Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/11.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2025. június 29. - F1 Hierro

Osztrák Nagydíjat első alkalommal 1964-ben rendeztek a zeltwegi reptéren, akkor Lorenzo Bandini nyert a Ferrarival, a futam egyszeri alkalomnak bizonyult. Tartósabban megvetette a lábát az Österreichring 1970-től 1987-ig, ahol gyakran meglepetéseredmények, pilóták és csapatok első győzelmei is születtek. A McLaren három alkalommal tudott azon a vonalvezetésen nyerni (egyszer a hazai versenyző Niki Laudával), a Williams kétszer, a Ferrari egyszer.

Tíz évvel később új néven és rövidebb vonalvezetéssel, A1-ringként tért vissza a helyszín. Ekkoriban a McLaren, a Ferrari és a Williams osztozott az itteni győzelmeken, a Ferrarinak a leghírhedtebb a 2002-es helycserés kettős győzelme lett. Itt 2003-ig rendeztek versenyeket, aztán 2014-ben jött az újabb visszatérés, ezúttal csak a név változott, immár Red Bull Ring lett. 2020-ban és 2021-ben dupláztak, a Covid miatt kiesett versenyek pótlására Stájer Nagydíjat is rendeztek.

Eleinte a Mercedes sikereit hozták az itteni versenyek, majd a névadó márka csapata, a Red Bull Racing aratott sikereket Max Verstappen révén. Három éve sikerült nyernie a Ferrarinak is. A tavalyi versenyen a Red Bull és McLaren túlságosan is késhegyre menő csatájában a Mercedes kerekedett felül George Russell-lel.

Ezúttal McLaren-Ferrari sorminta van a rajtrács élén, vajon lesz idén is olyan fordulatos verseny, mint tavaly?

Tovább

Múltidéző XI/11.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

A spielbergi pálya egy évtizedes kihagyás után 2014-ben tért vissza a versenynaptárba, Red Bull Ring névre keresztelve. 

Azóta a hazai pályán versenyző Red Bull Racing klasszisa, Max Verstappen lett a legsikeresebb versenyző a pályán: öt alkalommal győzött (ebből az egyik Stájer Nagydíj volt, miután a Covid helyzetben beugorva két alkalommal is duplázhatott a helyszín). Legutóbb 2023-ban nyert itt futamot, tavaly a sprinten győzött (idén nem volt), a futamon is élen állt, de ütköztek Lando Norrissal, ami miatt ő visszaesett, Norrisnak pedig fel kellett adnia a versenyt. A versenyt így George Russell nyerte (az előző futam, az idei Kanadai Nagydíj győztese), a második pedig a hetedik rajthelyről felzárkózó Oscar Piastri lett.

Lewis Hamilton kétszer nyert a pályán, egy Osztrák és egy Stájer Nagydíjat, Charles Leclerc pedig 2022-ben győzött (három évvel korábban második lett, sérelmezve Verstappen manővereit).

Ezúttal Norris, Leclerc, Piastri, Hamilton, Russell az első öt a rajtrácson, mögöttük meglepetésre Liam Lawson indult Verstappen előtt, aki mellől szintén meglepetésre az újonc Gabriel Bortoleto rajtolhat. Mit hozhat így a verseny?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/10.

Kanadai Nagydíj, Montréal

A Kanadai Nagydíj 1967-ben került első alkalommal a versenynaptárba, a jelenlegi helyszínen, a montréali Île Notre-Dame-on 1978 óta rendezik (azóta csak néhány alkalommal maradt ki).  Utóbbi versenyen hazai győzelem született a Ferrari pilótája, Gilles Villeneuve jóvoltából. Később a halála után ő lett a pálya névadója, és azóta is ő az egyetlen hazai nagydíjgyőztes Kanadában.

A kanadai versenyek két legsikeresebb versenyzője hét-hét győzelemmel Michael Schumacher (egyszer Benettonnal, hatszor Ferrarival) és Lewis Hamilton (háromszor McLarennel, négyszer Mercedesszel).

A jelenlegi csapatok közül a Williams legutóbb 2001-ben győzött Montréalban, az Alpine jogelődje, a Renault 2006-ban, a Sauber még BMW-Sauberként itt szerezte 2008-ban első és egyetlen győzelmét, a McLaren legutóbbi itteni győzelme 2012-ben volt, a Ferrarié 2018-ban (bár Sebastian Vettel a következő évben táblacserével is kifejezte, hogy azt a győzelmet szerinte elvették tőle), a Mercedesé 2019-ben. Az elmúlt három év pedig rendre a Red Bull Racingé volt Max Verstappennel. Idén ez a sorozat könnyen megtörhet, de vajon tényleg sikerül-e, és ha igen, kinek?

Tovább

Múltidéző XI/10.

Kanadai Nagydíj, Montréal

A mezőny szokás szerint tesz egy kis kitérőt Európából Észak-Amerikába, a Kanadai Nagydíj erejéig. (jövőre már másképp lesz, Miami után, az európai futamok előtt, május vége felé fogják megrendezni a versenyt).

A jelenlegi mezőnyből (és minden időket tekintve is) Lewis Hamilton a legsikeresebb a pályán hét győzelmével, beleértve a legelsőt pályafutása során. A másik veterán világbajnok, Fernando Alonso 2006-ban győzött Kanadában.

Az elmúlt három évben viszont sorozatosan Max Verstappenné volt a verseny. Idén meglehet az esély a sorozat megtörésére, leginkább a McLaren részéről. Tavaly Lando Norris második, míg Oscar Piastri ötödik lett. A dobogó harmadik fokára tavaly a holtversenyben legjobb idővel pole pozícióból induló George Russell állhatott. Charles Leclerc viszont alighanem szívesen elfelejtené a tavalyi montréali hétvégét. Ezúttal vajon ki örülhet?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/9.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

A Forma-1-es Spanyol Nagydíjnak korábban adott otthont Pedralbes, Jarama, a Montjuïc és Jerez is, 1991-től a Barcelona melletti Circuit de Catalunya lett a helyszín (egészen mostanáig, jövőre a madridi városi pálya mutatkozhat be.)

A korábbi helyszíneken a jelenlegi csapatok közül a Ferrari, a McLaren és a Williams tudott nyerni. A Circut de Catalunya leginkább a papírforma-győzelmekről vált híressé, bár időnként is akadtak meglepetések, mint 2012-ben Pastor Maldonado győzelme (ami máig az utolsó a Williamsnek) vagy a Red Bull Racinghez frissen került Max Verstappen első győzelme 2016-ban (kihasználva, hogy a két Mercedes kiütötte egymást). A kilencvenes évek első felében a Williams-Renault uralta a pályát, majd a McLaren-Mercedes Mika Häkkinennel, aztán Michael Schumacher halmozta a sikereket a Ferrarival. A 2010-es évek elején a Red Bull Racingnek sikerült nyernie itt futamokat, majd a Mercedes sikerévei következtek (bár volt kivétel, lásd fent), az utóbbi három évben pedig Verstappennel újra a Red Bull villogott. A Ferrari legutóbb 2013-ban nyert Spanyol Nagydíjat (a hazai versenyző Fernando Alonso révén), az idei esélyes McLarennél pedig egészen 2005-ig kell visszamenni a legutóbbi spanyolországi győzelemig.

Ha az első sorból indulva behúzzák a futamot, hosszú várakozásnak vethetnek véget - de ahogy láthattuk, időnként itt is közbejöhet valami.

Tovább

Múltidéző XI/9.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

 A mediterrán tripla hétvége a Spanyol Nagydíjjal zárul a Circuit de Catalunyán, ahol korábban gyakran rendeztek teszteket, emiatt ez a pálya a papírforma-eredményeket hozó sima futamokról híresült el.

A jelenlegi mezőnyből a három világbajnok tudott itt győzni. Fernando Alonso kétszer nyerte meg hazai nagydíját, a 2013-as mindmáig az utolsó Forma-1-es győzelme. Lewis Hamilton összesen hatszor nyerte meg a versenyr, ebből ötször sorozatban, előbbi társrekordot, utóbbi egyedüli rekordot jelent. Max Verstappen itt szerezte 2016-ban az első nagydíjgyőzelmét, frissen a Red Bull Racinghez kerülve, az utóbbi három évben pedig sorozatosan ő húzta be a versenyt.

A McLaren párosából Lando Norris tavaly második lett, Oscar Piastrinak még nincs itt dobogója. Ezúttal az első sorból indulva vívhatnak a győzelemért - csak nehogy Verstappen legyen a nevető harmadik, mint annál a bizonyos első győzelmenél a Mercedesek kakaskodásán...

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/8.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

Monte Carlo utcáin 1929 óta rendeznek autóversenyeken, a Monacói Nagydíj benne volt a 75 évvel ezelőtti első világbajnoki szezon versenynaptárában is. Néhány év kihagyás után 1955-től állandósult a helye, azóta csak a 2020-as járványhelyzetben maradt ki.

A legtöbbször, összesen hat alkalommal Ayrton Senna győzött Monacóban, ebből sorozatban ötször a McLaren színeiben (az első itteni győzelmét még Lotusszal szerezte). Utána öt-öt győzelemmel következik a hatvanas évek Mr. Monacója, Graham Hill (a szép emlékű BRM és Lotus csapatok versenyzőjeként) és Michael Schumacher (a mostani Alpine közvetett elődjével, a Benettonnal és Ferrarival). Alain Prost négyszer győzött McLarennel, három-három alkalommal Stirling Moss (már megszűnt csapatok színeiben: Maserati és a Rob Walker Racing által versenyeztetett Lotus), Nico Rosberg (Mercedes) és Lewis Hamilton (egyszer McLaren, kétszer Mercedes).

A Williams legutóbb 2003-ban nyert Monacói Nagydíjat Juan Pablo Montoyával, az Alpine elődje, a Renault 2006-ban Fernando Alonsóval, a McLaren 2008-ban Hamiltonnal, a Red Bull Racing 2023-ban Max Verstappennel. A tavalyi verseny a Ferrari győzelmét hozta a hazai versenyző Charles Leclerc-rel, illetve Carlos Sainz harmadik helye révén kettős dobogóját. A McLarennek egy második és egy negyedik helyezés sikerült, míg a Red Bull színeiben Verstappennek hatodik helyre futotta, de még mindig jobban járt, mint a Q1-ben búcsúzó és az első körben ütközésbe keveredő csapattársa, Sergio Pérez.

Idén eddig a McLaren és a Red Bull osztozik a nagydíjgyőzelmeken, ezúttal vajon mit hoz a verseny, ahol speciálisan erre a pályára bevezették a kötelező két kerékcserét?

Tovább

Múltidéző XI/8.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

A tripla hétvége középső állomásaként az egyik patinás helyszín, Monte Carlo következik, amit leginkább a hagyományok tartanak a versenynaptárban, hiszen az autók már régen kinőtték. Hogy mennyire nehéz itt előzni, azt jól mutatja a tavalyi végeredmény, amikor mind a tíz pontszerző a rajtpozíciójának megfelelően futott be, a legemlékezetesebb események pedig az első kör ütközései voltak, amik piros zászlót okoztak.

Éppen a pálya nehézsége és a hagyományok miatt a monacói győzelemnek megvan a maga különleges értéke. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton háromszor, Fernando Alonso és Max Verstappen két-két alkalommal nyert Monte Carlóban. Charles Leclerc pedig a tavalyi versenyen a Monacói Nagydíj első hazai győzteseként ünnepelhetett.

A jelenlegi listavezető Oscar Piastri tavaly második lett, míg csapattársának, Lando Norrisnak egy harmadik helyezés az egyetlen itteni dobogója.

Reménykedjünk, hogy idén hátha valamivel érdekesebb verseny sikerül, mint tavaly.

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/7.

Emilia-Romagna Nagydíj, Imola

Az imolai pálya először 1980-ban volt Forma-1-es világbajnoki futam helyszíne, egyszeri alkalommal átvéve az Olasz Nagydíj rendezését Monzától, majd ezt követően San Marinó-i Nagydíj "fedőnéven" rendezték itt a második olasz futamot egészen 2006-ig. Ezt követően 2020-ban került vissza a Covid-helyzet miatt alaposan felforgatott versenynaptárba, ezúttal a tartomány nevét viselő versennyel. Azóta sikerült újra gyökeret vernie, egyedül 2023-ban maradt ki az árvíz miatt.

A Ferrari számára hazai pályáról van szó, már csak azért is, mert az alapító Enzo Ferrari és korán elhunyt fia, Dino nevét viseli. A Scuderia színeiben Michael Schumacher érte el a legtöbb imolai győzelmet, szám szerint hatot (összesen hétszer nyert itt), rajta kívül sikerült még Didier Pironinak és Patrick Tambaynek is. Tavaly Charles Leclerc gondoskodott a hazai dobogóról, idén viszont a rajtsorrend kevésbé jó kilátásokkal kecsegtet.

Az idei szezont uraló McLarennek főleg Alain Prost és Ayrton Senna hozott itt győzelmeket, legutóbb viszont 1998-ban nyert a színeikben David Coulthard. Tavaly Lando Norris második lett, a hajrában üldözőbe véve Max Verstappent.

A legutóbbi három Emilia-Romagnai Nagydíjat Max Verstappent nyerte a Red Bull Racing színeiben. A Mercedes 2020-ban győzött itt még Lewis Hamiltonnal. Az Alpine-nak a jogelődei nyertek itt, 1994-ben a Benetton Michael Schumacherrel, azon a bizonyos fekete hétvégén, 2005-ben a Renault Fernando Alonsóval.

Nyert itt futamokat a Williams is, legutóbb 2001-ben, amikor Ralf Schumacher szerezte az első nagydíjgyőzelmét, számukra azonban Imolában mindig ott a kitörölhetetlen szomorú emlék, mióta 1994-ben Ayrton Senna itt vesztette életét a már említett fekete hétvégén, egy nappal a Simtek pilótája, Roland Ratzenberger halála után. Emléküket őrizzük.

Tovább

Múltidéző XI/7.

Emilia-Romagna Nagydíj, Imola

Az olaszországi (de nem az Olasz Nagydíjnak helyt adó) Imolába érkezve megkezdődött a világbajnoki szezon európai szakasza. A jelenlegi mezőnyből a világbajnokok nyertek Forma-1-es futamot a pályán: Fernando Alonso 2005-ben még San Marinó-i Nagydíjat, maga mögött tartva az őt üldöző Michael Schumachert (hogy egy év múlva jöjjön a szerepcsere), Lewis Hamilton 2020-ban, amikor a jelenlegi névvel került vissza a nagydíj a versenynaptárba, 2021-től pedig sorozatban háromszor Max Verstappen győzött (2023 árvízhelyzet miatt kimaradt).

A tavalyi futam hajrájában Lando Norris kezdte üldözni Verstappent, bár olyan közel kerülnie nem sikerült, hogy előzési kísérlet legyen belőle. A dobogó harmadik fokára Charles Leclerc állhatott, megörvendeztetve a tifosit - a mostani időmérő kevésbé volt a hazai szurkolók szája íze szerint, a Ferrarik Leclerc-rel és Hamiltonnal nem jutottak a Q3-ba. Alonso viszont kellemes meglepetést okozva ott lehet a harmadik sorban a rajtrácson. Az élről Oscar Piastri indulhat, aki a tavalyi versenyen negyedik lett. Vajon folytatja az idei menetelését?

Tovább
süti beállítások módosítása