Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 19.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2015. november 28. - F1 Hierro

A csapatok eredményeinek áttekintésével lezárul az idei sorozat másik szála is. Abu-Dzabiban eddig csak a Red Bullnak sikerült többször győznie, szám szerint háromszor, rendre Sebastian Vettel révén, aki 2010-es győzelmével világbajnoki címét is bebiztosította. A maradék három futamgyőzelmen a McLaren, a Lotus és a Mercedes osztozik. Közülük a Lotusnak itt volt első győzelme jelenlegi formájában, míg a Mercedesnek a tavalyi futam egyúttal házidöntő is volt a világbajnoki címért küzdő Hamilton és Rosberg között, ami végül elég egyoldalúra sikerült, Hamilton javára. Idén Hamilton már világbajnokként érkezik, Rosberg már csak a bizonyításért hajt. Mindenesetre ha kettejük közül valamelyik nyer, a Mercedes beállíthatja önmaga tavalyi rekordját az egy éven belüli futamgyőzelmekben.

Tovább

Múltidéző 19.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

Ezen a hétvégén véget ér az idei világbajnokság, és ezzel sorozatunk is. A Yas Marina Circuit 2009 óta szerepel a versenynaptárban, ezalatt többször is volt szezonzáró ez a sajátos, nappal kezdődő és éjszaka befejeződő verseny. A világbajnoki címről két alkalommal döntött a futam: 2010-ben emlékezetes módon Sebastian Vettel javára Fernando Alonsóval, Mark Webberrel és Lewis Hamiltonnal szemben, tavaly pedig a Mercedes háziversenyében Hamilton javára Nico Rosberggel szemben. Idén már csak a levezetés szerepe jut a versenynek, amelynek rekordere három győzelemmel Vettel, Hamilton kétszer, Kimi Räikkönen egyszer tudta megnyerni. Illetve, ha Rosberg logikáját követjük, a tét a "mini-vb".

Tovább

Konstruktőri múltidéző 18.

Brazil Nagydíj, Interlagos

A Brazil Nagydíj 1973 óta kirobbanthatatlan a versenynaptárból. Már a kezdeti időkben is a jelenlegi helyszínen, a São Paulo melletti Interlagosban rendezték, bár akkor még a mostaninál hosszabb vonalvezetéssel. Némi riói kitérő és egy kis átépítés után 1990 óta ismét ez a pálya otthont a versenynek. Sokáig a szezon elején tartották, 2004-ben viszont áthelyezték a végére, azóta többször is dőltek el itt világbajnoki címek (előtte pedig egy időben sajátos módon voltak itt "döntő" futamok: 1991-től 2002-ig két alkalmat, 1993-as és 2001-et kivéve rendre a Brazil Nagydíj győztese lett év végén a világbajnok!).

A közönség többször örülhetett hazai sikereknek Emerson Fittipaldi, Carlos Pace, Nelson Piquet, Ayrton Senna és Felipe Massa révén, a brazil futamgyőztes pilóták közül egyedül Rubens Barrichellónak nem sikerült nyernie a pályán, pedig megcsillant rá a reménye. A futamok nagy részét Brazíliában is a "historikus" csapatok nyerték, azaz a Ferrari, a McLaren és a Williams, nemcsak Interlagosban, hanem a riói Jacarepaguán is. A McLaren 2012-ben éppen a Brazil Nagydíjon szerezte mindezidáig utolsó győzelmét. Az utóbbi években viszont a Red Bull örülhetett gyakrabban, 2009-től 2013-ig ötből négyszer nyertek. A tavalyi verseny viszont Mercedes kettős győzelmet hozott, ami idén is jó eséllyel megismétlődhet.

Tovább

Múltidéző 18.

Brazil Nagydíj, Interlagos

A Brazil Nagydíj idén már a világbajnokság levezető szakaszába tartozik, miután Lewis Hamilton Austinban bebiztosította elsőségét. Az elmúlt évtizedben azonban többször is dőltek el világbajnoki címek az interlagosi pályán. Hamilton egy megnyert (2008) és egy elvesztett (2007), Fernando Alonso két megnyert (2005, 2006) és két elvesztett (2007, 2012), Sebastian Vettel egy megnyert (2012) és egy elvesztett (2009), Kimi Räikkönen szintén egy megnyert (2007) és egy elvesztett (2005), Jenson Button egy megnyert (2009), Felipe Massa egy elvesztett (2008) világbajnoki címre emlékezhet, ha Brazil Nagydíjról van szó. Érdekes módon a jelenlegi világbajnokok közül viszont ketten nem tudták még megnyerni a futamot: Alonso és Hamilton. Előbbi nagy valószínűséggel idén sem, utóbbi talán, de ebbe bele fog szólni csapattársa, a tavalyi győztes Nico Rosberg is. A többiek közül Massa és Vettel két-két, Räikkönen és Button egy-egy alkalommal nyert Brazil Nagydíjat.

Tovább

Konstruktőri múltidéző 17.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

Ha a versenyzőknek nem is, az istállóknak lehetnek emlékeik a Mexikói Nagydíjról, leginkább a "historikus" csapatoknak. A Williams és a McLaren három-három, a Ferrari két alkalommal nyerte meg a versenyt, míg a Lotushoz nézőpont szerint három Team Lotus- vagy egy Benetton-győzelmet köthetünk - utóbbi a legelsőt jelentette. A verseny az első korszakában rendre a szezon zárófutamát jelentette, így világbajnoki címek is dőltek el a pályán. Idén ilyen izgalmakra már nem számíthatunk, hiszen múlt hétvégén Lewis Hamilton bebiztosította elsőségét. Így már csak egyszerűen abban bízhatunk, hogy jó versennyel kezdődik a Mexikói Nagydíjak legújabb kori története.

Tovább

Múltidéző 17.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

Régi-új helyszín következik a versenynaptárban: 23 év után tér vissza a Hermanos Rodríguez pálya. Ennyi idő után nem meglepő, ha már nincs a mezőnyben olyan pilóta, aki még versenyzett Mexikói Nagydíjon. Az utolsó, aki ezt elmondhatta magáról, a 2012-ben visszavonult Michael Schumacher volt, ő is csupán a legutóbbin állt rajthoz 1992-ben. Más sorozatokban sem nagyon jártak ott a jelenlegi pilóták, így sorozatunk legrövidebb része következik...

Tovább

Vb-matek Austin előtt

A konstruktőrök világbajnokságában a Mercedes már az Orosz Nagydíj után megvédte címét. A most következő futamon Lewis Hamiltonnak is adott rá a lehetőség, hogy a pilóták versengésében hasonlóan tegyen. Ez azonban függ a matematikailag még versenyben lévő csapattársa, Nico Rosberg és még inkább a ferraris Sebastian Vettel helyezésétől is. Számolgassunk!

Kiegészítés: a körülmények miatt érdemes számba venni a félpontos futam lehetőségeit is. Dőlt már el világbajnokság fél pont miatt, bár idén ez nem valószínű...

Tovább

Konstruktőri múltidéző 16.

USA Nagydíj, Austin

Az eddigi három austini futamon három istálló osztozott a győzelmeken: a McLaren, a Red Bull és a Mercedes - közülük idén utóbbinak van jó esélye az ismétlésre és a konstruktőri után akár az egyéni világbajnoki cím ünneplésére is. A Red Bull újabb győzelme meglepetés lenne, a McLarené meg maga a kész a csoda...

Az Egyesült Államokban korábban rendeztek más pályákon is versenyeket, nem egyszer kettőt, sőt volt, hogy hármat is, de ezek elnevezésében nem volt mindig könnyű eligazodni. A mostani visszatekintés a régebbi pályák közül azokat tartalmazza, hol a verseny hivatalos neve United States Grand Prix volt. Így a Sebringet 1959-ből, Riverside-ot 1960-ból, Watkins Glent 1961-től 1980-ig, Phoenixet 1989-től 1991-ig és Indianapolist 2000-től 2007-ig.

Tovább

Múltidéző 16.

USA Nagydíj, Austin

A texasi Austin versenypályája három éve ad otthont a versenynaptárba visszatért USA Nagydíjnak. Az eddigi három futamból az elsőt és a legutóbbit is Lewis Hamilton nyerte, akinek most arra is megvan az esélye, hogy három versennyel a szezon vége előtt bebiztosítsa harmadik világbajnoki címét. A kettő között Sebastian Vettelnek, a mostani "kihívónak" sikerült győznie. Az Észak-Amerikában többnyire jól szereplő Hamilton összesen három győzelemmel dicsekedhet az USA Nagydíjon, hiszen 2007-ben az utolsó indianapolisi versenyt is ő nyerte - azt a futamot, amelyen Vettel bemutatkozott a mezőnyben.

Tovább

Konstruktőri múltidéző 15.

Orosz Nagydíj, Szocsi

Más futamoknál megszokott, hogy a csapatoknál több emléket tudunk felidézni, mint a pilótáknál, ezúttal viszont nincs sok különbség a két áttekintés között, hiszen ugyanazt az egy Orosz Nagydíjat tudjuk elővenni. Azon az egyen a tavalyi (és idei) papírforma szerint Mercedes kettős győzelem született, sőt a Mercedes-motoros autóknak is kifejezetten feküdt a pálya.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil