Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/18.

USA Nagydíj, Austin

2016. október 22. - F1 Hierro

 Az Amerikai Egyesült Államok többször is adott már otthont Forma-1-es futamoknak, volt, amikor egy évben kettőnek is, sőt volt hogy háromnak, az elnevezésükben nem mindig könnyű kiigazodni. A visszatekintésünk azokat a versenyeket veszi számba, amelyek elnevezése hivatalosan is United Stated Grand Prix volt, tehát Sebring 1959, Riverside 1960, Watkins Glen 1961-80, Phoenix 1989-91, Indianapolis 2000-2007 és a jelenlegi helyszín, Austin 2012 óta.

A Ferrari különösen Indianapolisban volt sikeres, ahol Michael Schumacher öt, Rubens Barrichello egy alkalommal győzött, de nyertek korábban háromszor Watkins Glenben is. Austinban egyelőre Fernando Alonso 2012-es és Sebastian Vettel tavalyi harmadik helye a legjobbjuk. A McLaren Lewis Hamilton révén megnyerte az utolsó indianapolisi és az első austini futamot, előtte Mika Häkkinen szintén győzött Indianapolisban, Phoenixben háromból három a mérlegük a Prost-Senna kettős révén, Watkins Glenben James Hunt győzött kétszer. A Red Bull három éve nyert Austinban, négy éve pedig konstruktőri címet ünnepelhetett. Az utóbbi két futam a Mercedesé volt, két kettős győzelemmel Lewis Hamilton, Nico Rosberg sorrendben, ami tavaly a világbajnoki címet is eldöntötte köztük. Idén a konstruktőri már megvan, az egyéni pedig biztosan csak később dől el, a kérdés, hogy a lépéselőnyben lévő Rosberg kerül kényelmes helyzetbe Mexikó előtt vagy Lewis Hamilton faragja le a hátrányát?

Mercedes

A 2012-es versenyük haloványra sikerült: Rosberg 13., Michael Schumacher 16. lett. 2013-ban Hamilton negyedik, Rosberg kilencedik lett. Tavalyelőtt kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. Tavaly szintén ők versengtek a győzelemért és a világbajnoki címért, Rosberg hibája után Hamilton kerekedett felül mindkettőben.

Ferrari

Ott voltak az első USA Nagydíjon 1959-ben a Sebringen, ahol Tony Brooksnak a világbajnoki címre is voltak esélyei, de harmadik helyezése az összetettben másodikra volt elég. 1960-ban viszont, mivel már nem volt esélyük a világbajnokságban, el sem mentek Riverside-ba. Sőt, 1961-ben az első Watkins Glen-i versenyt is kihagyták, pedig Phil Hill friss bajnokként ünnepelhetett volna a hazai közönség előtt, de így csak civilben volt jelen. 1963-ban végre megszakadt a bojkottok sora. 1964-ben John Surtees második lett, amivel nőtt a hátránya egy futammal a vége előtt (de aztán mégis ő ünnepelhetett a végén). Ezen a versenyen egyébként kék-fehérben kellett részt venniük, az amerikai előírások miatt. Ezt követően egészen 1975-ig kellett várni újabb jó szereplésre, akkor a világbajnok Niki Lauda zárta győzelemmel a sikeres szezont. Egy évvel később Lauda harmadik lett, ami első dobogója volt a balesete után, és három pont előnye maradt a zárófutamra. 1977-ben Lauda negyedik helyezettként bebiztosította a világbajnoki címet két futammal a vége előtt – egyúttal ez volt utolsó futama a Scuderia színeiben. 1978-ban Carlos Reutemann, 1979-ben Gilles Villeneuve győzött.

Phoenixben 1989-ben és 1990-ben is mindkét pilótájuk kiesett, 1991-ben Alain Prost második lett a szezonnyitón.

Indianapolisban uralták a pályát: a nyolc versenyből hatot megnyertek, ebből ráadásul öt kettős győzelem volt, és a másik két futam végén is állt pilótájuk a pódiumon. 2000-ben a Michael Schumacher – Rubens Barrichello páros végzett az élen; 2001-ben Schumacher második lett, Barrichello motorhiba miatt kiállt, a megtett táv miatt 15.-nek könyvelték el. 2002-ben az ezredmásodperces korszak legszorosabb befutóját produkálták: Barrichello 0,011 másodperc előnnyel nyert a legvégén szándékosan lelassító Schumacher előtt. Ezzel a két világbajnoki cím mellé az összetett második helye is meglett, teljessé téve a tarolást. 2003-ban Schumacher a győzelmével nagy lépést tett a bajnoki cím felé, míg Barrichello hamar kiesett, miután Juan Pablo Montoya kiszorította. 2004-ben ismét Schumacher–Barrichello dupla az élen, akárcsak 2005-ben. Utóbbi a Scuderia azévi egyetlen győzelme volt, úgy, hogy a Michelin-bojkott miatt csak hatan maradtak a felvezető kör végére (a Ferrarik mellett a két kiscsapat). 2006-ban újabb kettős siker született, de Schumacher mögött ekkor már Massa végzett. 2007-ben Massa és Kimi 3-4. helyezést értek el.

Austinban 2012-ben furcsa húzással támogatták bajnokesélyes pilótájukat, Alonsót: a jobb rajthelyet szerző Massa autójában váltót cseréltek, így a spanyol kedvezőbb pozícióból indulhatott. A futamon 3-4. helyen végeztek Alonso, Massa sorrendben. 2013-ban Alonso ötödik, Massa 12. lett. Tavalyelőtt Alonso hatodik helyezést ért el, míg Kimi mindössze 13. helyen végzett. Tavaly a maradék bajnoki esélyei elvesztő Vettel harmadik lett, Kimi kiesett.

Williams

Watkins Glenben 1978-ban Alan Jones másodikként megszerezte a csapat történetének első dobogóját. Két évvel később az utolsó Watkins Glen-i futamon a Jones–Carlos Reutemann páros kettős győzelmet szerzett.

Phoenixben 1989-ben Riccardo Patrese második, 1990-ben Thierry Boutsen harmadik lett.

Az első indianapolisi versenyüket kettős kieséssel zárták: Ralf Schumachernek és Buttonnak is motorhiba miatt kellett kiállnia. A 2001-es verseny sem sikerült jobban: Ralf kicsúszott, Montoyának hidraulikai problémái voltak. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 16. lett. 2003-ban Ralf kicsúszás miatt esett ki, míg Montoya a Barrichellóval szembeni manővere miatt vitatott áthajtásos büntetést kapott, a végén hatodik lett, így elvesztette bajnoki reményeit. 2004-ben Ralf defekt után falnak ment, sérülése miatt a következő hat versenyt kihagyni kényszerült. Montoya autója a felvezető körben leállt, s mivel túl későn váltott a tartalékautóra, utóbb fekete zászlóval kiintették. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. 2006-ban Rosberg kilencedik lett (pont nélkül), Webber a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben Alexander Wurz tizedik helyen végzett(szintén nulla pont), Rosberg motorhiba miatt kiállt, 16.-nak elkönyvelve.

Austinban 2012-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Pastor Maldonado és Bruno Senna 9-10. helyen futottak be. 2013-ban Bottas nyolcadikként megszerezte pályafutása első pontjait, Maldonado 17. lett. Tavalyelőtt Massa és Bottas 4-5. helyen értek célba. Tavaly mindketten mechanikai problémákkal álltak ki.

Red Bull

Első USA Nagydíjukon 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. Egy évvel később David Coulthard hetedikként pontokat szerzett, Christian Klien a rajt utáni tömegkarambolban kiesett. 2007-ben szintén egy hetedik hely és egy rajtbaleset miatti kiesés a mérleg, de ezúttal előbbi Mark Webber, utóbbi Coulthard nevéhez fűződik.

Austinban 2012-ben Vettel második helyével őrizte előnyét a világbajnokság élén, egyúttal a csapat bebiztosította a konstruktőri címet. Webber a generátor problémájával kiállt. 2013-ban kettős dobogót ünnepelhettek: Vettel sorozatban nyolcadik futamgyőzelmét szerezte, Webber harmadik lett. Tavalyelőtt Ricciardo ért el harmadik helyezést, Vettel boxutcából rajtolva hetedik lett. Tavaly Ricciardo tizedik lett, Kvjat kiesett.

Force India

2012-ben Hülkenberg pontokat szerzett nyolcadikként, Paul di Resta 15. lett. 2013-ban di Resta megismételte 15. helyét, Adrian Sutil kiesett. Tavalyelőtt Pérez ütközés, Hülkenberg motorhiba miatt adta fel. Tavaly Pérez ötödik lett, Hülkenberg ütközés után kiesett.

Renault

Watkins Glenben 1977-ben Jean-Pierre Jabouille kiesett, egy évvel később negyedikként megszerezte a csapat első pontjait.

Phoenixben a jogelőd Benetton indult, legjobb eredményük Nelson Piquet harmadik helye volt 1991-ben.

Indianapolisban kezdetben szintén Benetton néven szerepelt az enstone-i istálló, majd 2002-től ismét Renault-ként. 2002-ben Jarno Trulli ötödik lett, Button nyolcadik helye még nem ért pontot. 2003-ban és 2004-ben Trulli egyaránt negyedik helyezést ért el, Alonso mindkétszer kiesett. 2005-ben a többi Michelin-t használó csapattal együtt bojkottálták a futamot. 2006-ban Giancarlo Fisichella harmadik helye volt a csapat egyetlen indianapolisi dobogója. Alonso ötödik lett. 2007-ben Heikki Kovalainen ötödik, Fisichella a nem pontszerző kilencedik helyen végzett.

Austinban az eddigi versenyeken Lotusként vettek részt, legjobb eredmény Grosjean 2013-as második helye volt. Tavaly Maldonado nyolcadik lett, Grosjean kiesett.

Toro Rosso

2006-ban Indianapolisban Vitantionio Liuzzi nyolcadik helye a csapat történetének első és azévi egyetlen pontját jelentette. A hazai pályán induló Scott Speed a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben nem szereztek pontot: Speed 13. lett, Liuzzit a megtett táv miatt 17.-nek könyvelték el.

Négy éve Austinban Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne a felfüggesztés sérülésével kiállt. 2013-ban Ricciardo 11., Vergne 16. lett. Tavalyelőtt Vergne tizedikként megszerezte a csapat első austini pontját, Kvjat 15. helyen végzett. Tavaly itt érték el a szezon legjobb eredményét Verstappen negyedik és Sainz hetedik helyével.

Sauber

Az első indianapolisi versenyükön (2000) Pedro Paulo Diniz nyolcadik lett (pont nélkül), Mika Salo kicsúszott. 2001-ben Nick Heidfeld hatodik helyezést ért el, Kimi műszaki hiba miatt adta fel. 2002-ben Heidfeld kilencedik lett (akkor még ez is nulla pont), míg a tízhelyes rajtbüntetéssel sújtott Massa helyett inkább Heinz-Harald Frentzent indították, aki 13. helyen végzett. 2003-ban Frentzen harmadikként pályafutása utolsó dobogóját érte el; Heifeld ötödik lett. 2004-ben nem szereztek pontot, mindkét versenyző kiesett, bár Fisichellát a megtett táv miatt kilencediknek könyvelték el. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz.

Az utolsó két indianapolisi futamon már a BMW–Sauber vett részt. 2007-ben náluk mutatkozhatott be a sérült Robert Kubicát helyettesítő Vettel, rögtön egy pontszerző nyolcadik hellyel.

Austinban 2012-ben Pérez 11., Kobayashi Kamui 14. helyen végzett. 2013-ban Hülkenberg hatodik, Esteban Gutiérrez 13. lett. Tavalyelőtt Gutiérrez 14. lett, Sutil Pérezzel ütközve kiesett. Tavaly Nasr kilencedik lett, Ericsson kiesett – ez a csapat legutóbbi pontszerzése.

McLaren

Első dobogójuk az USA-ban Denny Hulme harmadik helye volt Watkins Glenben 1972-ben, majd három évvel később Emerson Fittipaldi és Jochen Mass végzett a pódium két oldalán. 1976-ban pedig James Hunt nyert, aminek köszönhetően három ponttal volt Lauda mögött a zárófutam előtt. 1977-ben megismételte győzelmét.

A phoenixi versenyeken McLaren–Honda-egyeduralom volt: 1989-ben Prost, 1990-ben és 1991-ben Ayrton Senna győzött.

Az első indianapolisi USA Nagydíjon 2000-ben Mika Häkkinen motorhiba miatt kiesett, ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnokság hajrájában. Coulthard ugyan jól rajtolt, de mint kiderült, túl jól: kiugrás miatt 10 másodperces kiállással büntették, így csak ötödik helyen tudott végezni. 2001-ben viszont mindketten dobogósok lettek: Mika régi önmagát idézve szerezte meg utolsó győzelmét, Coulthard harmadik lett. Utóbbi szereplését 2002-ben sikerült megismételni, míg Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2003-ban Kimi élről rajtolva második helyen végzett, Coulthard váltóhiba miatt kiesett. 2004-ben 5-6. helyen végeztek Kimi, DC sorrendben. 2005-ben a többi Michelin-csapathoz hasonlóan bojkottálták a futamot. 2006-ban Montoya és Kimi összeütköztek és kiestek, ami miatt Montoyával a verseny után szétváltak útjaik (a kolumbiai nem is indult utána a Forma–1-ben). 2007-ben az újonc Hamilton és Alonso révén kettős győzelmet arattak.

Austinban 2012-ben Hamilton nyert, akinek a csapat színeiben ez volt utolsó futamgyőzelme. Button ötödik lett. 2013-ban Pérez hetedik, Button tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt Magnussen nyolcadik, Button 12. lett. Tavaly újra Honda-motorral Button hatodik, Alonso 11. helyen futott be.

Manor

Három éve a Marussia pilótái, Timo Glock és Charles Pic a 19-20. helyeken fejezték be a futamot. 2013-ban Jules Bianchi 18., Max Chilton 21. lett. A tavalyelőtti versenyt az anyagi gondokkal küszködő csapat kihagyta. Tavaly a Manor Marussia színeiben a hazai pályán versenyző Alexander Rossi 12. lett, Will Stevens a futam elején ütközve kiesett.

Haas

Első hazai versenyük lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2411829879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása