuális biztonsági autós fázis rosszkor jött, mivel mind a ketten épp elhaladtak a boxutca bejárata mellett, így kellett tenniük még egy kört, Sainz ráadásul a double stack miatt is időt és ezzel pozíciókat veszített, amiket később visszavett Norristól és Hamiltontól. A 25. körben Verstappen kerékcseréje után az első két helyre álltak, de előbb Sainzot előzte meg a Red Bull pilótája, a 35. körben pedig Leclerc-t. Sainz az újabb kerékcseréje után visszavette a harmadik helyet, de az 59. körben Pérez utolérte, két kör múlva meg is előzte. Így Leclerc a dobogó második fokára állhatott, Sainz eredetileg negyedik helyen ért be, de tíz másodperc büntetést kapott pályaelhagyásokért, így hatodik lett.

McLaren

Első Osztrák Nagydíjuk 1970-ben volt az Österreichringen, Denny Hulme kiesett, Peter Gethin tizedik helye nem ért pontot. Első említésre méltó ausztriai eredményük az 1972-es kettős dobogó: Hulme második, Peter Revson harmadik lett. Két évvel később ismét Hulme ért el második helyezést. A csapat első ausztriai győzelmét 1984-ben szerezte Lauda, akinek egyúttal ez volt az első és egyetlen hazai diadala. Ezután még két újabb Osztrák Nagydíjat nyertek, de azokat már Alain Prost révén.

Az A1-ringgé átvedlett pályán 1997-ben David Coulthard második lett. 1998-ban pedig összejött a kettős győzelem: Häkkinen nyert, miután lerajtolta a meglepetésre első soros Giancarlo Fisichellát és Jean Alesit, majd kötélidegekkel állta Schumacher támadását. Coulthard pedig a rajt utáni ütközést követően zárkózott fel második helyre. Az 1999-es rajt nem igazán tanúskodott csapategységről: Coulthard összekoccant Häkkinennel, így ezúttal a finn kényszerült a végéről felzárkózni. Végül a dobogó két oldalára állhattak DC, Mika sorrendben. 2000-ben az év korábbi részében enerváltnak tűnő Mika magára talált, élről indulva magabiztos győzelmet aratott, a pályán sorozatban negyedjére második Coulthard révén ez is kettős győzelem lett. A verseny után veszélybe került Häkkinen eredménye, miután az ellenőrzés során kiderült egy plomba hiánya, de végül csak a konstruktőri értékelésben vonták le a pontokat. 2001-ben Coulthardnak sikerült nyernie, Mika műszaki hiba miatt feladni kényszerült a futamot. 2002-ben Coulthard hatodik lett, Kimi Räikkönen motorhiba miatt esett ki. 2003-ban Kimi második, Coulthard ötödik lett.

2014-ben Magnussen hetedik, Jenson Button 11. helyen végzett. 2015-ben különféle elemek cseréje miatt mindkét versenyző hatalmas rajtbüntetéseket szedett össze, így a rajtrács végéről indultak. A futam sem alakult túl fényesen, Alonso a Kimivel való ütközés miatt kiesett, Button műszaki hibával állt ki. 2016-ban viszont sikerült meglepetést okozniuk: Button ötödik helyen végzett az időmérőn, a büntetések révén pedig harmadik rajtkockából indulhatott, a futamot hatodik helyen zárta. Alonso hétvégéje nem alakult ilyen jól: a 14. helyről indulhatott, amihez hozzájárult a csapat hibája is (nem a megfelelő gumit adták), majd műszaki hibával kiállt, így jegyezték 18.-nak. 2017-ben Alonso a verseny elején a Kvjattal és Verstappennel történt ütközésben megsérült autóval kiállt, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban a szárny- és MGU-K-csere miatt boxutcából rajtoló Alonso nyolcadik lett, Vandoorne ütközés után kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettnek jegyezték. 2019-ben jó versenyt zártak, mindkét pilóta pontot szerzett: az ötödik helyről induló Norris hatodik, Sainz nyolcadik helyezést ért el. 2020-ban az Osztrák Nagydíjon Norris negyedik lett az időmérőn, Hamilton büntetése után egy helyet előre is lépett a rajtrácson. A futamon negyediknek futott be, de Hamilton időbüntetése révén harmadikként első dobogóját szerezte, leggyorsabb kört futva, a nyolcadik helyről rajtoló Sainz ötödik lett. A Stájer Nagydíjon a három hely hátrasorolással kilencedikként rajtoló Norris az utolsókörös előzései után ötödik, a harmadik rajthelyről induló Sainz kilencedik helyen végzett, ezúttal utóbbi szerezte meg a leggyorsabb körért járó pontot. 2020-ban a Stájer Nagydíjon a második sorból rajtoló Norris ötödik lett, miután Pérez és Bottas is megelőzték; a Q2-ben kieső Ricciardo 13. helyen végzett. Az Osztrák Nagydíjon Norris első sorból rajtolt. A biztonsági autós fázis után leszorította az őt előzni próbáló Pérezt, amiért öt másodperc büntetést kapott. Később megelőzte őt mindkét Mercedes (Hamilton a pályán, Bottas a kerékcserénél, amikor töltötte az időbüntetést), de Hamiltont később meg tudta előzni, így meglett a harmadik helyezést. Ricciardo ismét Q2-es kiesés után hetedik helyezést ért el, miután az utolsó körben előzte meg Sainz. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíj időmérőjén Norris a Q2-be jutott, Ricciardo a Q3-ban kiesett, a sprinten 11–12. helyen végeztek, Bottas hátrasorolásával egy-egy hellyel előrébb indulhattak a futamon, ahol Norris hetedik, Ricciardo kilencedik helyezést ért el. Tavaly a sprinten Norris a második sorból rajtolt, de a két Red Bull első körös incidense miatt megtorpant és visszaesett, az utolsó körben a száraz gumikon előretörő Russell megelőzte így kilencedik helyezettként lecsúszott a pontszerzésről; az SQ1-ben Leclerc által feltartott és kieső Piastri 11. helyen végzett. A futamon a második sorból rajtoló Norris ötödiknek ért be, de Sanz időbüntetésével negyedik helyezést ért el, a Q2-ig jutó Piastri 16. lett.

Aston Martin

A Force India 2016-ban Nico Hülkenberg első soros indulásával keltett szenzációt, de a futamon nem sikerült tartania a pozíciót, sőt később ki is esett, bár a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el. A 2018-as volt a Force India legjobb ausztriai szereplése: Ocon és Pérez 6-7. helyen végezek. A Racing Point színeiben 2020-ban Pérez az Osztrák és a Stájer Nagydíjon is hatodik lett, utóbbin Stroll előtt.

A jelenlegi név alatt 2021-ben a Stájer Nagydíjon a Q3-ba jutó Stroll nyolcadik, Vettel 12. helyen végzett. Az Osztrák Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, bár Vettel három rajthely hátrasorolást kapott feltartásért. A futamon Stroll 13. lett, öt másodperc büntetéssel boxutcai gyorshajtásért. Vettel a futam vége felé Kimi Räikkönennel ütközve kiesett, a megtett táv révén 17. helyezettnek jegyezték. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, a sprinten Stroll 13. lett, Bottas hátrasorolásával egy hellyel előrébb rajtolhatott a futamon, ahol 13. lett. Vettel a sprinten kiesett, miután az autója megsérült az Albonnal való ütközésben, a megtett táv révén 19. helyezettnek jegyezték. A futamon egy hellyel előrébb indult, ezúttal Gaslyval ütközött, amiért az ellenfelét büntették; eredetileg a 16. helyen ért be, de pályaelhagyás miatt öt másodperc büntetést kapott, így a 17. helyen végzett. Tavaly a sprintszétlövésen Alonso és Stroll a 7–8. helyen végeztek, de Leclerc rajtbüntetése révén egy-egy hellyel előrébb indulhattak, a sprinten 4–5. helyen végeztek Stroll, Alonso sorrendben. A futamon Alonso a hetedik rajthelyről indulva hatodik, Strol  a hatodik helyről rajtolva tizedik helyen ért be, de a csapat fellebbezett a pályaelhagyások kivizsgálásáért, aminek következtében több büntetést is kiosztottak, így Alonso ötödik, Stroll kilencedik lett.

Alpine

A jogelőd Benetton két ausztriai edzéselsőséggel dicsekedhet: 1986-ban Teo Fabi indult az élről, ráadásul a hazai kedvenc Berger indult mellőle; 1998-ban pedig Giancarlo Fisichella használta ki ügyesen a pálya felszáradását. Eredményre váltaniuk sajnos egyiket sem sikerült.

A Renault gyári csapatának a 2020-as futamokon sikerült pontot szereznie a Red Bull Ringen: az Osztrák Nagydíjon Ocon, a Stájer Nagydíjon Ricciardo lett nyolcadik.

2021-ben a jelenlegi név alatt a Stájer Nagydíjon a Q3-ba jutó Alonso kilencedik, Ocon 14. lett; az Osztrák Nagydíjon Alonso a feltartás miatti Q2-es kiesés után hetedik helyen végzett. Ocon a rajtnál ütközésbe keveredett, a felfüggesztése eltört és be kellett küldeni a biztonsági autót. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon Ocon az időmérőn ötödik, sprinten hatodik, a futamon ötödik lett; Alonso nyolcadik lett a sprinten, de elektronikai hiba miatt nem rajtolt el a sprinten, a futamon az utolsó sorból a tizedik helyre jött fel. Tavaly a sprintszétlövésen Ocon nyolcadik lett, de Leclerc rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indult, az utolsó körben Russellt maga mögött tartva hetedik helyezést ért el; az SQ2-ig jutó Gasly a 15. helyen végzett. A futamon a Q3-ba jutó Gasly eredetileg kilencedik helyen ért be, de a pályaelhagyások miatt tíz másodperc büntetést kapott, amivel tizedik lett; a Q2-ig jutó Ocon 12. helyen ért be, a pályaelhagyásokért összesen 30 másodperc időbüntetést kapott, így 14. helyen végzett.

Williams

Az első Osztrák Nagydíjuk 1977-ben volt az Österreichringen, még March konstrukcióval, Patrick Nève a még nem pontszerző kilencedik helyen végzett. Egy évvel később már saját konstrukciójú autóval az egyedüli pilóta Alan Jones kiesett. Az 1979-es futamot Jones nyerte, ami a csapatnak sorozatban a harmadik győzelme volt. Egy évvel később második lett, a csapattárs Reutemann harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1982-ben Keke Rosberg ért el második helyezést. 1987-ben kettős győzelemmel búcsúztak a régi Österreichringtől: a háromszor elindított versenyen Nigel Mansell nyert Nelson Piquet előtt. A futam utáni emlékezetes jelenet volt még, amikor útban a dobogóra Mansell beverte a fejét egy betonkorlátba.

1997-ben aztán az A1-ring néven visszatérő pályát is győzelemmel köszöntötték: Jacques Villeneuve mesterhármassal nyerte a versenyt, Heinz-Harald Frentzen harmadik lett. 1998-ban Villeneuve hatodik helyen végzett, Frentzen műszaki hibával kiesett. 1999-ben Ralf Schumacher és Alessandro Zanardi sem ért célba. 2000-ben Jenson Button ötödik lett, Ralf ismét kiesett. 2001-ben Juan Pablo Montoya és Ralf is feladni kényszerült a versenyt technikai problémák miatt. 2002-ben Montoya harmadik lett (ő volt az eredményhirdetésen az egyetlen, aki megfelelő helyen állt és megfelelő díjat vett át) Ralf előtt. 2003-ban Ralf hatodik helyen végzett, Montoya motorhibával kiállt.

2014-ben Felipe Massának és Bottasnak sikerült megszereznie az első sort az időmérőn, ezzel megtörve a Mercedes uralmát az edzéseken. A futamon azonban nem sikerült győzelemre váltaniuk: Bottas (első dobogóját ünnepelve) harmadik lett Massa előtt. 2015-ben Massa állhatott a dobogó harmadik fokára, Bottas ötödik lett. 2016-ban Bottas kilencedik helyen végzett, Massát kiesettként huszadiknak jegyezték. 2017-ben Massa és Stroll 9-10. helyen futottak be. 2018-ban Szergej Szirotkin 13. lett Stroll előtt (eredetileg fordított sorrendben futottak be, de utóbbi tíz másodperc időbüntetést kapott). 2019-ben Russell 18., míg Robert Kubica az utolsó, huszadik helyen végzett, előbbi két, utóbbi három kör hátránnyal. 2020-ban az Osztrák Nagydíjon a debütáló Nicholas Latifi 11. helyen végzett, Russell az üzemanyagnyomás problémája miatt kiesett; az Stájer Nagydíjon Russell 16. lett Latifi előtt. 2021-ben a Stájer Nagydíjon Latifi 17. lett, az időmérőn 11. helyen végző, egy hellyel előrébb induló Russell előbb a pneumatikus rendszer problémái miatt sok időt vesztett a kerékcserénél, később pedig az erőforrás hibájával kiállt. Az Osztrák Nagydíjon a csapat színeiben első alkalommal Q3-ba jutó Russell 11. helyen végzett, miután Alonso megelőzte; Latifi eredetileg 15. helyen ért be, de utólag a stop-and-go büntetést kiváltó 30 másodpercet kapott a dupla sárga zászlós szabályok megsértése miatt, ezzel 16. lett. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon az időmérőn Albon a Q2-be jutott, Latifi a Q1-ben kiesett; a sprinten Albon eredetileg a 13. helyen ért be, de Norris leszorításáért öt másodperc büntetést kapott, ezzel három hellyel visszaesett, Latifi a 18. helyen végzett, Bottas hátrasorolásával egy-egy hellyel előrébb indulhattak. A futamon Albon a 12. helyen végzett, Latifi az alsó tálca sérülése miatt kiesett. Tavaly a sprinten az SQ2-ig jutó Albon 13., az utolsó rajtkockából induló Sargeant a 18. helyen végzett. A futamon a Q3-ba jutó Albon a 11., a Q1-ben kieső Sargent 13. lett. Albon tíz, Sargeant 15 másodperc büntetést kapott pályaelhagyásokért, de mások büntetései miatt egyikük helyezést sem befolyásolta.

RB

Az előd Toro Rosso legjobb ausztriai eredménye két nyolcadik hely volt, az egyiket Verstappen érte el 2015-ben, a másikat Sainz 2016-ban.

A 2020-as Osztrák Nagydíj volt az AlphaTauri bemutatkozó versenye. Gasly hetedik helyével rögtön pontokat is szereztek. Kvjat az utolsóelőtti körben defekt és a felfüggesztés sérülése miatt kiesett, a megtett táv révén 12. helyezettnek számított. A Stájer Nagydíjon Kvjat szerzett pontot tizedikként, Gasly 15. helyen végzett. 2021-ben a Stájer Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, de Tsunodát feltartás miatt három rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon Tsunoda tizedik lett, Gasly a rajt után a Leclerc-rel való ütközés miatt kiesett. Az Osztrák Nagydíjon Gasly és Tsunoda 6–7. rajthelyről indulhattak, a futamon Gasly kilencedik, Tsunoda 12. helyen végzett, utóbbi tíz másodperc büntetést kapott a boxutca bejáratánál lévő vonalra hajtásért. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon Gasly tizedik lett az időmérőn (Pérez büntetésével), Tsunoda a Q2-ig jutott. A sprinten Gasly 15., Tsunoda 17. lett, a futamon a 15–16. helyen végeztek (Tsunoda eredetileg 17. helyen ért be, de Vettel időbüntetésével egy helyet javított). Tavaly az SQ2-ig jutó Tsunoda és Nyck de Vries a sprinten 16–17. helyen végeztek. Az időmérőn mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, de Vries a felfüggesztés módosítása miatt a boxutcából rajtolhatott. A futamon de Vries eredetileg 15., a rajt után Oconnal ütköző és első szárnycserére kényszerülő, biztonsági autós fázist okozó Tsunoda 17. helyen ért be, de pályaelhagyások miatt egyaránt 15 másodperc büntetést kaptak, sőt de Vries további öt másodpercet is Magnussen leszorításáért, ezzel de Vries 17., Tsunoda 19. lett.

Kick Sauber

A Sauber első Osztrák Nagydíján 1997-ben Johnny Herbert és Gianni Morbidelli 8–9. helyen végeztek, ami még nem ért pontot. 1998-ban Alesi nagy meglepetésre második helyről rajtolhatott (kihasználva a pálya felszáradását), de a verseny nem sikerült itt ilyen jól, éppen az élről induló Fisichellával ütötték ki egymást. A csapat legjobb ausztriai eredménye 2001-ben Kimi Räikkönen negyedik helye volt. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber versenyzői, Leclerc és Marcus Ericsson 9‑10. helyen futottak be, az utolsó körben megelőzve Gaslyt.

2019-ben már az Alfa Romeo színeiben ugyancsak sikerült a kettős pontszerzés: Kimi kilencedik lett az első pontját elérő Antonio Giovinazzi előtt. 2020-ban az Osztrák Nagydíjon Giovinazzi kilencedik helyezést ért el, Kimi a rosszul rögzített kerék miatt kiesett, biztonsági autós fázist okozva. A Stájer Nagydíjon Kimi 11., a váltócsere miatt elvben hátrasorolt (gyakorlatilag ugyanúgy 19. helyről rajtoló) Giovinazzi – aki a rajt után megpördült Gasly és Leclerc incidensébe keveredve – 14. helyen végzett. 2021-ben a Stájer Nagydíjon Kimi 11., Giovinazzi 15. lett; az Osztrák Nagydíjon Giovinazzi és Kimi 14–15. helyen végeztek. Kimi eredetileg 16. helyen futott be, és utólag az áthajtásos büntetést kiváltó húsz másodpercet kapott a Vettellel való ütközésért, de miután az előtte végző Latifit 30 másodpercre büntették, még egy hellyel előrébb is végzett. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon nem szereztek pontot, Bottas a Q2-be jutott az időmérőn, a sprinten tizedik lett, de az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végére sorolták, a futamon a boxutcából indulva 11. lett, az időmérőn a Q1-ben kieső Zhōu a sprinten és a futamon a 14. helyen végzett. Tavaly mindkét versenyző kiesett az SQ1-ben, Bottas a sprint felvezető körében kiállt a boxba, így onnan rajtolt. A sprinten Zhōu és Bottas 19 –20. helyen végeztek. A futamon a Q2-ig jutó Bottas 11., a Q1-ben kieső Zhōu 14. helyen végzett.

Haas

A 2016-os Osztrák Nagydíjon Romain Grosjean hetedik helyezést ért el, míg Esteban Gutiérrez a 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2017-ben Grosjean hatodik lett, Magnussen hidraulikai problémával kiesett. A 2018-as volt a csapat történetének eddigi legjobb eredménye: az egyaránt Q3-ba jutott Grosjean és Magnussen 4-5. helyeken futottak be. 2019-ben viszont egyikük sem szerzett pontot: Grosjean 16., Magnussen 19. lett. 2020-ban az Osztrák Nagydíjon mindkét versenyző kiesett fékhiba miatt, Magnussen a futam első biztonsági autós fázisát okozta. A Stájer Nagydíjon Magnussen és a Q1-ben mért kört nem teljesítő, boxutcából rajtoló Grosjean 12–13. helyeken végeztek. 2021-ben a Stájer Nagydíjon Mick Schumacher 16., Nyikita Mazepin 18. lett; az Osztrák Nagydíjon Schumacher és Mazepin 18–19. helyen végeztek. Mazepin a dupla sárga zászlós szabályok megsértése miatt utólag 30 másodperc büntetést kapott (stop-and-go kiváltására), de eleve utolsó volt az értékelhető helyezettek között. A tavalyelőtti Osztrák Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott az időmérőn, Magnussen hetedik lett a sprinten, nyolcadik a futamon. Schumacher a sprinten kilencedik lett, sokáig Hamilton ellen védekezve; a futamon legjobb Forma–1-es eredményét produkálva hatodik helyezést ért el. Tavaly a sprinten Hülkenberg a második sorból rajolva hatodik lett, a szintén SQ3-ba jutó Magnussen a 14. helyen végzett. A futamon viszont nem szereztek pontot: a negyedik sorból rajtoló Hülkenberg motorhibával kiállt a 13. körben, virtuális biztonsági autós fázist okozva; a Q1-ben kieső, a felfüggesztés módosítása miatt boxutcából rajtoló Magnussen eredetileg 19. helyen ért be, öt másodperc büntetést is kapott pályaelhagyásért, de ő volt az utolsó célba érkező, sőt Tsunoda büntetése révén végül 18. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr718437369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása