Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri szuperbajnokság 1.

2017. február 20. - F1 Hierro

A versenyzők teljesítményét összegző szuperbajnokság után most jöjjön ugyanez az értékelés konstruktőri kiadásban. A pontozás alapját illetően két változat merült fel. Az első, egyszerűbb a konstruktőrök világbajnokságában elért helyezéseket számolta volna át pontokba. Ennek hátránya leginkább az lett volna, hogy így kiestek volna az 1958 előtti évek, amikor még nem volt ilyen értékelés. A másik változat szerint a versenyzői világbajnoki helyezésekből számítódnak a pontok - végül ez alapján készült el a lista. Itt viszont felmerült egy bonyolító tényező: előfordul, hogy egy versenyző két (vagy akár több) csapatnál tölti a szezont. Ebben az esetben a helyezésért járó pontok aszerint oszlanak meg, amilyen arányban a versenyző a pontjait szerezte a szezonban, ez az oka helyenként a tört pontszámoknak. A helyezések száma után zárójelben szerepel, milyen mértékben lettek figyelembe véve ilyen esetekben. Értékek két tizedesjegyre kerekítve szerepelnek a táblázatban az áttekinthetőség érdekében, de az eredeti számítások alapját közönséges törtek képezték.

A pontozásnál a kasztnikat gyártó műhelyek lettek rangsorolva, a motorgyártókkal való párosítások (bár hivatalosan ez alapján értékelik a konstruktőröket, ennek főleg régebben volt jelentősége) túlságosan szétaprózták volna. A konstruktőrök számítanak, így az egykoron működő privát csapatok eredményei is hozzáadódtak a pontokhoz.

Elsőként következzen - a versenyzői értékeléshez hasonlóan - az 1961-től 1990-ig használt 9-6-4-3-2-1-es rendszerű pontozás.

* A listára 36 csapat, illetve gyártó, konstruktőrműhely került fel.

* A Forma-1 történelmét ismerők számára valószínűleg nem okoz nagy meglepetést a dobogó: első helyen toronymagasan a Ferrari végzett, amely az első szezon (1950) óta ott van a világbajnokság mezőnyében, és a legeredményesebb istállónak számít mind a futamgyőzelmeket, mind a versenyzői (15), mint a konstruktőri világbajnoki címeket (16) tekintve. Előnye több mint 197 pont, ez matematikailag is legalább 14 évre elegendő, gyakorlatilag annál sokkal többre is.

* Második helyen áll a McLaren (12 egyéni világbajnoki címükkel és futamgyőzelmeikkel is ők követik a Ferrarit, konstruktőri címeket tekintve 8-cal a harmadik legeredményesebbek), az ő pozíciójuk is stabilnak mondható: legalább öt évre elegendő még az előnyük.

* A harmadik hely - szintén stabilan - a Williamsé (ők 7 egyéni és 9 konstruktőri címet nyertek, utóbbival másodikak a Ferrari mögött, futamgyőzelmekben is ők a harmadikok). Előnyük majdnem 65 pont, az utánuk következő aktív csapattal, a Mercedesszel szemben pedig majdnem 127 pont.

* A világbajnoki címvédő Mercedes a 6. helyen áll 72 és egy sor tizedesjegynyi ponttal (Juan Manuel Fangio első világbajnoki címén a Maseratival osztoznak).

* A jelenleg működő csapatok  - dőlt betű jelzi - közül listára került még a Red Bull, a Renault és a Toro Rosso. A 2016-os mezőnyből nem került fel a Force India, a Sauber, a Haas és az idén megszűnő Manor.

* A megszűnt csapatok közül legjobb helyen a negyedik helyezett klasszikus Lotus csapat áll. Négy évig még biztosan őrzik ezt a pozíciót az utánuk következő aktív csapatokkal szemben.

* Bizonyos csapatoknak a jogutóda szerepel a jelenlegi mezőnyben (a Benettonnak és a 2012-es Lotus csapatnak a Renault; a Tyrrellnek, BAR-nak, a 2006-os Hondának és Brawnnak a mostani Mercedes; a Jordannek közvetve a Force India, a BMW Sauber pedig 2010-ben visszaalakult Sauberré.

* Az egyéni világbajnokságot nyert csapatok közül - félkövér kiemelés - leghátrébb a Brawn GP végzett a 17. helyével, akárcsak a konstruktőr-világbajnokok - aláhúzás - között. Igaz, ők csak egy évig működtek ebben a formában, és így is a leghatékonyabbaknak tekinthetők: a lehetséges 15 pontból 13-at megszereztek.

* Az egyéni világbajnokságot nem nyerő csapatok közül legjobb helyen a 16. Vanwall végzett, az első konstruktőr-világbajnok. A konstruktőri címet nem nyerő csapatok közül a legjobb helyezés a 13. Alfa Romeóé, az ő legnagyobb sikereik idején, a világbajnokság hajnalán még nem volt ilyen értékelés, a későbbi visszatérésük alkalmával pedig nem tudták megközelíteni korábbi eredményeiket. A világbajnokságot egyáltalán nem nyert csapatok közül legjobb eredmény a Ligier 18. helyezése.

* A nyeretlen csapatok közül a legjobb eredmény a BAR 25. helyezése (bár jogutódai és jogelődei nyertek futamot). Szintén nyeretlenként szerepel a listán a Talbot, a Lola, Lancia, a Toyota, a Gordini és a Parnelli.

* Csak világbajnokságba számító Indy 500-at nyert a listán szereplő gyártók közül a Watson és a Kurtis Kraft.

* A világbajnoki futamot nyert istállók, konstruktőrműhelyek közül nem került a listára az Eagle, a Penske, a Shadow és a Stewart, valamint az Indy 500-győztes Kuzma és Epperly.

* Országok szerinti eloszlást tekintve - bár néha nem egyértelmű a hovatartozás - az Egyesült Királyság vezet, legalább 14 konstruktőrműhellyel, ami 15 is lehet, ha idevesszük az 1995-ig brit licenccel versenyző és enstone-i székhelyű Benettont is. Sőt, 2011-ben egy évig a Renault is brit színekben indult Lotus Renault GP néven, de mégiscsak francia autómárkáról van szó, inkább oda tartoznak ők. (Ezen kívül még több olyan csapat is van, amely Nagy-Britanniában tartja, tartotta székhelyét, bár hivatalosan más országot képvisel.) A legjobb brit istálló a 2. helyezett McLaren. Hat istállóval (a Benettont is beleszámítva) következik Olaszország, amelynek képviselője az éllovas Ferrari is. Öt alakulattal képviselteti magát Franciaország (bár közülök a Matra legnagyobb sikereinek brit vonatkozása is volt Ken Tyrrell révén), legjobb helyen közülük a 12. Renault áll. Három-három csapata van a listán Németországnak, ahonnan legjobban a 6. helyezett Mercedes áll és az USA-nak (ebből kettő az Indy 500-ak révén, a Parnellinek pedig Mario Andretti 1976-os vb-6. helyében volt töredéknyi része), legjobb helyen a 31. Watson (bár kevesebb világbajnokságba számító Indy 500-at nyertek, mint az őket követő Kurtis Kraft).  Található még a listán két japán márka, közülük a 26. helyezett Honda áll jobban; egy-egy csapattal képviselteti magát Ausztria (Red Bull - 7. hely), Kanada (Wolf - 21. hely) és Írország (Jordan - 23. hely). (A korai éveiket nézve alapítójuk révén a Brabhamet Ausztrália, a McLarent Új-Zéland is magáénak mondhatta, festésük sem az akkor megszokott British Racing Green volt, de nagy-britanniai székhellyel működtek és Jack Brabham visszavonulása, illetve Bruce McLaren halála után brit kézbe kerültek.)

Konstruktőr

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Pontszám

1.

Ferrari (I)

15

23(22,32)

18(17,5)

23

19 (18,94)

13

458,8

2.

McLaren (GB)

12

10

6

11

14

8

261

3.

Williams (GB)

7

8

12

3

8

5

189

4.

Lotus (1958-94) (GB)

6

3

8

4

2

5 (4,95)

124,95

5.

Brabham (GB)

4

3

1

3

2

5

76

6.

Mercedes (D)

5 (4,6)

4

1

1

2

72,36

7.

Red Bull (A)

4

1

5

1

2 (1,94)

1

69,87

8.

Cooper (GB)

2

3 (1,87)

3 (2,71)

1

3 (2,06)

4

51,35

9.

Benetton (GB/I)

2

2

4

2

5

47

10.

Tyrrell (GB)

2

1

3

2

1

1

45

11.

BRM (GB)

1

3

3 (2,29)

3

2

44,18

12.

Renault (F)

2

1

3

3

4

43

13.

Alfa Romeo (I)

2

1

1

1

31

14.

Maserati (I)

2 (1,4)

3 (2,04)

1

2

29,88

15.

Matra (F)

1

1

1

17

16.

Vanwall (GB)

2 (1,76)

1

1

16,59

17.

Brawn (GB)

1

1

13

18.

Ligier (F)

3

1

1

12

19.

March (GB)

1

1

8

20.

BMW Sauber (D)

1

1

2

7

21.

Wolf (CDN)

1

6

22.

Lotus (2012-15) (GB)

1

1

6

23.

Jordan (IRL)

1

2

6

24.

Porsche (D)

1

1

5

25.

BAR (GB)

1

4

26.

Honda (J)

1

1

4

27.

Hesketh (GB)

1

3

Talbot (F)

1

3

Lola (GB)

1

3

30.

Lancia (I)

1 (0,5)

2

31.

Watson (USA)

1

2

32.

Kurtis Kraft (USA)

2

2

33.

Toyota (J)

1

1

Gordini (F)

1

1

35.

Toro Rosso (I)

1 (0,06)

0,13

36.

Parnelli (USA)

1 (0,05)

0,05

 

Magyarázatok :

* 1997-ben Michael Schumacher világbajnoki második helyezését a zárófutamon elkövetett manővere miatt elvették, a Ferrari konstruktőri eredményét azonban ez nem befolyásolta. A szuperbajnokság értékelése is ezt tükrözi, ennek megfelelően a versenyzői listák pontozása a hivatalos bajnoki sorrend alapján történt, a konstruktőri viszont az eredeti sorrendnek megfelelően. Így arra a szezonra a Williams 1. és 3., a Ferrari 2., a McLaren 4., a Benetton 5. és 6. helyért jártó pontokat kapott ezen a listán.

* 2007-ben a kémbotrány miatt ennek fordítottja történt a McLarennel: kizárták őket a konstruktőri bajnokságból, a versenyzők eredményei viszont számítottak egyéniben. Ennek megfelelően ezen a listán a McLaren nem kapta meg a versenyzői 2. és 3. helyezése után járó pontokat arra az évre.

* A Lotusnál külön szerepelnek az 1958-tól 1994-ig és a 2012-től 2015-ig szereplő csapat eredményei. Külön szerepelnek a Benetton, a 2002-től 2011-ig versenyző Renault és a 2012-től 2015-ig versenyző Lotus eredményei, ugyanakkor a Renault-nál együtt szerepelnek az 1977-től 1985-ig és 2002-től 2011-ig elért eredmények (2016-ban nem értek el olyan eredményt, ami a listára elegendő lenne). A Tyrrell, a BAR, a 2006-tól 2008-ig versenyző Honda csapat, a Brawn és a 2010 óta versenyző Mercedes csapat eredményei külön szerepelnek, a Hondánál 1964-től 1968-ig és 2006-tól 2008-ig, a Mercedesnél pedig az 1954-55-ben és a 2010 óta elért eredmények együtt szerepelnek. A Tyrrellnél csak a saját konstrukcióval elért eredmények számítanak, az azelőttiek a Matra, illetve a March eredményeinél szerepelnek.

* A tört pontszámok a következőképpen álltak össze:
** 1954-ben Juan Manuel Fangio úgy lett világbajnok, hogy a 42 bajnokságba számító pontjából 17-et Maseratival (azonos futameredményeknél a korábbit véve figyelembe), 25-öt Mercedesszel szerzett.
** 1955-ben Eugenio Castellotti 3. lett a bajnokságban, 12 pontját fele-fele arányban Lanciával és Ferrarival szerezte
** 1957-ben Stirling Moss 2. lett a bajnokságban, 25 pontjából 1-et Maseratival, 24-et Vanwall-lal szerzett
** 1958-ban Moss szintén bajnoki 2. lett, 41 pontjából 8-at Cooperrel, 33-at Vanwall-lal szerzett
** 1959-ben Moss 3. lett a bajnokságban, 25,5 pontjából 7,5-et BRM-mel (a fél egy megosztott leggyorsabb kör miatt), 18-at Cooperrel szerzett
** 1960-ban Phil Hill 5. lett a bajnokságban, Phil Hill 16 pontjából 15-öt Ferrarival, 1-et Cooperrel szerzett
** 1966-ban John Surtees 2. lett a bajnokságban, 28 pontjából 9-et Ferrarival, 19-et Cooperrel szerzett
** 1976-ban Mario Andretti 6. lett a bajnokságban, 22 pontjából 21-et a Lotus, 1-et a Parnelli színeiben szerezve
** 2016-ban Max Verstappen 5. lett a bajnokságban, 204 pontjából 13-at Toro Rossóval, 191-et Red Bull-al szerzett

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5712276775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása