Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/7.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2016. június 12. - F1 Hierro

A Kanadai Nagydíjak legsikeresebb versenyzőjének Michael Schumacher számít, aki összesen hétszer győzött Montréalban (ez csak azért nem rekord, mert Magny-Cours-ban még ennél is többször tudott), ebből hatszor a Ferrari, egyszer a Benetton színeiben. A McLaren ugyancsak számos győzelmet ért el Kanadában, legutóbb 2012-ben Lewis Hamilton révén. Idén messze vannak hasonló eredménytől. A tavalyi versenyen a Mercedes aratott kettős győzelmet, idén is ez lehet a céljuk. Ebbe beleszólhat a Ferrari mellett a Red Bull, amelynek színeiben Daniel Ricciardo itt aratta első nagydíjgyőzelmét, és amely Verstappen révén idén már nyerni tudott Barcelonában, és Monacóban is egy kerékcserés baklövésen múlott Ricciardo diadala. Kedves helyszín lehet ez a pálya a Saubernek is, hiszen 2008-ban még BMW-Sauberként itt szerezték egyetlen győzelmüket, és négy éve a dobogó is sikerült nekik, idén azonban a pontszerzés is siker lenne. Rajtuk kívül a Renault tudott Kanadai Nagydíjat nyerni tíz éve Alonso sikerei idején, de most ők sincsenek a favoritok között.

De ha jön egy kis eső, és a montréali pálya is hozza a formáját, akkor ki tudja, mi lehet még, lásd 2011...

Mercedes

2010-ben Rosberg hatodik, Michael Schumacher 11. helyen végzett. 2011-ben Schumacher a vizes futamon egy ideig második helyen is állt, de az erősebb autókkal és a DRS segítségével megelőzték, így végül negyedik lett; Rosberg 11.-ként ért célba. 2012-ben Rosberg hatodik lett, Schumacher a DRS hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban Hamilton harmadik helyével megszerezte a csapat első itteni dobogóját, Rosberg ötödik lett. Tavalyelőtt itt szakadt meg az Ezüst Nyilak győzelmi sorozata: Hamilton műszaki hibával kiállt, Rosberg második lett a két Red Bull között. Tavaly összejött a kettős győzelem, Hamilton nyert Rosberg előtt.

Ferrari

Az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban 1967-ben Chris Amon hatodik lett. A Mont Tremblant-i pályán 1970-ben a bajnoki címre hajtó Jackie Ickx hozta az első kanadai diadalt a Scuderiának, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. A Mosport Parkban Regazzoni 1974-es második helye volt a legjobb eredmény.

A következő kanadai győzelemre egészen az első montréali futamig kellett várni, ahol hazai versenyén szerezte pályafutása első győzelmét Gilles Villeneuve, akiről később el is nevezték a pályát (egy évvel korábban szintén Kanadai Nagydíjon futotta első ferraris futamát). Csapattársa, Carlos Reutemann harmadik lett. A következő évben Gilles második helyen végzett. A turbókorszakban 1983-ban René Arnoux, 1985-ben Michele Alboreto hozta az újabb montréali diadalt. Az 1983-as futamon Patrick Tambay is ott állt a dobogó alsó fokán, 1985-ben pedig Stefan Johansson gondoskodott a kettős győzelemről. 

1989-ben Nigel Mansellt egy furcsa baki miatt zárták ki: a boxutcából startolt, de korán váltott a lámpa, így a mezőny előtt hajtott ki. Egy évvel később harmadik lett, majd 1992-ben és 1994-ben Jean Alesi hozta ezt a helyezést, aki 1995-ben megszerezte első (és egyetlen) Forma–1-es győzelmét.

1996-ban mindkét versenyző kiesett, majd Michael Schumacher révén igazi sikerkorszak következett: 1997-től 2004-ig összesen hatszor sikerült itt nyernie a Scuderia színeiben. 1997-ben a biztonsági autó mögött leállított versenyen győzött. 1998-ban megismételte a győzelmet, a dobogó alsó fokára Eddie Irvine is felállhatott mellé. A következő évben Schumacher hibázott és a „bajnokok falán” ért véget a versenye (hasonlóan Jacques Villeneuve-höz és Damon Hillhez, valamint a GT1-es bajnok Ricardo Zontához – ez ihlette az elnevezést), míg Irvine az előzései révén hozta az újabb harmadik helyet. 2000-ben esőfutamon kettős győzelem következett, Schumacher mögött immár Rubens Barrichellóval, aki talán nyerhetett is volna, de nem támadta vb-címre hajtó csapattársát. 2001-ben Schumacher második lett öccse mögött, utána viszont sorozatban háromszor nyerte meg a futamot. Barrichello 2001-ben kicsúszott, 2002-ben harmadikként állt dobogóra, 2003-ban ötödik lett, 2004-ben pedig a kettős győzelemhez járult hozzá, bár utóbbihoz kellett a Williams kizárása. 2005-ben Schumacher és Barrichello 2-3. helyezettként állhattak dobogóra, ami igen jó eredménynek számított a Ferrari gyenge évében. 2006-ban Schumacher megismételte a második helyet, míg az új csapattárs, Massa hatodik lett.

2007-ben Massát kizárták, amiért piros lámpánál hajtott ki a boxutcából, Kimi ötödik lett. 2008-ban Massa lett ötödik, míg Kimi kiesett, miután Hamilton a boxkijáratnál belehajtott. 2010-ben Alonso felállt a dobogó harmadik fokára, 2011-ben viszont Buttonnal összeakadva kiesett. Massa 2010-ben 15. lett, 2011-ben ötödik. 2012-ben Alonso ötödik, Massa tizedik helyen végzett. 2013-ban Alonso második lett, Massa nyolcadik; tavalyelőtt Alonso hatodik, Kimi tizedik. Tavaly Kimi és Vettel 4-5. helyen végeztek.

Williams

Az első montréali versenyen 1978-ban Alan Jones leggyorsabb kört futott, kilencedik helyével azonban nem szerzett pontot. A következő évben ő szerezte a csapat első itteni győzelmétt, majd újabb egy évvel később hozta a következőt. Mindkét alkalommal dobogón állt csapattársa is: előbbi versenyen Clay Regazzoni harmadik lett, utóbbi alkalommal Carlos Reutemann gondoskodott a kettős győzelemről. 1981-ben Reutemann kiesett, így a vb-címről a következő futam (Las Vegas-i) döntött. 1986-ban Honda-motorral Nigel Mansell győzött, majd 1989-ben már Renault-motorral Thierry Boutsen szerezte első Forma–1-es nagydíjgyőzelmét, a csapattárs Riccardo patrese előtt. 1991-ben Mansell az utolsó körig élen állt, már mindenki elkönyvelte a győzelmét, amikor váratlanul leállt az autója. Így hivatalosan hatodik lett, míg Patrese harmadik. 1993-ban Alain Prost nyerte a versenyt, Damon Hill harmadik lett.

Egy évvel később Hill második helyen végzett Schumacher mögött. 1996-ban jött egy újabb kettős győzelem: Hill nyert a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve előtt. 1997-ben Villeneuve hibázott és hamar kiesett, Heinz-Harald Frentzen negyedik helyen végzett. 1998-ban nem sikerült pontot szerezniük: Frentzen kicsúszott, Villeneuve-nek pedig hosszú javításra kellett kiállni a boxba, ami után tizediknek tudott bejönni a végén. 1999-ben Ralf Schumacher negyedik lett. Már a BMW-korszakban 2000-ben Ralf Schumacher és Button is pontzónán kívül végeztek. 2001-ben Ralf Schumacher nyerte a futamot a bátyja előtt, ez eddig a Williams utolsó kanadai győzelme. 2003-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Ralf második, Montoya harmadik lett, nem sokkal lemaradva Michael mögött. 2004-ben Ralf pole-ból indult és ismét második lett volna, de a technikai ellenőrzés után a csapat mindkét versenyzőjét kizárták. 2005-ben Webber ötödik, 2007-ben Alexander Wurz harmadik, pályafutása utolsó (és a csapat azévi egyetlen) dobogóját szerezve. Rosberg tizedik helyéért még nem járt pont.

2008-ban és 2010-ben nem szereztek pontot, 2011-ben Pastor Maldonado kicsúszás miatt kiesett, Barrichello kilencedik lett. A következő két versenyen nullázott a csapat: 2012-ben Maldonado 13., Bruno Senna 17.; 2013-ban Bottas 14., Maldonado 16. lett. Tavalyelőtt Bottas hetedik helyen végzett, míg Massa kiesett a Pérezzel való ütközés miatt (hivatalosan 12.-nek jegyezték). Tavaly Bottas harmadikként dobogóra állhatott, Massa hatodik lett.

Red Bull

A bemutatkozó évben, 2005-ben Coulthard hetedik lett a csapattárs Christain Klien előtt, aki ekkor kapta vissza a versenyzői pozíciót a Vitantionio Liuzzinak „átengedett” futamok után. Egy évvel később DC egy nyolcadik hellyel hozott újabb pontot. 2007-ben kiesett, Mark Webber kilencedik helye pedig nem ért még pontot. 2008-ban Coulthard harmadik helyen futott be a két BMW–Sauber mögött, ez volt a csapat történetének harmadik dobogója, neki pedig az utolsó. 2010-ben Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2011-ben mindketten dobogósok lettek, bár Vettel az utolsókörös hibája folytán szó szerint lecsúszott a legfelső fokáról. 2012-ben Vettel negyedik, Webber hetedik helyen végzett. 2013-ban Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. Tavalyelőtt pedig újra győzelemnek és kettős dobogónak örülhettek: Ricciardo először nyert Forma–1-es futamot, Vettel harmadik lett. Tavaly Kvjat kilencedik, Ricciardo 13. lett.

Force India

2008-ban indultak először Kanadai Nagydíjon, akkor Adrian Sutil és Giancarlo Fisichella is kiesett. Pontot szerezniük először 2010-ben sikerült, amikor Vitantonio Liuzzi kilencedik, Sutil tizedik lett. 2011-ben Sutil és Paul di Resta kiesett, de utóbbit 18.-nak könyvelték el; 2012-ben di Resta és Hülkenberg 11-12. helyen végeztek. 2013-ban di Resta hetedik, Sutil tizedik lett. Hülkenberg tavalyelőtt ötödik helyével a csapat eddigi legjobb kanadai eredményét produkálta, Pérez viszont kiesett, miután az utolsó körben ütközött Massával (így 11.-nek könyvelték el). Tavaly Hülkenberg nyolcadik, Pérez 11. helyen végzett.

Renault

1977-ben a Mosport Parkban Jean-Pierre Jabouille-nak nem sikerült kvalifikálnia magát. 1978-ban Montréalban 12. helyen végzett. Az első említésre méltó eredményt a pályán 1983-ban Eddie Cheever érte el, aki a dobogó második fokára állhatott, míg Prost ötödik lett. A következő két futamon viszont pontot sem szereztek.

A Benetton előbb 1991-ben győzött itt Nelson Piquet, majd 1994-ben Michael Schumacher révén.

A 2002-es futamon újra Renault-színekben Jarno Trulli hatodik lett, 2003-ban pedig Alonso negyedikként futott be, leggyorsabb körrel és szorosan a dobogósok mögött. 2004-ben Trulli és Alonso is kiesett, akárcsak 2005-ben Alonso és Fisichella. 2006-ban Alonso megnyerte a futamot, Fisichella negyedik lett. 2007-ben Kovalainen ért el negyedik helyezést; Fisichellát kizárták, amiért piros lámpánál kihajtott a boxból.

Három éve Grosjean másodikként eddigi legjobb Forma–1-es versenyhelyezését produkálta, Kimi nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt Kimi ötödik, a büntetés miatt a rajtrács végéről induló Grosjean 13. lett. Tavaly Grosjean és Maldonado is kiesett. 2008-ban Alonso és az ifjabb Nelson Piquet kiestek. 2010-ben Robert Kubica hetedik, Vitalij Petrov 17. lett.

2011-ben a Lotus Renault GP név alatt Petrov ötödiknek futott be, Nick Heidfeld kiesett. A 2012-től 2015-ig tartó Lotus-korszak legjobb eredménye Grosjean második helye 2012-ből. Tavaly Maldonado hetedik, Grosjean tizedik lett.

Toro Rosso 

Az első kanadai versenyükön 2006-ban Scott Speed tizedik, Liuzzi 13. lett. A következő évben mindketten kiestek, majd 2008-ban Vettel a csapat első itteni pontját szerezte a nyolcadik helyével. 2010-ben Sébastien Buemi ismételte meg ezt a helyezést, 2011-ben pedig mindkét versenyző pontot szerzett: Jaime Alguersuari nyolcadik, Buemi tizedik hellyel. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 14-15. helyen végeztek. 2013-ban Vergne hatodik, Ricciardo 15. lett. Tavalyelőtt Vergne nyolcadikként pontokat szerzett, Kvjat technikai hibával kiállt. Tavaly Sainz 12., a rajtbüntetésekkel induló Verstappen 15. lett.

Sauber

Bemutatkozó évükben, 1993-ban Karl Wendlinger hatodik lett Montréalban. A következő pontszerzésre 1997-ig kellett várni, akkor Johnny Herbert ötödik helyezést ért el. 1998-ban Alesi mind a két rajtnál összeütközött Trullival, a második véget vetett a versenyének. 1999-ben Pedro Diniz hatodikként ért célba. 2001-ben az elsőéves Kimi negyedik lett. 2004-ben Giancarlo Fisichella, 2005-ben Massa hozta ezt a helyezést.

A BMW égisze alatt 2007-ben Robert Kubica itt szenvedett balesetet, egy évvel később viszont megszerezte önmaga és csapata első – és egyetlen – győzelmét. Heidfeld mindkét alkalommal második volt, így a 2008-as diadal rögtön kettős győzelem lett.

Az önállósodás után 2010-ben mindkét versenyzőjük (Kobayashi Kamui és Pedro de la Rosa) kiesett. 2011-ben Kobayashi hetedikként futott be. Pérez a pénteki szabadedzések után visszalépett, de la Rosával helyettesítették, aki 12. helyen végzett (a beugrás annyira hirtelen jött, hogy az első edzésen még McLaren-overallban vett részt). 2012-ben Pérez harmadikként dobogóra állhatott, Kobayashi kilencedik lett. 2013-ban Hülkenberg és Esteban Gutiérrez is kiesett. Tavalyelőtt Sutil 13. lett, Gutiérreznek viszontagságos hétvégéje volt: a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, az időmérőn nem tudott részt venni. A korábbi idők alapján engedték elrajtolni, de a javítások miatt csak a boxutcából. A versenyen az erőforrás hibája miatt ki kellett állnia, a megtett táv miatt 14.-nek könyvelték el. Tavaly Ericsson 14., Nasr 16. helyen végzett.

McLaren

Ott voltak az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban, ahol az alapító Bruce McLaren hetedik lett (ekkor még természetesen nem járt ezért pont). Első kanadai győzelmüket a Mont Tremblant-i pályán szerezte Denny Hulme 1968-ban, a főnök–csapattárs–honfitárs McLaren előtt. A Mosport Parkban 1972-ben kettős dobogót szerzett Peter Revson (2.) és Hulme (3.), majd mesterhármas jött a csapatnak: 1973-ban Peter Revson, 1974-ben Emerson Fittipaldi, 1976-ban James Hunt nyerte a futamot (1975-ben nem rendezték meg a Kanadai Nagydíjat). Az utolsó mosporti versenyen (1977) Jochen Mass a dobogó harmadik fokára állhatott.

Montréalban 1981-ben John Watson második helye volt az első dobogós eredményük, egy évvel később harmadik lett. A TAG–Porsche motoros időszakban 1984-ben Niki Lauda második lett Prost előtt, 1985-ben Prost megismételte a harmadik helyét, egy évvel később második lett.1988-ban immár Honda-motorral kettős győzelem következett (mint abban az évben a legtöbb futamon), Ayrton Senna nyert Prost előtt. 1989-ben mindketten kiestek, bár Sennát elkönyvelték hetediknek (akkor még nem pontszerző). 1990-ben ismét Senna győzött. 1991-ben Senna és Gerhard Berger is kiesett, 1992-ben Senna úgyszintén, de ezúttal Berger tudott nyerni. A következő három évben nem sikerült a pontszerzés. 

1996-ban, a Mercedes-korszak második évében Coulthard negyedik lett Mika Häkkinen előtt. 1997-ben DC sokáig élen állt, de az egyik boxkiállásánál problémái akadtak, így a pontszerzésről is lecsúszott az Olivier Panis balesete után félbeszakadt futamon. 1998-ban mindkét autójuk műszaki hiba miatt állt ki, 1999-ben viszont Häkkinen magabiztos győzelmet aratott (bár kellett hozzá Schumacher hibája is), Coulthard ötödik helyen végzett. 2000-ben a hullámvölgyben lévő Häkkinen negyedik, Coulthard hetedik lett. 2001-ben Mika azévi első dobogós helyét hozta, amikor harmadiknak futott be a két Schumacher mögött; Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2002-ben Coulthard második, Kimi negyedik helyezést ért el, 2003-ban utóbbi hatodik lett. 2004-ben Kimi ötödik, Coulthard hatodik lett. 2005-ben Kimi győzni tudott, Montoyát viszont egy malőr miatt fekete zászlóval kiintették: a biztonsági autós fázis alatt piros lámpánál hajtott ki a boxutcából. 2006-ban Kimi harmadik lett, Montoya kiesett.

2007-ben az újonc Hamilton aratta pályafutása első győzelmét, Alonso hetedik helyen végzett. 2008-ban viszont Hamilton a boxutca kijáratánál belement Kimibe, Heikki Kovalainen kilencedik helyen végzett, így a csapat nem szerzett pontot. Utána viszont sorozatban háromszor nyertek: 2010-ben Hamilton–Button kettős győzelem, 2011-ben pedig Button győzött, az utolsó körben megelőzve Vettelt - szépséghiba, hogy a csapattárs Hamiltont viszont kitette. 2012-ben újra Hamiltoné volt az első hely, Button halovány versenyzéssel 16. lett. 2013-ban viszont pontot sem szereztek: Pérez és Button 11-12. helyezést produkáltak. Tavalyelőtt Button jónak mondható eredményt ért el negyedik helyével, Magnussen kilencedikként szerzett pontokat. Tavaly újra Honda-motorral mindkét autóval a kipufogó babrált ki, így Alonso és a mért idő nélkül rajtolni engedett Button is kiállni kényszerült.

Manor

A Virgin két itteni futama közül a 2011-es sikerült „jobban”, Jerôme d'Ambrosio és Timo Glock 14-15. lett. 2012-ben már Marussia név alatt Glock kiesett, Charles Pic huszadik lett. 2013-ban Jules Bianchi 17., Max Chilton 19. helyen végzett. Tavalyelőtt Bianchi és Chilton a rajt után egymást ütötték ki. Tavaly a Manor Marussia színeiben Will Stevens 17. lett, Merhi a féltengely hibája miatt kiállt.

Haas

Első Kanadai Nagydíjuk lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr958801692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása