Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/11.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2016. július 23. - F1 Hierro

 A Magyar Nagydíj eddigi három évtizede alatt eddig a McLaren a legsikeresebb 11 győzelemmel, amiből hármat Ayrton Senna, kettő-kettőt Mika Häkkinen és Lewis Hamilton ért el - utóbbi 2012-es diadala eddig az utolsó McLaren-győzelem a Hungaroringen, és könnyen lehet, hogy még egy darabig az marad. A Willliams hétszer győzött, beleértve a Nelson Piquet által megnyert első Magyar Nagydíjat, Thierry Boutsen meglepetésszámba menő 1990-es győzelmét és Damon Hill első győzelmét 1993-ban. Nigel Mansell az ő színeikben ugyan nem nyert itt, de számos emlékezetes versenyt produkált, beleértve az 1992-es bajnokavatást. Jacques Villeneuve 1997-es győzelme óta viszont nem nyertek Magyar Nagydíjat, sőt 2003 óta dobogóra sem álltak nálunk a versenyzőik. Hat győzelemmel a Ferrari következik, benne Mansell 1989-es bravúros kettős előzésével, Michael Schumacher 1998-as stratégiai győzelmével és 2001-es bajnokavatásával, valamint a tavalyi versennyel, amit Sebastian Vettel nyert meg. A Red Bull két Magyar Nagydíjat nyert meg, mindkettő ausztrál pilótával: 2010-ben Mark Webber, 2014-ben Daniel Ricciardo révén. Tavaly pedig kettős dobogót értek el. A címvédő és favorit Mercedes viszont csak egyszer nyert eddig a Hungaroringen, 2013-ban Hamilton révén. Tavaly viszont még a dobogóról is leszorultak a versenyzői, idén nem hagyhatják, hogy ez a csúfság még egyszer megessen. A Renault a 2003-as versenyt nyerte meg, ami első győzelmük volt a 2002-es visszatérésük óta, egyúttal Fernando Alonso első győzelme. 1994-ben pedig jogelődjük, a Benetton nyert Michael Schumacherrel. Hogy teljes legyen a sor, a 2006-os futamon a Honda nyert az első győzelmét ünneplő Jenson Buttonnal, ők azóta más formában vannak jelen (a csapatnak a Brawn után a Mercedes lett a jogutóda, maga a Honda pedig tavaly óta a McLarennek gyárt motorokat).

Idén három év után vajon behúzza a Mercedes, esetleg megint rossz vége lesz a háziversenynek, és újra meglepetés születik?

 

Tovább

Múltidéző II/11.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

A Száguldó Cirkusz idén is megérkezett hazánkba, ahogy az elmúlt harminc évben már megszokhattuk. Az idei verseny július 24-i dátuma a legkorábbi az eddigi Forma-1-es Magyar Nagydíjak közül.

A mezőny öt világbajnoka mind győzött már Mogyoródon, elsőként Fernando Alonso 2003-ban, neki ráadásul első futamgyőzelme volt, akárcsak Jenson Buttonnak 2006-ban. Utolsóként pedig Sebastian Vettel csatlakozott hozzájuk a tavalyi győzelmével. A legsikeresebbnek Lewis Hamilton számít négy győzelmével, amivel Michael Schumacher mellett társrekordere a Magyar Nagydíjat. Csapattársa, a jelenleg még listavezető Nico Rosberg viszont még dobogóra sem állt még a versenyünkön. Sikerült viszont győznie két évvel ezelőtt Daniel Ricciardónak az akkor már nem bajnokesélyes Red Bull színeiben. Tavaly szintén ott volt a dobogón, de a harmadik fokán, méghozzá csapattársa, Danyiil Kvjat társaságában, aki másodikként először állhatott a pódiumra. Idén vajon papírforma-eredmény születik, vagy folytatódik az utóbbi évek sorozata, és nem a szezon világbajnoka, esetleg nem is bajnokesélyes versenyző ünnepelhet?

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/10.

Brit Nagydíj, Silverstone

Úgy mondják, Silverstone-ba hazatér a Forma-1. Egyfelől itt rendezték 1950-ben az első világbajnoki futamot (abból a mezőnyből már egyik csapat sem versenyez, a Ferrari ugyanis csak Monacóban kapcsolódott be), másrészt több csapatnak is Angliában van a bázisa, nemcsak a hivatalosan is briteknek. Sőt, a Force Indiáé éppen Silverstone-ban.

Brit Nagydíjat minden szezonban rendeztek, bár Silverstone időnként másodévi váltótársa volt más pályáknak (Aintree, Brands Hatch), 1987 óta azonban állandó helyszín, bár az egykoron leggyorsabb pálya vonalvezetése többször változott, legnagyobb mértékben 2010-ben.

Ekkora múlt mellett nehéz is lenne minden emlékezetes pillanatot felsorolni, a nagyobb csapatoknál kénytelenek voltunk sűríteni. Legutóbbi itteni győzelmét a Williams 1997-ben, a McLaren 2008-ban, a Ferrari 2011-ben, a Red Bull 2012-ben szerezte. Az utóbbi három év viszont a Mercedesé volt, egyszer Rosberg, kétszer Hamilton nyert. Idén egyenlítés következik vagy tovább nő a különbség? Esetleg más is beleszól?

Tovább

Múltidéző II/10.

Brit Nagydíj, Silverstone

Az Osztrák Nagydíj után egy héttel máris következik a világbajnokság kirobbanthatatlan futama, a Brit Nagydíj, a Forma-1 bölcsőjének nevezett Silverstone-ban. Idén három hazai versenyzőnek szurkolhat a közönség: Lewis Hamiltonnak, Jenson Buttonnak és Jolyon Palmernek. Közülük Hamiltonnak vannak jó esélyei világbajnoki címvédőként és az elmúlt két év futamgyőzteseként (összesen háromszor nyert a pályán). Csapattársát, Nico Rosberget, a három évvel ezelőtti verseny győztesét viszont fűtheti a visszavágás a spielbergi koccanás után. Rajtuk kívül nyert még Brit Nagydíjat Fernando Alonso kétszer, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel egy-egy alkalommal.

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/9.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

Az Osztrák Nagydíj tavalyelőtt negyedjére került be a versenynaptárba. A zeltwegi reptéri pályán egyszer rendeztek futamot 1964-ben. 1970-től 1987-ig ugyancsak Zeltwegben volt a verseny, de immár az Österreichringen. 1997-től 2003-ig új névvel és új vonalvezetéssel, A1-ring néven rendezett futamokat az immár Spielberg által birtokolt pálya. Azóta a név változott, immár Red Bull Ringen tartják a nagydíjat.

A korábbi időkben a Ferrari, a McLaren, a Williams és a Renault is nyert Osztrák Nagydíjat, az elmúlt két év azonban a Mercedes kettős győzelmeit hozta, Nico Rosberg vezetésével. Idén sikerül ezen változtatni azok után, hogy Rosberg rajtbüntetéssel indul?

Tovább

Múltidéző II/9.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

A Red Bull Ringre keresztelt spielbergi pálya tavalyelőtt tért vissza a világbajnokság versenynaptárába. A mezőny rutinosabb pilótáinak még A1-ring néven is ismerős lehetett. Eddig csak egyvalaki tudott Osztrák Nagydíjat nyerni a mostani mezőnyből: a jelenlegi listavezető Nico Rosbergnek eddig kettőből kettő a mérlege. Idén rajtbüntetés hátráltatja, vajon akadálya lesz a triplázásnak? Esetleg csapattársa, Lewis Hamilton húzza be, vagy valamelyik másik csapat okoz meglepetést? Ha az időmérőhöz hasonlóan a versenyen is leesik az eső, semmi sincs kizárva...

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/8.

Európa Nagydíj

Rendhagyó visszatekintésünket a csapatokkal folytatjuk. Itt sincs mit elővenni a pályáról, csak az azonos nevű futamokról.

Az Európa Nagydíj sokáig vándorfutam volt. 1977-ig a meglévő versenyek között járt körbe a cím, a nagydíj "rendes" elnevezését kiegészítve. 1983-ban vált először önálló futammá, ekkor többnyire második versenye volt az adott országnak, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország között váltakozva. Az ezredforduló környékén a németországi Nürburgringen vert gyökeret az Európa Nagydíj, majd 2008-ban átkerült a spanyolországi Valenciába, ahol 2012-ig rendezték meg.

1983 óta eddig egyszer, 2007-ben fordult elő, hogy az Európa Nagydíj mellett nem rendezték meg a "nemzeti" nagydíjat. Idén viszont egy olyan országba kerül a futam, amely még soha semmilyen formában nem szerepelt a versenynaptárban. Így áttekintésünk következtetések levonására még kevésbé alkalmas, mint az eddigiek, tényleg pusztán múltidéző.

Tovább

Múltidéző II/8.

Európa Nagydíj

Rendhagyó fejezet következik: a bakui pályáról, sőt Azerbajdzsánról nincsenek emlékek, hiszen most mutatkozik be az új helyszín. Hogy mégis van miről írni, az egyedül a verseny nevének köszönhető, ugyanis - talán a kaukázusi ország Európához tartozását hangsúlyozandó - Európa Nagydíj néven rendezik a futamot. (A világbajnokság kezdeti éveiben ez egy-egy futam kiegészítő címe volt, majd a 80-as évektől rendszerint ezzel az elnevezéssel oldották meg, ha egy ország két futamot rendezett).

A mostani versenyre nyilván nem sok támpontot adnak ezek az emlékek, de jobb híján tekintsük át, hogy szerepeltek a mezőny régebbi tagjai az Európa Nagydíjakon, 2007-ig a németországi Nürburgringen, 2008-tól 2012-ig pedig a spanyolországi Valenciában.

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/7.

Kanadai Nagydíj, Montréal

A Kanadai Nagydíjak legsikeresebb versenyzőjének Michael Schumacher számít, aki összesen hétszer győzött Montréalban (ez csak azért nem rekord, mert Magny-Cours-ban még ennél is többször tudott), ebből hatszor a Ferrari, egyszer a Benetton színeiben. A McLaren ugyancsak számos győzelmet ért el Kanadában, legutóbb 2012-ben Lewis Hamilton révén. Idén messze vannak hasonló eredménytől. A tavalyi versenyen a Mercedes aratott kettős győzelmet, idén is ez lehet a céljuk. Ebbe beleszólhat a Ferrari mellett a Red Bull, amelynek színeiben Daniel Ricciardo itt aratta első nagydíjgyőzelmét, és amely Verstappen révén idén már nyerni tudott Barcelonában, és Monacóban is egy kerékcserés baklövésen múlott Ricciardo diadala. Kedves helyszín lehet ez a pálya a Saubernek is, hiszen 2008-ban még BMW-Sauberként itt szerezték egyetlen győzelmüket, és négy éve a dobogó is sikerült nekik, idén azonban a pontszerzés is siker lenne. Rajtuk kívül a Renault tudott Kanadai Nagydíjat nyerni tíz éve Alonso sikerei idején, de most ők sincsenek a favoritok között.

De ha jön egy kis eső, és a montréali pálya is hozza a formáját, akkor ki tudja, mi lehet még, lásd 2011...

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil