Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 11.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2015. augusztus 22. - F1 Hierro

Az utóbbi négy Belga Nagydíjból hármat a Red Bull nyert, kétszer Sebastian Vettel, tavaly Daniel Ricciardo révén. Idén a tavalyinál is nagyobb meglepetés lenne hasonló eredmény. A Mercedes eddig egyszer nyert Belga Nagydíjat, még a legelső spái versenyükön kerek hatvan éve. Tavaly Rosberg és Hamilton egymással történt ütközésén ment el a versenyük. A McLaren, amely első győzelmét is itt szerezte, leginkább Ayrton Senna idején volt sikeres a pályán, legutóbb három éve nyertek itt Jenson Button révén. A Ferrari 2009-ben Kimi Räikkönen, a Williams 1994-ben Damon Hill révén nyert utoljára Belgiumban. A spái pálya legsikeresebb versenyzői között megemlítendő még a hat győzelmével rekorder Michael Schumacher (kettőt Benettonnal, négyet Ferrarival ért el), a négyszeres győztes Räikkönen (kettő McLaren, kettő Ferrari) és a régi pályán uraló Jim Clark (négy győzelem, a Team Lotus színeiben).

A jelenlegi csapatok közül a Force Indiáról érdemes még szót ejteni, akik 2009-ben itt álltak legközelebb első győzelmükhöz.

Mercedes

1955-ben Juan Manuel Fangio nyert a régi pályán, Stirling Moss révén kettős győzelem lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben itt volt Button egyetlen azévi kiesése, míg Rubens Barrichello hetedik lett.

2010-ben 6-7. helyen végeztek Rosberg, Michael Schumacher sorrendben, 2011-ben 5-6. helyen ellenkező szereposztásban, utóbbi sorrendbe a csapat is beleszólt (Schumacher pályafutásának 20 éves jubileumára való tekintettel). 2012-ben az újra jubiláló – 300. versenyét futó – Schumacher hetedik, Rosberg 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Hamilton harmadikként állhatott dobogóra, Rosberget megelőzve. Tavaly a két versenyző a rajt után összeütközött, Hamilton jött ki rosszabbul a defektje miatt visszaesett, az autója sérülése miatt pedig nem sikerült felzárkóznia, így ki is állt. Rosberg végül másodiknak futott be.

Red Bull

Első Belga Nagydíjukon (2005) nem szereztek pontot: Klien kilencedik lett, David Coulthard kiesett. 2007-ben Mark Webber hetedik, Coulthard ismét nem ért célba. 2008-ban Webber nyolcadik, Coulthard 11. helyen végzett. 2009-ben meglett a csapat első spái dobogója: Vettel harmadik lett, Webber kilencedik (utóbbi még mindig nem ért pontot). 2010-ben Webber élről indulva második lett, Vettel ütközött Buttonnal, 15. lett a végén. 2011-ben sikerült először megnyerniük a futamot Vettel révén, Webber kettős győzelemmé egészítette ki. 2012-ben Vettel második, Webber hatodik lett. Tavalyelőtt újra Vettel győzött, Webber ötödik lett. Tavaly Ricciardo itt szerezte a csapat eddigi legutóbbi győzelmét, Vettel ötödik helyen végzett.

Williams

A csapat első Belga Nagydíjait még a zolderi pályán futotta, ahol 1980-ban Alan Jones és Carlos Reutemann kettős dobogót értek el (2-3.), majd 1981-ben Reutemann győzött. 1982-ben Keke Rosberg lett második.

Spában 1983-ban Rosberg és Jacques Laffite 5-6. helyen végeztek. 1985-ben már Honda-motorral Nigel Mansell második, Rosberg negyedik lett. 1986-ban Mansell nyerte a futamot. Egy évvel később viszont ütközött Sennával, ami miatt volt egy kis incidens köztük a bokszutcában. 1988-ban Mansellt betegsége miatt helyettesíteni kellett: Martin Brundle nyolcadik (nem pontszerző) lett egyetlen williamses futamán. 1989-ben már a Renault-érában a hazai pályán versenyző Thierry Boutsen lett negyedik. 1990-ben kettős kiesés következett. 1991-ben Mansell féltávnál élről kényszerült kiállni elektronikai hiba miatt, ami fájó veszteség volt a vb-csatában, a szintén problémákkal küszködő Patrese ötödik lett. 1992-ben Mansell már világbajnokként érkezve második lett Patrese előtt. 1993-ban Damon Hill győzött itt (rögtön hungaroringi első diadala után), Prost harmadik lett. 1994-ben megismételte a diadalát, bár ehhez kellett Schumacher kizárása is. A következő évben Hill második. 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült ez a helyezés. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett. 1998-ban Frentzen negyedik, Villeneuve kicsúszott.

2000-ben BMW-motorral Ralf Schumacher harmadik, Button ötödik helyezést ért el. 2001-ben Ralf hetedik lett, ezzel éppen kiszorult a pontszerzők közül; Juan Pablo Montoya pole-ból indult, de kiesett. 2002-ben Montoya harmadik, Ralf ötödik lett. 2004-ben Montoya és a Ralfot helyettesítő Antonio Pizzonia is kiesett. 2005-ben Webber negyedik lett, az ezúttal Nick Heidfeld helyett beugró Pizzonia ütközött Montoyával, a megtett táv miatt 15. lett.

Toyota-motorral 2007-ben Nico Rosberg hatodik helyen végzett, 2008-ban nem szereztek pontot, majd 2009-ben Rosberg nyolcadik lett. Cosworth-motorral 2010-ben Barrichello kiesett, Hülkenberg 14; 2011-ben Maldonado tizedik, Barrichello 16. helyen végzett. 2012-ben ismét Renault-motorral Bruno Senna 12., Maldonado a rajt után ütközött, autója sérülése miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt Bottas 15., Maldonado 17. lett. Tavaly immár Mercedes-motorral Bottas harmadik helyezést ért el, míg Massa csupán 13. helyen végzett.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Belga Nagydíjon Alberto Ascari és Luigi Villoresi 5-6. helyen végeztek. A régi pályán több sikere is volt a Scuderiának: 1952-ben és 1953-ban Ascari győzött, 1956-ban Peter Collins (első futamgyőzelmét szerezve), 1961-ben Phil Hill, 1966-ban John Surtees (ekkor nyert utoljára Ferrari-színekben, még év közben csapatot váltott).

Zolderben 1975-ben és 1976-ban Niki Lauda, 1979-ben Jody Scheckter nyert. 1982-ben azon a pályán érte a Ferrarit története egyik legnagyobb tragédiája: az időmérőn Gilles Villeneuve halálos balesetet szenvedett. 1984-ben az utolsó zolderi versenyt Michele Alboreto nyerte, René Arnoux harmadik lett.

A mostani pályán rendezett első futamon (1983) Patrick Tambay második lett. Két évvel később kettős kiesés következett, majd 1986-ban Stefan Johansson harmadik lett Alboreto előtt. Az ezt követő két versenyen megint nem sikerült célba érniük, majd 1989-ben Mansell harmadik helyen végzett a két McLaren mögött. 1990-ben Prost második lett, majd sorozatban öt év nullázás következett (egyedül Gerhard Berger ért célba tizedikként 1993-ban, de akkor ez nem ért pontot), pedig 1995-ben Berger pole-ból indult.

Aztán Michael Schumacher érkezésével megkezdődött a sikersorozat ezen a pályán (is). 1996-ban és 1997-ben is nyertek az esős futamokon. 1998-ban viszont kettős kiesést szenvedtek el: az élen haladó Schumacher lekörözésre készülve belement Coulthardba, elveszítve egyik kerekét (a bokszutcában próbált utána revansot venni); Eddie Irvine kicsúszott a vizes pályán. 1999-ben Irvine-nak negyedik, míg a Schumachert helyettesítő Mika Salónak hetedik helyre futotta, utóbbi nem ért pontot. 2000-ben Schumacher második Mika Häkkinen mögött, míg Barrichello negyedik lett. 2001-ben és 2002-ben újabb Schumacher győzelmek jöttek, előbbi évben Barrichello ötödik, utóbbiban második lett. 2004-ben Schumacher lett második, bebiztosítva hetedik világbajnoki címét, Barrichello a dobogó másik oldalára állhatott. 2005-ben Schumacher a verseny elején ütközött Szatok Takumával, Barrichello ötödik helyen végzett.

2007-ben Kimi nyerte a futamot, Massa kettős győzelemmé egészítette ki. 2008-ban Kimi vezetett, de Hamilton előzése után kicsúszott; viszont Hamilton büntetése révén Massa lett a győztes. 2009-ben itt volt a Scuderia egyetlen diadala Kimi révén. A Massát helyettesítő Luca Badoer viszont csak 14. helyet bírt összehozni, emiatt az év hátralévő részében nem is tartottak rá igényt versenyzőként. 2010-ben Alonso saját hibájából kiesett, Massa negyedik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa nyolcadik. 2012-ben Alonso áldozatul esett Grosjeannak, Massa ötödik. Tavalyelőtt Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa hetedik lett. Tavaly Kimi negyedik, Alonso hetedik helyen futott be.

McLaren

A régi pálya emlékezetes hely a csapat történelmében, hiszen Bruce McLaren itt szerezte első győzelmüket 1968-ban. A két évvel későbbi futamot viszont éppen alapítójuk halála miatt hagyták ki.

A Belga Nagydíj egyéb helyszínei közül Nivelles-ben 1974-ben Emerson Fittipaldi nyert, Zolderben pedig 1982-ben John Watson.

A mostani pályán tartott első versenyen 1983-ban Niki Lauda és Watson is kiesett. 1985-ben, már a TAG-motoros időszakban Lauda az edzésen kézsérülést szenvedett, emiatt kihagyta a versenyt, sőt az azt követőt is. Prost harmadikként dobogóra állhatott. A következő évben Prostnak egy hatodik helyre futotta. 1987-ben kettős győzelmet értek el Prost–Johansson felállásban, majd 1988-tól Honda-motorral Senna sikersorozata következett, 1991-ig nem engedte ki kezéből a győzelmet, sőt az élről is rendre ő rajtolt. Ebből három kettős győzelem is volt: 1988-89-ben Prost, 1991-ben Berger volt a második, 1990-ben utóbbi „csak” harmadik. 1992-ben Senna nehézségek mellett ötödik, egy évvel később Ford-motorral negyedik helyezést ért el.

1994-ben a peugeot-s évben Häkkinen második lett. Mercedes-motorral 1995-ben Mark Blundell ötödik, majd 1996-ban Mika újra dobogós, harmadik. 1997-ben megismételhette volna ezt az eredményt, de szabálytalan üzemanyag miatt kizárták. 1998-ban az első rajtnál Coulthard idézte elő az emlékezetes tömegkarambolt. A megismételt rajt után Häkkinent kipöckölték, Coulthard szintén ütközött és visszaesett. Aztán a lekörözésre készülő Schumacher hátulról beletalált, ami után kiállt a bokszba, de szárnycsere után visszatért, nyolc befutóból hetedik lett (amiért akkoriban még nem járt pont). 1999-ben kettős győzelem következett, de nem a várt leosztásban: Coulthard lerajtolta Häkkinent és végig előtte is maradt. 2000-ben Häkkinen emlékezetes módon előzte meg Schumachert Zonta lekörözésénél, Coulthard negyedik. 2001-ben Coulthard már bajnoki címre esélytelenül második, Mika negyedik lett. 2002-ben Kimi első sorból rajtolt, de kiállni kényszerült, Coulthard negyedik. 2004-ben a csapat egyetlen győzelmét szerezte itt Kimi (pedig egy brit újságíró még fogadalmat is tett arra az esetre, ha versenyt nyer abban az évben a McLaren…), Coulthard hetedik lett. 2005-ben ismét Kimi diadalmaskodott, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a világbajnoki címért. Montoya élről indult, de négy körrel a vége előtt ütközött Pizzoniával (hivatalosan 14.-nek könyvelték el).

2007-ben Alonso és Hamilton 3-4. helyen végeztek. 2008-ban Hamilton futott be elsőnek, de Kimivel szembeni manőveréért időbüntetést kapott, harmadiknak könyvelték el. Heikki Kovalainen tizedik lett (pont nélkül). 2009-ben Kovalainen hatodik, Hamilton karambolozott a rajtnál, kiesett. 2010-ben Hamilton végre hivatalosan is győzni tudott, míg Button ütközött Vettellel. 2011-ben Button állhatott a dobogó harmadik fokára, Hamilton ütközött Kobajasi Kamuival. 2012-ben Button nyerte a futamot, míg Hamilton ismét ütközés miatt esett ki a rajt után. Tavalyelőtt Button hatodik, Pérez 11. lett. Tavaly Kevin Magnussen ugyan hatodiknak futott be, de Alonso leszorítása miatt időbüntetést kapott és 12. helyre esett vissza, így Button lett ismét hatodik.

Force India

Első Belga Nagydíjukon nem szereztek pontot, a következő annál jobban sikerült: 2009-ben Giancarlo Fisichella itt érte el a csapat mindmáig legjobb eredményét: első helyről rajtolhatott, a versenyen pedig a dobogó második fokára állhatott. 2010-ben mindkét autójuk pontszerzőként ért célba: Adrian Sutil ötödik, Vitantonio Liuzzi tizedik helyen. 2011-ben Sutil hetedik, Paul di Resta 11. helyen végzett. 2012-ben ismét sikerült a kettős pontszerzés: Hülkenberg legjobbját produkálva negyedik, di Resta tizedik lett. Tavalyelőtt Sutil kilencedik, di Resta kiesett. Tavaly Pérez nyolcadik, Hülkenberg tizedik helyével szerzett pontot.

Toro Rosso

Első alkalommal 2007-ben vettek részt Belga Nagydíjon (2006-ban nem szerepelt a versenynaptárban), akkor Liuzzi 12. lett, Vettel kiesett. Legjobb itteni versenyük eddig a 2008-as: Vettel ötödik, Sébastien Bourdais hetedik lett. 2010-ben Jaime Alguersuari tizedikként ért célba, de 20 másodperces időbüntetéssel csak 13. lett. 2011-ben Sébastien Buemi és Alguersuari is hamar kiestek baleset miatt. 2012-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Jean-Éric Vergne és Ricciardo 8-9. helyen futottak be. Tavalyelőtt Ricciardo tizedik, Vergne 12. lett. Tavaly Kvjat kilencedik, Vergne 11. helyen végzett.

Lotus

A régi pályán a klasszikus Team Lotus színeiben 1962-ben Jim Clark megszerezte első győzelmét, majd a következő három évben is ő uralta a versenyt. Nivelles-ben 1972-ben Fittipaldi győzött. Zolderben 1977-ben Gunnar Nilsson érte el egyetlen diadalát, 1978-ban Mario Andretti nyert. A mostani pályán 1985-ben Ayrton Senna győzött.

Az enstone-iak 1992-ben és 1995-ben győztek itt Benettonként, mindkétszer Schumacher révén (előbbi az első futamgyőzelme volt). Akár 1994-ben is győzhettek volna, de Schumachert vitatható indoklással kizárták. A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Vitalij Petrov kilencedik lett, a Heidfeldet váltó Bruno Senna pedig 13. hellyel mutatkozott be a csapatnál.

2012-ben Kimi a dobogó harmadik fokára állhatott, míg Grosjean a rajt után ütközött, többeket magával sodorva, ami miatt a következő futamról eltiltották. Tavalyelőtt Grosjean nyolcadik lett, Kimi viszont hosszú idő után először feladni kényszerült egy futamot. Tavaly Grosjean és Maldonado is technikai problémával adták fel a versenyt.

Sauber

Először Frentzen szerzett itt pontokat a csapatnak 1995-ben, negyedik hellyel. 1997-ben Johnny Herbertnek sikerült ugyanez a helyezés, majd 1998-ban az esős káoszfutamon Jean Alesi harmadik lett, ez volt pályafutása utolsó dobogója. Legközelebb 2004-ben szereztek pontot: Massa és Fisichella negyedik–ötödik helyen ért célba. 2005-ben Villeneuve hatodik lett.

A BMW-érában egy dobogót sikerült összehozniuk: Heidfeld 2008-ban második (bár ehhez kellett Hamilton büntetése, de a dobogó amúgy is meglett volna).

2010-ben Kobajasi nyolcadik, Pedro de la Rosa 11. lett. 2011-ben Kobajasi 12., Pérez kiesett. 2012-ben ígéretes rajtpozíciókat szereztek a versenyzők: Kobajasi második, Pérez negyedik (Maldonado büntetése után) helyről indulhatott. Sajnos a verseny elején mindketten belekeveredtek a karambolba, így pontokra váltani nem sikerült. Tavalyelőtt Hülkenberg és Esteban Gutiérrez 13-14. , tavaly Sutil és Gutiérrez 14-15. helyen végeztek.

Marussia

Virgin név alatt Timo Glock 2010-ben és 2011-ben is 18. lett, mindkétszer csapattársa, előbb Lucas di Grassi, majd d’Ambrosio mögött(utóbbi 107%-on kívül teljesített az edzésen, de engedték indulni). 2012-ben Glock és Pic 15-16., tavalyelőtt Jules Bianchi és Max Chilton 18-19. helyen végeztek. Tavaly Chilton 16. lett, Bianchi váltóhibával kiállt, 18.-nak jegyezték.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr557726188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása