Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/20.

Brazil Nagydíj, Interlagos

2016. november 12. - F1 Hierro

Amióta a versenynaptár végére tették, a Brazil Nagydíj több alkalommal is eldöntötte a világbajnoki cím sorsát, nem egyszer igen emlékezetes módon. A mezőny öt világbajnokának mindegyike nyert is meg és veszített is el Interlagosban bajnokságot. Fernando Alonso megnyerte 2005-ben és 2006-ban, elvesztette 2007-ben és 2012-ben. Kimi Räikkönen megnyerte 2007-ben, elvesztette 2005-ben. Lewis Hamilton megnyerte 2008-ban, elvesztette 2007-ben. Jenson Button megnyerte 2009-ben, elvesztettnek pedig 2010 tekinthető, ami ugyan nem volt döntő futam, de azt követően kiesett a bajnokesélyesek köréből. Sebastian Vettel pedig megnyerte 2012-ben, elvesztette 2009-ben. És valaki, akinek csak elvesztett cím jutott: Felipe Massa 2008-ban drámai fordulat után maradt kisírt szemmel állhatott a hazai dobogó tetején.

Futamot nyernie az öt világbajnok közül csak háromnak sikerült még Interlagosban: Vettelnek kétszer, Räikkönennek és Buttonnak egy-egy alkalommal (utóbbinak nagyon úgy néz ki, ez volt az utolsó győzelme). Massa viszont kétszer is nyert Brazíliában, akárcsak a legutóbbi két évben győztes Nico Rosberg, aki egy újabb győzelemmel csatlakozhat azokhoz, akik Interlagosban ünnepelhették világbajnoki címüket. Van még néhány más módja is, ahogy ezt korábban kiszámoltam.

Tovább

Konstruktőr-világbajnok pilóták

Miközben a versenyzők világbajnoksága a hajrájához ért, egy kicsit tekintsünk át a konstruktőrök vetélkedésére. Még a Japán Nagydíjon eldőlt, hogy a Mercedes sorozatban harmadszor szerezte meg ezt a trófeát, ennek alkalmából álljon itt egy lista arról, mely versenyzők hány konstruktőri címhez járultak hozzá.

Egy kis magyarázat arról, kik is kerültek a listába. 1978-ig a jelenlegitől eltért a konstruktőri pontozás rendszere. Mivel még nem volt szabályozva, hogy egy csapat hány versenyzőt indíthat (bár idővel megszokottá vált a kettő), illetve léteztek mások konstrukcióját használó privát csapatok is, minden versenyen csak az adott márka (kasztni-motor kombináció, mert ezek sem mindig voltak állandók) legjobb helyezést elérő versenyzőjét vették figyelembe. Ezen felül a bajnokságba beszámítható futamok száma is korlátozott volt (a számuk megegyezett a pilóták által beszámítható eredményekkel). Ennek megfelelően 1958-tól 1978-ig azok a pilóták kerültek a rangsorba, akiknek volt konstruktőri értékelésbe számító versenyhelyezése (ha privát csapat színeiben elért eredménye számított, *-gal jeleztem). Ugyanakkor, tekintettel arra hogy akár a vetélytársak megelőzésével hozzájárulhattak az eredményhez, ranglistán kívül felsoroltam azokat a versenyzőket, akik bár végeztek pontszerző helyen az adott autóval, végül nem számították be a hivatalos konstruktőri értékelésbe (vagy azért, mert márkatársuk megelőzte őket, vagy mert a beszámítható futamokon kívül esett). Szintén külön felsorolást kaptak a pontszerző helyen nem végző, de a világbajnok konstruktőr saját csapatánál versenyző pilóták (tekintettel arra, hogy mégiscsak részét képezték annak a közösségnek, amely év végén ünnepelhetett). Akinek úgy érzi, jogosabb lenne a lista őket is figyelembe véve, ez alapján akár össze is állíthatja. A privát csapatok nem pontszerző versenyzőivel nem foglalkoztam (beleértve 1980-ban a Williams autóit használó RAM Racinget), mivel az ő számuk túl nagy lenne ahhoz képest, hogy mennyire csekély közük volt a világbajnoki címhez.

1979-ben átalakították a pontozást. A csapatok két-két versenyzőjének pontszámát összeadják, és valamennyi futam eredménye számít, függetlenül attól, hogy épp volt-e mínuszolás a pilótáknál vagy sem. Ennek megfelelően ezekből az évekből a csapatok valamennyi versenyzőjét feltüntettem, ha pontot nem szereztek, **-gal jeleztem.

Félkövérrel kiemelve a 2016-os szezonban részt vevő pilóták és csapatok.

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/19.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

A pilótákhoz hasonlóan a legtöbb csapatnak is a tavalyi volt az egyetlen Mexikói Nagydíja, de természetesen kivételt jelentenek a "historikus" istállók, amelyek néhányszor meg is nyerték a versenyt. Történetesen a McLaren és a Williams három-három, a Ferrari két alkalommal, a Renault-nak pedig jogelődje, a Benetton itt szerezte első győzelmét 1986-ban. Emellett a Ferrari 1964-ben itt ünnepelhette John Surtees világbajnoki címét.

A tavalyi verseny a Mercedes kettős győzelmét hozta, a két pilóta világbajnoki párharca addigra eldőlt, Nico Rosberg már csak a "minivilágbajnok" címért hajtott. Az idei futam viszont még komoly téttel bír a bajnoki háziverseny szempontjából, sőt szélsőséges esetben el is döntheti azt.

Tovább

Múltidéző II/19.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

Szűkszavú visszatekintés következik, hiszen a Hermanos Rodríguez pálya tavaly került vissza a versenynaptárba, 23 év kihagyás után, így csak egy nagydíjat lehet felidézni - már akinél. Arra a versenyre már úgy érkezett a mezőny, hogy Lewis Hamilton megszerezte harmadik világbajnoki címét - a mostaniról pedig van rá matematikai esély, hogy úgy távozik, hogy Nico Rosbergnek megvan az első. Ehhez azonban Hamiltonnak nagyon szerencsétlenül kellene járnia: az első kilencen kívül befutnia vagy kiesnie, miközben Rosberg megismétli futamgyőzelmét a pályán. Így nagyobb a valószínűsége annak, hogy ez a futam azt dönti el, hogy Hamilton belekapaszkodik az utolsó szalmaszálba, vagy Rosberg lépéselőnyben marad a végjáték során.

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/18.

USA Nagydíj, Austin

 Az Amerikai Egyesült Államok többször is adott már otthont Forma-1-es futamoknak, volt, amikor egy évben kettőnek is, sőt volt hogy háromnak, az elnevezésükben nem mindig könnyű kiigazodni. A visszatekintésünk azokat a versenyeket veszi számba, amelyek elnevezése hivatalosan is United Stated Grand Prix volt, tehát Sebring 1959, Riverside 1960, Watkins Glen 1961-80, Phoenix 1989-91, Indianapolis 2000-2007 és a jelenlegi helyszín, Austin 2012 óta.

A Ferrari különösen Indianapolisban volt sikeres, ahol Michael Schumacher öt, Rubens Barrichello egy alkalommal győzött, de nyertek korábban háromszor Watkins Glenben is. Austinban egyelőre Fernando Alonso 2012-es és Sebastian Vettel tavalyi harmadik helye a legjobbjuk. A McLaren Lewis Hamilton révén megnyerte az utolsó indianapolisi és az első austini futamot, előtte Mika Häkkinen szintén győzött Indianapolisban, Phoenixben háromból három a mérlegük a Prost-Senna kettős révén, Watkins Glenben James Hunt győzött kétszer. A Red Bull három éve nyert Austinban, négy éve pedig konstruktőri címet ünnepelhetett. Az utóbbi két futam a Mercedesé volt, két kettős győzelemmel Lewis Hamilton, Nico Rosberg sorrendben, ami tavaly a világbajnoki címet is eldöntötte köztük. Idén a konstruktőri már megvan, az egyéni pedig biztosan csak később dől el, a kérdés, hogy a lépéselőnyben lévő Rosberg kerül kényelmes helyzetbe Mexikó előtt vagy Lewis Hamilton faragja le a hátrányát?

Tovább

Múltidéző II/18.

USA Nagydíj, Austin

Az austini versenypálya négy éve került a versenynaptára. Előtte 2007-ig Indianapolis látta vendégül a mezőnyt az USA-ban, a mezőny néhány tagja emlékezhet arra a pályára, köztük Lewis Hamilton, az utolsó ottani nagydíj győztese, valamint Sebastian Vettel, aki akkor indult először futamon. Austinban eddig négyből háromszor Hamilton nyert, rajta kívül Vettel győzött a 2013-as év végi elsöprő sikersorozata közepette.

A négy eddigi austini futamot a szezon hasonló szakaszában tartották, de a világbajnokság szempontjából mind a négy mást jelentett eddig. 2012-ben megvolt a lehetőség arra, hogy Vettel bebiztosítsa a világbajnoki címét, de végül életben maradtak Fernando Alonso esélyei. 2013-ban már lefutott volt a világbajnokság, mire megérkezett a mezőny. Két éve viszont még nyitott volt Hamilton és Nico Rosberg versengése. Tavaly pedig itt dőlt el a bajnoki cím Hamilton javára Vettellel és Rosberggel szemben, az eredményhirdetést megelőzően emlékezetes pillanat volt, amint Hamilton lazán odahajította csapattársának a második helyezett sapkáját, aki sértődötten visszadobta. Idén hasonló nem várható, még mindkét Mercedes-pilótának megvannak az esélyei, de Rosberg lépéselőnyben van. Vajon idén jobb szájízzel ér véget a futam a számára vagy Hamilton hozza az észak-amerikai pályákon megszokott jó formáját?

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

Japán Nagydíjat négy évtizede rendeztek először, akkor még Fujiban. Akkor rögtön egy drámai finálét hozott a verseny. Két verseny után azonban kikerült Japán a versenynaptárból, 1987-től azonban sikerült gyökeret vernie, immár Suzukában, amely csupán két évre (2007, 2008) adta át a helyét Fujinak. Az évtizedek során többször is itt dőlt el a világbajnoki cím, olyan versenyzők között, mint Nelson Piquet, Nigel Mansell, Ayrton Senna, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Eddie Irvine, Kimi Räikkönen - legutóbb pedig Sebastian Vettel és Jenson Button között, bár utóbbinak már csak matematikai esélye volt előtte is.

Idén egyéni bajnokot biztosan nem avatunk még Suzukában, a konstruktőri cím viszont eldőlhet a Mercedes javára, bár Malajziában is ezt vártuk, még sem következett be. Ezúttal viszont a Red Bullnak már 23 ponttal kellene többet szereznie a Mercedesnél, ha továbbra is el akarja odázni a konstruktőr-vb eldöntését. Ha már ennél a címnél tartunk, megemlíthetjük, hogy mind a McLaren, mind a Williams itt biztosította be legutóbb ezt a trófeát - előbbi 1998-ban, utóbbi 1997-ben. A Ferrari pedig 1999-ben és 2003-ban ünnepelhette ezt a címet (1999-ben vigasztalásképpen az egyéni elvesztésért).

Futamgyőzelmeket tekintve Suzukában hét diadallal a Ferrari a legsikeresebb, utánuk hattal a McLaren következik, akik viszont  két fuji győzelmet hozzávéve a legtöbbször nyertek Japán Nagydíjat. A Williams és a Red Bull négy-négy alkalommal gyözött a pályán, a Renault egyszer Suzukában és egyszer Fujiban, jogelődjük, a Benetton pedig három Japán Nagydíjat nyert. Az utóbbi két évben a Mercedes aratott kettős győzelmet.

Az ünneplések mellett két éve egy fekete nap is íródott a suzukai versenyek történelmében: a Marussia pilótája, Jules Bianchi súlyos balesetet szenvedett, amely után kómába esett és nem ébredt fel többet.

Tovább

Múltidéző II/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

A suzukai pálya a nyolcvanas-kilencvenes években többnyire a világbajnokságot eldöntő futamoknak adott otthont - kivéve, ha valaki annyira dominált az adott évben, hogy már világbajnokként érkezett (vagy még ritkábban akkor, ha az adelaide-i szezonzáróra maradt a döntés). A versenynaptár bővülése óta ezt a szerepet elvesztette Suzuka, legutóbb 2011-ben ünnepelhetett itt bajnoki címet Sebastian Vettel, négy futammal az év vége előtt. Vettelnek egyébként is sok örömet hozott a pálya, többnyire dobogón végzett, négy győzelmével pedig a legsikeresebb a jelenlegi mezőnyből. 

Az utóbbi két évben Lewis Hamilton győzött, aki a 2007-es fuji diadalával együtt összesen háromszor nyert Japán Nagydíjat. Idén nagy szüksége lenne az újabb győzelemre, hogy ne szakadjon le túlságosan csapattársa, Nico Rosberg mögött, aki az előző két Japán Nagydíjon második lett mögötte. A mezőny többi világbajnoka szintén nyert már Japánban, Fernando Alonso kétszer (egyszer-egyszer Suzukában és Fujiban), Kimi Räikkönen és Jenson Button egy-egy alkalommal.

Tovább

Konstruktőri múltidéző II/16.

Maláj Nagydíj, Sepang

A Maláj Nagydíjakon a legsikeresebb csapat a Ferrari hét győzelemmel. Ebből hármat Michael Schumacher ért el, egyet-egyet az első győztes Eddie Irvine (amit csapatérdekből kapott ajándékba Schumachertől), Kimi Räikkönen, Fernando Alonso és a tavalyi győztes Sebastian Vettel. Utóbbi korábban is nyert már háromszor Sepangban, akkor a Red Bull színeiben. A Renault kétszer nyert Malajziában, akárcsak a McLaren, amelynek színeiben Räikkönen első győzelmét szerezte 2003-ban. Egy-egy alkalommal nyert a  Williams (2002 - R. Schumacher) és a Mercedes, utóbbi két éve Lewis Hamilton révén. A tavalyi Ferrari-győzelem után visszavágásra készülnek az Ezüst Nyilak, és egyúttal éleződik a két pilóta világbajnoki párharca.

Az ismét őszi futammá lett Maláj Nagydíjon viszont a Ferrari 2000-es vörös parókás ünneplése után újból konstruktőr-világbajnokot avathatnak. Ehhez csupán annyi kell, hogy a Red Bull maximum hét, a Ferrari maximum 22 pontot verjen a Mercedesre, már ha egyáltalán tudják őket verni...

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil